Gå til innhold

Folkeavstemning ang. legalisering av cannabis.


  

195 stemmer

  1. 1. Synes du det burde avholdes folkeavstemning på om cannabis skal legaliseres / avkriminaliseres / legaliseres til medisinsk bruk ?

    • Ja, Norge er jo et demokrati !
      148
    • Nei, legalisering skjer ALDRI !
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det bare idioter som sier man får kreft av Cannabis da man kan både spise det, drikke det og sist men ikke minst røyke det.

Jeg antar at du sitter på data som støtter synet ditt, og ikke bare droner på om hvor ufarlig rusmidlet ditt er.

 

http://www.reuters.com/article/idUSHKG10478820080129

 

Ser at de søttini (79!!) personene som var med i denne undersøkelsen røykte minst én joint hver dag i ti år, eller minst to jointer hver dag i 5 år.

 

Vil ikke det være det samme som å la oss for eksempel si... drikke minst 3 øl hver dag i 10 år, eller drikke minst 6 øl hver dag i 5 år? Tenker at man vil jo isåfall ha litt rus-følelse, så man må jo da minst ha 2-3 øl på dagsbasis vil jeg påstå, om jeg nå skal få lov til å sammenligne dette her...

 

Og vil ikke BEGGE disse eksemplene være det man kaller MISSbruk?

Lenke til kommentar

Nå røykes budsa fra weedplanten og du kan ikke sammenligne alkohol med det.

Alkohol som drikkes fra flaske er berørt i mange prosseser av mennesker. Samme gjelder for Kokain og heroin.

 

Du har en plante, den får toppskudd. Du klipper av og tørker. Du ruller en jonas og røyker.

 

En mer naturlig og vakker prosess finnes knapt i noe annet rusmiddel

Jajo, å sette fyr på ting og puste røyken er jo selvfølgelig helt logisk, og det burde vi strengt tatt gjøre med alle naturlige materialer........ eller kanskje ikke.

 

EDIT: Alkohol er da strengt tatt en langt mer naturlig og "vakker" prosess, da det danens av seg selv når andre stoffer gjærer, det skjer helt uten mennesklig innblanding, vi har bare gjort det mer effektivt. Det man gjør:

Du tager noen frukter, eller litt bær, legg i en bøtte, hell på en passelig mengde vann, vent.

 

Og voila, på magisk vis dannes alkohol. Smak etc kan vel variere, men nå gir vel sjeldent røyk den beste smaken heller.

 

BRYGGING

 

Alkohol dannes ikke på noe magisk vis, og brygging av for eksempel ØL er mer krevende enn som så. VIN som du hinter til her lages heller ikke naturlig lengre, nå er det kosentrat av smaker blandet med vann og noe du ikke nevnte gjær. Lages vinen naturlig kan du banne på at prossesen er mer enn friske bær og vann.

 

Jeg lager selv ØL ol.

 

Jeg stusset litt på det med smak, fordi marihuana både lukter og smaker utrolig godt. Det er vel og merke sterkt og det river i halsen når du røyker, men smaken du får når du røyker er fortsatt utrolig god.

Lenke til kommentar

Hva har det med saken å gjøre, jeg bare sier at det er latterlig å fremstille cannabis som mer naturlig enn alkohol, det er i det hele tatt latterlig å prøve å fremstille cannabis som noe annet enn et rusmiddel, som du røyker fordi du syns resten av verden er for kjedelig.

 

Hva er mest naturlig og ikke-menneske-berørt?

Blande bær og vann og hva enn som må til som Germy og Filmzes har forklart for å få øl/vin/alkohol, eller plante et frø i jorda, gi det rent vann, varme og lys? I say no more...

 

Hvis du er så veldi fornøyd med den verdenen du lever i, så er det for deg bare å la være å røyke/spise pot, men hvorfor skal du stå i veien for at JEG ikke skal trives bedre med hverdagen min? Du drikker sikkert et glass vin av og til på kvelden mens du zapper over nyheter, været og sporten (???). Andre foretrekker et drag eller tre av en slags sigarett, som IKKE inneholder tjære, formaldinsyre, benzen etc, etc, etc.

 

Apropos sigaretter!

(Klippet fra http://no.wikipedia.org/wiki/Tobakk#Medisin_og_medisinske_virkninger )

-----------------------------------

Tobakk inneholder det svært giftige alkaloidet nikotin, som hos mennesker påvirker både det sentrale og det perifere nervesystemet. All inntak av tobakk medfører at nikotin blir absorbert i brukerens blodomløp, og man vil over tid utvikle toleranse for og avhengighet til nikotin. Nikotininnholdet i bare tre sigaretter kan for mennesker være en dødelig dose, imidlertid inneholder røyken kun en brøkdel av dette nikotinet, og røyking av tobakksprodukter vil derfor ikke være akutt dødelig.

 

Tobakksrøykning regnes for over tid å være svært helseskadelig, og i stadig flere land blir offentlig tobakksrøyking i større eller mindre grad forbudt ved lov. Over én million nordmen røyker hver dag. 6700 dør hvert år i Norge av tobakksrelatert sykdom,hvorav flere hundre ved passiv røyking, med et tosifret gjennomsnittlig tap av leveår. Mens man tidligere fokuserte på riskoen for lungekreft, dominerer hjerte/karlidelser som dødsårsak. Over halvparten av dødsfallene skyldes hjerte- og karlidelser. Røyking er den viktigste årsaksfaktoren for kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS). Cirka halvparten av de som røyker hver dag i flere år, dør av sykdommer som skyldes tobakken.

 

Studier forteller at dagligrøykere i snitt avgår ved døden ti år tidligere enn ikke-røykere. 25 % av de som røyker hver dag mister 20–25 år av livet sitt i forhold til gjennomsnittslevealder for en ikke-røyker.

-----------------------------------

 

OG DETTE ER LOVLIG?????? HALLOOO!?!?!?

Lenke til kommentar

Hva har det med saken å gjøre, jeg bare sier at det er latterlig å fremstille cannabis som mer naturlig enn alkohol, det er i det hele tatt latterlig å prøve å fremstille cannabis som noe annet enn et rusmiddel, som du røyker fordi du syns resten av verden er for kjedelig.

 

Hva er mest naturlig og ikke-menneske-berørt?

Blande bær og vann og hva enn som må til som Germy og Filmzes har forklart for å få øl/vin/alkohol, eller plante et frø i jorda, gi det rent vann, varme og lys? I say no more...

 

Hvis du er så veldi fornøyd med den verdenen du lever i, så er det for deg bare å la være å røyke/spise pot, men hvorfor skal du stå i veien for at JEG ikke skal trives bedre med hverdagen min? Du drikker sikkert et glass vin av og til på kvelden mens du zapper over nyheter, været og sporten (???). Andre foretrekker et drag eller tre av en slags sigarett, som IKKE inneholder tjære, formaldinsyre, benzen etc, etc, etc.

Et eple som faller ned fra et tre, blir liggende, det gjærer og det dannes alkohol.

Eller, et blad tørker, visner, og man setter fyr på det og inhalerer røyken.

Naturligheten er mer eller mindre on par.

 

Jeg står ikke i veien for at du skal røyke bort livet ditt, og jeg drikker ytterst sjeldent, og da stort sett kun i sosiale sammenhenger fordi det hjelper meg å snakke med andre, finner lettere på ting å snakke om når jeg har tatt et glass eller to.

 

Jeg bare sier: Ikke prøv å fremstille det som noe annet, det er bare patetisk med de som sier hvor bra det er, og hvordan det er bedre enn gull og grønne skoger.

Det er et rusmiddel, som sløver deg ned, enkelt og greit. Og i mine øyne, så kunne den tiden vært brukt på mer produktive ting, lære seg rettskriving f.eks.

 

Men for all del, jeg kommer ikke til å stoppe noen som røyker en joint, men det betyr heller ikke at jeg støtter det.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Så lenge USA kontrollerer Norge fullstendig på dette punktet, er jeg redd en legalisering kan ta lang tid. Vi er for feige på for mange punkter til å kunne ta egne valg, og det er helt forferdelig, spesielt når man ser på hvor buttfucked USA egentlig er.

 

Argumentet om at man innfører et nytt rusmiddel på markedet er akkurat like dumt som å si at jorda er flat - det stemmer rett og slett ikke overens med virkeligheten, med mindre du beveger deg langt utenfor vår aktuelle paradigme. Alternativet til legalisering er å la det sorte pengemarkedet rå, og følgelig skape enda flere rusmisbrukere. Portugal har lyktes sykt godt med sin avkriminalisering på omtrent alle mulige nevneverdige punkter, og Nederland lyktes da de fant ut hva restriksjoner er for noe.

 

En folkeavstemning er uansett for dumt, da den generelle nordmann ikke vet hva cannabis egentlig er for noe, eller noen sinne har hatt noe annet enn et kunstig, overfladisk syn på det hele. Skal man ta saken opp til vurdering, noe man selvsagt bør, håper jeg fagkyndige, nasjonalpolitisk uavhengige mennesker får bestemme. Vi kan ikke la ei Høyre-megge ta avgjørelsen, for jeg vet akkurat hva de fleste norske partier vil si om saken. det jeg har hørt fra den kanten så langt er i beste fall ren løgn og uvitenhet.

 

Lurer også på hvorfor folk ser på et rusmiddel, som gjennom forskning har blitt definert som mindre farlig enn tobakk og alkohol, som så fryktelig forferdelig å bruke. Om jeg vil ruse meg på cannabis, i forbindelse med rekreasjon eller hva som helst annet, skal jeg få lov til det. Alt annet kalles undertrykkelse og et brudd på menneskerettighetene.

 

Man bør heller ikke glemme at denne debatten aldri hadde vært aktuell om det ikke var for et sterkt rasistisk USA.

Endret av Magnusjs
Lenke til kommentar

Ingen som har sagt noe om industrielle fordeler ved legalisering av cannabis. Kort og godt, så har cannabis like store bruksområder som plast og ved/træ. Cannabis kan vokse nesten overalt på jorda og vokser mye fortere en trær.

 

Angående naturlighet. Så vil jeg påstå at det er mer naturlig å innta cannabis (spise det), en å innta noe som har råtnet over tid (alkohol).

 

Ved legalisering av cannabis vil du fjerne cannabis fra lumske miljøer. Dermed slipper folk å menge seg med folk som driver med import av cannabis og som oftest sterkere saker. De drar istedenfor til coffee shops.

Se for dere en stige, første trinn i stigen er cannabis. Andre trinn er sterkere stoffer som kokain, heroin osv. ved å fjerne det nederste trinnet fra narkotika stigen. Vil det være vanskeligere å komme seg opp på stigen.

 

Foresten noen som vet hva det ble av salg av heroin på blå-resept?

 

 

Helt vanvittig egentlig hvor dumme den norske ledelsen er. Kan noen fortelle meg hvorfor vi ikke ser mer på hva andre land har fått til en å late som vi er alene i verden. Hvorfor har vi ikke mer vitenskap innenfor stortinget. Man kan selvfølgelig ikke bare ha en avstemning på legalisering av cannabis uten at det norske folk får den konkrete informasjonen. Norge har jo klart å sende hele landets videregående skoler på kino for å se "the innconvinient truth". Som har flere gang blitt kritisert som pseudovitenskap. Hvorfor er ikke dette mulig å gjøre andre ganger?

Lenke til kommentar

I tilegg kan tøy laget av Hemp spises i nødstilfeller.

Destruering av slike produkter i flammer vil også ikke avgi masse uheldige klimagasser.

 

 

Skal ikkje se bort ifra at biler kan kjøres på marihuana en gang

Tøy laget av hemp er vesentlig stivere enn alternativer i bruk i dag.

 

Stemmer at den første bilen laget gikk på olje fra Cannabis-planten, men tror vi hadde sett en videreutvikling, om mulig, de siste 100 årene.

Lenke til kommentar

I tilegg kan tøy laget av Hemp spises i nødstilfeller.

Destruering av slike produkter i flammer vil også ikke avgi masse uheldige klimagasser.

 

 

Skal ikkje se bort ifra at biler kan kjøres på marihuana en gang

Tøy laget av hemp er vesentlig stivere enn alternativer i bruk i dag.

 

Stemmer at den første bilen laget gikk på olje fra Cannabis-planten, men tror vi hadde sett en videreutvikling, om mulig, de siste 100 årene.

Nå har jeg vært borti t-skjorter av 100% hemp som var meget behagelige.

Lenke til kommentar

Hvofor legalisere:

 

- Mer ressurser til politi

- Mindre kapital til kriminelle bander

- Kvalitetskontroll, alderskontroll, brukskontroll

- Mer ressurs til fengselsvesen

- Ingen tilknytting til miljøer med tyngre stoffer

- penger til statskassen

- Cannabis er et "innført" rusmiddel i samfunnet

 

Hvorfor ikke legalisere:

 

- Du KAN få lyst på tyngre stoffer - Er det ett stoff i cannabis som gjør at man får lyst på "sterkere" stoffer? Tror personlighet har mye og si, og man skiller cannabis fra andre mer tabu stoffer. Hva er det som tyder på at viss man avkriminaliserer\legaliserer så vil folk hoppe på heroin,amfetamin etc?

- Avhengighet

- psykiske problemer

- Kreft - De fleste røyker cannabis, men går an og bruke i mat og det er flere alternative inntaksmetoder.

- Innføre et nytt rusmiddel i samfunnet - Ikke noe nytt rusmiddel, det har eksistert lenge og det er tilgjengelig.

 

Punktene burde hatt en kommentar hver, men jeg mener på at kun punktet "psykiske problemer" er spesielt omdiskutert, fordi man vet ikke om det har blitt blandet forskjellige rusmiddler, eller om personer som har fått psykiske problemer har vært tidligere rusmisbrukere, eller ville fått psykiske problemer uansett.

 

Dette er vel hovedtyngden i debatten om legalisering, og nå trenger vi bare samle sammen de små grå og diskutere saklig og on-topic.

 

-----

Dette med rus og psykiske problemer. Jeg tror man kan snu på dette med at rus skaper psykiske lidelser i ukjent mange tilfeller. Dvs. Folk med psykiske problemer havner lettere i ett misbruksmønster enn noen som er psykisk friske og ellers har ett godt liv.

Men er vell enklere og bare si rus alene har så og si all skyld i psykiske problemer.

Rus og rusmidler fremstilles så enkelt i dag at det i noen tilfeller ikke har grunnlag til og starte en diskusjon der partene har beina plantet på bakken, i mange tilfeller.

Lenke til kommentar

Man har i 70 år forsøkt å finne en naturvitenskapelig sammenheng mellom cannabisbruk og bruk av tyngre stoffer, og det har man ikke lyktes med. Harry "kjemperasist" Anslinger påsto det, men kom ikke med noen bevis.

 

De psykiske problemene kan trigges av cannabisbruk, men cannabis skaper ikke anlegg for psykiske lidelser.

 

Det beste argumentet jeg ser mot legalisering av cannabis er narkoturisme. Dog er jeg ganske sikker på at de fleste foretrekker et billigere og, i de aller fleste tilfeller, mer nærliggende alternativ, som Amsterdam. Og dette er uansett en bagatell kontra alle de godene en legalisering vil medføre.

 

Legger ved et bilde som illustrerer Portugals utvikling etter avkriminaliseringen:

avkriminalisering+i+Portugal.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...