Gå til innhold

Bør skolen prioritere gym mere enn i dag?


  

97 stemmer

  1. 1. Bør skolen legge mer vekt på gym?

    • Ja!
      52
    • Nei!
      11
    • Synes det er bra som det er.
      11
    • Vil ha mindre gym!
      5
    • Gym er unødvendig!
      18


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er 32 nå og begynte å trene for ca 1 år siden og merker hvor utrolig mye man kan få ut av 30-45 styrketrening evt jogging. Hvis jeg skal sammenligne det med å spille ballspill på skolen vil jeg si jeg fikk kanskje 30% så mye ut av det som treningen jeg driver med nå.

 

Poenget mitt er at gym ikke er lagt opp til at man skal komme seg i bedre form, noe jeg synes det burde ha vært. Det blir litt som å ha mattetimer hvor du lærer deg formler, men aldri bruker dem i noen oppgaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg interesserer meg ikke for matte, skulle jeg da hatt muligheten til å velge det bort?

 

Fra og med VG2 har du faktisk muligheten til å velge det bort.

 

Nå går jeg vg1 da, så det er ikke en mulighet for meg atm.

 

@Svelemoe: Jo, og det skal bli brukt igjen helt til dere skjønner sammenhengen!

 

Non the less, det kommer til å bli valgfritt for deg til neste år. Det vil ikke gymnastikk bli, og derfor fungerer ikke det argumentet. Det at alle har behov for trening derimot; det er et godt argument for gymnastikk!

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt ordentlig interesse for sport og ikke kommer jeg til å få det med første heller. Sport og aktivitet har aldri vært min greie, så da er det bare rett og rimelig at jeg kan velge det bort og satse på de fagene som frister mer.

 

Mest idiotiske jeg har lest i denne tråden og det sier sitt. Hvordan tror du skolesystemet hadde blitt hvis du bare skulle hatt fag du har interesse for?

 

Og som Danielzu sier, argumentet med hvorfor kan ikke vi andre velge bort relgion, historie, matte eller hva som den enkelte person ønsker funker uansett.

 

Lurer på hvorfor jeg måtte få en karakter i tysk, har jo ingen ting å si for meg videre og det ødelegger snittet mitt. Har jo ingen interesse for det og språk har aldri vært min greie...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå omhandler ikke diskusjonen\tråden om hovedsaklig vg2 heller da.

 

Men om skolen bør prioritere mer gym i skolen(ikke bare vg2).

 

I såfall kan jeg jo alltids ytre min mening om det. Opp til VG2, hvor det meste blir mer valgfritt, er jeg helt klart for mer gymnastikk i skolen, da i form av mer trening framfor teambuildingøvelser (som jeg nevnte tidligere) rett og slett for å få norske skoleelever i form. Derimot ønsker jeg på den videregående skole å gjøre det valgfritt på samme måte som med de fleste andre fag for å gi elevene muligheten til å prioritere fag de er interesserte og har planer om å fortsette med. For meg virker i hvertfall dette som en logisk og god løsning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå omhandler ikke diskusjonen\tråden om hovedsaklig vg2 heller da.

 

Men om skolen bør prioritere mer gym i skolen(ikke bare vg2).

 

Vg2 er også en del av skolen. Ikke direkte relatert til emnet, men det er egentlig ingen del av denne debatten. Skal man si at "Jeg har ikke interesse for matte, kan jeg da velge det bort?", ville svaret være "Ja, det kan du etterhvert.". Er spørsmålet "Jeg har ikke interesse for gym, kan jeg da velge det bort?", vil svaret være "Nei".

Lenke til kommentar

Alle kan få brukbar karakter i gym, det handler ikke om å være den raskeste, beste til å drible, best teknikk under styrkeøvelser eller den fremste orienteringsløperen. Jeg har opplevd det sånn med alle mine gymlærere at de har gitt karakter etter innsats og vilje til å prøve. Fikk han som gymmet i de vanlige klærne sine og skulket annenhver gymtime bra karakter? Nei. Fikk de de som var livredd ballen men allikevel prøvde å slenge ut et bein når den suste forbi bra karakter? Ja, de fikk faktisk brukbare karakterer! Og så har man selvfølgelig de som klarer 6'ern som strekker seg enda litt lenger.

 

Det er verre å klare å få en god karakter i et teoretisk fag hvor du faktisk må KLARE oppgaven foran deg. Det hjelper ikke å si på norsk/matte/engelsk/spansk/biologieksamen at "jamen jeg prøvde mitt beste". Prøver du ditt beste i gym vil læreren merke det og du vil få igjen for det.

Og før noen brøler ut; ja, det vil alltid finnes dumme lærere som gir dårlig karakter for at man har dårlig kondis osv, det finnes ingen perfekte grupper av mennesker.

 

På samme måte som med matte/samfunnsfag/biologi/språk så lærer du kanskje ikke hver gang noe du faktisk har bruk for i dagliglivet. Men du lærer HVORDAN du kan gjøre ting og bruke det senere. Stakkars den gymlæreren som får ansvaret for å få alle elevene sine i bedre form :p Men ingen kan komme og si at gymlæreren ikke gjør folk bedre rustet for å selv komme i bedre form.

Har uansett ingen tro på at man kan tvinge noen i bedre form ved å spille hjørnefotball og løpe intervallstafetter 1,5 ganger i uka, dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor tvinge folk til å ha gym! Jeg har alt for mye å gjøre på skolen fra før av. Gi meg tilgang på et treningsrom eller en svømmehall, ikke mer skolearbeid!

Det samme kan sies om alle fag, jeg skjønner ikke hvorfor akkurat det faget skal være så forferdelig. Du sier at du har så dårlig tid at du ikke burde ha gym, men da har du nødvendigvis så dårlig tid at du ikke kan trene i en svømmehall eller et treningsrom. Og om du har så dårlig tid, burde du ikke bruke tiden du har til rådighet på diskusjon.no i hvert fall.

 

Jeg har fryktelig mye å gjøre på skolen, det betyr ikke at jeg vil fjerne norsk og historie fordi det tar mye tid. Og om det tar så mye tid, er det fullt mulig å ta fag som historie og RLE som privatist. Da har du plutselig 8 skoletimer til overs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle kan få brukbar karakter i gym, det handler ikke om å være den raskeste, beste til å drible, best teknikk under styrkeøvelser eller den fremste orienteringsløperen. Jeg har opplevd det sånn med alle mine gymlærere at de har gitt karakter etter innsats og vilje til å prøve. Fikk han som gymmet i de vanlige klærne sine og skulket annenhver gymtime bra karakter? Nei. Fikk de de som var livredd ballen men allikevel prøvde å slenge ut et bein når den suste forbi bra karakter? Ja, de fikk faktisk brukbare karakterer! Og så har man selvfølgelig de som klarer 6'ern som strekker seg enda litt lenger.

 

Da har vi forskjellig oppfatning. Etter min erfaring fikk de som sprang og slengte seg og prøvde så godt de kunne uansett ferdigheter like god karakter som de stilte seg i et hjørne og gjorde ingenting eller de som hadde "mensen hver uke".

 

De som var godt trent men oppførte seg som dritt mot alle som ikke var like gode, nektet å samarbeide og var frekke derimot, fikk god karakter fordi de var flinke i sport.

 

I år har heldigvis gymlæreren vært så direkte at hun ikke lar oss leve på en løgn igjen. De som har god innsats får ikke bedre karakter enn de som sitter i ro og ikke gjør en dritt.

Endret av Pokey
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det norske skolesystemet suger heftig (i alle fag). Og gym er ikke noe unntak.

 

Stakkars den gymlæreren som får ansvaret for å få alle elevene sine i bedre form

 

Nå er det vanskelig for en gymnastikklærere å få elvene sine i god form ,når godt over halvparten er umotiverte unger som heller vil sitte foran pcen og drikke brus. Og det er ikke like lett å se forbedringer i gym som du f.eks kan se i andre fag (prøver etc). Norsk ungdom er late. Er vel en grunn til at antall unger som lider av fedme bare stiger og stiger.

 

Så jeg synes egentlig synd på de fleste gymnastikklærere der ute. De kan jo ikke en gang gjennomføre en 4x4 intervall eller lang jogge tur før dem får klager på seg. Gym skal være gøy, man skal ikke svette blabla.

 

 

Gym har blitt alt for pinglete. Husker gym timene på ungdoms skolen og vgs. Var alt for lett, følte ikke at det kunne kalles en gym time engang.

 

Synes gym kan bli økt med flere timer og større omfang. At det omfatter kosthold også. Gjerne på et tidlig stadium. Og hvorfor ikke ha lekser i gym? Ta en jogge tur på 30 min etc. Vet ikke helt hvordan det kunne ha funket.

 

Legg inn militær standard på øktene. Alle skal være med, alle skal gjøre sitt beste. Ingen er like, men alle kan yte sitt beste. Det burde være grunnlaget for karakteren i gym (pluss prøver om kosthold og treningsformer etc).

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Syntes virkelig skolen burde fokusere mer på gym, kanskje beholde det normale gymoppsettet+legge til en 45minutts gymøkt på begynnelsen av hver dag (selv er jeg 18 og lubben (dårlig i gym etc) men elsker det faget for d om, i tillegg føler du det godt etter å ha løpt litt og brukt kroppen og det er da mye lettere å være rolig og avslapet og muligens følge med i skoletimene som følger

 

edit: er ikke fornøyd med karakter systemet tho, kjenner noen folk som er top 3 i noen friidrettsting (løping etc) av U18, men de får likevel bare 5 i gym, pga for å få 6 må du være god i ALT, veldig veldig dårlig system

edit2: i tillegg så i forhold til den nye kunnskapsloven så blir man BARE vurdert etter ferdighet i gym nå, ingenting innsats, tenkte det muligens var litt interessant å vite...

Endret av homesmasher
Lenke til kommentar

edit2: i tillegg så i forhold til den nye kunnskapsloven så blir man BARE vurdert etter ferdighet i gym nå, ingenting innsats, tenkte det muligens var litt interessant å vite...

Og det er en spennende, men helt annen diskusjon.

nevnte det pga det var kommet opp tidligere i tråden, mente ikke å gå for OT

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...