Gå til innhold

Hvis det ikke er noe liv etter døden...


Anbefalte innlegg

Det å ha en religion i bakhodet er en fin drivkraft i livet. Det er fint å tenke på at det ikke er helt slutt etter døden.

 

Men jeg vil ikke bruke livet på religion. Hvis jeg skal til himmelen eller noe etter døden, så kan jo den tiden brukes på religion og tilbe Gud, og ikke den dyrebare tiden jeg bruker opp nå for hvert sekund som går.

 

Dersom det ikke er noe liv etter døden synes jeg det blir negativt på grunn av at ting må komme til å ta slutt. Aldri mer se familie, aldri mer se venner, aldri mer se kjæreste/kone/ektemann/osv. Bare et evig ingenting. Og når man har blitt 70-80 år gammel, så sitter man der, og vet at om noen år så kommer jeg til å dø, og det er ingen vei tilbake. Enten så har jeg brukt livet godt og fått opplevd masse ting, eller så har jeg det ikke, men det finnes ingen måte å gjøre om fortiden eller gå tilbake i tid på. Tiden er konstant, og går kun fremover. Før eller siden er det slutt. Det er den negative siden ved det. En ganske så negativ tanke...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å ha en religion i bakhodet er en fin drivkraft i livet. Det er fint å tenke på at det ikke er helt slutt etter døden.

 

Men jeg vil ikke bruke livet på religion. Hvis jeg skal til himmelen eller noe etter døden, så kan jo den tiden brukes på religion og tilbe Gud, og ikke den dyrebare tiden jeg bruker opp nå for hvert sekund som går.

 

Dersom det ikke er noe liv etter døden synes jeg det blir negativt på grunn av at ting må komme til å ta slutt. Aldri mer se familie, aldri mer se venner, aldri mer se kjæreste/kone/ektemann/osv. Bare et evig ingenting. Og når man har blitt 70-80 år gammel, så sitter man der, og vet at om noen år så kommer jeg til å dø, og det er ingen vei tilbake. Enten så har jeg brukt livet godt og fått opplevd masse ting, eller så har jeg det ikke, men det finnes ingen måte å gjøre om fortiden eller gå tilbake i tid på. Tiden er konstant, og går kun fremover. Før eller siden er det slutt. Det er den negative siden ved det. En ganske så negativ tanke...

 

Men det hjelper ikke å ønske/håpe på et liv etter døden...

 

En annen ting er at hvorfor håpe på et liv etter døden. Ihvertfall hvis det er evig...

Kan bli ganske kjedelig :)

Lenke til kommentar

Men det hjelper ikke å ønske/håpe på et liv etter døden...

 

En annen ting er at hvorfor håpe på et liv etter døden. Ihvertfall hvis det er evig...

Kan bli ganske kjedelig :)

Jeg synes det hjelper. Det er en positiv tanke for meg. Går ikke inn i noen religioner eller noe, men bare holder i bakhuet at "Jada, det er sikkert noe etter døden :) "

 

Jeg vil heller eksistere for evig, enn å slutte å eksistere for alltid...

Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med hva poenget med liv skal være hvis det er noe mer etter døden.

 

Det å forsvinne for evig og alltid når man dør er jo ikke noe stress i det hele tatt, det blir som noen tidliger har nevnt i tråden, akkurat slik det var før du ble født. Hvorfor er dette noe å frykte?

 

Nei, da lever jeg heller livet mitt til det fulleste her og nå, og regner ikke med noe annet enn at dette er det man får.

Lenke til kommentar

Det finnes et liv etter døden men det livet vil ikke du være i bevisthet ved. Du blir altså resirkulert og brukt som organisk masse der det trengs. Om du skulle være så heldig å bli bygd opp i den samme kominasjonen av atomer som du består av nå, så vil du heller ikke vite noe om dit forige liv. Det er fordi det baserer seg på hukommelse om diverse hendelser som vi ikke vet hvordan vi skal kunne hente ut av hjernen.

 

Virker dette logisk?

 

Du kan altså forestille deg at du er en svart prikk i et svart rom uten å kunne bevege deg.

 

For hvis du har en sjel, hva drives den sjelen av når kroppen ikke bryter ned organisk materiale?

Lenke til kommentar

Bibelen lover faktisk evig liv. Gjennom hele Bibelen blir det tydelig vist at Guds tjenere alltid har hatt det håp at Gud skulle gi dem evig liv. Dette håpet har oppmuntret dem til å forbli trofaste. Dette er ikke et selvisk håp. Apostelen skriver: «Men uten tro er det umulig å behage ham, for den som nærmer seg Gud, må tro at han er til, og at han skal lønne dem som oppriktig søker ham.» (He 11: 6)

 

Jesus sa at Gud «gav sin enbårne Sønn, for at enhver som viser tro på ham, ikke skal bli tilintetgjort, men ha evig liv». (Johannes 3:16) For å kunne vise tro på Gud og hans Sønn må du kjenne dem godt. Derfor sa Jesus: «Dette betyr evig liv, at de stadig tilegner seg kunnskap om deg, den eneste sanne Gud, og om ham som du har utsendt, Jesus Kristus.» – Johannes 17:3.

Lenke til kommentar

Jeg håper jeg kommer til Nangijala etter livet her. Hører at folk sier at sjelen vil gå videre. Det spiller ingen rolle for meg om sjelen går videre da personligheten min/jeg ligger i hjernen som er organisk. Jeg har ikke lyst til å miste min personlighet/identitet min eller min fysiske kropp generelt. Jeg vil jo helst kunne velge om jeg kan beholde min egen kropp i etterlivet eller eventuelt endre det som det passer meg. Sjelen som åndelige/religiøse beskriver, er jo som om den var en eviglevende batteri som kan gi en kropp eller lignende en energi til å holde seg i gang. Den bærer ikke på informasjonen som gjør meg til meg.

 

Vel det hjelper ikke å komme til himmelen om du har mistet hukommelsen da den har alltid har vært lagret i hjernecellene dine som er organisk og vil forvitre og råtne til slutt på moderjord.

 

Har heller ikke lyst til å få 72 jomfruer da jeg finner langt flere jomfruer i bare lille Norge, og jeg tror jeg fort blitt dritt lei av de 72 jomfruene om jeg skulle ha vært sammen med dem i all tid. Jeg vil egentlig ikke ha 72 jomfruer heller. De ville heller ikke ha vært 72 jomfruer lenge! Om jeg så hadde pløyd dem alle. Vil heller komme til Valhall hvor man slepper de monotone dagene.

 

Himmelen derimot virker så jævlig full av mennesker, jeg vil heller være på et litt roligere sted hvor jeg slepper å se hele stamtreet mitt fra den tid i dag til steinalderen. Begynner vel å bli Japan-tendenser der nå. Folk må sikkert sove i tuber da man må være sparsommelig med plassen der, om de ikke utnytter høyden. Har uansett mer lyst til å leve min egen verden hvor jeg selv bestemmer, nesten som i mine drømmer. Bare med full kontroll så jeg slepper å få noe ekle greier som mareritt :p Hadde vært deilig å skape min egen verden eller nye liv hvor jeg setter opp forhåndsregler først. Kunne kanskje også prøvd å leve samme livet om igjen hvor jeg har muligheten til å rette opp mine "feil".

Endret av Lube
Lenke til kommentar

Er ikke religiøs på noen måte. Men tror alikevel ikke at døden er slutten. Vet ikke hvordan jeg kan forklare mitt syn på dette... Når vi kommer inn på dette emnet i diskusjoner så pleier jeg å spørre hva som holder oss i live... Alle sier hjertet... Jeg spør hva som driver hjertet, og de sier elektriske impulser eller noe. Så lurer jeg på hva som får kroppen til å lage disse impulsene og det har de ikke svar på...

 

Med andre ord, så må det være en upåviselig drivkraft som sørger for at vi står opp neste dag... Når vi blir gamle, slutter plutselig denne kraften å opphøre, enten vi er syke eller frisk som en fisk... Det må vel bety at den kraften har bestemt seg for å forlate kroppen og gå videre...

 

Jeg tror ikke at det er noen mening med livet hvis alt bare blir svart når vi dør... Såklart, de fleste mener at meningen med livet er å viderebringe fremtidige generasjoner, men det er ikke slik jeg ser på det. All vår kunnskap og erfaring kan bare ikke gå tapt. Den blir kanskje videresendt sammen med livskraften vår akurat som en e-mail...? Helt til en ny og kanskje mer videreutviklet kropp mottar denne mailen...? På denne måten kommer du tilbake i en ny og mer utviklet form, ihvertfall når det gjelder intelligens...?

 

Slik ser ihvertfall jeg på det. Det er dette jeg holder meg til med tanke på døden. Jeg føler meg tryggere hvis jeg skulle komme utfor en ulykke der jeg vet jeg kommer til å dø... For da er jeg overbevist at det bare er slutt på dette stadiet... Som sagt, er ikke religiøs på noen måte, men det er sikkert andre her som har et annet syn på saken?

Lenke til kommentar

Du tror de elektriske impulsene er magiske? Jeg er ikke en ekspert på hvordan kroppen fungerer i detalj, men jeg kan raskt finne artikler som denne, som gir en hvis forklaring på hvorfor og hvordan hjertet styres av elektriske impulser.

 

Uansett så kommer impulsene fra kroppen selv. Hjernen styrer det meste, mens noen systemer er autonome. Og all vår kunnskap og alle tillærte egenskaper tas vare på i hjernen. Når hjernen dør så blir ikke hjernecellene overført til annet enn jord og diverse mikroskopiske livsformer som spiser kroppen vår når den er død.

 

Men din kunnskap og erfaring trenger ikke å gå tapt. Mennesker har et velutviklet språk, og med det kan vi dele informasjon, kunnskap og erfaringer med andre. Muntlig, skriftlig, osv.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Med andre ord, så må det være en upåviselig drivkraft som sørger for at vi står opp neste dag... Når vi blir gamle, slutter plutselig denne kraften å opphøre, enten vi er syke eller frisk som en fisk... Det må vel bety at den kraften har bestemt seg for å forlate kroppen og gå videre...

Tenn et lys og slukk det igjen. Sånn. Der har du den upåviselige kraften din. Eller tenk deg en lyspære som går, om det fremstår som mer nøyaktig.

 

Jeg tror ikke at det er noen mening med livet hvis alt bare blir svart når vi dør... Såklart, de fleste mener at meningen med livet er å viderebringe fremtidige generasjoner, men det er ikke slik jeg ser på det.

Meningen med livet er det du selv som står for. Hva/hvem/hvor trodde du ellers det skulle komme fra?

 

All vår kunnskap og erfaring kan bare ikke gå tapt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_consequences

 

Den blir kanskje videresendt sammen med livskraften vår akurat som en e-mail...? Helt til en ny og kanskje mer videreutviklet kropp mottar denne mailen...?

Mye ønsketenkning, lite fakta.

 

Jeg føler meg tryggere hvis jeg skulle komme utfor en ulykke der jeg vet jeg kommer til å dø...

Var du plaget av å ikke være født ennå? Vil du være mer plaget av å være død? (Beklager klisjéen for dem som har hørt den hundre ganger før.)

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

Ok, nå har du tydeligvis stukket hull og funnet argumenter for å motbevise alt jeg personlig foretrekker å tro på. Ditt syn på saken etter som jeg ser det, er at du bare blir født, lever et liv, dør, forsvinner for evig og alltid og that's it? Virker i grunn ganske meningsløst...

 

De fleste mennesker foretrekker å tro på en gud for å eventuelt søke trygghet og ha noe å forholde seg til, noe jeg ikke gjør. Jeg trives med min oppfatning av hvordan livet slutter.

 

Hinduene tror på reinkarnasjon, der de gjør gode ting i livet for å avansere i rang, er dette ønsketenkning dette og?

 

Det med at erfaring og kunnskap ikke kan gå tapt, har jeg egentlig ikke noen forklaring på... Som sagt, så er dette mitt syn på hvordan ting kanskje kan være...

Lenke til kommentar

Ok, nå har du tydeligvis stukket hull og funnet argumenter for å motbevise alt jeg personlig foretrekker å tro på. Ditt syn på saken etter som jeg ser det, er at du bare blir født, lever et liv, dør, forsvinner for evig og alltid og that's it? Virker i grunn ganske meningsløst...

 

Det ene ordet jeg har markert for deg her er essensielt... Man foretrekker at det er noe mer i redsel for at man bare blir borte når man dør. Det er ingenting som tilsier at livet skal gå videre etter at man dør, ihvertfall hvis man har litt innsikt i hvordan hjernen og kroppen fungerer.

Det som gir mitt liv mening er at jeg bare får disse 80 årene ca på jorda og derfor må gjøre maks utav de. Jeg synes det er enda vanskeligere å finne noen mening med å leve, dersom man skal leve en evighet etterpå....

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar
Hinduene tror på reinkarnasjon, der de gjør gode ting i livet for å avansere i rang, er dette ønsketenkning dette og?

 

I høy grad ja. Men jeg synes reinkarnasjon gir mer mening enn at sjelen vår teleporterer til Himmelen. Den fysiske kroppen vår forblir på kloden, enten ved at den blir begravd i jord eller havet, blir kremert, plukket i stykker av fugler, osv. De stoffene som kroppen er bygget opp av blir til slutt brukt på nytt av andre livsformer.

Lenke til kommentar

Ok, nå har du tydeligvis stukket hull og funnet argumenter for å motbevise alt jeg personlig foretrekker å tro på. Ditt syn på saken etter som jeg ser det, er at du bare blir født, lever et liv, dør, forsvinner for evig og alltid og that's it? Virker i grunn ganske meningsløst...

 

De fleste mennesker foretrekker å tro på en gud for å eventuelt søke trygghet og ha noe å forholde seg til, noe jeg ikke gjør. Jeg trives med min oppfatning av hvordan livet slutter.

 

Hinduene tror på reinkarnasjon, der de gjør gode ting i livet for å avansere i rang, er dette ønsketenkning dette og?

 

Det med at erfaring og kunnskap ikke kan gå tapt, har jeg egentlig ikke noen forklaring på... Som sagt, så er dette mitt syn på hvordan ting kanskje kan være...

Ah, stråmenn. Det kan jeg og: Er det ikke bedre å leve nu, istedet for å tenke på hva som kommer om flere år.

Lenke til kommentar

Buddhisme har noen veldig interessante tanker rundt reinkarnasjon. Det egoet vi nå opplever som 'jeg' er forbi når denne kroppen dør og i buddhisme anses det som en illusjon at vi tror vi er det jeg-et. Vi er derimot den bevisstheten som ligger til grunn for dette egoet(i buddhisme kalt sinnet). Ren og klar bevissthet uten noen konsepter om 'jeg'.

Hvis man følger denne logikken er det ikke 'jeg' som fortsetter etter denne kroppen dør, men sinnet. Personlig finner jeg denne forklaringen veldig tilfreddstillende.

 

 

Btw: Det er ganske interessant hvordan alt i naturen går i sykluser;oppstår, forsvinner/går over i noe annet og oppstår igjen. Virker som mange mennesker ikke erkjenner at de er en del av naturen, men eksisterer uavhengig av den.

 

Edit: skrivefeil.

Endret av Techster
Lenke til kommentar

Buddhisme har noen veldig interessante tanker rundt reinkarnasjon. Det egoet vi nå opplever som 'jeg' er forbi når denne kroppen dør og i buddhisme anses det som en illusjon at vi tror vi er det jeg-et. Vi er derimot den bevisstheten som ligger til grunn for dette egoet(i buddhisme kalt sinnet). Ren og klar bevissthet uten noen konsepter om 'jeg'.

Hvis man følger denne logikken er det ikke 'jeg' som fortsetter etter denne kroppen dør, men sinnet. Personlig finner jeg denne forklaringen veldig tilfreddstillende.

 

 

Btw: Det er ganske interessant hvordan alt i naturen går i sykluser;oppstår, forsvinner/går over i noe annet og oppstår igjen. Virker som mange mennesker ikke erkjenner at de er en del av naturen, men eksisterer uavhengig av den.

 

Edit: skrivefeil.

 

Hva er sinnet? Dette må defineres først.

 

Og hvor blir det av sinnet etter at vi dør? Går det rett inn i en annen, eller svever det rundt et sted?

 

Jeg tror "sinnet" er en del av kroppen, ikke noe eget som kan leve utenfor. Det er simpelten impulser i hjernen.

 

Klart det er frisatende å håpe på at en del av deg skal leve videre, men sånn er det nok ikke.

 

 

Vi blir gravlagt, råtner og forsvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange synes nok tanken på et liv etter døden er veldig beroligende... Kan jo kanskje være at alle har gått på jorden tidligere?

Spesielt når du ser mennesker som blir lagt i hypnose, der de forteller om sitt forrige liv, og når man sjekker i historiebøkene etterpå, så stemmer alt på en prikk... Såklart, kan jo være bull alt sammen... Det samme med åndenes makt, hjemsøkt og alt det der... Kan disse fenomenene forklares? Er det døde mennesker som går igjen på jorden?

Lenke til kommentar

Mange synes nok tanken på et liv etter døden er veldig beroligende... Kan jo kanskje være at alle har gått på jorden tidligere?

Spesielt når du ser mennesker som blir lagt i hypnose, der de forteller om sitt forrige liv, og når man sjekker i historiebøkene etterpå, så stemmer alt på en prikk... Såklart, kan jo være bull alt sammen... Det samme med åndenes makt, hjemsøkt og alt det der... Kan disse fenomenene forklares? Er det døde mennesker som går igjen på jorden?

 

 

Nei, ingenting av dette er dokumentert.

Dette er svindel på høyt nivå.

 

Programmene er lagt opp slik at det skal virke trolig, selvfølgelig....

 

Hadde disse stilt opp i en skikkelig vitenskaplig test, hadde vi sette at de ikke er noe bedre enn gjennomsnittet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...