Gå til innhold

En amerikansk kirke vil brenne koranen 11. september


Anbefalte innlegg

Men nå nyter du ikke akkurat respekt som Muslim i vestlige land på samme måte som andre religiøse.

Jeg er enig i at muslimer blir møtt med en viss skepsis ja.

Har du reflektert over hvorfor det er slik?

 

Kansje det har noe med 3000 demonstranter som deltar i Muhammed karrikatur demonstrasjonen, og ingen snakker ut når Mohyeldeen Muhammad yttrer terrortrusselen mot Norge?

Kansje det har noe med at demonstrasjonen MOT disse trusslene i etterkant trakk 9 muslimer?

 

Kansje det sier noe om den grå massen som vi ønsker å kalle moderate, og kansje det i sin tur gjør noe med intrykket av muslimer i sin helhet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2977915.ece

 

Meninger?

 

Synes bare at det er utrolig leit at noen folk er lite utviklet i hjernen.

De "fleste" støttet Otto Jespersen da han brant det amerikanske flagg. Hvem var imot publiseringen av Muhammed-tegningene? De står selvsagt fritt til å brenne koranen.

 

Men det ligner på utrolig hykleri. Kristne aksepterer ikke brenning av bibelen. Og flaggbrenning, særlig sitt eget lands flagg, aksepteres dårlig.

 

Vi er oss selv like. Når det passer seg er det greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På tide noen utfordrer islams hegemoni. Kristendommen er det helt greit å kritisere, kritiserer du derimot islam, risikerer du å bli drept. Dette er sterkt moderert i Norge og vesten, og gjelder sjeldnere i annet enn Midtøsten, men man har selvfølgelig drapet på Theo van Gogh og angrepet på Kurt Westergaard ferskt i minne. Likevel er det fortsatt relativt tabu å diskutere islam som religion. Islamkritikere blir stemplet som rasister, idioter, trangsynte og fremmedfiendtlige.

 

Brenner du en bibel får du kjeft eller et og annet rist på hodet, brenner du en koran risikerer man x antall døde.

 

På den annen side er det respektløst å brenne en religiøs tekst. Det finnes andre måter å kritisere en religion på, men man må innse at det på ingen måte gir samme oppmerksomhet som det å brenne koranen. Uansett hva som skjer har arrangørene for dette skapt en massiv oppmerksomhet rundt saken deres.

Lenke til kommentar

Selv så driter jeg i hva de brenner. Ja det er kanskje teit, men de skal faen meg få lov til å gjøre hva de vil så lenge det ikke skader andre. I tillegg så er det latterlig de som prøver å få brannvesenet til å si at de ikke får lov til å lage bål etc for å hindre dette... Disse folka kan fucke off. Protester dem, reager på dem men ikke prøv å hindre dem!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De "fleste" støttet Otto Jespersen da han brant det amerikanske flagg. Hvem var imot publiseringen av Muhammed-tegningene? De står selvsagt fritt til å brenne koranen.

 

Men det ligner på utrolig hykleri. Kristne aksepterer ikke brenning av bibelen. Og flaggbrenning, særlig sitt eget lands flagg, aksepteres dårlig.

 

Vi er oss selv like. Når det passer seg er det greit.

 

At Otto Jespersen brant det amerikanske flagget bryr meg der sola aldri skinner.

At noen publiserte tegninger av en eventyrfigur driter jeg i.

Hvis noen vil brenne bibelen: Be my guest.

Brenner noen det norske flagget? Jaok. Ingen hyggelig gest, men har ikke tenkt til å ta livet av noen likevel.

At noen vil brenne en koran? Kunne ikke brydd meg mindre.

 

La nå folk få gjøre det de vil. Man trenger ikke drepe hverandre av den grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De "fleste" støttet Otto Jespersen da han brant det amerikanske flagg. Hvem var imot publiseringen av Muhammed-tegningene? De står selvsagt fritt til å brenne koranen.

 

Men det ligner på utrolig hykleri. Kristne aksepterer ikke brenning av bibelen. Og flaggbrenning, særlig sitt eget lands flagg, aksepteres dårlig.

 

Vi er oss selv like. Når det passer seg er det greit.

 

At Otto Jespersen brant det amerikanske flagget bryr meg der sola aldri skinner.

At noen publiserte tegninger av en eventyrfigur driter jeg i.

Hvis noen vil brenne bibelen: Be my guest.

Brenner noen det norske flagget? Jaok. Ingen hyggelig gest, men har ikke tenkt til å ta livet av noen likevel.

At noen vil brenne en koran? Kunne ikke brydd meg mindre.

 

La nå folk få gjøre det de vil. Man trenger ikke drepe hverandre av den grunn.

Joda. Men realiteten er at visse dreper andre når de provoserer dem. Så selv om disse er i sin fulle rett til å brenne koranen så er det ikke dermed sagt at dette spesielt klokt.

Lenke til kommentar

Bare idioter og naturvernere blir provosert av en bokbrenning.

Dersom noen brenner 1000 bøker, er det 1000 flere bøker solgt.

Så hva er eventuelt problemet?

Bokbrenning er en symbolsk handling som historisk sett har blitt brukt for å undertrykke fri flyt av kunnskap og litteratur. Praktisk sett er jeg mer bekymra for treet enn boka, men det skulle bare mangle at vi i den såkallte siviliserte verden blir oppgitt over slike primitive takter.

Lenke til kommentar

Joda. Men realiteten er at visse dreper andre når de provoserer dem. Så selv om disse er i sin fulle rett til å brenne koranen så er det ikke dermed sagt at dette spesielt klokt.

 

Jeg er enig i at det ikke er klokt, ettersom det helt klart vil få store konsekvenser.

 

Likevel er jeg prinsipielt for at dette skal gjennomføres nå. Jeg liker nemlig ikke at folk skremmer og truer seg til rettigheter de egentlig ikke har.

Lenke til kommentar

Joda. Men realiteten er at visse dreper andre når de provoserer dem. Så selv om disse er i sin fulle rett til å brenne koranen så er det ikke dermed sagt at dette spesielt klokt.

 

Jeg er enig i at det ikke er klokt, ettersom det helt klart vil få store konsekvenser.

 

Likevel er jeg prinsipielt for at dette skal gjennomføres nå. Jeg liker nemlig ikke at folk skremmer og truer seg til rettigheter de egentlig ikke har.

Det er også jeg enig i. Så da gjenstår det å vurdere hva som er minst skadelig (les: dødelig).

 

Ikke det at jeg mener dette er dine holdninger, men man må nesten gi blaffen i andres liv og leven for å gi støtte til denne brenningen.

Endret av Ateisten
Lenke til kommentar

Det er sant.

 

Likevel mener jeg at man en eller annen gang må sette foten ned, og ikke godta det fanatikere prøver å tvinge seg til. Enten de er muslimer, kristne, hinduer, postmenn eller whatnot.

 

Problemet er bare å finne rett tidspunkt. Min logikk tilsier at det ikke vil bli noe bedre jo lenger man venter.

Lenke til kommentar

Det er sant.

 

Likevel mener jeg at man en eller annen gang må sette foten ned, og ikke godta det fanatikere prøver å tvinge seg til. Enten de er muslimer, kristne, hinduer, postmenn eller whatnot.

 

Problemet er bare å finne rett tidspunkt. Min logikk tilsier at det ikke vil bli noe bedre jo lenger man venter.

Jeg mener personlig at de moderate muslimer må på banen her. De må ta sterk avstand fra det som skjedde den 11. september (noe som i en viss grad skjedde, men kun fra religiøse ledere og ikke vanlige folk). Og de moderate muslimer må markere at de ikke er tilhengere av det politiske Islam. For det politiske Islam er uforenelig med det meste som vi holder for "hellig" i Vesten. Ergo ingen støtte fra sekulære.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...