Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgivers tausehetsplikt....


PCen

Anbefalte innlegg

Jobber i et lite firma hvor vi pr i dag er under 10 ansatte, daglig leder har en veldig uvane med å klage bak ryggen om ansatte til andre ansatte, eks. over fravær, og hvordan den enkelte skjøtter sitt arbeid.

Dette har blitt et stadig større problem siden alle skjønner at han neste gang henger deg ut...

 

Jeg har hatt endel påleggstrekk i lønn, og det har kommet meg for øre av flere av de ansatte at min sjef også har fortalt de andre ansatte her om dette.... dette er svært belastende informasjon for meg.... har en sjef lov til å dele slik informasjon med hvem han vil...

Endret av PCen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet er dette i strid med arbeidsmiljøloven § 4-3 første og tredje ledd:

 

(1) Arbeidet skal legges til rette slik at arbeidstakers integritet og verdighet ivaretas.

 

(3) Arbeidstaker skal ikke utsettes for trakassering eller annen utilbørlig opptreden.

 

Det vil også reise en rekke problemstillinger i forhold til personopplysningsloven § 13.

 

Jeg ville tatt en liten telefon til hhv. Arbeidstilsynet og Datatilsynet, tenker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...