Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor dyr bil må jeg sikte på som 20 åring? + AVSTEMNING!


MrSnow

Hvilket land syns du er best på bilproduksjon  

79 stemmer

  1. 1. Hvilket land syns du er best på bilproduksjon?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det spørs hva du prioriterer, men det vil nok spise en god del av lønna di.

Du kan stort sett sjekke hva forsikringen blir for deg på forsikringsselskapene sine nettsider.

I banken finner du rente på bil-lån, ofte er vel dette rundt 8% effektiv rente ett sted, dvs. 20 000 i rente pr år, så forsikring på sikkert rundt 20 000 pr år(tipping), og du bør regne med en verkstedtur eller to i løpet av året.

Så, har du råd til å "kaste" 40 000 ut vinduet pr år, samtidig betjene ett lån?

400 000 over f.eks 10 år blir 40 000 pr år, total utgift blir da 80 000 pr år på bil

 

Ellers må du se på utgiftene dine ellers, men en bil til 400 000 er på ingen måte uoppnårlig om du vil prioritere bil fremfor andre ting.

 

Dette er ett veldig grovt estemat, men kan sikkert hjelpe deg litt på vei i hvert fall :)

Lenke til kommentar

Bil står på andre plass for meg etter hus+mat, har hatt lyst å ha en bil siden jeg var 3 år gammel, så jeg vil ha meg en bra en. Det er mer enn fremkomstmiddel for meg for å si det sånn :)

Har tenkt å bruke maks 7000 i mnd på bil inkl bensin og annet.

Må nesten sjekke med forsikringsselkap ja..

 

Takk for bra svar forresten :new_woot:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Er selv 91 modell og har helt greit prisa bil, kunne nok fått en god del mer i lån og betjent det uten problem, men prioterer foreløpig en skikkelig ferie neste år før det blir leilighet som er høyeste priotert (blir ikke råd til noe fet ferie da nei :-().

 

Det jeg gjor når jeg kjøpte min bil i sommer, var og ta lån med foreldre som kausjonister, og pga div. blandt annet BSU sparing så havnet renta på lånet på 3,8(!). Deretter sjekket jeg opp og frem og tilbake om jeg skulle forsikre bilen i mitt navn, eller far min sin.

Endte opp med og sette det i far min sin, 5000,- i året super kasko, skulle jeg hatt forsikring på meg selv hadde det bikket opp mot 20 000 i året, noe jeg regnet ut at jeg ALDRI vil spare inn ved og inntjene egen bonus. På denne måten hadde jeg råd til litt dyrere bil uten og bli helt blakk.

 

Jeg ville sett på en bil til 200-250 vist jeg var deg, du vil garantert bli like fornøyd når du finner den rette som du ville blitt med en bortimot ny CLS.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Skjønner godt at du har lyst på CLS, lyst på en selv for å være ærlig.

 

Med den inntekten så er det fullt mulig, spørsmålet er bareom du er villig til å ha såpass "lite" penger til over til andre ting.

Lenke til kommentar

Spørsmålet som jeg ser det, er om du ser på bilen som målet eller (transport)middelet. Synes du det er moro med bil, så er det hvor mye du liker alle andre ting som setter grensene. Har hørt om folk som skaffer seg en langt dyrere bil enn hva de har råd til, med det resultat at bilen også blir bostedet mens alle pengene går til å betale billånet (ikke at du er i nærheten av det).

 

Selv ser jeg ikke for meg at jeg kjøper noe annet enn bruktbiler i årene framover. Jeg ser ikke poenget i å bruke flere hundretusen på bil. Så lenge jeg får meg noe som kan gå fra A til B og tilbake igjen uten for mye risiko så bruker jeg ikke mer penger enn jeg trenger. Dvs. godt under 100.000.

Lenke til kommentar

Hvis du skal låne 400 000 på 5 år (forholdsvis vanlig) til en rente på 6,5%, må du ut med 7972 i måneden.

 

8000 i lån

2000 i forsikring

1000 i verksted

1500 i drivstoff

 

12 500 i bilutgifter per måned.

 

Hvis du bor billig (6000 i mnd.) blir det 18 500 kroner i måneden.

 

Nei, du har ikke råd til en CLS.

 

Min personlige regel er at man ikke kan låne mer enn halvparten av en årsinntekt til bil. Da slipper man å "kjøre" seg i hjel.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

For 7.000,- i mnd. inkludert drivstoff/veiavgift/forsikring/serviceutgifter/dekkslitasje etc. så tipper jeg ca. 2.000,- forsvinner bare i utgifter pr.mnd. Minst!

 

Da har du i teorien igjen 5.000,- og betjene lån med pr.mnd.

Tar man med renteutgifter, så bør ikke din bil være særlig dyrere enn 250.000,-

 

Altså hvis vi her snakker om å låne HELE beløpet.

 

Cektop:

Saken er den at jeg synes ikke innlegget til Wisd0m var så dumt jeg... Trådstarter vil opplagt ha en spennende bil, og det får man ikke i den klassen for rundt 250.000,- Man får faktisk ikke bil i den klassen i det hele tatt for den summen.

 

Skal man da ha noe spennende som man faktisk har råd til, så må man ned på kravene, og heller satse på mindre/lettere bil med ålreit motor. Man har heller ikke flust og velge i her heller for 250.000,-...

 

Tilbake til regnestykket:

La oss si trådstarter kjører to sesong på hvert sett med dekk. Regn rundt 6.000,- pr. sett med dekk til bilen i første post. Det blir til sammen ca. 12.000,- som skal spares opp innen to år er gått. Det blir ca. 500,- pr. mnd.

 

Drivstoff er jo veldig individuelt, men la oss si at den årlige kjørelengden er på 16.000km. med ett snittforbruk på 0.7l/m. så forbruker man ca. 1120 liter pr. år. Det blir ca. 12.300,- pr år i drivstoffutgifter. Noe som utgjør 1026,- pr mnd.

 

Så kommer forsikring. Nå bare tipper jeg veldig grovt, men 10.000,- er vel ett reelt tall? Dette blir i såfall 833,- pr. mnd.

 

Årsavgiften på rundt 3.000,- må jo tas med og dette bli da 250,- pr.mnd.

 

Service/vedlikehold er jo også veldig individuelt, men sett at man må ha bilen på service tre ganger i løpet av fem år og servic'ene til sammen koster ca. 15.000,- Da må man dele summen på fem (fem år) noe som utgjør 3.000,- pr. år som man må spare seg til. Deler man 3.000,- på tolv mnd. så får man 250,- pr.mnd.

 

Er jo også kjekt og ha penger i bakhånd til en stk. egenandel pr. år hvis noe skulle skje. 4.000,- er vel en ganske vanlig sats der vil jeg tro. Dette utgjør 333,- pr.mnd. Dette er dog penger du har til overs hvis du ikke trenger å bruke forsikringen...

 

Da gidder jeg ikke ta med pris på lyspærer og annet småtteri som må kjøpes.

 

Totalsummen blir da 3.192,- pr.mnd. som bør legges av pr.mnd. ved SIDEN AV lånet.

 

Har man da maks 7.000,- å bruke totalt pr.mnd. så sitter man igjen med 3.828 pr.mnd. til låneutgifter.

 

Ganger man 3.828,- med 60mnd. (fem år) så kan man nedbetale rundt 230.000,- på de fem årene.

Da har jeg IKKE tatt med renter.

 

Dermed så vil jeg tippe drømmen om en CLS med regnestykket over går fullstendig i grus...

 

Setter man av 30.000,- ca. til renter, så har man 200.000,- igjen å handle bil for, og for den summen får man ikke imponert kammeratene sine. Vertfall ikke med en helt ny bil :)

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Hvorfor vil du ha akkurat en CLS ?:p

Driver selv å jakter på en BMW 3 serie coupe til rundt 300-400.000kr

 

Hehe det er ikke nødvendig med CLS, den er en av toppbilene på ønskelisten. BMW E92 er på ønskelisten sammen med Mazda RX-8. Kan gå for en BMW 7-serie fra midten av 90-tallet hvis det skal være billig :p

 

Er selv 91 modell og har helt greit prisa bil, kunne nok fått en god del mer i lån og betjent det uten problem, men prioterer foreløpig en skikkelig ferie neste år før det blir leilighet som er høyeste priotert (blir ikke råd til noe fet ferie da nei :-().

 

Det jeg gjor når jeg kjøpte min bil i sommer, var og ta lån med foreldre som kausjonister, og pga div. blandt annet BSU sparing så havnet renta på lånet på 3,8(!). Deretter sjekket jeg opp og frem og tilbake om jeg skulle forsikre bilen i mitt navn, eller far min sin.

Endte opp med og sette det i far min sin, 5000,- i året super kasko, skulle jeg hatt forsikring på meg selv hadde det bikket opp mot 20 000 i året, noe jeg regnet ut at jeg ALDRI vil spare inn ved og inntjene egen bonus. På denne måten hadde jeg råd til litt dyrere bil uten og bli helt blakk.

 

Jeg ville sett på en bil til 200-250 vist jeg var deg, du vil garantert bli like fornøyd når du finner den rette som du ville blitt med en bortimot ny CLS.

 

 

Spørsmålet som jeg ser det, er om du ser på bilen som målet eller (transport)middelet. Synes du det er moro med bil, så er det hvor mye du liker alle andre ting som setter grensene. Har hørt om folk som skaffer seg en langt dyrere bil enn hva de har råd til, med det resultat at bilen også blir bostedet mens alle pengene går til å betale billånet (ikke at du er i nærheten av det).

 

Selv ser jeg ikke for meg at jeg kjøper noe annet enn bruktbiler i årene framover. Jeg ser ikke poenget i å bruke flere hundretusen på bil. Så lenge jeg får meg noe som kan gå fra A til B og tilbake igjen uten for mye risiko så bruker jeg ikke mer penger enn jeg trenger. Dvs. godt under 100.000.

 

 

Kan jeg få foreslå mindre biler med stor motor? Da kan du få mye morro uten å måtte betale så forferdelig mye. Fiesta ST, Fiat 500 Abarth, Polo GTi, Toyota Yaris T-sport...

 

Polo'en virker litt fett, men er det noen krefter i den da? Skal ikke ha en rånebil, men den skal ihvertfall klare å gå opp i 100 på under 7 sekunder..

 

Wisdom, det var da svært gode alternativ til en CLS !

 

Den var god, Cektop :D

 

For 7.000,- i mnd. inkludert drivstoff/veiavgift/forsikring/serviceutgifter/dekkslitasje etc. så tipper jeg ca. 2.000,- forsvinner bare i utgifter pr.mnd. Minst!

 

Da har du i teorien igjen 5.000,- og betjene lån med pr.mnd.

Tar man med renteutgifter, så bør ikke din bil være særlig dyrere enn 250.000,-

 

Altså hvis vi her snakker om å låne HELE beløpet.

 

Cektop:

Saken er den at jeg synes ikke innlegget til Wisd0m var så dumt jeg... Trådstarter vil opplagt ha en spennende bil, og det får man ikke i den klassen for rundt 250.000,- Man får faktisk ikke bil i den klassen i det hele tatt for den summen.

 

Skal man da ha noe spennende som man faktisk har råd til, så må man ned på kravene, og heller satse på mindre/lettere bil med ålreit motor. Man har heller ikke flust og velge i her heller for 250.000,-...

 

Tilbake til regnestykket:

La oss si trådstarter kjører to sesong på hvert sett med dekk. Regn rundt 6.000,- pr. sett med dekk til bilen i første post. Det blir til sammen ca. 12.000,- som skal spares opp innen to år er gått. Det blir ca. 500,- pr. mnd.

 

Drivstoff er jo veldig individuelt, men la oss si at den årlige kjørelengden er på 16.000km. med ett snittforbruk på 0.7l/m. så forbruker man ca. 1120 liter pr. år. Det blir ca. 12.300,- pr år i drivstoffutgifter. Noe som utgjør 1026,- pr mnd.

 

Så kommer forsikring. Nå bare tipper jeg veldig grovt, men 10.000,- er vel ett reelt tall? Dette blir i såfall 833,- pr. mnd.

 

Årsavgiften på rundt 3.000,- må jo tas med og dette bli da 250,- pr.mnd.

 

Service/vedlikehold er jo også veldig individuelt, men sett at man må ha bilen på service tre ganger i løpet av fem år og servic'ene til sammen koster ca. 15.000,- Da må man dele summen på fem (fem år) noe som utgjør 3.000,- pr. år som man må spare seg til. Deler man 3.000,- på tolv mnd. så får man 250,- pr.mnd.

 

Er jo også kjekt og ha penger i bakhånd til en stk. egenandel pr. år hvis noe skulle skje. 4.000,- er vel en ganske vanlig sats der vil jeg tro. Dette utgjør 333,- pr.mnd. Dette er dog penger du har til overs hvis du ikke trenger å bruke forsikringen...

 

Da gidder jeg ikke ta med pris på lyspærer og annet småtteri som må kjøpes.

 

Totalsummen blir da 3.192,- pr.mnd. som bør legges av pr.mnd. ved SIDEN AV lånet.

 

Har man da maks 7.000,- å bruke totalt pr.mnd. så sitter man igjen med 3.828 pr.mnd. til låneutgifter.

 

Ganger man 3.828,- med 60mnd. (fem år) så kan man nedbetale rundt 230.000,- på de fem årene.

Da har jeg IKKE tatt med renter.

 

Dermed så vil jeg tippe drømmen om en CLS med regnestykket over går fullstendig i grus...

 

Setter man av 30.000,- ca. til renter, så har man 200.000,- igjen å handle bil for, og for den summen får man ikke imponert kammeratene sine. Vertfall ikke med en helt ny bil :)

 

Du har et godt poeng her, Bjerknez. Jeg får vel satse på en bil rundt 200-250 tusen. Men hvilken tysk bil som er best å velge ut av de 4 mest populære? Hørt at Mercedes holder best ut :yes:

Lenke til kommentar

For rundt 200-250.000 så får du ikke akkurat noen rå bil i de mindre klassene heller hvis du skal ha helt ny...

 

Jeg tipper en Polo GTI langt i fra klarer 0-100km/t på under 7sek. og den koster nokganske sikkert langt over budsjettet ditt vil jeg tro... Forsikringen vil også fly iværet med "GTI" som merke...

 

EDIT:

En Polo GTI med 180HK'er koster rett i underkant av 400.000,- med det jeg kaller for nødvendig utstyr... så du må nok gå ned en god del på kravene dine :)

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

For rundt 200-250.000 så får du ikke akkurat noen rå bil i de mindre klassene heller hvis du skal ha helt ny...

 

Jeg tipper en Polo GTI langt i fra klarer 0-100km/t på under 7sek. og den koster nokganske sikkert langt over budsjettet ditt vil jeg tro... Forsikringen vil også fly iværet med "GTI" som merke...

 

EDIT:

En Polo GTI med 180HK'er koster rett i underkant av 400.000,- med det jeg kaller for nødvendig utstyr... så du må nok gå ned en god del på kravene dine :)

 

Det er egentlig ikke min type bil, heller ikke prisen, fant jeg ut av :hmm: MEN jeg går veldig gjerne for en CLK fra 2000, for ca 150.000 :new_woot: eller Mazda RX-7/8

Lenke til kommentar

For rundt 200-250.000 så får du ikke akkurat noen rå bil i de mindre klassene heller hvis du skal ha helt ny...

 

Jeg tipper en Polo GTI langt i fra klarer 0-100km/t på under 7sek. og den koster nokganske sikkert langt over budsjettet ditt vil jeg tro... Forsikringen vil også fly iværet med "GTI" som merke...

 

EDIT:

En Polo GTI med 180HK'er koster rett i underkant av 400.000,- med det jeg kaller for nødvendig utstyr... så du må nok gå ned en god del på kravene dine :)

 

Det er egentlig ikke min type bil, heller ikke prisen, fant jeg ut av :hmm: MEN jeg går veldig gjerne for en CLK fra 2000, for ca 150.000 :new_woot: eller Mazda RX-7/8

Husk at hvis du kjøper brukt som du skriver, bør du også lagge av litt ekstra penger pr.mnd. til evt. reparasjoner, for da dekkes jo ikke slikt av garanti lenger. Bortsett fra noen mnd. med bruktbilgaranti etc.

Lenke til kommentar

For rundt 200-250.000 så får du ikke akkurat noen rå bil i de mindre klassene heller hvis du skal ha helt ny...

 

Jeg tipper en Polo GTI langt i fra klarer 0-100km/t på under 7sek. og den koster nokganske sikkert langt over budsjettet ditt vil jeg tro... Forsikringen vil også fly iværet med "GTI" som merke...

 

EDIT:

En Polo GTI med 180HK'er koster rett i underkant av 400.000,- med det jeg kaller for nødvendig utstyr... så du må nok gå ned en god del på kravene dine :)

 

Det er egentlig ikke min type bil, heller ikke prisen, fant jeg ut av :hmm: MEN jeg går veldig gjerne for en CLK fra 2000, for ca 150.000 :new_woot: eller Mazda RX-7/8

Husk at hvis du kjøper brukt som du skriver, bør du også lagge av litt ekstra penger pr.mnd. til evt. reparasjoner, for da dekkes jo ikke slikt av garanti lenger. Bortsett fra noen mnd. med bruktbilgaranti etc.

Jeg tenker det er nok med 1.500,- i mnd for reparasjoner?

Lenke til kommentar

For rundt 200-250.000 så får du ikke akkurat noen rå bil i de mindre klassene heller hvis du skal ha helt ny...

 

Jeg tipper en Polo GTI langt i fra klarer 0-100km/t på under 7sek. og den koster nokganske sikkert langt over budsjettet ditt vil jeg tro... Forsikringen vil også fly iværet med "GTI" som merke...

 

EDIT:

En Polo GTI med 180HK'er koster rett i underkant av 400.000,- med det jeg kaller for nødvendig utstyr... så du må nok gå ned en god del på kravene dine :)

 

Det er egentlig ikke min type bil, heller ikke prisen, fant jeg ut av :hmm: MEN jeg går veldig gjerne for en CLK fra 2000, for ca 150.000 :new_woot: eller Mazda RX-7/8

Husk at hvis du kjøper brukt som du skriver, bør du også lagge av litt ekstra penger pr.mnd. til evt. reparasjoner, for da dekkes jo ikke slikt av garanti lenger. Bortsett fra noen mnd. med bruktbilgaranti etc.

Jeg tenker det er nok med 1.500,- i mnd for reparasjoner?

Kommer jo helt ann på det så klart...

Vanskelig å si hvor mye man børlegge av...

 

Skulle girkassa i værste fall ryke etter ett fire mnd, så sitter du i saksa, hvis ikke du har penger til reparasjon...

Hvis det går så ville jeg kanskje tegnet en utvidet forsikring som dekker drivverk/motor. Noen forsikringselskaper har dette som mulighet, og da er deu vertfall berget for andre utgifter enn egenandelen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...