Gå til innhold

Den store skreddertråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte meg en dress fra Suitsupply i 48 Short (24 kaller de den). Problemet mitt hos Suitsupply er at 46 er for trang i livet, 48 er passe, men for lange ermer som ikke kan endres nok grunnet funksjonelle knapper, mens 48 Short (24) er for vid fordi den er videre enn en vanlig 48. Derfor valgte jeg 48 Short fordi jeg tror den vil se best ut etter jeg har tatt den med til skredderen.

 

Spørsmålet er om jeg kan ta den inn nok i livet slik at den passer? For skulderbredden ser grei ut? Eller om jeg skal sende den tilbake, er gratis frakt anyways.

gH29J.jpg

nPHGf.jpg

 

Når jeg strammer den ekstra foran:

IYeI9.jpg

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar

Takker for hjelp. Virker som den høyre skulderen er feilkonstruert, mindre "fyll". Når jeg holder armene rett ned ser du at at det skapes krøller på høyre arm, dette skal jo ikke skje og tror faktisk det er noe feil med konstruksjonen på den høyre skulderen til dressen, agree?

zD9v3.jpg

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar

Nei, absolutt ikke.

 

Høyst sannsynlig er vinkelen på ermet feil i forhold til armen din. Det ser ut som om armen din henger rettere enn ermet, og da skapes det naturlig nok krøller. Det at det er forskjell på høyre og venstre side skyldes antagelig at du ikke har samme vinkel på armene når de henger rett ned. Det er helt vanlig på rtw-jakker, og er vanskelig å komme utenom, da vinkelen varierer fra person til person, og fra jakke til jakke. En god skredder kan fikse det ved å rotere ermet, men personlig har jeg aldri giddet å gjøre det. Hvor ofte står man egentlig med armene hengende helt stille rett ned?

Lenke til kommentar

Jeg hadde helst sett at du tok ut transportstingene, men sik du er på bildet synes jeg den sitter fint forfra. Litt vid i ryggen, og den bør ikke tas inn i midtsømmen, men i sidene der ermene er festet. Fin balanse fra siden. Hadde også hatt lyst å bare se deg i buksene, uten jakken på.

 

Tror fmk har rett angående årsaken til at ermene ser litt uryddig ut. Du fikser det om du gidder, men det koster nok litt. Den er også litt for lang i ermene, og tror du kan legge opp litt uten å ruinere avstanden til første knapp.

 

 

Fint stoff, ganske likt det jeg har tatt ut nå for to dager siden.

 

 

Ed:Typo

Endret av dag1234
Lenke til kommentar

Jeg synes absolutt at dette må være godtatt.

 

Men buksene er litt for trange, og spesielt over setet.

 

Det er også en viss ubalanse; jeg tror de er for lave foran i livet, og derfor får du de diagonale strekene bak på låret. Prøv å justere med å dra de litt lengre opp foran, og se om de faller rettere bak da. Dette tror jeg ikke er lett å fikse uten å demontere og skjære buksene til på nytt.

 

De er for lange i beina, det blir for mye stoff der, men det er en bagatell å fikse.

Lenke til kommentar

Jeg er totally noob på dress fordi ytterst få OTR blazere eller dress passer meg og derfor har ikke hatt behov for å kunne mye om emnet, men kan jeg "grunnreglene". Jeg har prøvd meg på søkefunksjonen, men finner ingen relevant informasjon. Hvis noen irriterer seg over spørsmålet, må jeg bare beklage.

 

Hvor mye koster en skreddersøm dress med god eller grei kvalitet, og hva er forskjellen på kvaliteten mellom skreddersøm og målsøm, hvis målene til målsøm er helt perfekte?

Lenke til kommentar

Det er et litt dumt spørsmål. Det blir som å spørre "hva koster en bukse", uten å presisere noe nærmere hva du vil ha.

 

Forskjellen på skreddersøm og målsøm er i hovedsak at man ved målsøm tar utgangspunkt i en eksisterende mal, mens man lager en helt ny mal til hver enkelt kunde ved skreddersøm. I tillegg vil du gjerne ha langt flere valg (stoffer, stil, detaljer osv) ved skreddersøm.

 

For de aller fleste vil målsøm være mer enn bra nok, men hvis du absolutt skal ha skreddersøm og er på budsjett er f.eks. Graham Browne i London visstnok et godt valg,og Cad and the dandy skal heller ikke være så verst (de tilbyr både målsøm og skreddersøm). Skreddersøm i de lavere prisklassene vil nok imidlertid ikke skille seg nevneverdig fra målsøm, så det er nok mer hensiktsmessig å gå etter den som tilbyr en stil du liker., og ikke tenke så alt for mye på hva de kaller det du kjøper.

 

Det er også verdt å nevne at hverken skreddersøm eller målsøm er en garanti for et godt resultat. Hvis du er nybegynner er det nesten å anbefale å starte med OTR, fordi det er så lett å gå seg vill i alle valgene. Hvis du velger å gå for skreddersøm er det hvertfall å anbefale at du lar skredderen selv bestemme det meste utover det mest grunnleggende, slik at du endrer opp med et plagg som ikke er fult av rare valg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da får jeg kanskje formulere spørsmålet bedre. Jeg er på utkikk etter en marineblå enkelspent blazer i klassisk snitt av 100% ull. Burde ikke en noob først nøye seg med en blazer, og kanskje deretter gå opp i nivå til dresser?

 

Akkurat nå blir det litt uaktuelt å reise utenlands for å lage en passende blazer eller dress, både fordi jeg har ikke tid og penger til å gjøre det. Men etter utdannelsen eller i ferier kan det være greit og samle opp penger og tid til å gjennomføre det.

 

Finnes det noen greie skreddere i Østlandsområdet som gjør det for en ok pris? Jeg har tidligere lest om noen butikker i Oslo som har kampanjer med merker som driver med MTM (hvis jeg ikke husker feil var det noe med dag1234 og en dress fra Ferner Jacobsen). Hvordan funker dette? Tar de mål og lager dressen i Norge eller blir de produsert i et annet land og returnert tilbake til Norge for og deretter sendes til kunden?

 

Jeg skulle ønske at det fantes mange OTR i små størrelser, for da kunne jeg bare tatt med meg blazeren eller dressen til en skredder for å finjustere litt på plaggene.

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

Det vanligste MTM-merket her til lands er vel Corneliani. Dag prøvde det på Ferner, og var ikke særlig fornøyd. Det endte vel med at han returnerte dressen. Jeg ville med det i betraktning kanskje prøvd meg hos L'Escalier i stedet, for de tilbyr også Corneliani, og jeg vet om flere fornøyde kunder.

 

Jeg vet faktisk ikke om de tilbyr blazere i MTM-programmet sitt, men det er vel bare å høre. Pass på at du ikke ender opp med å bli solgt en dressjakke uten tilhørende bukse. Du skal helst ha både patch pockets (påsydde lommer) og knapper i en annen farge enn jakken (personlig syns jeg horn funker best), og gjerne et stoff med litt tekstur.

 

Jakken kommer absolutt ikke til å bli sydd i Norge nei. Jeg tror ikke engang at Frislid syr klærne sine her til lands lenger, så å forvente at merker fra andre land skal gjøre det blir litt merkelig. MTM-dresser fra Corneliani starter vel rundt 11 000 om jeg ikke husker helt feil...

 

Det er godt mulig jeg ikke har tenkt på noen som er et bedre valg, men MTM i Norge er ikke akkurat mitt spesialfelt, da jeg ikke har noen intensjoner om å prøve det...

Lenke til kommentar

Her i Stavanger har Armani også hatt MTM-dager.

Hvis dette er ditt første seriøse plagg, så ville jeg anbefalt deg å ikke kjøpe MTM. Du bør kjenne smaken din og litt hva du trives i før du tar steget opp dit.

Finn heller en butikk der de har erfaring og er gode på service. Det er ofte de litt uhippe butikkene. Gå en dag de ikke har så dårlig tid. Bruk tid og lytt til rådene du får, men følg også magefølelsen og smaken din. Husk de er tross alt selgere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...