Gå til innhold

Android har fått trojaner


Anbefalte innlegg

Dette er jo knapt en nyhetssak så lenge trojaneren ikke er i stand til å omgå sikkerhetstiltakene. Hvis dette er det vi har å bekymre oss for når det gjelder sikkerhet på Android, så blir det nesten useriøst. Hvis du blir rammet av en slik trojaner, er du dum i huet og har godt av å gå på en liten schmell.

Endret av Dead_Rabbit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er som å lage nyhet om at det er funnet trojaner på en pc. Selvfølgelig vil slikt dukke opp på noe så åpent og innovativt, best mulig tilrettelegging for å skape noe nytt gjør at man også må akseptere risikoen for misbruk.

 

Det er en liten bi-effekt, vi ville ikke vært så langt fremme i utviklingen i dag uten. Og det er bedre det enn en løsning som kontrolleres av en kommersiell aktør :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde det dukket opp på symbian ville det nok blitt en stor sak :). Hadde det vært Windows Mobile eller Windows Phone hadde den blitt dratt helt ut av proporsjoner ;).

 

Noen foretrekker trygghet med at applikasjoner godkjennes og gjennomgås før de legges ut til sine telefoner (apple), andre er ikke så nøye på dette.

Personlig må jeg si at det er betryggende at apple hver uke avviser programmer som kan klassifiseres som malware, spyware osv. Malware på en telefon kan fort bli en dyr affære.

 

Det litt artige med dette er jo at Android vel er linux basert?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hadde det dukket opp på symbian ville det nok blitt en stor sak :). Hadde det vært Windows Mobile eller Windows Phone hadde den blitt dratt helt ut av proporsjoner ;).

*

Et program som sender ukontrollerte SMS. Omtrent samme "trojan" har vært tilgjengelig til Symbian telefoner en god stund :fun:

Endret av Blunderguff
Lenke til kommentar

Viss det hadde vore marknad over heile Karl Johan så vil eg tru at politiet hadde hatt litt kontroll over kva varer som vart selde, og i det minste vore til stede, men dei ville ikkje saumfart kvar einaste vagn for falske rolexar... Sml. Android Market. Det er forskjell på heilt fri flyt av programvare og gjennomlysing av kvart einaste program :ermm:

Lenke til kommentar

 

Personlig må jeg si at det er betryggende at apple hver uke avviser programmer som kan klassifiseres som malware, spyware osv. Malware på en telefon kan fort bli en dyr affære.

 

 

Det er litt mindre betryggende når de avviser programmer av hensyn til sensur, politisk korrekthet og moralisme. Der håper jeg Apple endrer sine vaner, det toppet seg når Pulitzer-prize vinneren fikk sin tegneserieapp fjernet. De snudde heldigvis og ba han om å søke på nytt for appen, men han påpekte selv hvor ille det er om det må pulitzer-pris og medieoppstyr for å få en ny sjanse.

 

Men Apple er som nevnt et kommersielt selskap som tar kommersielle hensyn. Applikasjoner som er "politisk lader" (som nedtellingen til Bush skulle gå av) og de mer provoserende (nevnte tegneserieapp) ble offer for dette.

 

Får håpe det bare er barnesykdommer med App Store. De vil gjøre seg selv en tjeneste og fjerne mye av den hardeste kritikken om de legger vekk moralismepolitiet i seg og fokuserer på å fjerne utrygg programvare og ikke potensielt provoserende programvare :)

Lenke til kommentar

Dotten:

Jeg er helt enig i at det er en fin balansegang i dette. Akkurat samme balansegang man alltid sliter med ift. brukervennlighet og sikkerhet i alle ledd i bransjen.

 

Når det gjelder nevnte tegneserie så var jo Apples policy ganske klart beskrevet på dette punktet og en såpass oppegående person forstod nok at det ville bli oppstyr av det. Jeg tror nesten det var en bevist strategi for markedsføringsverdien det ville gi.

 

Apples produkter er basert på en profil som de ønsker å opprettholde så langt det er mulig, noe jeg fullt ut forstår. Det er på denne måten de skiller seg klart ut i markedet og får sine trofaste kunder.

 

Apples produkter og policy er ikke for alle, og det tror jeg ikke de ønsker å være heller.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hadde det dukket opp på symbian ville det nok blitt en stor sak :). Hadde det vært Windows Mobile eller Windows Phone hadde den blitt dratt helt ut av proporsjoner ;).

*

Et program som sender ukontrollerte SMS. Omtrent samme "trojan" har vært tilgjengelig til Symbian telefoner en god stund :fun:

Jeg husker vagt noe om Symbian og dette ja. Stemmer ;). Det mener jeg å huske ble omtalt selv på TV nyhetene. Nå ser jeg lite på TV om dagen og vet ikke om Android får samme oppmerksomhet.

 

Ergo, ingen grunn til å kritisere at det blir oppslag om dette på Android.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Stemmer, husker det var mye skepsis når de første versjonene kom.

 

Virus, ormer, trojanere, rootkits osv. kan nok lages til alle plattformer. Det avgjørende er hvordan de kan finne veien ut til brukerne. Slik sett har jeg faktisk blitt glad i Apples strenge appstore policy.

 

Så langt har jeg ikke hatt noe behov for å root eller jailbraike en telefon.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Endelig noe Android får før iPhone. Gratulerer :new_woot:

 

Er jo bare 14dager eller noe siden det var en stor sak om en trojaner på iphone...

 

Apple godkjente den tåpelige appen som handlet om å trykke på farger...

Trykket du imidlertid riktig kombinasjon så aktiverte man en kode som åpnet for thedering på iphone, noe som ikke er lov hos mobilselskapet i USA...

 

Dette var også en trojaner, som tilogmed apple tok penger for, var en 99cent app på appstore...

 

Edit : AT&T tar betalt for thedering... Appen var en lommelykt-app, tror den het Handy-Light, fjernet for lenge siden..

Endret av Tore
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Det er litt mindre betryggende når de avviser programmer av hensyn til sensur, politisk korrekthet og moralisme.

 

Nå er jeg vant med sensuren av humordelen av forumet her, og Apple sin sensure er strengt talt ganske lik, men de legger iallefall ikke igjen en melding i iTunes hver gang de avviser en app:

"En applikasjon er fjernet fordi den kan virke støtende på noen. Som vanlig tas reaksjoner på avvisning på epost"

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Apples produkter og policy er ikke for alle, og det tror jeg ikke de ønsker å være heller.

 

:!: :!: Hadde Jobs fått sjangsen hadde han takket ja til verdensherredømme uten å blunke et millisekund. Det er jo det han ønsker mest av alt, at Apples produkter og policy skal være noe alle bruker. Å tro noe annet vil være klare indikasjoner på at man går på lykkepiller og er utrolig naiv til Jobs og gutta.

Lenke til kommentar

Du må bare være mindre opptatt av lykkepiller/paranoiadempende (hva det heter har nok du best greie på) du snakker så varmt om og se på produktene til Apple ;) Jobs og Gates har neppe samme visjon og strategi der.

 

Microsoft produktene har alltid vært laget med ønske om å favne bredest mulig og fungere for alt og alle. Det har vært en klar og sterk målsetting hele veien.

 

Apple har klart og tydelig alltid vært laget for å treffe en spesifik kundegruppe som ønsker å skille seg ut fra massen. Hele konseptet deres oser av det og de tjener meget gode penger i et mer avgrenset segment.

I tillegg har Apple hatt perioder hvor de omtrent kun ble brukt av fotografer, journalister, grafikere og lydteknikere etc.

 

Og til noe helt opplagt du nevner. Etthvert menneske ville takket ja til ubegrenset makt, det ligger i vår natur.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Det litt artige med dette er jo at Android vel er linux basert?

Det er lett å lage virus og lignende til linux. Som med Android er problemet bare å få brukeren til å villig tillate at viruset/ormen/hvasomhelst løper løpsk på systemet ditt. Samt å gå utenom distribusjonskanalene, hvor slikt forekommer sjeldnere.

 

Denne nyheten har iallefall gjort meg mer oppmerksom på at jeg må passe på nøyaktig hva slags tillatelser jeg gir til applikasjonene jeg laster ned! Jeg har tatt meg selv i å bare "trykke forbi", men jeg laster ned fra market og er ikke så eksperimentell når det kommer til apps. Laster ned ting med mye positive kommentarer.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...