olegunnaro Skrevet 12. august 2010 Skrevet 12. august 2010 Må være helt forskjellige frihetsbegrep ute og går. Personlig er jeg glad jeg har friheten å slippe å knote med Windows (Linux er ubrukelig til annet enn server for min del) når jeg mye heller kan bruke maskinen tl å skape. Ja, jeg har brukt Windows - lenge parallelt med OS X, og har fungert som vennegjengens supportbitch, noe som sannsynligvis hadde vært unødvendig om de brukte Mac. Ting er enklere med Mac, ta Kontrollpanel i Windows mot Systemvalg i OS X - to apps som i utgangspunktet har samme funksjon (altså samle en hel del config-valg i fint og forståelig brukergrensesnitt). I OS X er hvert valg selvforklarende, et lite gløtt på ikonet for hver kategori er nok til å skjønne hva det er man leter etter. Går jeg inn på en av emnene er det sjeldent mer enn ett lag med vinduer under. Det kan man ikke si om Windows, vil man gjøre noe der, kan man banne på at det er undermenyer av tusen, dialogbokser som spørr om jeg er helt sikker på at jeg vil gjøre ditten og datten osv. Enklere med Mac. Apple er forøvrig ganske flinke med å open sourcee-ting, som WebKit, Darwin og Bonjour. De støtter også HTML5 kontra lukkede formater som Flash og MS sin SIlverlight. Når det gjelder pris, betaler jeg gjerne et par tusen kroner ekstra for å bruke OS X. Det er dog ikke mange maskiner som har tilsvarende byggekvalitet og batteritid som er vesentlig mye billgere enn apples MBPs...
XII Skrevet 12. august 2010 Skrevet 12. august 2010 Det jeg først og fremst tror er at du, kjære skribent, har misforstått bruken av ordet "ett". Ordet "ett" er kun til hjelp for å påpeke at det er snakk om et entalls substantiv av arten intetkjønn. Ordet må derimot ikke brukes synonymt med artikkelen "et", noe du gjør ved flere anledninger. "ett" uttales gjerne med trykk, og det gjør lesingen tungvinn når den brukes istedenfor artikkelen "et". On topic: jeg har nettopp skaffet meg en iPhone 4, og har ikke hatt en iPhone tidligere. Allerede første dagen merket jeg Apple-diktaturet i full sving, den gangen iht tredjepartsprogrammer. Det første jeg gjorde etter det var å jailbreake, en avgjørelse jeg ikke har angret på siden. Det er på ingen måte befriende å måtte operere innenfor Apples strenge rammer, noe som også får meg mer og mer over på tanken om at Android kommer til å være det desidert beste valget for folk som meg, innen et par år, dersom Apple ikke snur om på "spillestilen". Ordner Android opp i markedet sitt, noe som Google har annonsert at er deres prioritering fremover, vil det fremgå som et soleklart valg ovenfor iPhone, på så mange måter.
iMono Skrevet 12. august 2010 Skrevet 12. august 2010 Må være helt forskjellige frihetsbegrep ute og går. Personlig er jeg glad jeg har friheten å slippe å knote med Windows (Linux er ubrukelig til annet enn server for min del) når jeg mye heller kan bruke maskinen tl å skape. Ja, jeg har brukt Windows - lenge parallelt med OS X, og har fungert som vennegjengens supportbitch, noe som sannsynligvis hadde vært unødvendig om de brukte Mac. Ting er enklere med Mac, ta Kontrollpanel i Windows mot Systemvalg i OS X - to apps som i utgangspunktet har samme funksjon (altså samle en hel del config-valg i fint og forståelig brukergrensesnitt). I OS X er hvert valg selvforklarende, et lite gløtt på ikonet for hver kategori er nok til å skjønne hva det er man leter etter. Går jeg inn på en av emnene er det sjeldent mer enn ett lag med vinduer under. Det kan man ikke si om Windows, vil man gjøre noe der, kan man banne på at det er undermenyer av tusen, dialogbokser som spørr om jeg er helt sikker på at jeg vil gjøre ditten og datten osv. Enklere med Mac. Apple er forøvrig ganske flinke med å open sourcee-ting, som WebKit, Darwin og Bonjour. De støtter også HTML5 kontra lukkede formater som Flash og MS sin SIlverlight. Når det gjelder pris, betaler jeg gjerne et par tusen kroner ekstra for å bruke OS X. Det er dog ikke mange maskiner som har tilsvarende byggekvalitet og batteritid som er vesentlig mye billgere enn apples MBPs... Flott du tar eksemepelet kontrollpanel vs. systemvalg. Intuitivt? Prøv et annet ord og den vil ikke finne en dritt. I Windows fungerer Kontrollpanel og hjelpesenter (som også henter info fra ekstern database) sømløst koblet sammen.
olegunnaro Skrevet 12. august 2010 Skrevet 12. august 2010 What? Snakker du om søkefunksjonen? Jeg har ikke hatt behov for å bruke den etter ~4 år med Mac.
Theo343 Skrevet 12. august 2010 Skrevet 12. august 2010 (endret) Er enig i at når Android modnes vil deres telefoner bli mer interessante. Det er kun med Froyo at jeg i hele tatt ville vurdert å kjøpe dem og først med Gingerbread at jeg ville sett på det som et ganske så mulig kjøp. Samt andre elementer som nevnes. Med litt tid vil det bli bra, men er langt fra bra nok i dag. Endret 12. august 2010 av Theo343
ATWindsor Skrevet 12. august 2010 Skrevet 12. august 2010 What? Snakker du om søkefunksjonen? Jeg har ikke hatt behov for å bruke den etter ~4 år med Mac. Bra for deg, personlig synes jeg systemvalgene på mac tildels er mindre intuitive enn til windows. Det er litt begge deler, OSX har sine fordeler, win7 har sine fordeler. AtW
Gjest Slettet+513 Skrevet 12. august 2010 Skrevet 12. august 2010 (endret) Mac er oppgraderings fientlig med hardware. Selv spillutviklere nøler med å lage noe til Mac. Dermed er Windows det bedre alternativet for meg, for mitt bruk. Endret 12. august 2010 av Slettet+513
olegunnaro Skrevet 12. august 2010 Skrevet 12. august 2010 Flåsete påstand. Kan oppgradere en Macbook (Pro) akkurat like mye som andre laptoper. iMac er litt i særklasse, da det nesten ikke finnes brukbare pc-alternativer - de som finnes er oppgraderingsfiendtlige i like stor grad. Mac Pro kan veldig lett oppgraderes, in fact, står bruksanvisning på innsiden av kabinettet for hvordan man skifter ram/harddisk/grafikkort selv. Ikke like greit å oppgradere som en selvbygd PC - men de aller fleste bygger ikke selv. Når det gjelder spill, kommer det for fullt, fra de utviklerene som ikke er i lomma til MS. OpenGL (og Mac) er ikke noe verre å utvikle til enn DirectX (og Windows).
Theo343 Skrevet 12. august 2010 Skrevet 12. august 2010 (endret) Ole_Gunnar: Det er vel derfor vi får så mange Macbook brukere innom SSD trådene med problemer som å få de til å fungere i det hele tatt. Endret 12. august 2010 av Theo343
Gjest Slettet+513 Skrevet 12. august 2010 Skrevet 12. august 2010 (endret) Det som er greit med selvbyggde pcer er at man gjør seg selv stolt. Skreddersying med andre ord. Endret 12. august 2010 av Slettet+513
olegunnaro Skrevet 12. august 2010 Skrevet 12. august 2010 (endret) Ole_Gunnar: Det er vel derfor vi får så mange Macbook brukere innom SSD trådene med problemer som å få de til å fungere i det hele tatt. Kan ikke svare på hvorfor det har seg, jeg har bare hørt gode erfaringer med SSD i Mac. Det som er greit med selvbyggde pcer er at man gjør seg selv stolt. Skreddersying med andre ord. Fint at du har tid til å gjøre det selv. Jeg (og veldig mange andre) har ikke tid/gidder ikke. Endret 12. august 2010 av Ole_Gunnar
Newton Skrevet 12. august 2010 Skrevet 12. august 2010 (endret) http://www.multicom....0;c:100560;fl:0 Over og ut! Konfigert med 7200-disk, Bluetooth (alle Mac-er har det), W7 Ultimate (fordi OSX kun leveres i "Ultimate") og med MS Office Small Business (fordi det ligger med ganske mye programvare i Mac-en også) så havnet denne maskinen ut på 22.057,-. Mac-en er altså fortsatt rimeligst. http://www.multicom....100560%3bfl%3a0 For det første så tror jeg ikke du aner ytelsesforskjellen mellom 480M (18731 3Dmark 06) og 330M(7553 3DMark 06), for det andre så kan du ikke sammenligne OSX og Windows når det kommer med "inkludert i prisen", for Microsoft er et uavhengig firma som også skal ha penger, og ingen har sagt at jeg ikke kan velge Linux. Tar du maskinen med 4GB RAM, 500GB 7,2KRPM og Bluetooth så koster den 19425kr. Jeg kunne gjerne specca den opp over 22000 og den ville vært dyrere enn en MBP 17", men det ville fortsatt være overlegen på ytelse og det er absolutt ingen andre poeng jeg prøver å få frem. Apple er dyrt! Du får kanskje et funky Unibody-greie og kompakt batteri, men det forandrer ikke på noe fakta at Mac har dårligere ytelse og høyere pris! Vil du si at f.eks skjermkvalitet, styreflate (multitouch), tastaturbelysning, støynivå, overlegen batteritid, størrelse og vekt også er ytelser/kvaliteter som er verdt å vurdere i en slik sammenligning av bærbare maskiner? Koster noen av disse tingene penger? Ja, det er fullt mulig å lage en ca 5 cm tykk "bærbar" i billig plastikk, med noe bedre ytelse enn det Apple klarer å presse inn i en maskin som er ett kilo lettere, har halve volumet og opptil 9 timers batteritid. So what? Skal man ha en bærbar som fungerer en hel arbeidsdag på farten eller en slepbar som er lenket til stikkontakten, kan man jo spørre seg... (edit: skrivefeil) Endret 12. august 2010 av Newton 1
ahpadt Skrevet 12. august 2010 Skrevet 12. august 2010 Kjæresten min har en 1 år gammel 16" Acer-laptop som veier 3 kilo og har et batteri som varer i ca 1 min etter man drar ut kontakten.
olegunnaro Skrevet 12. august 2010 Skrevet 12. august 2010 Beskriver ganske godt de jeg kjenner sine laptoper (som ikke er Macer, eller Lenovo).
Newton Skrevet 12. august 2010 Skrevet 12. august 2010 (endret) Det er en stor påstand du trekker frem der! OSX er både elsket og hatet, og kan på ingen måte prislegges. Man kan med 100% sikerhet si at Windows også er "elsket og hatet". Forskjellen er at "alle" har brukt Windows, og dermed vet hvorfor de eventuelt "hater" det, mens de fleste som "hater" Mac OS ser ut til å ha liten eller ingen erfaring med det - det minner ofte mest om fremmedfrykt basert på total uvitenhet. En OS X Snow Leopard oppgraderingspakke koster 269 kroner. For å finne en relevant versjon av Windows å sammenligne med så må man se på funksjonalitet, og da er det Windows 7 Professional eller Ultimate man må sammenligne med. Uansett, alle Macer har OS X preinstallert, og mer enn 90% av alle PCer selges med Windows preinstallert, så da sammenligner man like godt hele pakken. Men forstår ikke hvordan du kan si at OSX øker når det tydelig synker! Kilde 2 News for you: Både OS X og Windows har synkende markedsandel i følge din egen kilde: http://www.netmarketshare.com/report.aspx?qprid=9&qpcustom=Windows http://www.netmarketshare.com/report.aspx?qprid=9&qpcustom=Mac Nedgangen er faktisk klarere for Windows gjennom det siste året, siden Windows i 2009 lå konsekvent godt over 92%, men siden mars 2010 har lagt godt under 92%. OS X har gått litt opp og ned innenfor +/- 0.15% uten noen veldig klar tendens hverken ene eller andre veien siste året, med toppunktet på kurven så sent som i mars/april/mai 2010. Små opp-og nedganger fra måned til måned på mindre enn 0.1% er nok noe som mest reflekterer statistiske variasjoner og usikkerhet, så man bør zoome ut litt og se på det noe lengre perspektivet her Det er vel ganske likegyldig, i og med at OSX også er beryktet som det låste og finpolerte systemet. Så da gjelder er det delvis fortsatt i samme topic som vi startet på. I din uvitenhet er kanskje OS X et "låst" system. Vi som bruker OS X vet bedre. Er ikke sikker på hvor jeg vil starte med dette... For det første så er det ingen som har tagget diskusjonen til å dreie seg om bedrifts-PC, dessuten er det ingenting spesifikt som konkluderer hva som er en bedrifts-PC. Med mindre du tenker på workstations, som er de laptopene du dro frem med FireGL og QuadroFX. Isåfall faller ikke MBP under den kategorien. *klipp* Batterilevetid kan du ikke forvente mye av i en laptop med et 480M i seg, det er som å forvente å komme langt på en tank med bensin i en Ferrari. Sist men ikke minst er det ikke de "900 kronene" jeg fokuserer på. Det jeg fokuserer på er at de 900 kronene du sparer gir deg en laptop som gruser MBP til aluminums-støv. FireGL og Quadro FX er i virkeiigheten glorifiserte Radeon- og Geforce-kort med litt andre drivere/firmware, som er mer optimalisert for CAD og OpenGL. På Mac er driverne i utgangspunktet optimalisert mot OpenGL, siden, siden OpenGL gjennomsyrer all grafikkbehandling i OS X. På Mac er derfor ikke nødvendig med samme kunstige differensiering der man betaler store summer for andre drivere/firmware på samme hardware. Angående batteritid, personlig foretrekker jeg å kunne kjøre trygt og komfortabelt hele veien i 140 km/t, heller enn å kunne kjøre bare halve veien i et glohett støyhelvete i 180 km/t Gruser og gruser...Multicom-klumpen har kun ett fortrinn og det er en kraftigere GPU, på stort sett alt annet har den ikke så mye å fare med og blir bl.a gruset på alt som har med portabilitet og bruksegenskaper å gjøre. Endret 12. august 2010 av Newton 2
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 12. august 2010 Skrevet 12. august 2010 Hjelpe meg, her var det mye morsom lesning og sammenligning med nazi Tyskland Jeg synes det er rimelig påfallende at de som klager høyest over Apple´s produkter, er de som tilsynelatende ikke har vært i nærheten av dem en gang. Hva i all verden skal være vitsen med å prøve å overbevise fornøyde brukere om at de har kjøpt noe dårlig ? Det eneste jeg kan klage på Macbook air´en min, er at den er så tynn at mini-jack pluggen til anlegget ikke får plass og gjør at maskinen nå "vipper" på bordet
Newton Skrevet 12. august 2010 Skrevet 12. august 2010 Det eneste jeg kan klage på Macbook air´en min, er at den er så tynn at mini-jack pluggen til anlegget ikke får plass og gjør at maskinen nå "vipper" på bordet Hehe, sært problem. Kan anbefale en løsning, hvis du vil spille musikk fra iTunes over anlegget: Kjøp en AirPort Express som du kobler til anlegget, gjerne med optisk kabel. Da kan du streame digitalt med AirTunes-funksjonen fra din MacBook Air til AirPort Express, som igjen overfører digitalt videre inn i forsterkeren. Konge-løsning, som jeg brukte før jeg fikk meg en Mac mini som dedikert mediamaskin
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 12. august 2010 Skrevet 12. august 2010 Det eneste jeg kan klage på Macbook air´en min, er at den er så tynn at mini-jack pluggen til anlegget ikke får plass og gjør at maskinen nå "vipper" på bordet Hehe, sært problem. Kan anbefale en løsning, hvis du vil spille musikk fra iTunes over anlegget: Kjøp en AirPort Express som du kobler til anlegget, gjerne med optisk kabel. Da kan du streame digitalt med AirTunes-funksjonen fra din MacBook Air til AirPort Express, som igjen overfører digitalt videre inn i forsterkeren. Konge-løsning, som jeg brukte før jeg fikk meg en Mac mini som dedikert mediamaskin Skulle nok mer enn gjerne hatt noe trådløs overføring ja. Men jeg bruker nok ikke iTunes, siden jeg har uninstallert det for å unngå konflikter med mediaknappene som jeg bruker i spotify istedenfor. Regner med jeg er overlatt til meg selv da..
Newton Skrevet 12. august 2010 Skrevet 12. august 2010 @ ZeVs^: Tja, ikke så sikker på det, du kan jo sjekke ut dette: http://rogueamoeba.com/airfoil/mac/
GCardinal Skrevet 12. august 2010 Skrevet 12. august 2010 Mac er oppgraderings fientlig med hardware. Selv spillutviklere nøler med å lage noe til Mac. Dermed er Windows det bedre alternativet for meg, for mitt bruk. Startcraft 2? Steam til Mac? Ikke at jeg spiller på Mac, men c'mon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå