Gå til innhold

Kommentar: Apple-diktatur: En positiv ting?


Anbefalte innlegg

 Tror at apple tjener på grunn av utseende til produktene og ikke fordi det ikke er muskelmaskiner. Tingster man ikke kan få opp og ta ut batteri eller oppgradere hardware på kaller jeg ikke god byggekvalitet. 

Bare min mening.

 

Min egen Pc er Metall. (Ok med noen glossy neon tegn)

 

  

 

Nå må du seriøst slutte her, du sitter her å skriver en 3 - 5 poster om at Apple/Mac OSX suger på alle mulige måter, du har ikke en gang prøvd en mac og aldri eid et apple produkt som du sier selv, du har regelrett sagt fra deg all meninger du har om apple produkter.

 

Det er klart at folk kommer til å kjøpe et produkt som ser bra ut pga utseendet, men det vil IKKE si at apple overpriser sine produkter som du vil frem til her, Det er hele pakka som koster, Macbooken, OSX, iLife pakken osv osv,

 

Også et spørsmål? NÅR I H***** tok du sist ut hardware av en laptop(er vel det du refererer til når du snakker om batteri også)? eller en alt i et skjerm pc?

 

Men lykke til, kos deg med flame war. synes du likegodt kan gi deg med å svare her da du kun er ute etter å provosere fordi folk ikke liker samme som deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin kommentar! Jeg er så hjertens enig. Den strenge kontrollen er det som gjør det mulig at Apple har en så smooth og tight produktserie, som fungerer helt optimalt sammen. Har selv MacBook Pro og iPhone 4, og de fungerer helt sømløst sammen.

 

Men det er en ting jeg må kommentere. Det er sikkert mange som har sagt det før, men jeg må si det:

 

Vær så snill, følg norsk rett skriv ing! Den sier at selv om egennavn (varemerke) ikke følger vanlige regler for norsk, så skal man skrive det slik varemerket skrives. Dere skriver alltid "Iphone" og "Ipod", og jeg måtte faktisk tenke meg om en ekstra gang før jeg skjønte hva "Ios" var for noe.

 

Det ser rett og slett STYGT ut! :thumbdown:

Lenke til kommentar

hvorfor skal jeg synes noe er morsomt, effektivt eller fantastisk når det er en kommite i staten, eller et selskap, som har bestemt at det er det.

 

tvert om så føler jeg at det er overformynderi, en slags ekstra mamma/pappa, som forsøker å kontrollere livet mitt på feil grunnlag. deres/statens argumentasjon at dette er eneste vei å gå om jeg skal ha et godt liv, god helse og godt humør er sikkert fine "altruistiske" tanker (ihvertfall presentert som det), men samtidig får jeg følelsen at jeg mister råderetten over mitt eget liv. Jeg vil selv kontrollere, prøve ut og feile. Kun da lærer jeg hva som funker for meg. Det kan sikkert være at rådene ikke er så dumme, men jeg må selv komme meg frem til dem.

Det er for meg en del av livet, tar du vekk valgene og konsekvensene fra et enkeltmenneske, tar du vekk livet hans med det samme.

 

så til dios som mener at tiltman ikke har en relevant allegori/sammenligning: hvorfor skal et selskap bestemme alt for forbrukerne sine (hvordan de skal bruke systemet, hvilke programmer, hvilke andre produkter som de får bruke med det osv)?

har apple forbrukere blitt så fordummet og så lite livslystne til at de ikke har lyst til å ta valg/lære av sine valg?

har enkelte apple-forbrukere blitt så avhengig av mor nr 2 at de aldri forlater redet med mindre moren sier vi skal oppgradere (for der blir det enda mer fantastisk i-life).

 

for min egen del håper jeg ikke at noen av mine hypotetiske antagelser viser seg korrekte, tvert om håper jeg at alle apple brukere er i stand til å kjøpe et alternativt bedre produkt når apple kvaliteten synker/forfaller.

for jeg har da en viss tro på det rasjonelle menneske!

 

til artikkelforfatteren: hvorfor er det greit at apple bruker sin markedsmakt for å tvinge utviklingen av det "frie markedet" slik de vil?

hva om apple ikke vil videre etter html5, istedenfor vil de hindre utviklingen fordi det ikke er "sikkert/brukevervennlig/batteribesparende".

 

historisk:

Et marked som ikke er fritt er ikke istand til å utvikle seg.

Et monopolistisk samfunn er ikke istand til å konkurrere med et fritt marked mtp utvikling, hvorfor skulle forbrukere gi opp den makten/goden de har og gi apple frie tøyler til å stenge konkurrenter ute?

 

flash kan alltid bli bedre, html 5 kan også være bra, men uten konkurrenter er det ingen som setter et forventningskrav/standard.

 

lang post, mye filosofi.

 

ellers bra skrevet artikkel Robin Hansen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig kan man ikke uttale seg så alt for mye uten å ha prøvd begge systemene..

 

Uansett, god omtale fra en bekjent er den beste reklamen noen kan få. Lurer litt på hvordan Apple får det til. Noen mener det er hjernevask, andre mener det er fordi de lager så gode produkter.

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar

Tror at apple tjener på grunn av utseende til produktene og ikke fordi det ikke er muskelmaskiner. Tingster man ikke kan få opp og ta ut batteri eller oppgradere hardware på kaller jeg ikke god byggekvalitet.

Bare min mening.

 

Min egen Pc er Metall. (Ok med noen glossy neon tegn)

 

 

 

Nå må du seriøst slutte her, du sitter her å skriver en 3 - 5 poster om at Apple/Mac OSX suger på alle mulige måter, du har ikke en gang prøvd en mac og aldri eid et apple produkt som du sier selv, du har regelrett sagt fra deg all meninger du har om apple produkter.

 

Det er klart at folk kommer til å kjøpe et produkt som ser bra ut pga utseendet, men det vil IKKE si at apple overpriser sine produkter som du vil frem til her, Det er hele pakka som koster, Macbooken, OSX, iLife pakken osv osv,

 

Også et spørsmål? NÅR I H***** tok du sist ut hardware av en laptop(er vel det du refererer til når du snakker om batteri også)? eller en alt i et skjerm pc?

 

Men lykke til, kos deg med flame war. synes du likegodt kan gi deg med å svare her da du kun er ute etter å provosere fordi folk ikke liker samme som deg.

 

 

man trenger ikke å prøve et produkt for å vite om det er bruker fiendlig hvis man ikke kan bytte ut batteriet når det er blir dårlig. IPod var den som er mest kjent for dette stuntet fra Apple.

 

man kan alltids unnskylde seg med at å kjøpe nytt batteri blir så dyrt at man likegodt kjøper ny IPod , men det forsvare ikke at man ikke skal få lov til å gjøre det.

 

nå har jeg ikke får med meg om Apple i ettertid har gjort det mulig for den vanlige mannen i gata å selv bytte batteriet eller om man fortsatt må sende den inn for batteri skifte.

 

Når inn skriveren bruker ordet byggekvalitet så mener han( eller hun) helt sikkert brukervennlighet.

 

 

Personlig så definer jeg et produkt der man kan bytte batteri som bedre konstruert en et der det ikke er mulig .

Lenke til kommentar

Man kan bytte batteri om man er villig til å bruke verktøy. Bedre konstruert om man kan bytte batteri? jøjje meg :D

 

verktøy eller ikke , det har ikke så mye å si . det er muligheten som teller.

 

nettopp det er bedre for miljøet om man kan bytte batteriet når det er ødelagt enn om man må kjøpe en nye enhet.

 

nå har jeg brukt IPod som eksempel.

I dette tilfellet skal man være ganske tverr om man ikke forstår at det er bedre å bytte batteriet etter 2 år ( for noen gikk det bare 1 år ) en å kjøpe en nye enhet .

 

nå regner jeg med at man kan bytte batteriet på macbok og Iphone men er usikker på om det er mulig med IPad.

hvem blir ikke forbannet hvis man mister alt man har lagret på enheten bare fordi man ikke får koblet den til strøm ( d.v.s laddet opp batteriet ) og må i stedet kjøpe seg en helt ny en

Lenke til kommentar

nå har jeg brukt IPod som eksempel.

I dette tilfellet skal man være ganske tverr om man ikke forstår at det er bedre å bytte batteriet etter 2 år ( for noen gikk det bare 1 år ) en å kjøpe en nye enhet .

 

nå regner jeg med at man kan bytte batteriet på macbok og Iphone men er usikker på om det er mulig med IPad.

hvem blir ikke forbannet hvis man mister alt man har lagret på enheten bare fordi man ikke får koblet den til strøm ( d.v.s laddet opp batteriet ) og må i stedet kjøpe seg en helt ny en

Jeg har en snart 1 år gammel iPhone og jeg ser ikke tegn til at batteriet trengs å bytte. MacBooken nærmer seg 4 år; i den grad man kan stole på "Battery Health" gikk den nylig fra 100% til 99%. Jeg har siklet etter en ny Mac, da øvrig hardware begynner å dra på årene. Harddisken røk tidligere, men var heldigvis enkel å bytte. All data av verdi lå klar på TimeCapsule.

 

Uskiftbart batteri er ikke brukerfunksjonalitet, det er et hack som veier opp for batteriet slites. Helst skulle jeg sluppet å lade både PC og telefon, men innser at det er en stund til vi når dit. Teknologi blir stadig bedre, og jeg antar at nyere Mac'er har et bedre batteri enn det jeg har nå. Det er mer enn godt nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan bytte batteri om man er villig til å bruke verktøy. Bedre konstruert om man kan bytte batteri? jøjje meg :D

 

verktøy eller ikke , det har ikke så mye å si . det er muligheten som teller.

 

nettopp det er bedre for miljøet om man kan bytte batteriet når det er ødelagt enn om man må kjøpe en nye enhet.

 

nå har jeg brukt IPod som eksempel.

I dette tilfellet skal man være ganske tverr om man ikke forstår at det er bedre å bytte batteriet etter 2 år ( for noen gikk det bare 1 år ) en å kjøpe en nye enhet .

 

nå regner jeg med at man kan bytte batteriet på macbok og Iphone men er usikker på om det er mulig med IPad.

hvem blir ikke forbannet hvis man mister alt man har lagret på enheten bare fordi man ikke får koblet den til strøm ( d.v.s laddet opp batteriet ) og må i stedet kjøpe seg en helt ny en

 

Man mister da ingenting man har lagret selv om den går tom for strøm. Eneste i en maskin som krever strøm for å holde på data er RAM.

Lenke til kommentar

nå har jeg brukt IPod som eksempel.

I dette tilfellet skal man være ganske tverr om man ikke forstår at det er bedre å bytte batteriet etter 2 år ( for noen gikk det bare 1 år ) en å kjøpe en nye enhet .

 

nå regner jeg med at man kan bytte batteriet på macbok og Iphone men er usikker på om det er mulig med IPad.

hvem blir ikke forbannet hvis man mister alt man har lagret på enheten bare fordi man ikke får koblet den til strøm ( d.v.s laddet opp batteriet ) og må i stedet kjøpe seg en helt ny en

Jeg har en snart 1 år gammel iPhone og jeg ser ikke tegn til at batteriet trengs å bytte. MacBooken nærmer seg 4 år; i den grad man kan stole på "Battery Health" gikk den nylig fra 100% til 99%. Jeg har siklet etter en ny Mac, da øvrig hardware begynner å dra på årene. Harddisken røk tidligere, men var heldigvis enkel å bytte. All data av verdi lå klar på TimeCapsule.

 

Uskiftbart batteri er ikke brukerfunksjonalitet, det er et hack som veier opp for batteriet slites. Helst skulle jeg sluppet å lade både PC og telefon, men innser at det er en stund til vi når dit. Teknologi blir stadig bedre, og jeg antar at nyere Mac'er har et bedre batteri enn det jeg har nå. Det er mer enn godt nok.

 

Apple er i utgangspunktet lit lit kundevanlig på enkelte punkter men skjerper seg når mange nok klager. som med IPod saken for en del år siden.

 

om man trenger å bytte et batteri på en mobiltelefon varierer veldig fra person til person . alt kommer av hvordan man bruker den.

noen bytter telefon 2 ganger å året ( p.g.a. mote syndromet) . andre har telefonen i årevis.

 

Nå regner jeg med at IPhoen er ikke noe man bytter ut etter bare ett år.

at man blir nektet muligheten til å bytte batteri er og blir et minus uansett hvordan det blir gjort

Lenke til kommentar

nå har jeg brukt IPod som eksempel.

I dette tilfellet skal man være ganske tverr om man ikke forstår at det er bedre å bytte batteriet etter 2 år ( for noen gikk det bare 1 år ) en å kjøpe en nye enhet .

 

nå regner jeg med at man kan bytte batteriet på macbok og Iphone men er usikker på om det er mulig med IPad.

hvem blir ikke forbannet hvis man mister alt man har lagret på enheten bare fordi man ikke får koblet den til strøm ( d.v.s laddet opp batteriet ) og må i stedet kjøpe seg en helt ny en

Jeg har en snart 1 år gammel iPhone og jeg ser ikke tegn til at batteriet trengs å bytte. MacBooken nærmer seg 4 år; i den grad man kan stole på "Battery Health" gikk den nylig fra 100% til 99%. Jeg har siklet etter en ny Mac, da øvrig hardware begynner å dra på årene. Harddisken røk tidligere, men var heldigvis enkel å bytte. All data av verdi lå klar på TimeCapsule.

 

Uskiftbart batteri er ikke brukerfunksjonalitet, det er et hack som veier opp for batteriet slites. Helst skulle jeg sluppet å lade både PC og telefon, men innser at det er en stund til vi når dit. Teknologi blir stadig bedre, og jeg antar at nyere Mac'er har et bedre batteri enn det jeg har nå. Det er mer enn godt nok.

 

Isåfall kan man ikke stole på "Battery health" i den forstand at det ihvertfall ikke sier noe om kapasiteten sett i frohold til når du kjøpte det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Isåfall kan man ikke stole på "Battery health" i den forstand at det ihvertfall ikke sier noe om kapasiteten sett i frohold til når du kjøpte det.

 

AtW

Er forresten litt usikker på om det er data fra batteriet, eller om iStat regner det ut. Hvis det siste er tilfelle kan det bety hva som helst. Batteriet har blitt ladet 84 ganger; det er vel ikke all verden. Charge cycles er jeg rimelig sikker på at batteriet holder kontroll på.

Lenke til kommentar

nå har jeg brukt IPod som eksempel.

I dette tilfellet skal man være ganske tverr om man ikke forstår at det er bedre å bytte batteriet etter 2 år ( for noen gikk det bare 1 år ) en å kjøpe en nye enhet .

 

nå regner jeg med at man kan bytte batteriet på macbok og Iphone men er usikker på om det er mulig med IPad.

hvem blir ikke forbannet hvis man mister alt man har lagret på enheten bare fordi man ikke får koblet den til strøm ( d.v.s laddet opp batteriet ) og må i stedet kjøpe seg en helt ny en

Jeg har en snart 1 år gammel iPhone og jeg ser ikke tegn til at batteriet trengs å bytte. MacBooken nærmer seg 4 år; i den grad man kan stole på "Battery Health" gikk den nylig fra 100% til 99%. Jeg har siklet etter en ny Mac, da øvrig hardware begynner å dra på årene. Harddisken røk tidligere, men var heldigvis enkel å bytte. All data av verdi lå klar på TimeCapsule.

 

Uskiftbart batteri er ikke brukerfunksjonalitet, det er et hack som veier opp for batteriet slites. Helst skulle jeg sluppet å lade både PC og telefon, men innser at det er en stund til vi når dit. Teknologi blir stadig bedre, og jeg antar at nyere Mac'er har et bedre batteri enn det jeg har nå. Det er mer enn godt nok.

 

Apple er i utgangspunktet lit lit kundevanlig på enkelte punkter men skjerper seg når mange nok klager. som med IPod saken for en del år siden.

 

om man trenger å bytte et batteri på en mobiltelefon varierer veldig fra person til person . alt kommer av hvordan man bruker den.

noen bytter telefon 2 ganger å året ( p.g.a. mote syndromet) . andre har telefonen i årevis.

 

Nå regner jeg med at IPhoen er ikke noe man bytter ut etter bare ett år.

at man blir nektet muligheten til å bytte batteri er og blir et minus uansett hvordan det blir gjort

Batteriet i en iPhone holder i minst 3 år. Vi har en 1. generasjon iPhone her i huset som ikke har merkbar reduksjon i batterikapasitet etter 2 1/2 år. Vi har også en snart 5 år gammel iPod nano som fortsatt har mange timers batteritid. Utskiftbart batteri er unødvendig når man utstyrer enhetene med batteri som holder i 5 år eller mer.

Lenke til kommentar

nå har jeg brukt IPod som eksempel.

I dette tilfellet skal man være ganske tverr om man ikke forstår at det er bedre å bytte batteriet etter 2 år ( for noen gikk det bare 1 år ) en å kjøpe en nye enhet .

 

nå regner jeg med at man kan bytte batteriet på macbok og Iphone men er usikker på om det er mulig med IPad.

hvem blir ikke forbannet hvis man mister alt man har lagret på enheten bare fordi man ikke får koblet den til strøm ( d.v.s laddet opp batteriet ) og må i stedet kjøpe seg en helt ny en

Jeg har en snart 1 år gammel iPhone og jeg ser ikke tegn til at batteriet trengs å bytte. MacBooken nærmer seg 4 år; i den grad man kan stole på "Battery Health" gikk den nylig fra 100% til 99%. Jeg har siklet etter en ny Mac, da øvrig hardware begynner å dra på årene. Harddisken røk tidligere, men var heldigvis enkel å bytte. All data av verdi lå klar på TimeCapsule.

 

Uskiftbart batteri er ikke brukerfunksjonalitet, det er et hack som veier opp for batteriet slites. Helst skulle jeg sluppet å lade både PC og telefon, men innser at det er en stund til vi når dit. Teknologi blir stadig bedre, og jeg antar at nyere Mac'er har et bedre batteri enn det jeg har nå. Det er mer enn godt nok.

 

Apple er i utgangspunktet lit lit kundevanlig på enkelte punkter men skjerper seg når mange nok klager. som med IPod saken for en del år siden.

 

om man trenger å bytte et batteri på en mobiltelefon varierer veldig fra person til person . alt kommer av hvordan man bruker d

noen bytter telefon 2 ganger å året ( p.g.a. mote syndromet) . andre har telefonen i årevis.

 

Nå regner jeg med at IPhoen er ikke noe man bytter ut etter bare ett år.

at man blir nektet muligheten til å bytte batteri er og blir et minus uansett hvordan det blir gjort

Batteriet i en iPhone holder i minst 3 år. Vi har en 1. generasjon iPhone her i huset som ikke har merkbar reduksjon i batterikapasitet etter 2 1/2 år. Vi har også en snart 5 år gammel iPod nano som fortsatt har mange timers batteritid. Utskiftbart batteri er unødvendig når man utstyrer enhetene med batteri som holder i 5 år eller mer.

 

 

du mer altså at man skal kaste nanoen etter 5+ år når batterier begynner å bli svakt ?

hva med de andre produktene ?

 

Ei eksemplet som jeg brukte varte jo batteriet på Ipoden bare i 1 år.

jeg vet ikke sikkert men var det ikke en av de første modellene ?

 

det har hent at noen telefoner ( tror ikke noen av dem var fra Apple ) hadde fått overoppheting i batteriet.

så i den grad man klare å røske ut batteriet før hele telefonen brenner opp så er det godt argument for å ha muligheten til kunne plukke ut batteriet.

 

enkelte ganger er det også det eneste som fungere for å 0-stille dingsen når den henger seg opp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...