Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!


HolgerL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Å være med å bygge.

 

Eller

 

Å være med og bygge.

 

?

Slikt er ganske enkelt å avgjøre: Er det én handling subjektet utfører (å være med å bygge) eller to (å være med og å bygge). Siden det her åpenbart er én handling, er det det første alternativet som er riktig. En annen metode er å bruke fortidsformen; da bør det også være ganske åpenbart at det heter «Jeg var med å bygge», ikke «Jeg var med og bygget».

Lenke til kommentar

Kan jeg skrive han og hun om ting i bokmål?

"Jeg kjøpte meg en ball. Han er fin." Kan jeg gjøre det?

Jeg meiner å huske å ha lest at de som dreiv med samnorsken ville at folk skulle skrive sånn. Viss de ville det må de ha tatt det inn i bokmålet. Kan jeg skrive sånn?

 

Og dette gjelder nynorsk, og bokmål viss en kan skrive sånn. Skal en bøye det i objektsform når det fungerer på den måten? For meg ser det litt rart ut, men det kan jo bare være at det er uvant. Dessuten har jeg ikke lest så veldig mye nynorsk.

 

Bokmål igjen: Kan en skrive hva for eller bare hva i stedet for hvilken? Ordboka sier at en kan skrive hva for en, men kan en droppe de siste orda som i nynorsk?

 

Og jeg lurer framleis på om det er noen skilnad mellom åst og kjærleik.

 

Det kan være at jeg lurer på mer, men kommer ikke på det nå.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fulgt særlig godt med på språkpolitikk, men så langt jeg vet...

 

Kan jeg skrive han og hun om ting i bokmål?

"Jeg kjøpte meg en ball. Han er fin." Kan jeg gjøre det?

Nei.

 

 

Bokmål igjen: Kan en skrive hva for eller bare hva i stedet for hvilken? Ordboka sier at en kan skrive hva for en, men kan en droppe de siste orda som i nynorsk?

Nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...