Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!


HolgerL

Anbefalte innlegg

Dette blir engelsk, men håper dere kan hjelpe meg for det:

 

Jeg skal finne ordet "fremmedord" på engelsk, men eneste jeg fant i ordboka var "words of foreign origin", og lurer jeg jo på om kan bety "utenlandske ord", og ikke nødvendigvis "fremmedord" slik som vi bruker ordet i vår betydning..

 

Noen som kan hjelpe? :)

 

Takker på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heilt vanleg å seie det her kvar eg bur.

Det blir det sama som om eg skulle ha sagt har. Men ordet har gjev jo meir meining, eigentleg.

 

Det som er litt dumt med Noreg er at på grunn av det enorme mangfaldet i dialektar, blir det vanskeleg å seie at noko er feil. Det er eit enormt tal av folk som seier er i denne samanhengen, og det hev heilt sikkert eksistert i lang, lang tid, og difor gjeng det jo ikkje berre å si at noko er feil.

Lenke til kommentar

Det er virkelig ikke vanskelig å si hva som er feil å skrive. Hva slags rumpemål folk lirer ut av gapet sitt er det ingen som kan legge seg borti, men når det kommer til rettskrivning, så finnes det faktisk regler, det gjør det for de offisielle skriftsspråkene våre. Om du skal skrive kjærlighetsbrev til kjerringa og velger å gjøre det på røverspråk, så er du i din fulle rett til å gjøre det, men det godtas ikke i offisielle sammenhenger. :wee: (Heldigvis! Men det varer vel ikke lenge ...)

Lenke til kommentar

Har til tid og annen, spesielt på forumet lagt merke til når jeg skal skrive ord som "være" og "hvere". I hvilke sammenhenger er det riktig å bruke det enkelte ord?

 

Eksempel:

Hver dag jogger jeg for å være/ hvere i god form.

Diskusjonen holder en hyggelig tone, skal jeg være/ hvere med å bidra?

Endret av HalogenpæreUtenLys
Lenke til kommentar

Flott blogg!

 

Er det noen her som vet om eksistensen av konkrete regler for bruken av objektivsform av personlige pronomen i norsk? Det vil si bruken av de og dem, han og ham og slikt. Jeg tenker spesielt på tredjeperson og bruken av førsteperson etter en hvilken som helst form av verbet å være.

 

Hva er for eksempel rett å si av:

1 Det var tre individer av de som kunne hoppe ti meter opp i lufta.

2 Det var tre individer av dem som kunne hoppe ti meter opp i lufta.

Eller:

1 Det var de som gjorde det.

2 Det var dem som gjorde det.

Eller:

1 Det var jeg.

2 Det var meg.

Eller:

1 Spørsmål: Hvem der? Svar: Det er vi.

2 Spørsmål: Hvem der? Svar: Det er oss.

 

Er det noen som vet om konkrete regler? Jeg har ikke noe stort problem med dette, men av og til kan man begynne å lure på hva å bruke. Jeg sier jo for eksempel ikke "Dem slo de hardt på nesen. Henne gikk hjem til hun og så sloss dem!"

 

EDIT:

Skrev her fordi jeg ikke fant noe på internettet, men nå fant jeg faktisk noe.

 

http://www.norsknettskole.no/fag/view.cgi?...p;session_id=-2

 

Sida forklarer greit og enkelt hva som er rett.

 

Skal vi se, ifølge sida virker det som om alle eksemplene jeg nevnte ovenfor er valgfrie. Er det noen som er enige med meg i det?

Endret av Norvegisk
Lenke til kommentar

Sitat fra sida jeg fant.

3.

 

I noen tilfeller kan du velge om du vil bruke de eller dem. Dette gjelder når pronomenet står etter verb som være, bli, hete o.l.. Da er det grammatisk sett predikativ.

 

Eksempler:

 

*

 

Vi er snillere enn de(m)

*

 

Vi er like flinke som de(m)

 

4.

 

Du kan også velge om du vil skrive de eller dem når du bruker enn og som.

 

Eksempler:

 

*

 

Vi kan være surere enn de(m).

*

 

Vi synger like pent som de(m).

 

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener. At det alltid er kun én form man kan bruke? For på den sida jeg viste til, står det at man kan velge mellom objektivsform og subjektivsform når av pronomenet om det står med som og enn, og etter verb som å være, bli og hete.

Endret av Norvegisk
Lenke til kommentar

Er mulig dette har blitt spurt om før, men whatsoever.

 

Ang. utropstegn - (!) Er det galt å ha et mellomrom mellom siste ord i setningen, og utropstegnet?

For eksempel: Nei, det vil jeg ikke !

Dette har irritert meg utallige ganger, både når jeg tekster med andre og på reklameplakater ol. (selv om jeg ikke vet om det er feil :p)

Lenke til kommentar

Eg hev aldri sett eit utropsteikn brukt på den måten før. Ettersom utropsteiknet skal brukast til å enda setninga på sama måte som spørsmålsteikn og punktum, og ettersom båe spørsmålsteikn og punktum -så langt eg veit- skal setjast rett bak det siste ordet i setninga, gjeng eg ut i frå at det ogso gjelder utropsteikn.

 

Edit:

Forresten:

 

Jeg leser stadig ting som at:

De er forgiftet. De er frosset.

Dette finner jeg ofte i aviser og annet lesestoff på internettet. Men er dette virkelig riktig? For meg skurrer det i ørene som lyden av en døende motor.

Ville det ikke være best å flertallsbøye forgiftet og frosset til forgiftede og frosne?

At noen (flertall) er "frosset" eller "forgiftet", er jo en egenskap ved personene, akkurat på samme måte som om man skulle sagt: De er grønne.

Dette her hørtes veldig stotrende ut, men var det noen som forstod hva jeg mente?

"De er forgiftede/frosne", eller "de er forgiftet/frosset"?

 

Edit:

 

Ja, og ein annan ting eg lurar på, er korleis eg lagar tankestrek.

Korleis lagar ein tankestrek utan noko program som gjer det for meg.

Eg snakkar om den type strek ein brukar når ein skriv som, til dømes dette: Eg stod på taket -til tross for fuglane som var nære ved å rive ned himmelen sjølv.

Etter reglene, skal ein nytte ein lengre strek der, ikkje ein kort bindestrek.

Endret av Norvegisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...