Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!


HolgerL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan skrives forkortelsen asap zulu? Er dette korrekt skrivemåte?

6358731[/snapback]

Det er korrekt.

 

For de uinvidde:

 

Asap = As soon as possible

Zulu = Tidssonen før Alfa, ergo en time siden.

 

Uttrykket betyr da noe sånn som: "Så fort som mulig, helst for en time siden".

 

... om jeg ikke husker feil. :p

Lenke til kommentar
Hvordan skrives forkortelsen asap zulu? Er dette korrekt skrivemåte?

6358731[/snapback]

Det er korrekt.

 

For de uinvidde:

 

Asap = As soon as possible

Zulu = Tidssonen før Alfa, ergo en time siden.

 

Uttrykket betyr da noe sånn som: "Så fort som mulig, helst for en time siden".

 

... om jeg ikke husker feil. :p

6361872[/snapback]

 

Jeg tror utrykket også brukes utenfor tidssone +1/alfa. I så fall er zulu-forklaringen din ikke helt riktig. Men foruten prirkinga mi, så hørest det riktig ut.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En konversasjon til og fra spraakraadet angaaende smileybruk.

 

Fra: ******

Sendt: 9. mai 2006 16:46

Til: Post

Emne: Sms-språk og smileys

 

Hei!

 

Jeg vet at dette sikkert høres ut som et useriøst spørsmål, men jeg og en del

andre lurer på om man skal plassere smileyer foran eller bak en eventuell

tegnsetting i en setning hvor et slikt middel er nødvendig for å optimalt øke

forståelsen av setningens mening?

 

Mvh. ******

 

 

SVAR: Her har vi lite å holde oss til, for bruken av smilefjes står det ikke noe

om i skriveregelbøker. Den hører ikke til i tradisjonell språkbruk.

 

Likevel gjelder noen generelle regler. Hvis du skal bruke et utropstegn etter en

setning, skal det tegnet stå rett etter det siste ordet i setningen, uten

mellomrom. Et smilefjes må komme etter utropstegnet - med ett mellomrom før

fjeset.

 

Tilsvarende blir det hvis setningen slutter med et punktum. Smilefjeset må komme

etter punktumet - med ett mellomrom før fjeset.

 

Dersom smilefjes skal brukes, syns jeg for min del det er best at det står der

teksten begynner. Det gir en god start på lesningen, og jeg slipper å få en

blandet følelse i de tilfellene der teksten slutter med noe negativt som liksom

skal oppveies av et slags smilende ansikt.

 

 

Vennlig hilsen

Jostein Stokkeland, rådgiver

 

 

Denne kan vaere nyttig. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror jeg elsker denne tråden.

 

Nå er jeg selv en av disse kverulantene. Men, jeg lar det sjeldent gå ut over folk.

 

 

Jeg mener at denne tråden er genial. Jeg synes ikke det å opplyse folk om hvordan ting skrives korrekt er å se ned på dem. Snarere tvert i mot. Dette er en generell tråd, som man kan bruke til å sjekke regler. Det er ikke tatt eksempler fra hverken personer eller andre tråder på forumet (så vidt jeg har forstått i alle fall), og dette da ikke er å betrakte som et angrep, på noen måte.

 

Hadde jeg hatt skrivevansker, ville jeg vært takknemmelig om folk gadd å bruke tid på å hjelpe meg. Når jeg skriver engelsk (som jeg da sliter med), lærer jeg veldig mye av å bli korrigert. Jeg lærer også av å bli korrigert på norsk, for, ja, jeg skriver masse feil, selv på norsk.

 

 

Jeg mener også at det er forskjell på feil og feil.

 

"Jeg er ikke intrisert i og bli retta på når jeg skriver" - Dette er en type "godkjent" feilskrevet setning i mine øyne.

 

"jeg ær ikke intrested i og bli retat på når jæi skriver!!!11" - Ja, da er det rom for forbedring, helt klart.

Lenke til kommentar

Det heter jo jernteppe!

 

Et uttrykk som stammer fra depresjonstidene og kaldekrigen etter 50 tallet. Der det lå et jernteppe gjennom Europa. Litt før Marshall planen kom til osv... Stammer altså fra det engelske ordet Iron curten.

Endret av banansplitt
Lenke til kommentar

Jeg krangler for tiden med en del folk når det kommer til det norske språk. Grunnen er at de skriver enten på dialekt eller feil med vilje, og jeg mener dette blir feil. Selv mener jeg at man ikke burde skrive på noen annen måte enn de to skriftspråkene vi har. Dialekter og annet idioti er rett å slett et bevis på at man enda ikke har kommet over fjortisstadiet. De mener derimot at man burde skrive slik som man selv vil, og at det ikke har noe å si om man skriver på dialekt eller bare slik man sier.

 

For å vise hva jeg mener, tar jeg med et eksempel på hvordan hun som jeg diskuterer med, skriver:

 

jeg skriver som jeg føler for det... hehe... skriver ssom regel "sher" me kj da.. bere så du vet det.. å lissom skriver jeg som regel me ss... men alle regler har unntak..

jeg prøver å lavær å skrive sånn på en norskstil, men det går som oftest bra for i fjord skrev vi alle stiler for hånd i stedet for å bruke data,.. da klarer jeg å skrive "normalt".. skriver ikke " fjortis" hele tida skjønner du.. å store bokstaver midt i ord er bare på gøy. ingen andre nn du som bryr seg om åssen man skriver.. el hvertfall bare du som sier det...

 

Dette er riktig nok ikke det verste jeg har vært borti. Allikevel mener jeg det er utrolig idiotisk å skrive slik. Å skrive feil du selv ikke er klar om går greit, men ikke å skrive feil med vilje. Noen som er enige/uenige?

Lenke til kommentar
Det heter jo jernteppe!

 

Et uttrykk som stammer fra depresjonstidene og kaldekrigen etter 50 tallet. Der det lå et jernteppe gjennom Europa. Litt før Marshall planen kom til osv... Stammer altså fra det engelske ordet Iron curten.

6620657[/snapback]

 

Er du sikker på at utrykket stammer fra "jernteppet" i Europa under den kalde krigen og ikke fra det faktiske jernteppet som skilte scenen fra publikum i teateret i gamle dager? Det blokkerte eventuelle flammer slik et mentalt jernteppe blokkerer fruktbare tanker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...