Gå til innhold

Språk for fjols - Lær å skrive rett!


HolgerL

Anbefalte innlegg

Blir det rett aa skrive marlèn? Jeg vet at man kan velge hvordan man vil skrive navnet sitt selv etc., men blir ikke marlén egentlig mer rett?

6096212[/snapback]

Dropp aksenten, så slipper du å tenke så mye over det.

6099457[/snapback]

Selv om du ikke vet svaret, betyr det ikke at jeg ikke vil vite det.

Noen som har et vettugt svar aa komme med?

6099609[/snapback]

Kan jeg vite hvordan du skriver navnet ditt, da? Bruk av aksent er valgfritt, og det er bedre å droppe dem eller å bruke dem feil, er det jeg prøvde å si. Intet vettug svar, jeg vet det. Beklager. Akuttaksent er sannsynligvis det du skal bruke.

6109117[/snapback]

Jeg heter ikke Marlen...

Poenget er at jeg vet at det er bedre aa utelate akksenttegn enn aa bruke feil tegn, men en venninne skriver konstant "Marlèn" i nicket sitt paa MSN (hun er doept Marlen), og jeg mener det "korrekte" ville vaert Marlén.

6133687[/snapback]

Vedkommende heter altså «Marlen», og kaller seg noe annet. Enten er hun fascinert av akkurat denne aksenten, eller kanskje hun bare tar feil, slik som de aller fleste andre. Det gjør imidlertid ingenting at hun putter noen streker her og der for å pynte på navnet sitt, mener nå jeg. Om det er mer riktig eller ei hvorvidt hun bruker akuttaksent istedenfor gravaksent ... det vil jeg ikke svare på. Jeg mener det «korrekte» er «Marlen», jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vedkommende heter altså «Marlen», og kaller seg noe annet. Enten er hun fascinert av akkurat denne aksenten, eller kanskje hun bare tar feil, slik som de aller fleste andre. Det gjør imidlertid ingenting at hun putter noen streker her og der for å pynte på navnet sitt, mener nå jeg. Om det er mer riktig eller ei hvorvidt hun bruker akuttaksent istedenfor gravaksent ... det vil jeg ikke svare på. Jeg mener det «korrekte» er «Marlen», jeg.

6134271[/snapback]

Joda. Jeg er helt enig. Poenget var ikke det, men et spoersmaal om hva som er grammatisk riktig aa skrive. For min del skal hun bare skrive navnet sitt akkurat slik hun vil.

Lenke til kommentar

Er "et kamera, det kamera, mange kamera, de kamera" korrekt? Jeg sier det, og mener det ser helt greit ut skriftlig, men er det lov aa skrive? Gjelder ogsaa flere ord, men jeg kommer ikke paa akkurat naa.

 

Edit: Og er det laav aa si "hvis x hadde skjedd, hadde jeg gjort y". "Alle" sier det, og de aller fleste skriver det. Ser det i aviser, boeker og paa nett. Det er irriterende, og gir egentlig ikke mening. Men har vaart kjaere spraakraad sagt at det er lov, eller er det feil?

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

På denne siden har en uten alt for gode norskkunskaper laget webside for byggevareleverandøren Byggma. Feil bruk av "", og mange orddelingsfeil.

 

Tips ved reparasjon av "små skader".

 

Reparasjons maling skal ikke "strykes" på panelplatene, men "dyttes" på for å oppnå samme overflate struktur som originalmalingen.

 

Det er viktig å ikke påføre for mye maling i en operasjon, påfør heller 2 ganger.

 

Ved bruk av en pensel med stiv bust vil en oppnå et meget bra resultat.

 

Er forfatteren ironisk med tanke på småskader?

 

originalen:

http://www.byggma.no/huntonite.asp?aid=145...=565&laid=&sl=t

 

Mitt forslag:

Tips ved reparasjon av småskader.

 

Reparasjonsmaling skal ikke strykes på panelplatene, men dyttes på for å oppnå samme overflatestruktur som originalmalingen.

Det er viktig å ikke påføre for mye maling i en operasjon. Flikk heller 2 ganger.

Ved bruk av en pensel med stiv bust, vil en oppnå et meget bra resultat.

Endret av pwd3679
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...