Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål til dere feminister der ute.


Anbefalte innlegg

Når kvinner får verneplikt er jeg godt fornøyd. Ikke altfor lenge til det nå, har jeg en følelse av.

Kommer aldri til å skje. Mer sannsynlig at verneplikt slik vi kjenner den i dag blir avviklet. Uansett, hadde jenter blitt vernepliktig hadde sikkert Ottar hatt noe å si.

 

Ottar hadde kommet på banen, så hadde noen andre sagt at "kvinner passer ikke i militæret uansett" så hadde Ottar ihvertfall klikka i vinkel...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er absolutt enig i at kvinner og menn bør stille med like vilkår. Lik lønn for likt arbeid med samme utdanning burde i dag være en selvfølge, selv om det tydeligvis ikke er det. Imidlertid føler jeg ikke kjønnskvotering har noen plass i et samfunn der vilkår skal være kjønnsuavhengige. Å "få viljen sin" basert på en kvote er ikke likestilling.

 

Men du vet det at kjønnskvotering faktisk ble introdusert av og for menn for å få flere menn inn i skolen, dvs som lektorer? Det var faktisk ikke kvinner som kom med den idéen. Problemet er vel at når menn ikke vil lage plass til kvinner så må man bryte inn og ta plass. Man må være brutal, som mennene ofte er. Men nei, jeg er ikke for kvotering i alle situasjoner, men der menn ikke villige til å gi rom for kvinner. Det gjelder selvsagt andre veien, at man bør gi mer plass til menn på areaner der kvinner jobber. Problemet er vel det at det er sjeldent menn vil jobbe i typiske kvinnedominerte yrker som barneskolelærere, barnehageonkler, hjelpepleiere, sykepleiere osv.

 

Det handler om å finne den best kvalifiserte uavhenging av kjønn sier nå jeg. Om det er 12 menn og 1 kvinne eller 12 kvinner og 1 mann i et styre spiller det da ingen rolle, så lenge man har de best kompetente. Da må kvinnene stille opp med søknad og på intervju som alle andre og bevise at de er bedre kvalifiserte enn de andre mannlige søkerne, istedet for å grine seg til en stilling. Om det var menn som først introduserte det spiller ingen rolle, ideen er jo idiotisk uansett, sett fra mine øyne.

Endret av Dreaming
Lenke til kommentar

Det handler om å finne den best kvalifiserte uavhenging av kjønn sier nå jeg. Om det er 12 menn og 1 kvinne eller 12 kvinner og 1 mann i et styre spiller det da ingen rolle, så lenge man har de best kompetente. Da må kvinnene stille opp med søknad og på intervju som alle andre og bevise at de er bedre kvalifiserte enn de andre mannlige søkerne, istedet for å grine seg til en stilling. Om det var menn som først introduserte det spiller ingen rolle, ideen er jo idiotisk uansett, sett fra mine øyne.

 

Selvfølgelig handler det også om å finne den mest kompetente, men hvordan skal kvinner få vist det om menn aldri gir dem sjansen?

Lenke til kommentar

Når kvinner får verneplikt er jeg godt fornøyd. Ikke altfor lenge til det nå, har jeg en følelse av.

Kommer aldri til å skje. Mer sannsynlig at verneplikt slik vi kjenner den i dag blir avviklet. Uansett, hadde jenter blitt vernepliktig hadde sikkert Ottar hatt noe å si.

 

Ottar hadde kommet på banen, så hadde noen andre sagt at "kvinner passer ikke i militæret uansett" så hadde Ottar ihvertfall klikka i vinkel...

 

De jobber faktisk hardere for å få det til enn du tror. Lever i håpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler om å finne den best kvalifiserte uavhenging av kjønn sier nå jeg. Om det er 12 menn og 1 kvinne eller 12 kvinner og 1 mann i et styre spiller det da ingen rolle, så lenge man har de best kompetente. Da må kvinnene stille opp med søknad og på intervju som alle andre og bevise at de er bedre kvalifiserte enn de andre mannlige søkerne, istedet for å grine seg til en stilling. Om det var menn som først introduserte det spiller ingen rolle, ideen er jo idiotisk uansett, sett fra mine øyne.

 

Selvfølgelig handler det også om å finne den mest kompetente, men hvordan skal kvinner få vist det om menn aldri gir dem sjansen?

 

Hva legger du i "aldri gir dem sjansen"? Er da bare å søke og møte opp på intervju, ingen som hindrer dem i det.

Lenke til kommentar

Egentlig så synes jeg det blir feil med likestilling, for kvinner og menn er jo ikke like. Vi kan godt ha like rettigheter, det synes jeg høres fornuftig ut, men det må da kunne gå an å se på det med et par fornuftige øyne.

 

F.eks. tror jeg at menn generelt sett er langt bedre egnet enn kvinner i f.eks. yrker som soldat, politi, tømmerhogger og andre yrker hvor den fysiske påkjenningen er stor, og det kommer godt med å være fysisk sterk. Ellers tror jeg at kvinner generelt sett kan være bedre egnet i f.eks. visse omsorgsyrker.

 

For en mann og en kvinne med samme yrke, samme erfaring og utdanning bør samme lønn gis. Man bør velge den beste kandidaten for jobben, uavhengig av kjønn. Å gjøre noe annet blir rett og slett barnehage-tendenser, hvor "alle" skal få være med. Det fungerer ikke slik i en voksen og profesjonell jobbsammenheng.

 

Så at det var en som sa at de nå vil begynne med 50% kvinner på konserter osv. Dette er jo sån i alle fall jeg bare kan sukke, le eller grine av. Jeg har ikke bestemt meg.

Lenke til kommentar

Hva legger du i "aldri gir dem sjansen"? Er da bare å søke og møte opp på intervju, ingen som hindrer dem i det.

 

Nei, men menn velger menn. Akkurat som kvinner velger kvinner. Kvinner er ikke noe bedre sånn sett.

 

Det vel å generalisere litt. Uansett så tror jeg at holdningsskapende arbeid i stedet for å tvinge folk inn i et styre er en bedre måte å løse slike floker på.

Lenke til kommentar

Det vel å generalisere litt. Uansett så tror jeg at holdningsskapende arbeid i stedet for å tvinge folk inn i et styre er en bedre måte å løse slike floker på.

 

Ja, nå er jo dette en tråd for generaliseringer i seg selv da. Men klart det, jeg mener ikke at alle gjør det. Jeg snakker om tendenser i samfunnet. Og klart det er viktig med holdningsskapende arbeid, problemet er jo bare det at de vil jo aldri vinne gjennom hvis det blir stoppet i møte med styredøra.

Lenke til kommentar

Kompisen min hadde et par jenter i klassen når han gikk på automasjon. Aldri særlig mange av de der.

Disse to lå sånn midt på treet i forhold til faget. Begge konkurrerte med gutter om lærlingplasser, men de fikk selvfølgelig lærlingplassene, SELVOM guttene hadde mye høyere snitt og var flinkere generelt.

 

Spør du meg virker det som samfunnet blir presset til å automatisk velge jenter pga det store diskusjonteamet.

Da blir det plutselig ikke likestilling lenger, blir det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Yvonne2: lengden på utdanningen betyr da ikke alt? Ønsker du at det skal bli satt opp en tabell som denne her?

 

1 år høyere utdanning 200k i året

2 år høyere utdanning 250k i året

3 år høyere utdanning 300k i året

4 år høyere utdanning 350k i året

5 år høyere utdanning 400k i året

 

osv...

 

Det kommer jo litt an på hvilken type utdanning man velger, når du velger å bli sykepleier vet du at du er en av svært mange statsansatte i en bransje som ikke har potensiale til å tjene så bra, dere får betalt av staten, og staten må ta skattepenger for å lønne dere, så hvor skal de komme ifra?

 

Og det med at sykepleier er et typisk kvinneyrke har du nok rett i, men det tvinger fortsatt ikke deg til å velge å bli sykepleier bare fordi du er en jente, du kan fortsatt bli ingeniør eller elektriker hvis du velger jobb med lønn som grunnlag. Mener du at alle kvinner som blir sykepleiere blir det for lønnens skyld? Hvis du vil tjene godt får du værsågod velge en "mannejobb" til tross for ditt kjønn.

 

Det er jo opplagt at ingeniører skal tjene mer enn sykepleiere, ingeniører går igjennom en mye mer teoretisk krevende utdanning med masse matte og fysikk, de utvikler teknologi og gjør jobber som er svært viktige for samfunnet.

 

Men hvorfor gnåler dere så sykt om "likestilling"? Kvinner har akkurat de samme mulighetene som menn, basta. Du kan ikke utdanne deg til sykepleier for å deretter si at du ikke ville bli ingeniør fordi ingen mannesjefer ville ha ansatt deg anyways.

Endret av thael
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Yvonne2: lengden på utdanningen betyr da ikke alt? Ønsker du at det skal bli satt opp en tabell som denne her?

 

1 år høyere utdanning 200k i året

2 år høyere utdanning 250k i året

3 år høyere utdanning 300k i året

4 år høyere utdanning 350k i året

5 år høyere utdanning 400k i året

 

osv...

Nei, det er ikke poenget mitt. Mitt poeng er at en elektriker er ikke nødvendigvis mer verdt enn en sykepleier.

 

Det kommer jo litt an på hvilken type utdanning man velger, når du velger å bli sykepleier vet du at du er en av svært mange statsansatte i en bransje som ikke har potensiale til å tjene så bra, dere får betalt av staten, og staten må ta skattepenger for å lønne dere, så hvor skal de komme ifra?

En sykepleier jobber ikke alltid på et sykehus. Men uansett, nå betaler jo også sykepleierne skatt. Uansett, det er ikke sykepleierens feil at de jobber for staten om de faktisk gjør det. De jobber der fordi det er der de kan få jobb. Og mange jobber på sykehjem. De tjener jo enda mindre. Men ok, ta hjelpepleiere da. Som har like lang utdanning som en elektrikere. Ingen av dem jobber for staten. Hvorfor skal elektrikeren tjene mer enn hjelpepleieren, de gjør begge like viktige oppgaver, men på ulikt vis?

 

Og det med at sykepleier er et typisk kvinneyrke har du nok rett i, men det tvinger fortsatt ikke deg til å velge å bli sykepleier bare fordi du er en jente, du kan fortsatt bli ingeniør eller elektriker hvis du velger jobb med lønn som grunnlag. Mener du at alle kvinner som blir sykepleiere blir det for lønnens skyld? Hvis du vil tjene godt får du værsågod velge en "mannejobb" til tross for ditt kjønn.

Nei, ingen tvinges til det. Men det jeg mener at bør ikke bli straffet for at man valgte et omsorgsyrke. Et omsorgsyrke kan være minst like viktig som et mannsyrke, ergo, hvorfor skal det være forskjell mellom dem? Hvis man ikke gjør noe med lønnen til omsorgsyrkene vil vi få et veldig stort problem, for det er jo nettopp det: færre og færre velger disse yrkene. Vi mangler kjempemange sykepleiere, hjelpepleiere, omsorgsarbeide osv, og gjør vi ikke noe snart er det ingen som vil jobbe i disse yrkene. Og hva skjer med sykehusene da? Hvem skal passe på deg når du ligger der dårlig?

Det er jo opplagt at ingeniører skal tjene mer enn sykepleiere, ingeniører går igjennom en mye mer teoretisk krevende utdanning med masse matte og fysikk, de utvikler teknologi og gjør jobber som er svært viktige for samfunnet.

Og her har man den ultimate mannlige tankegang. Matte og fysikk settes over omsorg. Over de "myke verdiene". Omsorg er ikke like viktig. Det er akkurat dette jeg mener. Du er det ultimate eksempel på hva som verdsettes. Men ok, hvis man kun hadde hatt matte og fysikk. Hvem skulle ha brukt disse redskapene? Hvem skal sette dine sprøyter? Du tror ikke at det å håndteres mennesker er vanskelig? Men vent, det kan jo ikke måles i matematiske ligninger, hvem kan vel måle humøret til en pasient?

 

Uten arbeidere i disse yrkene hadde faktisk ikke denne verden gått rundt. Det nytter ikke å ha masse duppeditter om ingen kan bruke dem. Og det er jo det sykepleierne er utdannet til å gjøre. For de gjør faktisk mer enn å stelle sår.

Men hvorfor gnåler dere så sykt om "likestilling"? Kvinner har akkurat de samme mulighetene som menn, basta. Du kan ikke utdanne deg til sykepleier for å deretter si at du ikke ville bli ingeniør fordi ingen mannesjefer ville ha ansatt deg anyways.

Jaja. Du får tro det du da. Du som er mann. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at alle skal ha like muligheter, lik lønn for likt arbeid og hele den mølla.

 

Men jeg er ikke enig i at å bruke sykepleier-/hjelpepleieryrket som et argument for at kvinner tjener dårligere enn menn. Jeg er heller ikke enig i at "menn velger menn og kvinner velger kvinner".

 

At sykepleiere og hjelpepleiere tjener dårlig i forhold til utdanningen er ikke et spørsmål om likestilling, men om etterspørsel. Omsorgssektoren er et populært fagområde, og derfor blir lønna deretter. Så enkelt er det.

 

Mangler vi likestilling i Norge? Nei. Alle kan velge den utdanningen de selv vil. Alle kan avtjene verneplikten (selv om det er frivillig for jenter). Alle kan bo der de vil. Alle kan jobbe der de vil, så lenge de er flinke nok.

Lenke til kommentar

Jeg er absolutt enig i at kvinner og menn bør stille med like vilkår. Lik lønn for likt arbeid med samme utdanning burde i dag være en selvfølge, selv om det tydeligvis ikke er det. Imidlertid føler jeg ikke kjønnskvotering har noen plass i et samfunn der vilkår skal være kjønnsuavhengige. Å "få viljen sin" basert på en kvote er ikke likestilling.

 

Men du vet det at kjønnskvotering faktisk ble introdusert av og for menn for å få flere menn inn i skolen, dvs som lektorer? Det var faktisk ikke kvinner som kom med den idéen. Problemet er vel at når menn ikke vil lage plass til kvinner så må man bryte inn og ta plass. Man må være brutal, som mennene ofte er. Men nei, jeg er ikke for kvotering i alle situasjoner, men der menn ikke villige til å gi rom for kvinner. Det gjelder selvsagt andre veien, at man bør gi mer plass til menn på areaner der kvinner jobber. Problemet er vel det at det er sjeldent menn vil jobbe i typiske kvinnedominerte yrker som barneskolelærere, barnehageonkler, hjelpepleiere, sykepleiere osv.

Husker det var "mange" damer som gikk i ingeniørklassen min, selv om de fikk engangsstipend.

 

Fasit: 1!

 

EDIT: tror det var 10 eller 25000 for det stipendet, ikke sikker.

Endret av RePaC
Lenke til kommentar

 

Det er jo opplagt at ingeniører skal tjene mer enn sykepleiere, ingeniører går igjennom en mye mer teoretisk krevende utdanning med masse matte og fysikk, de utvikler teknologi og gjør jobber som er svært viktige for samfunnet.

Og her har man den ultimate mannlige tankegang. Matte og fysikk settes over omsorg. Over de "myke verdiene". Omsorg er ikke like viktig. Det er akkurat dette jeg mener. Du er det ultimate eksempel på hva som verdsettes. Men ok, hvis man kun hadde hatt matte og fysikk. Hvem skulle ha brukt disse redskapene? Hvem skal sette dine sprøyter? Du tror ikke at det å håndteres mennesker er vanskelig? Men vent, det kan jo ikke måles i matematiske ligninger, hvem kan vel måle humøret til en pasient?

 

Uten arbeidere i disse yrkene hadde faktisk ikke denne verden gått rundt. Det nytter ikke å ha masse duppeditter om ingen kan bruke dem. Og det er jo det sykepleierne er utdannet til å gjøre. For de gjør faktisk mer enn å stelle sår.

 

 

Hele ideen med at alle skal ha tilgang på helse og omsorgstjenester er litt ny. Hva tror du skjedde før det fantes ekte doktorer, medisiner osv? Folk levde ikke like lenge, folk med lidelser døde, men det var fortsatt noen som var naturlig friske nok til å overleve. Dette var evolusjonen av menneskearten som foregikk for noen hundre år siden ^_^. Se f.eks på nordmenn, vi har mindre enn 5% med laktoseintoleranse, hvorfor? Fordi nordmenn drakk melk, og de med intoleranse døde, og fikk ikke barn med laktoseintoleranse. Hvis du går ned til f.eks berberne i sahara-ørkenen så vil laktoseintolernsenivået være på 95%+. Uansett, dette ble litt OT :p Det er fint at vi skal ta vare på alle de "svake", men det har også sine "utfordringer", f.eks populasjonsveksten som medfører mer belastning enn miljøet kan håndtere (forurensing, global oppvarming, overfiske, rovdrift av div. naturressurser +++). Denne populasjonsveksten skjer nå nettop på grunn av alle duppedittene som holder syke folk i live.

 

Du sier at det blir vanskelig å få nok helsearbeidere i framtiden, det har du mest sannsynlig helt rett i. Kan nesten gå så langt som å si at det er umulig å få omsorgsarbeidere til alle uten at vi fortsetter en ekstrem populasjonsvekst som ikke er bærekraftig i det hele tatt. Nå har de eldre luksusen av å ofte ha helsearbeidere til å ta vare på seg, men i fremtiden blir det nok mindre og mindre vanlig. Det er litt vanskelig, spesielt for staten å ansette FLER helsearbeidere, samt. gi de mer lønn.

 

Og man kan trygt si at ØKONOMISK sett så er en ingeniør innenfor oljebransjen verdt mer enn en sykepleier for ganske opplagte grunner; man kan utvinne mer penger ifra olje og tekniske saker enn man kan av gamle folk.

 

Slutt å vri det om til en kjønnskamp, kall det heller realistlønn vs omsorgslønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Diskusjonen om at en elektriker og hjelpepleier skal ha samme lønn blir bare tullete. Det er ikke sånn verden funker.

 

Jeg kan ikke sitte og sippe fordi jeg tjener dårligere enn en med aksjemegler som har bachelor i økonomi, mens jeg er lærer.

 

Hvis du ville hatt lønna til en elektriker, så får du vel bare bli elektriker, da. Det er faktisk ikke verre enn det. Og det nytter ikke å si at du ikke hadde muligheten til det. Du hadde mer lyst til å være sykepleier, og du visste at det var et yrke med lav lønn. Med andre ord kan du skylde deg selv hvis du ikke er fornøyd med lønna.

 

Jeg er også mot kvotering. Enten det er av innvandrere, kvinner, samer eller menn, for den saks skyld. Den som gjør jobben best skal få jobben. Sånn bør det være, og jeg tror at vi er forholdsvis nære det idealet her til lands.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lønn har jo ikke bare med utdanning å gjøre da, men etterspørsel og kompetanse. Det er mange av oppgavene en sykepleier gjør som en hjelpepleie OGSÅ kan gjøre, mens inne elektrikker verdenen så er det veldig lite den vanlige mann i gata har lov til å ordne med. Dermed kan elektrikerne kreve høyere lønn fordi etterspørselen er høy (folk MÅ jo ha tak i de), mens på et sykehjem så trenger man ikke flere sykepleiere enn at de får gjort AKKURAT de oppgavene andre ikke har kompetanse til å ta. Dermed kan staten (arbeidsgiver) bare nekte å øke lønna fordi det er andre som kan gjøre mye av oppgavene.

 

Slik ser jeg for meg at det foregår. Veldig feil, men allikevel så forståelig at samfunnet velger å gjøre det slik.

 

Men jeg tipper at det er mannfolka som har laget alle disse lovene for hva slags kompetanse som kan utføre hvilke oppgaver :p

 

Jeg er for likestilling, og den skal gå begge veier!

Endret av Kosepute
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...