Gå til innhold

Test: Sony Ericsson Xperia X10 Mini Pro


Anbefalte innlegg

Hei,

takk for tilbakemeldinger.

Det tror har skjedd her, er at Amobils person som tester telefonene, ikke klarer å se forskjell på business-pro og hverdags-pro.

Er du en hotshot-forretningsperson, så går du ikke etter en liten telefon som har begrenset informasjon på skjermen. Nei, du går etter en telefon som HD2 eller Desire.

Det er klart og tydelig at X10 Mini Pro er rettet mot mannen i gata som bruker telefonen til ringing, og skriving av SMS/epost.

 

De har testet en mobil som kommer i to versjoner, en med og en uten tastatur, det meste mellom de er da identisk. Å trekke den ene i karakter fordi den har gammelt OS uten å gjøre det samme på den andre blir da feil.

 

Og definer "x-faktor". Hva sjarm angår, så selger Pro mer enn Mini. Er ikke dette bevis på at den har MER sjarm enn Mini? Burde ikke dere da trekke Mini for mangel på sjarm? Jeg kan ikke se for meg at en telefon med mindre sjarm selger mer enn en med mer sjarm.

Jeg har vel allerede svart på det meste her.

Nei, vi mener ikke at Xperia X10 Mini Pro fortjener terningkast 6 enten man er proffbruker eller mannen i gata.

Størrelsen er en vesentlig forskjell på Xperia X10 Mini og Xperia X10 Mini Pro. X10 Mini er svært liten og verdens minste Android-telefon, selv om X10 Mini Pro ikke er mange milimetrene større, så frembringer den intet wow hos de som ser den (eller X-faktor om du vil :) )

Det er heller ikke slik at den ene er trukket en hel karakter pga OS-versjon mens den andre ikke er det, men jo lenger tid som går, jo mer utdatert blir Android 1.6. Og vi tester telefoner, vel, på testtidspunktet.

 

Som jeg har prøvd å forklare i denne tråden, og som det går frem av testen, så mener ikke vi at Sony Ericsson X10 Mini Pro fortjener terningkast 6 enten man er proffbruker, SMS-fantast eller bare en helt vanlig mobilbruker.

 

Det er jeg helt enig i, men den fortjener da kanskje terningkast 5?

X10 Mini Pro endte opp med terningkast 4, riktignok en sterk 4-er, men terningkast er nå engang slik at man ikke får frem dette. Jeg har ingen problem med å se at enkelte mener denne forsvarer en 5-er, men vi mener altså at denne kombinasjonen av skjerm, OS, tastatur mm ikke fortjener "mer" enn terningkast 4. Som altså vil si at det er en bedre telefon enn gjennomsnittet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Amobil har tydeligvis fallt pladask for X10 Mini, men mistet litt gløden når de fikk Pro i hendene (samt noe annet vås). Saken er at "folket" faller mer pladask for X10 Mini Pro, selv om de står der med begge i hendene, og valget skjer umiddelbart. Rent subjektivt dette, men det er det ultimate bevis for at Amobils subjektive vurdering er gal. Hvis en subjektiv vurdering skal ha noen verdi, så må den være noenlunde i takt med den subjektive vurdering til det publikum den henvender seg til.

 

Så når Amobil sier at X10 Mini Pro har mindre sjarm, så er dette positivt feil. Den siste telefonen som treffer folk på den måten som X10 Mini Pro, var iPhone. Mer er det ikke å si om dette.

 

Enn liten titt på hva andre sier vis a vis Mini og Mini Pro:

 

Engadget

As for which of the two to go after, we'd go for the Pro without hesitation -- sure, it's a tad heavier, thicker and more expensive, but we'd kill for a QWERTY keyboard any day. Even if your favorite carrier can't offer the Mini you want, you'd still benefit from the same useful multimedia features, as well as SE's handy Media Go suite to sync your media files with your computer -- a service that most other Android phones fail to deliver. So it's safe to say that if you're looking for a small and affordable smartphone, chances are you'd want to grab yourself either of these Minis.

 

 

Mobili

Kombinasjonen av funksjoner, design og pris gjør X10 Mini Pro til en vinner. For dette er en liten og praktisk telefon med all teknologi til 2500 kroner. Det er vanskelig å finne noen minus her i det hele tatt. Disse er skjermen som er liten (naturlig nok) og at telefonen kanskje er litt tjukk. Utover dette er X10 Mini Pro farlig nær perfekt.

 

 

PhoneArena:

The Sony Ericsson Xperia X10 mini pro takes all that makes the X10 mini such an intriguing handset, and makes it better. It retains the same nice and smooth UX user interface, redesigned for the tiny 2.54” display, but adds a physical QWERTY keyboard in order to significantly ease text input. Its only drawback is it costs a bit more, but hey, those X10 minis have to fly off the shelf somehow too. In fact, the added weight and price make for the only deterrents to prefer the keyboardless version. Obviously, Sony Ericsson is willing to learn, and we can heartily recommend the X10 mini pro to be your cute mobile companion.

 

 

 

Cnet (Asia)

The X10 mini pro with its keyboard costs S$60 (US$44.44) more than the mini. But like the latter, the mini pro has great usability, snappy performance and a well-designed user interface for the tiny display. Some may say it doesn't provide the whole Android experience, but for a tiny phone that can easily slip into any pocket, we haven't seen anything else on the market yet that comes close to what the mini pro provides.

Endret av sgiga
Lenke til kommentar

Hei,

å subjektivt kunne fortelle hva Amobil følte når vi testet X10 Mini Pro, er positivt umulig (selv om man bruker ordet "vås" aldri så mange ganger).

 

At andre har gitt X10 Mini Pro enda bedre skussmål enn oss har vi vært og er fortsatt klar over. Med terningkast 4-6 i de norske testene synes vi dog ikke spennet er avskrekkende.

 

Det er mulig at du selger mer X10 Mini Pro enn vanlige X10 Mini. Vel, flott. For noen vil sikkert X10 Mini Pro være et bedre valg, men det betyr ikke i våre øyne at sistnevnte er en totalt sett bedre telefon.

Lenke til kommentar

At det mange steder er større etterspørsel etter X10 Mini Pro enn X10 Mini tror jeg handler mye om at mange av de som vurderer den kommer fra tradisjonelle tastetelefoner fra SE og Nokia, og de ser på den som en "myk overgang" til touch og Android. Ikke at Pro'en er noe bedre.

 

Selv ser jeg ikke noe behov for tastatur når man har en Android-telefon, og var ikke i tvil om at jeg ville ha X10 Mini. Den er jeg kjempefornøyd med, og har aldri savnet fulltastatur. I mine øyne er X10 Mini en bedre og "kulere" telefon.

 

Enkelte i denne tråden ser ut til å ta dette nesten personlig, og burde roe seg ned. Amobil.no velger selvfølgelig selv hvordan de tester og gir terningkast.

Lenke til kommentar

Må henge meg på det mange andre skriver her. Jeg kan skjønne at der velger å ikke gi 6'er til Pro'en, men at den havner på 4 blir for meg riv ruskende galt. Husk at telefonene kom ut med litt over en måneds mellomrom og forskjellen kun er 1 ting: Pro'en er litt større og har tastatur. Det er alt. Jeg har holdt begge telefonene og kan virkelig ikke forstå hvordan det kan skille to karakterer. Jeg synes faktisk Pro'en er vel så sjarmerende, som mange andre her nevner tror jeg den typiske kjøperen setter stor pris på å ha tastaturet. da blir det feil å se den på en 4'er når den vanlige får 6'er. En 5'er til begge ville vært mer riktig, de er ikke perfekte, men er begge svært gode for sin målgruppe (nei, det er ikke high end business-segmentet på noen av dem!)

 

Deres oppsummeringer henger heller ikke på greip:

 

X10 mini pro

 

Kort sagt:

 

+ Fortsatt kompakt med fulltastatur

+ Prisen er også holdt på et moderat nivå

 

 

– Ikke like sjarmerende som X10 Mini

– Trangt på skjermen

– Fortsatt kun Android 1.6

 

X 10 mini

 

+ Sjeldent sjarmerende

+ Svært kompakt

+ Har det du trenger til en fornuftig pris

+ Gode Android-menyer

 

 

- Skjermstørrelsen må lide

- Ikke for tekno-friken

 

Alt det positive med minien må jo gjelde for begge? Sjarm er selvsagt subjektivt men skal det virkelig skille 2 karakterer. Så godt som alle jeg vet om ser på pro'en som vel så sjarmerende. Og jeg kjenner flere eiere av begge telefonene. La oss fikse litt:

 

+ Sjeldent sjarmerende

+ Svært kompakt

+ Har det du trenger til en fornuftig pris

+ Gode Android-menyer

 

- Skjermstørrelsen må lide

- Ikke for tekno-friken

– Fortsatt kun Android 1.6

 

Her har jeg til og med latt android 1.6 kommentaren stå igjen, som dere ikke har latt trekke ned standard versjonen, enda det er kun 1 mnd mellom og det er lovet oppgradering til begge samtidig.

 

Dette høres kanskje veldig kritisk ut men jeg ser artikkelforfatter ro seg vekk flere ganger her, ved bla å skylde bla på manglende proffegenskaper. Sannheten er at markedet for de to vil være veldig likt, og for den jevne bruker mener jeg pro'en er en helt klart kjekkere valg, men begge er gode.

 

Det overasker meg ikke at amobil nekter å endre karakter. Hvorfor høre på leserne? Det ser ut til at dere på rent prinsipp ikke ville endret karakteren, for det ville vært å medgi at man kanskje har gjort en feil, og vil oppfordre andre til å klage i neste test.

 

Igjen, den store feilen er for meg at en som leser deres to tester fort kan få inntrykk av at standard versjonen er et bedre kjøp. i 90% av tilfelle blir det i mine øyne feil. De er jevngode, og er såpass like at valget kun bør baseres på om man vil ha tastatur eller ikke.

Endret av Heavenly
Lenke til kommentar

Det som skulle vært gjort, hadde vært å teste BEGGE telefonene samtidig og ha en egen seksjon for tastaturet. At et tastatur og en ørliten størrelsesforskjell skal lage et så stort karaktersprik er helt ufattelig.

 

Jeg har selv prøvd begge telefonene, og synes at Pro ligger bedre i hånda enn Mini. Smått er godt, men noen ganger må man ty til noe større for å ha det godt.

 

Selv ville jeg gitt 5 til Pro og 4 til Mini, pga tastaturet. Mangel på Android 2.1/2.2 trekker ned karakter, men dette kommer jo snart uansett.

Lenke til kommentar

Hei,

takk for tilbakemeldinger. Jeg synes vel begge pluss/minus-oppsummeringene henger godt på greip. Mye av det som er pluss og minus er det samme for Mini og Mini Pro selv om det ikke eksplisitt er trukket frem det samme ordrett.

 

At manglende proffegenskaper er hovedgrunnen til at vi gir karakter 4, har jeg forsøkt å forklare flere ganger i denne ikke medfører riktighet. Om man er proffbruker, SMS-fantast eller helt vanlig mobilbruker så synes vi ikke X10 Mini Pro fortjener en 6-er. Det betyr ikke at det er en dårlig telefon, og som tidligere nevnt så kan det også være en glimrende telefon for noen dersom man er villig til å leve med et par mangler.

Lenke til kommentar

Jeg har selv x10 mini pro, jeg kjøpte den dagen den kom ut, og den er en drøm.

 

Nå skal jeg ta meg tid til å svare på alt som er tragisk med testen.

 

Tidlig i testen nevner dere følgende.

*Dette gjør også at X10 Mini Pro har vokst litt i alle retninger. Selv om dette fortsatt er en kompakt telefon, mangler den det ekstremt sjarmerende formatet til den opprinnelige X10 Mini.

 

Ville en ekstremt sjarmerende telefon selge dårligere enn en ikke fult så sjarmerende telefon.

Selv mener jeg egentlig at x10 mini pro er vell så sjarmerende som x10 mini. Når kameratene dine ser mobilen din får de lyst på den. Tre ut av fire av vennene mine, har tenkt til å kjøpe x10 mini pro, selv om jeg viste dem både x10mini og x10 mini pro.

 

*Spesielt gjør tykkelsen at dette ikke er noen bitte liten telefon. Det finnes andre telefoner med tastatur som er tynnere, selv om disse som regel strekker seg noe lenger i høyden og bredden.

 

Det eneste som skiller x10 mini fra x10 mini pro i tykkelsen er 1mm. Er det nok til å si:"Spesielt gjør tykkelsen at dette ikke er noen bitte liten telefon,".

 

*Dessverre gjelder likhetene også skjermen til X10 Mini Pro. Skjermen i seg seg er skarp å se på, men størrelsen er fortsatt i knøtte-kategorien.

Dette er selvsagt en naturlig konsekvens av at dette er en liten telefon, men for en telefon med proffambisjoner blir skjermen for liten. Skal du bruke telefonen som en profftelefon stiller du gjerne andre krav til hva som skal kunne vises på skjermen.

 

Men det å bruke telefonen til profftelefon er feil siden det ikke er noen profftelefon. Det er en smart liten brukervennlig telefon for folk som liker å chatte overalt. Den er lett og liten, med andre ord, lett å ta med seg overalt.

 

*Med tastaturet utskjøvet vises skjermbildet naturlig nok i landskapsmodus. Dessverre blir skjermbildet nokså uoversiktlig når du for eksempel skal svare på en melding.

 

Det er jeg uenig i. Men hvis dere i amobil har rett bør jo dette gjelde for x10mini og. Der har man jo skvist inn et helt virtuelt mobiltastatur på skjermen. Men man har rett og slett full oversikt med x10 mini pro, men med x10 mini vises kun en ting på skjermen. Og hvis X10 mini er bedre til å skrive meldinger med, så kan man jo bruke samme tastatur som x10mini har om man vil.

 

*Med tastaturet utskjøvet vises skjermbildet naturlig nok i landskapsmodus. Dessverre blir skjermbildet nokså uoversiktlig når du for eksempel skal svare på en melding.

I praksis gjør dette at selv om du ser tekstmeldinger som samtaler, så ser du ikke tidligere meldinger mens du skriver. Ingen forskjell fra X10 Mini altså, men med tastaturet på plass og Pro i navnet så forventer du hakket mer funksjonalitet.

 

Dere trekker egentlig på navnet. DET ER TULL. SE kunne jo kalt mobilen xperia x10 mini +qwerty

Det høres ikke like godt ut. Da Mobilen.no testet corby pro trakk de ingenting på at den ikke levde opp til pro.

 

*Noe som ikke er spesifikt for akkurat denne modellen, er dedikerte knapper for å ringe og legge på. I mange situasjoner er det praktisk å for eksempel kunne svare ved å trykke på en egen knapp, istedenfor å måtte myse seg frem på skjermen for å få besvart en samtale.

 

Bør ikke dette stå på xperia x10 mini også.

 

*Siden menyene er de samme som på X10 Mini kan du med andre ord også enkelt bruke X10 Mini Pro uten å skyve frem tastaturet. Du vil imidlertid legge merke til at telefonen er ribbet for avanserte menyvalg. Slik sett virker dette ikke som noen typisk profftelefon. Som tidligere nevnt er mengden informasjon som får plass på skjermen til tider i minste laget, noe som heller ikke gir noen proffølelse.

 

Igjen dømmer dere på navnet, det er lett å se at dere ikke har skjønt hvem som er målgruppen.

 

*Apropos surfing; det en blandet opplevelse. Nettsidene vises riktignok for det meste korrekt, men både oversikten og betjeningen lider under størrelsen på skjermen.

 

Så last ned opera mini fra android market. Der har du mobilvisning. Mobilvisning tilpasser nettsiden mobilen. Slik du ser vg mobil. Men jeg er enig i at det er visse begrensninger.

 

*Med "Pro" i navnet forventer vi at X10 Mini Pro skal tilfredsstille også krevende proffbrukere. Dessverre begrenses tilgjengelig informasjon på skjermen når du for eksempel skriver meldinger eller bruker kalenderen av den minimale skjermstørrelsen. Det samme gjelder startskjermen, som blir i enkleste laget dersom du er på utkikk etter en profftelefon.

 

Igjen dømmer dere på navnet.

Lenke til kommentar

Det er mulig at du selger mer X10 Mini Pro enn vanlige X10 Mini. Vel, flott. For noen vil sikkert X10 Mini Pro være et bedre valg, men det betyr ikke i våre øyne at sistnevnte er en totalt sett bedre telefon.

 

Som jeg har fra begynnelsen er det grunnleggende problemet her at Amobil ikke helt vet hva de driver med. Jeg kan jo for eksempel spørre hva slags bakgrunn audunms og co har som gjør at "deres øyne" har noe som helst tyngde? Hvilken teknisk utdannelse har du (vurdering av rent tekniske detaljer, OS, lydkvalitet, byggekvalitet osv)? Har du noen designrettet bakgrunn (vurdering av utseende, menysystemer, ergonomi osv)? Eller har du noe salgs og markedsføringserfaring/utdanning (teft for hva som er in, hva som vil selge, og til hvem det vil selge, og hvorfor det er slik)?

 

Jeg er faktisk nysgjerrig på dette, og det er også normalt å legge fram sin bakgrunn når man offentlig vurderer andres arbeider.

 

Jeg ser også at du hele tiden vrir deg unna direkte spørsmål om selve testen, og later som du blir fornærmet, og kaller ting usaklig når en spade kalles for en spade (en spade er an spade like mye som vås er vås). Dette styrker ikke akkurat kredibiliteten din.

 

Jeg er ikke mye fan av engadget, men denne gangen har de den mest "to the point" karakteristikken av forskjellen mellom disse to telefonene:

 

As for which of the two to go after, we'd go for the Pro without hesitation -- sure, it's a tad heavier, thicker and more expensive, but we'd kill for a QWERTY keyboard any day...

 

Den eneste konklusjonen å trekke fra denne testen er at Amobil er blant fåtallet som liker X10 Mini bedre enn X10 Mini Pro. Hvorfor det er slik gir ikke testen noe svar på, da det den mangler logisk konsistens.

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk nysgjerrig på dette, og det er også normalt å legge fram sin bakgrunn når man offentlig vurderer andres arbeider.

Derfor kan du, slik du har kunnet hele tiden her på Amobil.no, trykke på navnet til artikkelforfatteren i en artikkel og få frem mer informasjon om vedkommende.

Du må gjerne også legge frem hvilken erfaring som gjør at du har større tyngde hva gjelder å vurdere en mobiltelefon slik du implisitt antyder.

 

Jeg ser også at du hele tiden vrir deg unna direkte spørsmål om selve testen, og later som du blir fornærmet, og kaller ting usaklig når en spade kalles for en spade (en spade er an spade like mye som vås er vås). Dette styrker ikke akkurat kredibiliteten din.

Saklige tilbakemeldinger, det være seg ris eller ros, er alltid velkomne. Tilbakemeldinger som ikke går på selve testen, eller som kun består av et knippe adjektiver og fargerike beskrivelser uten nærmere begrunnelse, prøver jeg å la være å svare på i størst mulig grad.

De spørsmålene som har kommet opp i denne tråden har jeg besvart opptil flere ganger - at vi ikke er enige betyr ikke at jeg dermed ikke har besvart spørsmålet (eller er "fornærmet" for den saks skyld - hva nå enn en slik personkarakteristikk har å gjøre med en objektiv vurdering av en test å gjøre).

Lenke til kommentar

Hei,

takk for tilbakemeldinger. Jeg synes vel begge pluss/minus-oppsummeringene henger godt på greip. Mye av det som er pluss og minus er det samme for Mini og Mini Pro selv om det ikke eksplisitt er trukket frem det samme ordrett.

 

At manglende proffegenskaper er hovedgrunnen til at vi gir karakter 4, har jeg forsøkt å forklare flere ganger i denne ikke medfører riktighet. Om man er proffbruker, SMS-fantast eller helt vanlig mobilbruker så synes vi ikke X10 Mini Pro fortjener en 6-er. Det betyr ikke at det er en dårlig telefon, og som tidligere nevnt så kan det også være en glimrende telefon for noen dersom man er villig til å leve med et par mangler.

 

Ok, men hva var grunnen til at den også mista karakter 5? Kan forstå argumentasjonen for ikke å gi 6, men 4 er altså 2 karakterer lavere.

Lenke til kommentar

Hei,

det er flere grunner til at X10 Mini Pro fikk terningkast 4 og X10 Mini fikk terningkast 6. De fleste er vel trukket frem i denne tråden, men kort oppsummert så er det som trekker ned i forhold til X10 Mini

-den har blitt større (folk sperrer heller ikke opp øynene slik de gjorde når de så X10 Mini - det er iallfall vår erfaring selv som andre her kommer med andre erfaringer)

-den er dyrere

-i kombinasjon med tastaturet blir skjermen hakket for liten (det er også mer naturlig å bruke X10 Mini Pro i landskapsmodus og da blir det trangt på skjermen)

-Android 1.6 har rukket å bli enda mer utdatert siden X10 Mini ble testet (det er to måneder imellom testtidspunktet på disse to telefonene)

 

Så kan man selvsagt diskutere om dette er nok til at den havner på en (riktignok sterk) 4-er, men terningkast er nå engang ikke den mest nyanserte måten å bedømme alle kvalitetene til en telefon, men heller en måte å raskt finne ut om en telefon er helt håplås, god eller helt fantastisk.

Lenke til kommentar

 

Derfor kan du, slik du har kunnet hele tiden her på Amobil.no, trykke på navnet til artikkelforfatteren i en artikkel og få frem mer informasjon om vedkommende.

 

OK, dette viste jeg ikke, men bra. Ser at du har litt erfaring med dette, og for å være ærlig, så gjør dette at karakterene på Mini og Mini Pro blir enda mer uforståelig (med mindre en eller annen sitter med et fjell av Mini som ikke blir solgt fordi alle vil ha Mini Pro).

 

Du skjønner, et problem her er at selgere i alle butikker må forklare til alle kunder som har lest Amobil, at denne testen er helt feil, at Amobil har bomma. Dette har neppe noe å si for valget av telefon, da man kan vise til andre tester (stort sett alle andre), og det faktum at folk velger Pro nesten uansett når de får begge i hendene, med mindre de allerede har bestemt seg for at tastatur er unødvendig. Men det har noe å si for kredibiliteten til Amobil blant kundene (og selgerne for den saks skyld).

Lenke til kommentar

Sende ting over bluetooth har jeg ikke gjort på flere år..

 

Bluetooth blir mindre og mindre brukt til fileoverføring mellom telefoner da man som regel ikke har tilgang til det på mange nye telefoner

(med mindre man har root tilgang)

 

Men Bluetooth File Transfer ligger ute på Android Market

 

Men skal nevnes at dette ikke er den beste bluetooth løsningen, og den andre telefonen må også støtte dette.

 

Selv deler jeg heller bilder, filer osv. via mobilnettet eller wlan - der har man en rekke muligheter :)

Endret av Blunderguff
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...