Gå til innhold

Test: Sony Ericsson Xperia X10 Mini Pro


Anbefalte innlegg

Ja .. Er vel ikke så altfor lenge igjen før X10-serien får 2.1 oppdatering om alt går etter planen (noe det sjeldent gjør :p)

 

så jeg må vente til 2.1 kommer for å sende filer via bluetooth?

må jeg laste ned noe på SE sine sider for å få taki 2.1 når det kommer?

men finnes det ikke noe filbehandling som er på eldre SE mobiler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

 

Hei,

jeg er helt enig i at terningkast kan selge telefoner. Terningkast alene er derimot ikke synonymt med at kjøper får en telefon han er fornøyd med, en telefon som har fått terningkast 6 kan være et elendig valg for enkelte brukere - akkurat som en telefon som har fått terningkast 4 kan være perfekt for en annen bruker.

For X10 Mini Pro så er det som sagt bare å forklare at dersom man synes skjermen er stor nok, størrelsen er liten nok, prisen er grei og man kan leve med 1.6 inntil oppdateringen kommer, så er kanskje X10 Mini Pro midt i blinken.

Og så får du legge til at du og andre er uenig med terningkastet vårt for denne modellen;)

Lenke til kommentar

6eren burde blitt gitt til x10 mini pro og 4eren til x10 mini om så var. Jeg hadde helt klart annbefalt x10 mini pro fram for x10 mini! Omtrent samma hvem det var til. Tastaturet er en nesten uunværlig sak på den lille telefonen + et par andre fordeler som feks å kunne bytte ut batteriet, så mye større at det har noen betydning synes jeg heller ikke eksisterer. Synes kanskje tilleggs navnet "pro" burde vært noe annet da det muligens for noen kan villede litt...En proffbruker vil neppe bli helt tilfredstilt med en så liten skjerm og enkelte mangler og begrensninger...Men til den prisen kan vel ikke en gang proffbruker heller klage?? Trass i et lite og litt missvisende ekstra navn får den en sterk 5er av meg:)

Synes testen bortsett fra terningkastet var ok og grei:)

Men hvis folk kunn får med seg terningkastet blir dem lurt og tommelen ned for amobils test.. :thumbdown:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja .. Er vel ikke så altfor lenge igjen før X10-serien får 2.1 oppdatering om alt går etter planen (noe det sjeldent gjør :p)

 

så jeg må vente til 2.1 kommer for å sende filer via bluetooth?

må jeg laste ned noe på SE sine sider for å få taki 2.1 når det kommer?

men finnes det ikke noe filbehandling som er på eldre SE mobiler?

 

At X10 Mini kjører 1.6 betyr ikke at den kjører "fabrikk-1.6". Akkurat som HTC har SE gjort tilpasninger, og bl.a. har de lagt til Bluetooth File Transfer støtte.

 

Ettersom Bluetooth er oppfunnet av bl.a. Ericsson tviler jeg på at denne er noe dårligere enn den som er i Android 2.2. Jeg anbefaler likevel å laste ned app'en Bluetooth File Transfer fra market.

 

Bluetooth bør ikke være noe argument imot X10 Mini!

 

Dessverre tror nok mange at når det står "kjører 1.6" så har den alle manglene til standard 1.6. Derfor burde testen etter min mening opplyst om at SE har bygget inn denne funksjonen i X10, X10 Mini og X10 Mini Pro. På samme måte som HTC Magic støtter Exchange til tross for at den kjører Android 1.5. Magic har på sin side ingen som helst bluetooth-støtte utover a2dp (og selv det funker dårlig er min erfaring).

 

For øvrig kjekt at SE har en PC Suite for X10-serien. Er i det store og hele personlig mye mer fornøyd med SE som mobilprodusent enn HTC, og ble derfor glad da SE begynte å lage Android-mobiler. Bedre kameraer har de som regel også. :)

Endret av apollo3
Lenke til kommentar

Ikke med 'droid 1.6, men det kommer når telefonen får 2.1.

 

Feil.

 

SE har bygget inn full Bluetooth-støtte i alle sine Android-mobiler.

 

Det skulle nesten bare mangle, ettersom standarden ble oppfunnet av Ericsson, og de sitter nok fortsatt på den største kompetansen innen bluetooth. Langt større enn Googles i alle fall.

 

Dermed er en av de største manglene (slik jeg ser det) i 1.6 rettet opp på denne telefonen.

Endret av apollo3
Lenke til kommentar

Sende ting over bluetooth har jeg ikke gjort på flere år..

 

Bluetooth blir mindre og mindre brukt til fileoverføring mellom telefoner da man som regel ikke har tilgang til det på mange nye telefoner

(med mindre man har root tilgang)

 

Men Bluetooth File Transfer ligger ute på Android Market

 

Men skal nevnes at dette ikke er den beste bluetooth løsningen, og den andre telefonen må også støtte dette.

 

Selv deler jeg heller bilder, filer osv. via mobilnettet eller wlan - der har man en rekke muligheter :)

 

Skal man sende noe til en ikke-smart-telefon har man i praksis få andre muligheter enn Bluetooth. MMS komprimerer bilder så mye at de ikke kan brukes til annet enn å vises på en 2" skjerm, og mange eldre mobiler har ikke e-post klient. Og hvorfor skal man skrive en mail bare for å sende en fil? Bakvendt spør du meg. Hva du mener med å "dele" via mobilnett/wlan er jeg usikker på. Dette vil du uansett neppe kunne dele med en tradisjonell mobil, og i min verden er det fortsatt mange av disse.

 

Jeg synes Bluetooth er veldig nyttig, særlig siden kona har en standard SE Walkman-mobil. Med SE tar man imidlertid sjelden noen risiko, og produsenten har selvsagt lagt inn full bt-støtte. Dette er noe de sannsynligvis kan bedre enn Android-utviklerne uansett, siden Ericsson oppfant bt i 1994. På en HTC med 1.5 eller 1.6 er derimot bluetooth støtten begrenset til handsfree (a2dp).

Lenke til kommentar

Skal man sende noe til en ikke-smart-telefon har man i praksis få andre muligheter enn Bluetooth. MMS komprimerer bilder så mye at de ikke kan brukes til annet enn å vises på en 2" skjerm, og mange eldre mobiler har ikke e-post klient.

Neida, jeg sier ikke at bluetooth er helt ubruklig. Nesten alle telefoner i dag har har mulighet for epost, de som ikke har det, har heller ikke kamera godt nok til at MMS ødelegger bilde spesielt mye, musikk har aldrig vært meningen og dele via bluetooth da det både er tregt og upraktiskt på alle måter.

Og hvorfor skal man skrive en mail bare for å sende en fil? Bakvendt spør du meg. Hva du mener med å "dele" via mobilnett/wlan er jeg usikker på.

Man trenger da ikke skrive noe i mailen for å sende bilder/filer på mail? Omtrent alt av dokumenter jeg bruker på telefonen min, ligger online, tilgjengelig fra alle mine telefoner,pc-er osv.. Bilder musikk, alt kan legges ut, det kryr av online lagringstjenester for mobiltelefoner om dagen.

Dette vil du uansett neppe kunne dele med en tradisjonell mobil, og i min verden er det fortsatt mange av disse.

Telefoner har blitt ganske billige. Du får fullblods smarttelefoner til under tusenlappen. Så skal man være en aktive fildeler i mobilverden i dag syntes jeg man burde skaffe seg en mobil som bruker dagens teknologi.

Jeg synes Bluetooth er veldig nyttig, særlig siden kona har en standard SE Walkman-mobil. Med SE tar man imidlertid sjelden noen risiko, og produsenten har selvsagt lagt inn full bt-støtte. Dette er noe de sannsynligvis kan bedre enn Android-utviklerne uansett, siden Ericsson oppfant bt i 1994. På en HTC med 1.5 eller 1.6 er derimot bluetooth støtten begrenset til handsfree (a2dp).

Men ja, jeg er klar over at bluetooth fortsatt er veldig nyttig funksjon for mange, da det ofte kan være det eneste alternativet, og jeg er heller ikke spesielt imponert over hvordan BT virker på de fleste Android i dag. Selv om det ikke er noe personlig savn for min del. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ah, der ja; ser nå at det er et nøkkeltegn der. Hvor kan man forresten stille inn hvor lang tid det skal ta før den automatiske tastelåsen slår seg på?

Innstillinger -> Lyd og skjerm -> Skjermsparer

 

Du finner svarene på slike spærsmål lett ved å ta en titt i brukerhåndboken som ligger på telefonen :>

Endret av djchange
Lenke til kommentar

Går det forresten an å endre på måten man besvarer et anrop på? Sykt irriterende å måtte dra den indikatoren til venstre for å besvare et anrop. Fikk et anrop i stad, men så fikk jeg liksom ikke dratt indikatoren helt til venstre slik at jeg fikk tatt telefonen før oppringer la på. Har ikke funnet noe om dette i brukerhåndboka. Skulle gått an å gjøre slik at man kunne brukt en av de fysiske tastene til å besvare/avslå et anrop.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 2 uker senere...

Noen eiere her som har oppgradert til Android 2.1 enda? (Git at det er sluppet) Og ikke minst, vet noen om 2.2 kommer til Xperia Mini Pro utover høsten?Denne mobben så snacksy ut, men gidder ikke kjøpe ny mobil nå hvis jeg havner på andoid 1.6. Bytter ut en med WinMo6.5 og skal ikke ende opp med veteranOS en gang til.. ;)

Lenke til kommentar

Noen eiere her som har oppgradert til Android 2.1 enda? (Git at det er sluppet) Og ikke minst, vet noen om 2.2 kommer til Xperia Mini Pro utover høsten?Denne mobben så snacksy ut, men gidder ikke kjøpe ny mobil nå hvis jeg havner på andoid 1.6. Bytter ut en med WinMo6.5 og skal ikke ende opp med veteranOS en gang til.. ;)

2.1 skal komme i slutten av oktober, 2.2 kommer mest sansynligvis ikke til X10.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...