Gå til innhold

Hva skjer med religion dersom vi oppdager liv på andre planeter?


Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/vitenskap_og_teknologi/1.7224553

 

100 millioner beboerlige planeter i melkeveien sier overskriften. Det skulle vært rart om det ikke fantes liv der ute et sted, og det er vel bare et spørsmål om tid før vi oppdager utenomjordisk liv.

 

Hva vil da skje med religion?

 

Såvidt jeg har fått med meg, forteller ingen av religionene om noe liv ute i verdensrommet. Gud skapte mennesket og alt annet på jorda.. hva om vi oppdager andre former for liv enn dette? Burde ikke dette vært nevnt dersom det skulle eksistert?

 

Hvordan forholder dere kristne dere til dette? Vil dere forlate troen dersom vi skulle oppdage liv på en annen planet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Religion har overlevd massive vitenskapelige fremskritt de siste par hundre årene, og kristne finner sikkert "plausible" bortforklaringer på hvordan utenomjordisk liv og Gud kan esksistere side om side.

 

Imidlertid har jeg personlig forsvinnene liten tro på at liv har oppstått flere ganger. Den eneste rasjonelle forklaringen jeg ville hatt på utenomjordisk liv er panspermiahypotesen (bakterier har overlevd 3 år på månen).

Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/vitenskap_og_teknologi/1.7224553

 

100 millioner beboerlige planeter i melkeveien sier overskriften. Det skulle vært rart om det ikke fantes liv der ute et sted, og det er vel bare et spørsmål om tid før vi oppdager utenomjordisk liv.

 

Hva vil da skje med religion?

 

Såvidt jeg har fått med meg, forteller ingen av religionene om noe liv ute i verdensrommet. Gud skapte mennesket og alt annet på jorda.. hva om vi oppdager andre former for liv enn dette? Burde ikke dette vært nevnt dersom det skulle eksistert?

 

Hvordan forholder dere kristne dere til dette? Vil dere forlate troen dersom vi skulle oppdage liv på en annen planet?

 

Liv på andre planeter har blitt diskutert av teologer i mange hundre år. Om det skulle finnes liv andre steder i universet ble ikke sett på som noe problem i seg selv. Faktisk ble påstanden at Gud ikke kunne ha skapt liv andre steder i universet fordømt med pavens velsignelse allerede i 1277. De som mente Gud ikke kunne gjøre det, begrenset Guds makt. Dermed var det langt på vei selvsagt at Gud kunne ha skapt liv på andre planeter.

 

Det er heller ingen som helst grunn til at eventuelt liv på andre planeter burde vært nevnt, slik du andtyder.

Lenke til kommentar

Imidlertid har jeg personlig forsvinnene liten tro på at liv har oppstått flere ganger. Den eneste rasjonelle forklaringen jeg ville hatt på utenomjordisk liv er panspermiahypotesen (bakterier har overlevd 3 år på månen).

 

Jeg har derimot en nærmest fanatisk tro på at liv eksisterer på andre steder i Universet, det er bare for åpenbart i mine øyne at det finnes liv noen steder i vårt enorme, tilsynelatende uendelige, kosmos.

 

On topic; Religion er et synkende skip, men oppdagelsen av liv på en annen planet vil ikke ha noen brå virkning på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Imidlertid har jeg personlig forsvinnene liten tro på at liv har oppstått flere ganger. Den eneste rasjonelle forklaringen jeg ville hatt på utenomjordisk liv er panspermiahypotesen (bakterier har overlevd 3 år på månen).

 

Har akkurat sett igjennom Carl Sagans "Cosmos"-serie enda en gang til (blir aldri lei), og for å sitere den godeste Carl:

 

Carl Sagan:

-We are all star-stuff!

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/vitenskap_og_teknologi/1.7224553

 

100 millioner beboerlige planeter i melkeveien sier overskriften. Det skulle vært rart om det ikke fantes liv der ute et sted, og det er vel bare et spørsmål om tid før vi oppdager utenomjordisk liv.

 

Hva vil da skje med religion?

 

Såvidt jeg har fått med meg, forteller ingen av religionene om noe liv ute i verdensrommet. Gud skapte mennesket og alt annet på jorda.. hva om vi oppdager andre former for liv enn dette? Burde ikke dette vært nevnt dersom det skulle eksistert?

 

Hvordan forholder dere kristne dere til dette? Vil dere forlate troen dersom vi skulle oppdage liv på en annen planet?

Hva har liv på andre planeter med kristendom å gjøre ?

Kristendommen dreier seg om denne planetens hovedaktør, mennesket.

Eneste måtte være, hvis det var mennesker på andre planeter ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Ikke bare tror jeg det er liv på andre planeter rundt andre sjerner, men jeg tror det er liv på andre planeter og måner i vårt helt egene solsystem.

 

Akurrat nå er liv veldig skjeldent, så langt vet vi bare om en klode med liv, men vinner vi tidligere liv p mars, har nå 2 kloder i et enkelt solsystem liv, ellr hatt liv.

Viss vi finner liv på Europa(noe jeg finner høyst sannsynlig om visse abiogenesis teorier stemmer) har vi nå liv på 3 kloder i et enkelt solsystem, de ville bety at liv er ekstemt vanlig i universet og vi vil finne det nesten hvor som helst vi går i galaksen vår.

 

Mens livet på mars antagligvis er døde og aldri mer komplisert enn en cellede saker, vil liv på europa kanskje være like komplisert som livet vi har i havene våre. og det ville være spesielt og intersant å finne ut av,

  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/vitenskap_og_teknologi/1.7224553

Såvidt jeg har fått med meg, forteller ingen av religionene om noe liv ute i verdensrommet. Gud skapte mennesket og alt annet på jorda.. hva om vi oppdager andre former for liv enn dette? Burde ikke dette vært nevnt dersom det skulle eksistert?

Du forutsetter at Gud fortalte de første menneskene om disse andre livsformene. Hvis ikke: Hvordan skulle de kunne vite noe om det?

 

Det er menneskene som av ulike årsaker ønsker å være unike i verden. Om Gud skapte marsboere, ville det gjøre ham mindre allmektig? Nei, men det ville gjøre menneskene mindre enestående om marsboerne også var intelligente vesener.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det sikreste tegnet på intelligent liv ute i verdens rommet er at ingen har tatt kontakt med oss. (Tommy, fra Tommy og tigeren)

 

Noe jeg faktisk støtter.

Men over til religions saken, tja, de finner vel en måte å snekre sammen en historie, sånn at religionene består.

Lenke til kommentar

Hva om vi finner en planet med høytutviklede livsformer, med menneskeligende skapinger, men fordi deres versjon av hjernen er litt anderledes enn våres, har de aldri skap religioner, hva ville religiøse si om vi fant en planet med 10 milliarder ateister. Som aldri hadde hørt om Gud, jesus, buddha, mohamed, vishu, tor, odin, zeus, ra osv.

 

Hva var dette da? var det guds test planet han ikke likte og ikke gadd å fortelle om seg selv til.

 

Naturlignok ville jo kreasjonister ha et problem bare vi fant liv på andre planeter eller måner, da det ville være sterke beviser for at evolusjon ikke bare skjer på jorda, men skjer overalt.

 

Et mer vitenskapling spørmål ville være om vi fant noe som ligner på viruer, ville vi si at vi fant "liv" da, siden viruser nå er ikke klassifsert som liv?

Ville være et intersant kverulerende spørsmål. Viss vi fant virus, ville vi fremdeles si at jorda var den eneste planeten med liv på?

Lenke til kommentar

Hva om vi finner en planet med høytutviklede livsformer, med menneskeligende skapinger, men fordi deres versjon av hjernen er litt anderledes enn våres, har de aldri skap religioner, hva ville religiøse si om vi fant en planet med 10 milliarder ateister. Som aldri hadde hørt om Gud, jesus, buddha, mohamed, vishu, tor, odin, zeus, ra osv.

 

Hva var dette da? var det guds test planet han ikke likte og ikke gadd å fortelle om seg selv til.

 

Naturlignok ville jo kreasjonister ha et problem bare vi fant liv på andre planeter eller måner, da det ville være sterke beviser for at evolusjon ikke bare skjer på jorda, men skjer overalt.

 

Et mer vitenskapling spørmål ville være om vi fant noe som ligner på viruer, ville vi si at vi fant "liv" da, siden viruser nå er ikke klassifsert som liv?

Ville være et intersant kverulerende spørsmål. Viss vi fant virus, ville vi fremdeles si at jorda var den eneste planeten med liv på?

 

Jeg tror ikke dette ville ha noe å si for troende, religiøse mennesker. For eksempel handler ikke troen på Gud og Jesus om at det finnes andre planeter med liv på eller ikke.

 

 

Sett at Gud fortalte om skapelsen til mennesket for mange tusen år siden - hvilken nytte hadde de menneskene av å vite om andre planeter og annet liv? Husk på at menneskene trodde verden var flat i mange tusen år, hvilket grunnlag ville de ha til å forstå konseptet med andre planeter?

 

Angående det med virus - det kommer helt an på hva virus egentlig stammer fra. Så vidt jeg vet, så tilsier de fleste teoriene om opprinnelsen til virus at det må ha eksistert liv som de var avhengige av eller som de stammet fra.

Og det betyr da at hvis man finner virus, er sannsynligheten stor for at det må ha eksistert liv der. Spørsmålet er da, om man kun finner virus, hvor ble de levende organismene av?

 

 

 

Lenke til kommentar

Ja dethar du rett i.

 

Men om en eventuell oppdagelse i framtiden kommer til å gjøre oss til en av mange planeter med liv på, så har det ingen ting å si for meg i dag ettersom dette er helt hypotetisk.

 

På samme måte som evolusjonister i dag ikke tenker så mye på den dagen evt Jesus kommer å tar over regjeringen på denne jorden.

 

 

// WINWIN

 

Bountyhunter(BF:V)' date='30. juli 2010 - 15:15' timestamp='1280495735' post='16003911']

Relgion har hatt forklaringsproblemer siden dag 1. Når man tror på en magisk kraft som knipser også er alt liv skapt så skal det ikke så mye til å bortforklare ting.

 

Mange religioner ja, men ikke alle :)

 

Og det er vel ikke bare bare å knipse... skikkelig håndtverker som står bak :)

 

 

// WINWIN

Lenke til kommentar

Ja dethar du rett i.

 

Men om en eventuell oppdagelse i framtiden kommer til å gjøre oss til en av mange planeter med liv på, så har det ingen ting å si for meg i dag ettersom dette er helt hypotetisk.

 

På samme måte som evolusjonister i dag ikke tenker så mye på den dagen evt Jesus kommer å tar over regjeringen på denne jorden.

 

 

// WINWIN

 

Bountyhunter(BF:V)' date='30. juli 2010 - 15:15' timestamp='1280495735' post='16003911']

Relgion har hatt forklaringsproblemer siden dag 1. Når man tror på en magisk kraft som knipser også er alt liv skapt så skal det ikke så mye til å bortforklare ting.

 

Mange religioner ja, men ikke alle :)

 

Og det er vel ikke bare bare å knipse... skikkelig håndtverker som står bak :)

 

 

// WINWIN

 

Polsk håndtverker isåfall, eller går du naken og bor ute i naturen? Siden vi er så perfekt skapt etter jordens forhold mener jeg....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...