Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon


  

236 stemmer

  1. 1. Cheese taktikker yes/no?

    • Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!


Anbefalte innlegg

Talent går en lang vei, men trening overgår talentets grenser før eller siden, det jeg mener er at talent har en grense på hvor langt det virker, etter det er det trening som forbedrer evnen din til å gjøre en ting. La oss ende denne diskusjonen nå.

Føler nå det er motsatt jeg: du kommer ganske langt med god trening, men skal du bli best, må du ha talentet på plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At noen har talent ser du jo på resultatene deres. Talent er en betegnelse på medfødt begavelse. At noen har talent i starcraft vil altså si at de lærer det svært raskt, eller har muligheten til å bli eksepsjonelt god eller begge deler. Mengde talent vil jo utpeke seg på hvor bra man gjør det sammenlignet med andre som arbeider like mye.

Igjen, bare tåkeprat. Du kan umulig vite om noen forbedrer seg raskere på grunn av "talent" eller målrettet trening. Om noen "arbeider like mye" er komplett irrevant; alle jobber ikke like effektivt. Det er mange som studerer cirka like lenge hver dag, likevel spriker karakterene lett fra A til D. Mener du at enkelte har talent for "IKT, kultur og samfunn"?

 

Om en i platinumleague spiller like mye som en i master er det åpenbart at den siste har mer talent.

Nei, det er forskjell på spilling og trening. En som spiller ti timer som random på ladder hver dag uten klare mål for hva han vil trene på vil forbedre seg mindre enn noen som målrettet øver på noe med en eller flere gode treningspartnere i bare én eller to timer.

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar

Mener du at enkelte har talent for "IKT, kultur og samfunn"?

Det er helt åpenbart at noen er mer akademisk anlagt enn andre. Åpenbart.

 

Jeg må se jeg synes det er helt sykt at du kan går rundt og oppriktig tror på det du sier, med mindre du bare troller da. Det høres ut som at du har blitt hjernevasket av Jørgen Lorentzen eller noe.

Lenke til kommentar

Ja. Fysisk er det veldig greit, da det er veldokumentert at enkelte folkegrupper er bedre rustet for eksempelvis langdistanseløp (om det kan regnes som et talent når det innen en stor demografi er normen heller enn unntaket får være en egen debatt). Mentalt er det mye vanskelige å identifisere, men jeg tror det eksisterer der også.

 

Riktig, da tror jeg kanskje jeg skjønner litt mer av poenget ditt, bare for å klargjøre, jeg regner med at du mener at man ikke kan si sikkert om talent er nødvendig eller ikke? (kontra å mene at det sannsynligvis ikke er det). Presumptivt fordi det er vanskelig å identifisere. Det er sant, det er vanskelig å identifsere talent i kompliserte oppgaver, og man kan vanskelig peke på det i tidlig alder feks. Samtidig så virker det som talent spiller inn også på vanskelige oppgaver, se på en mann som William Hamilton, en kjent fysiker og matematiker. Som treåring leste han engels, 4 gresk latin og hebraisk, 10 sanskrit og arabisk som 14-åring begynte han med fysikk og matematikk som rekreasjon, og ble som 22 år gammel student utnevnt til professor (og det er rimlig ekstremt). Han gjorde gått arbeid i feks en såpass komplisert ting som kvantemekanikk. Jeg tror ikke det kommer kun av at han jobbet hardt. Jeg tror heller ikke det holder om man vil være i den ypperste verdenseliten i en rimlig populær aktivitet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ville en lite talentløs fyr blitt god i sjakk om han spillte masse? Overhodet ikke.

 

Ville en fyr uten talentet til det blitt god i løping om han trente masse? Langt ifra.

 

Hvorfor skal starcraft være noe unntak?

Hvordan i all verden kan du vite om noen har talent når du hverken vet hva talent er eller har noen måte å måle det på? Aboslutt ingenting av det du sier bærer noe substans; det er utelukkende tom retorikk.

talent er en fellesbetegnelse på både den lærekurva det tar deg å lære det gitte faget/e.l. men og det totale målet, det er mulig for deg å nå innenfor dette.

 

For eksempel, jeg har rett og slett ikke <<talent>> nok til å nå en slik forståelse av fysikken som einstein, jeg kan lære og kopiere det einstein gjør, men jeg kan aldri klare å tenke ut nye fysiske lover på samme mattematiske måte.

Lenke til kommentar

Så om en som, ifølge dere, ikke hadde talent for Starcraft begynte å trene 14 timer om dagen, syv dager i uka, så hadde han ikke kunne klart å bli godt nok til å tjene penger på StarCraft?

Ville en lite talentløs fyr blitt god i sjakk om han spillte masse? Overhodet ikke.

 

Ville en fyr uten talentet til det blitt god i løping om han trente masse? Langt ifra.

 

Hvorfor skal starcraft være noe unntak?

... poenget her er at å bruke mye tid på noe, ikke er det samme som effektiv trening.

 

Hvis du flyttet inn i ett koreansk pro house og trente og fulgte rådene fra treneren din og kunne språket, så ville du etter 12 måneder være den beste starcraft 2 spilleren fra Norge. Med mindre du virkelig er unormalt treg.

 

Rett og slett fordi vi ikke har noen spillere fra Norge som er eksepsjonelt gode for øyeblikket, så du ville ta igjen de som er herfra rimelig raskt og greit.

 

Hvis du spilte 12 timer om dagen i 2 år på egenhånd på ladder, så ville du sannsynligvis bli god, men langt fra garantert at du vil bli veldig god. For da ligger alt ansvaret for forbedring på deg selv, og din egen evne til å lære.

 

Trening under gode forhold, er ikke det samme som mengde tid brukt på spillet.

Lenke til kommentar

Hvis du spilte 12 timer om dagen i 2 år på egenhånd på ladder, så ville du sannsynligvis bli god, men langt fra garantert at du vil bli veldig god. For da ligger alt ansvaret for forbedring på deg selv, og din egen evne til å lære.

 

Trening under gode forhold, er ikke det samme som mengde tid brukt på spillet.

Enig, men de fleste koreanske spillerne spiller faktisk under samme forhold, noen blir dårlige og andre blir gode. Hvorfor er for eksempel nestea så mye bedre enn losira? De spiller i samme klan.

Lenke til kommentar

Klarer ikke et bra forsvar mot 3 barracks terran om dagen (som protoss). Virker som om 90% av matchene nå er mot terran, og alle kjører 3 barracks mot protoss. Likevel får jeg ikke til en bra oppskrift som kan holde mot dem. Typisk har jeg 2 zealots når det kommer 10 marines (jeg prøver å komme fort til robo, men det nytter vel ikke)...

Må jeg ha 3 gateways jeg også? Droppe å teche opp? Silver forresten.

Lenke til kommentar

Klarer ikke et bra forsvar mot 3 barracks terran om dagen (som protoss). Virker som om 90% av matchene nå er mot terran, og alle kjører 3 barracks mot protoss. Likevel får jeg ikke til en bra oppskrift som kan holde mot dem. Typisk har jeg 2 zealots når det kommer 10 marines (jeg prøver å komme fort til robo, men det nytter vel ikke)...

Må jeg ha 3 gateways jeg også? Droppe å teche opp? Silver forresten.

sentries er en fin unit å ha....

Lenke til kommentar

sentries er en fin unit å ha....

 

Så da mener du lage kun sentries inntil han kommer stormende? Rekker jeg nok gas til det?

du rekker 1... så forcefielder du, om du scouter burde du starter sentry #2 med en gang du ser at han 3raxer (man bygger alltid 1 sentry uansett for safety)

etter dette er det bare å overleve til du har techen din ute, når den er ute så så vil du ligge et godt stykke forann (gitt at han 3raxa)

Lenke til kommentar

Å drive med slikt er litt lettere sagt enn gjort for oss stakkars bronze-league-mennsker, et godt råd, for all del, men det er litt vanskelig for oss å styre basen og samtidig holde øye med rampen til enhver tid, fort gjort at noen løper opp ett ubetenktsomt øyeblikk.

 

AtW

plasser en frontal-hold posistion probe

så trenger han ikke se på rampen før de camper utenfor basen

 

i tillegg kan han like greit begynne å prøve å gjøre det orentlig... det er det som vil hjelpe ham mest i fremtiden

 

om jeg skal gi ham tips som: bygg 2 canons, så vil dette bare svekke ham i ettertid, når han møter bedre folk/ blir bedre selv

Lenke til kommentar

Å drive med slikt er litt lettere sagt enn gjort for oss stakkars bronze-league-mennsker, et godt råd, for all del, men det er litt vanskelig for oss å styre basen og samtidig holde øye med rampen til enhver tid, fort gjort at noen løper opp ett ubetenktsomt øyeblikk.

 

AtW

 

Riktig det ja. Jeg er vel egentlig bronze selv også, kom akkurat opp. Men føler jeg ikke hører hjemme der ("skyhøyt nivå" ;) )

Men ok, skal teste ut det gnurken sier, kjører sentrytungt mot terran fremover og ser om jeg klarer forcefields på en ok måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...