Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon


  

236 stemmer

  1. 1. Cheese taktikker yes/no?

    • Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Usikker. Skjønner ikke helt om folk mener at det fleste har talent, men at noen få kan aldri hevde seg, eller at de fleste ikke har en sjangs, og at det bare er noen utvalgte få som kan bli gode.

 

I en sport der det er mange utøvere, så er det noen relativt få som kan bli gode i kombinasjon med hardt arbeid. Ikke 0,1% få tror jeg, men det vil være færre som har muligheten enn som ikke har muligheten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men om vi skal vri dette over på StarCraft, er det relativt få "utøvere" (kanskje to millioner som spiller noenlunde aktivt?), og igjen en liten andel av disse som prøver/vil bli virkelig gode. Jeg tror derfor, for å konkludere, at de fleste her inne kan komme i high masters/grandmasters, dersom de begynner å spille mer/fortsetter å spille mye.

Lenke til kommentar

Men om vi skal vri dette over på StarCraft, er det relativt få "utøvere" (kanskje to millioner som spiller noenlunde aktivt?), og igjen en liten andel av disse som prøver/vil bli virkelig gode. Jeg tror derfor, for å konkludere, at de fleste her inne kan komme i high masters/grandmasters, dersom de begynner å spille mer/fortsetter å spille mye.

 

Det er jeg helt enig med deg i, det tror jeg også, men det er stor forskjell på å være blant feks de 1% beste i befolkningen og å være i verdenstoppen i en sport.

 

AtW

Lenke til kommentar

Joda, når man kommer helt opp i verdenstopp-nivå, skal jeg si meg enig i at det er noen som ikke kan bli blant de aller, aller beste i verden i StarCraft, spesielt siden nivået blant de beste koreanerne er så ekstremt høyt. Men å bli et navn i Europa tror jeg de fleste kan klare.

men da går det jo tilbake til det vi snakket om "pro-gamer" altså en proffesjonell-gamer en som LEVER av å spille, naturligvis må en slik person være på totalt topp-nivå

Lenke til kommentar

Tja, jeg tror allikevel en god del kan bli såpass gode også. Nå vet jeg ikke hvor mange ikke-koreaenere som lever av spilling, men dersom en spiller som DeMuslim kan leve av det (nå er jeg igjen usikker på nøyaktig hvor god DeMuslim er, og om han kan leve om det), tror jeg de fleste kan nå et slikt nivå. Allikevel, jeg aner jo ikke om det bare er IdrA-Jinro-TLO som kan leve på StarCraft, og i så fall er det nok en ganske lav prosentandel som kan klare det.

 

Men det er sånn det er akkurat nå. Mange lever av fotball i Norge, selv om de er dårlige i verdenssammenheng. Sånt går ikke i StarCraft, siden markedet er nokså lite. Men om 5/10/20 år blir det forhåpentligvis større, slik at man ikke trenger å holde et like høyt nivå som før for å leve på det.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Tja, jeg tror allikevel en god del kan bli såpass gode også. Nå vet jeg ikke hvor mange ikke-koreaenere som lever av spilling, men dersom en spiller som DeMuslim kan leve av det (nå er jeg igjen usikker på nøyaktig hvor god DeMuslim er, og om han kan leve om det), tror jeg de fleste kan nå et slikt nivå. Allikevel, jeg aner jo ikke om det bare er IdrA-Jinro-TLO som kan leve på StarCraft, og i så fall er det nok en ganske lav prosentandel som kan klare det.

 

først og fremst: til min kunnskap lever faktisk demuslim av gaming ja, men (i frykt for å "overdrive så velger jeg et såpass lavt tall") han er værtfall ansett som top15 terran i europa, mest sannsynelig høyere, men det kan vi ikke vite.

demuslim var en proffesjonell wc3 spiller på forhånd (om ikke proffesjonel spilte han det værtfall på toppnivå i turnering etc)

 

 

 

edit: det vil nok ikke bli så mye større om 10/15/20 år, systemet kan nok forandres, men stor vekst i populæritet er nok litt risky å håpe på...

Endret av Gnurk(homesmasher)
Lenke til kommentar

Tror det er få europeere som lever av pengene de tjener fra turneringer. De får nok litt fra sponsorer pluss at de får sikkert en del reise- og boutgifter. Annet enn det lever jo de fleste gamers som fattigluser. Du ser jo at folk som incontrol er avhengig av å shoutcaste og ikke minst coache flere timer daglig for å tjene nok penger.

Lenke til kommentar

Tror du? StarCraft er vel en ganske raskt voksende sport? Det er jo temmelig populært til å være 13 år gammelt. Og med tanke på tiltak som Gamer's Paradise her i Norge, og ekvivalenter i andre land, tror jeg nok at SC fortsatt har mange potensielle fans, som ikke har oppdaget sporten enda.

når vi snakker om å "vokse" så snakker vi vel hovedsakelig om den kommersielle verdien, ettersom dette er det en "progamer" hovedsakelig vil leve av, og vi ser jo at en del internasjonale (og nasjonale) selskaper har sponset allerede, men spørsmålet er vel om reklame-verdien er interessant nok for nye selskaper?

da må man se på visse faktorer, jeg er ikke veldig opplyst på dette emnet, men hoved-faktorene vil vel hovedsakelig være:

 

-relevanse (f.eks spandex ville hatt lite reklame-verdi i forhold til den gitte målgruppen)

-Geografisk-trefning (Ja, sc2 tiltrekker mange seere, men et stort problem er den store spredningen, derfor vil et hvert selskap som effektivt vil reklamere via dette's spillere helst måtte være på en slik størrelse at produktet er relevant for en stor nok %-andel av seerne)

-reklame verdi (hva slags reklame får de, er det bare navnet på en t-skjorte?, eller er dette en person som er fremme hele tiden? (la oss ta f.eks incontrol, som til stadighet er fremme, derfor oftere kan takke sponserene, og se på han kontra f.eks select, som selvfølgelig gjør det bra, men det eneste han reklamerer med er at tross alt t-skjorten)

 

det er sikkert noen flere vel så viktige faktorer, men som sagt jeg vet egentlig ikke så altfor mye om dette, jobber ikke med reklame eller noe... men dette er de opplagte og nokså logiske poengene

Lenke til kommentar

Så, over til noe helt annet :) .

 

Jeg, i min sølv-liga har et lite problem. Jeg foretrekker (som dere kanskje vet,) zerg. Når jeg med mine manglende mekanismer møter terran som sitter inne bak sin flotte mur og egentlig bare techer til banshee. Noe jeg ikke får se før jeg plutselig sitter der med 6-8 banshees i basen min. Banshees er såklart dyrt, og jeg lurte på om noen hadde noen tips.

For eksempel, når burde jeg, når jeg ser en 1-base terran gå lair, og burde jeg gå hydra eller muta, hvordan bestemme?

 

Igjen, jeg er ikke på det nivået hvor alt kan legges opp før kampen, og larvesprut kommer hvert 40. sekund.

 

Nå sier jeg ikke "lololo banshees er OP", men hva kan JEG gjøre på mitt nivå?

Lenke til kommentar

Scout med overlord, drit i om den dør, det har større verdi å finne ut at han går banshees.

 

Queens er gode til å hamle opp med banshees, når han har fått nok banshees til å drepe 2-3 queens har det gått så lang tid at du bør ha sett det komme uansett.

 

Spore crawlers?

Lenke til kommentar

De aller beste har trent mye, og trent ordentlig.

 

Idra er vel den beste, eller en av de beste utenfor Korea. Han levde i to år i korea som en del av ett profesjonelt team, og spilte brood:war 8-10 timer hver dag. Før det så trente han mange timer hver eneste dag, for å bli så god at han ble "oppdaget".

 

Hva er fellesnevneren for NesTea, MC, og MVP - de tre beste spillerne i Korea for hver sin rase? De var profesjonelle Brood:War spillere i flere år i korea. Hva er kjennetegnet på profesjonelle brood:war spillere? De spiller mange, mange timer om dagen, og trener ekstremt mye på gode teknikker, spesifikke matchups, build orders, osv.

 

Det sies at det tar 10 000 timer med fokusert trening, for å mestre noe. Det vil ikke si å spille 10 000 timer, det vil si 10 000 timer hvor du faktisk fokuserer på å bli bedre på spillet, og øver på det.

 

Flash og Jaedong er vel ansett som de to beste i nåværende Brood:War, og i Korea er de anerkjent som de to som er mest profesjonelle, trener mest, og har størst kapasitet til å være fokusert lengst.

 

Det er ikke uten grunnlag.

 

Talent ... ja ... men det er ikke sånn at Koreanere er bedre enn andre per automatikk. Der de er forskjellige, er deres vilje til å være fokusert på å lykkes, og bruke så ekstremt mye tid på dette.

 

Som InControl sa - hvis du har planer om å bli profesjonell, så spill en 5-6 timer om dagen. Det er ca så mye de bedre utenfor Korea spiller. Klarer du ikke med den tidsbruken å komme inn som ca top 50 i grandmaster ... så har du sannsynligvis ikke sjanse til å satse på dette fulltid. Men skal du bli så god som du kan få blitt, så er det eneste som teller å komme seg til korea og trene med de profesjonelle der.

 

I tillegg kan du ikke bli spesielt god ved å bare spille ladder ... du må trene på spesielle matchups med folk du blir kjent med. For eksempel spille 20 ZvT etter hverandre hvor den andre personen går banshee hver gang ... da lærer du deg timings, og hvordan du håndterer det perfekt. Det er fokusert trening. Du vil bli mye mye bedre mye raskere hvis du har muligheten til å trene på den måten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

DeMuslim var da en av europas aller beste terrans før han ødela armen. Vet ikke hvilket nivå han er på nå.

men det har vel ikke noe med diskusjonen å gjøre at han ødla armen, den er vel ikke permanent ødelagt til min info, og dermed har det vel lite effekt på sponsorer og lignende

Lenke til kommentar

De aller beste har trent mye, og trent ordentlig.

 

Idra er vel den beste, eller en av de beste utenfor Korea. Han levde i to år i korea som en del av ett profesjonelt team, og spilte brood:war 8-10 timer hver dag. Før det så trente han mange timer hver eneste dag, for å bli så god at han ble "oppdaget".

 

Hva er fellesnevneren for NesTea, MC, og MVP - de tre beste spillerne i Korea for hver sin rase? De var profesjonelle Brood:War spillere i flere år i korea. Hva er kjennetegnet på profesjonelle brood:war spillere? De spiller mange, mange timer om dagen, og trener ekstremt mye på gode teknikker, spesifikke matchups, build orders, osv.

 

Det sies at det tar 10 000 timer med fokusert trening, for å mestre noe. Det vil ikke si å spille 10 000 timer, det vil si 10 000 timer hvor du faktisk fokuserer på å bli bedre på spillet, og øver på det.

 

Flash og Jaedong er vel ansett som de to beste i nåværende Brood:War, og i Korea er de anerkjent som de to som er mest profesjonelle, trener mest, og har størst kapasitet til å være fokusert lengst.

 

Det er ikke uten grunnlag.

 

Talent ... ja ... men det er ikke sånn at Koreanere er bedre enn andre per automatikk. Der de er forskjellige, er deres vilje til å være fokusert på å lykkes, og bruke så ekstremt mye tid på dette.

 

Som InControl sa - hvis du har planer om å bli profesjonell, så spill en 5-6 timer om dagen. Det er ca så mye de bedre utenfor Korea spiller. Klarer du ikke med den tidsbruken å komme inn som ca top 50 i grandmaster ... så har du sannsynligvis ikke sjanse til å satse på dette fulltid. Men skal du bli så god som du kan få blitt, så er det eneste som teller å komme seg til korea og trene med de profesjonelle der.

 

I tillegg kan du ikke bli spesielt god ved å bare spille ladder ... du må trene på spesielle matchups med folk du blir kjent med. For eksempel spille 20 ZvT etter hverandre hvor den andre personen går banshee hver gang ... da lærer du deg timings, og hvordan du håndterer det perfekt. Det er fokusert trening. Du vil bli mye mye bedre mye raskere hvis du har muligheten til å trene på den måten.

men ditt argument motsier fortsatt ikke på noen måte "talent delen", du kommer forsiktig inn på det, men som tidligere nevnt i diskusjonen "det finnes 1000-vis av spillere som trener en hel haug, spiller mange timer daglig, du er avhengig av talent for å nå toppen, ettersom du umulig simpelthen bare kan ut-trene disse personene

Lenke til kommentar

DeMuslim var da en av europas aller beste terrans før han ødela armen. Vet ikke hvilket nivå han er på nå.

men det har vel ikke noe med diskusjonen å gjøre at han ødla armen, den er vel ikke permanent ødelagt til min info, og dermed har det vel lite effekt på sponsorer og lignende

Hvor god han var har noe å si for om han kan leve av spillet eller ikke.

Lenke til kommentar

DeMuslim var da en av europas aller beste terrans før han ødela armen. Vet ikke hvilket nivå han er på nå.

men det har vel ikke noe med diskusjonen å gjøre at han ødla armen, den er vel ikke permanent ødelagt til min info, og dermed har det vel lite effekt på sponsorer og lignende

Hvor god han var har noe å si for om han kan leve av spillet eller ikke.

går vell litt OT her, men igjen: jeg sjønner ikke ødela armen delen, ettersom det ikke har no effekt på sponsorer, d var ikke skill-nivået jeg kommenterte på din kommentar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...