Gå til innhold

Den offisielle 6xxx tråden, med link til drivere og prisguide


Goodall

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser jo ut som at HD6950 er et knallgodt kjøp.

 

Kanskje litt off-topic: men HW.no anbefaler stort sett bare AMD skjermkort i de nedre seriene mens mellomklassen og toppnivå er dedikert til Nvidia. Hvordan har dette seg? Bør jeg føle meg "lurt" fordi jeg ikke kjøpte Geforce GTX560 TI fremfor HD6870? (var vel ikke på markedet når jeg handlet tror jeg..).

 

Ser jo nesten ut som at Nvidia eier spillmarkedet, men at man bør velge AMD hvis første pri er film og media og deretter spill. Spiller jo sjeldent, men vil ha ytelsen. Et viktig moment er strømforbruket. Her eier jo AMD så vidt jeg kan forstå.

 

Noen andre formeninger rundt anbefalingene til HW.no?

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Theo: siden du er en av de gamle traverne her, fulgt med lenge og gitt tusenvis av gode tilbakemeldinger: Hvorfor returnerer du Nvidia kortene og beholder AMD sine?

 

Er det pga strømforbruket? Ytelsen kontra pris?

 

For min del ser jeg jo at alle grafer og tester viser at 6870 er et ganske godt valg, selv til spilling i fullHD. Stillegående og trekker lite strøm er absolutt et av de viktigste momentene for meg.

 

Takker for gode svar :)

 

Edit: slik jeg ser det, så må min "konkurrent" være GeForce GTX560 TI.

 

http://www.hwcompare.com/8890/geforce-gtx-560-ti-vs-radeon-hd-6870/

 

Viser seg at de yter omtrent veldig likt. Er det noen fordeler AMD eller Nvidia har over hverandre? Foruten den klare ytelsesfordelen toppkortene har mot hverandre.

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Først og fremst fordi Gainward sin "GOOD" 580 serie har et merkelig støybilde jeg ikke liker. Deretter fordi jeg synes HD6950 med unloced shaders gir så utrolig god verdi for pengene. BC2 går på over 100 FPS i 1920x1080 high/advanced 4aa/16af med kun ett kort!

 

Videre får man 2x6950 for så og si samme prisen som 580 og ytelse langt over i spill.

 

Det jeg dog liker aller best med AMD er de overlegne film/flerskjerm egenskapene samt at de har fullsize hdmi og flere DP innganger. I tillegg har 69xx serien nyeste versjoner av hdmi og dp.

 

Jeg ser også på 560 og 570 kort til datterns rigg. Men til min allround/gaming rigg synes jeg HD6950-2GB er overlegent og spesielt i 2xCFX.

 

Ellers er AMD bedre på lydformater over HDMI. Men til ren gaming er Nvidia veldig bra.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Minhund:

Jupp det gjorde susen å smelle opp vifta, jeg burde jo bare gjort det men var litt sliten i går gitt.

Im getting there. Med 13C i rommet (på gulvnivå) er det gode temps på kortet vett hehe :p. Passerte akkurat 6k i 3dm11.

post-38451-0-53578000-1297599151_thumb.png

 

Men hvordan kommer jeg helt opp til 1.35v? Hører noen sier de bruker det men maks i AF med config er 1.30?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Minhund:

 

Im getting there hehe :p. Passerte akkurat 6k i 3dm11.

post-38451-0-53578000-1297599151_thumb.png

 

Men hvordan kommer jeg helt opp til 1.35v? Hører noen sier de bruker det men maks i AF med config er 1.30?

 

 

Ser der ja nå kommer det seg :D

Få se om du kommer høyere enn det jeg gjør med mine 6970, maks klokk på de er 1035/1520.

Jeg kjører med maks som er 1,3v

Endret av minhund
Lenke til kommentar

Skal forsøke hehe, men det spørs. Ellers er jo HD6950 de perfekte vannkandidater, helt vilt hvilket potensiale disse kortene har til skarve 2000,-.

 

Folk skal hvist klare rimelig høy klokk med shaman luftkjøler også. Hmm ser at 25k er innen rekkevidde på Vantage straks ja. Får se om jeg kan presse denne 25mnd gamle riggen høyere på CPU også etterhvert når jeg har nådd maks GPU klokk

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal forsøke hehe, men det spørs. Ellers er jo HD6950 de perfekte vannkandidater, helt vilt hvilket potensiale disse kortene har til skarve 2000,-.

 

Folk skal hvist klare rimelig høy klokk med shaman luftkjøler også. Hmm ser at 25k er innen rekkevidde på Vantage straks ja. Får se om jeg kan presse denne 25mnd gamle riggen høyere på CPU også etterhvert når jeg har nådd maks GPU klokk

 

Takk for svar her oppe :)

 

Jeg funderer på å bytte ut vifta, evnt kjøre vann på hele riggen. Er det mulig å bytte vifter som i gamle dager, type zalman el.no?

 

Poenget er å få maskinen så lydløs som overhode mulig, selv under god last. Pr nu er et bare lavstøy og en irriterende mekanisk disk som bråker...

 

Testa ut Need for Speed (siste varian) med alt mulig rart påslått. Funka som ei kule :)

 

Det føles godt å kunne spille igjen, men jeg vil jo gjerne dra litt ekstra futt ut av dette kortet om det er mulig

 

Andy: Om du velger AMD eller Nvidia sine toppkort så får du mer enn god nok ytelse.

 

Vil påstå hardware.no sine "guider" er som vanlig litt tunnel-aktig.

 

Det synes jeg også, i grunn. Problemet med å kjøpe toppkortene er at jeg 1. ikke har behov for den kraften, 2. jeg spiller sjeldent, 3. pris.

Fikk mitt HD6870 til 1500,- rett før jul. Det må sies å være en knakende god pris til ytelsen. Ellers ser jeg jo at HD6950 ikke er mye dyrere og har et større potensiale.

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Enig med Amanita.

 

Eller gjør jeg et forsøk på å slå klokken til hans2k nå, krysser fingre og ben. Får nesten ikke sagt hvor ville disse HD6950 kortene er. Bare man kjøler dem og får gitt dem nok spenning så ser de ut til å gå og gå.

 

 

EDIT:

skulle ikke sagt det før jeg hadde prøvd hehe. Ser ut som jeg er i ferd med å nå et tak nå. Usj at jeg ikke kan få over 1.30v da :p. Finjustere litt hmm.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Vel, da gir jeg meg for i dag. Fornøyd med resultatet. 1037/[email protected] og P6197 i 3dm11.

post-38451-0-29557700-1297605061_thumb.png

http://3dmark.com/3dm11/641015;jsessionid=8EDDBA9DBA3154A58D29F2ACEBDBC891?show_ads=true&page=%2F3dm11%2F641015%3Fkey%3DrEcrFsZ3KcvSDdkrAcXbcYcN9mVJ0Y

 

prøvde 1040/1525 også men da fikk jeg en kræsj på siste test i 3dm11 og det kom folk på besøk inn døra så da hadde jeg ikke mer tid.

Skulle nå klart å runda 6200 i 3DM11 med litt mer tid. Kunne nok pusha kjernen en 1-2mhz til samt minnet ytterligere.

 

Men wow for et potensiale disse 6950 kortene har :thumbup:

Lenge siden jeg har hatt det så morro med overklokking.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med Amanita.

 

Eller gjør jeg et forsøk på å slå klokken til hans2k nå, krysser fingre og ben. Får nesten ikke sagt hvor ville disse HD6950 kortene er. Bare man kjøler dem og får gitt dem nok spenning så ser de ut til å gå og gå.

 

 

EDIT:

skulle ikke sagt det før jeg hadde prøvd hehe. Ser ut som jeg er i ferd med å nå et tak nå. Usj at jeg ikke kan få over 1.30v da :p. Finjustere litt hmm.

 

Du må laste ned Msi Voltage Unlocker, hvis du skal få den opp i 1.35v :)

Endret av hans2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...