Gå til innhold

Den offisielle 6xxx tråden, med link til drivere og prisguide


Goodall

Anbefalte innlegg

Litt mer fakta eller rykter :p

 

AMD HD6870 and HD6850 benchmarks get leaked

 

Today we noticed that Hexus have translated some information from chinese website xfastest.com. They have shown some benchmark figures from the upcoming HD6850 and HD6870.

 

Both of these cards have already been pictured and leaked on various Far East sites (shame on you guys!), but this is the first benchmark information we have seen to date. Obviously they are running on pre-release drivers so the scores can be taken lightly.

 

What it does show however is that the new HD6870 and HD6850 are not direct replacements for the five series cards with the same naming conventions.

 

KitGuru says: It looks right now that the 6900 series cards will be replacements for the high end 5800 series cards out today. Naming conventions have never been AMDs strong point, as this would further verify. We are sure this is going to cause a fair bit of confusion with the enthusiast audience.

 

Hvis dette er mid-end kort lover det jo godt :love:

post-97480-1286909864,9312_thumb.png

Endret av Kent -amdme-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Radeon HD 6870 officially at 900MHz

 

1050MHz GDDR5 memory

 

The chip that was supposed to replace Radeon HD 5770 and HD 5750 and that mysteriously ended up with Radeon HD 6870 and Radeon HD 6850 moniker has finally got its clock. It runs at 900MHz.

 

As we speak AMD is telling chosen press representatives about the specifics of the chips and how they plan to dominate the word. We still don’t see many ATI Radeon HD 5870 owners to be that hot for AMD Radeon HD 6870. I guess the message is that AMD's Radeon is not as good as ATI’s, and of course we are joking, but let us get burned by our beloved fanboys in the comments section. (You mean to tell me that we have fanboys commenting our stories? No way. sub.ed.)

 

The GDDR5 works at 1050MHz or 4200MHz if you consider that the GDDR5 is quad band and that the card has a 256-bit memory controller. Of course it has a dual slot cooler and of it supports CrossFire. The card also has two six pin power connectors.

 

The US retail price should land somewhere around 250 USD and we guess that 250 euro should be quite realistic price for EU countries that use this currency. We just got word that the price will be closer to €250, not € / $300 as originally reported.

 

Launch is on the 22nd October, next Friday and this should be the availability day, at least for a few lucky ones as everything indicates that Radeon HD 6870 might be in short supply.

Lenke til kommentar
These new cores will sport Radeon HD 6870 and 6850 brands, but it looks like that they will end up marginally slower than the original 5870 and 5850.

Litt forvirrende med navneskiftet og noen vil sikkert gjøre bommerten å erstatte HD5870 med HD6870 og forvente 20-30% bedre ytelse men få dårligere ytelse.

HD6970 er kortet som tar over for HD5870. Forstå det den som kan :p Og ja, HD6990 blir den som tar over for HD5970.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

300W? Jøjje meg, hvor skal dette ende :ph34r: .

 

Derav interessant å se litt andre utviklinger som at eks. GTX460 (GF104) er like effektiv som GTX480 i enkelte GPGPU CUDA baserte applikasjoner med vesentlig mindre strømbruk, mye mindre varme og til under halve prisen. Det er en utvikling jeg liker selv om det ikke gjelder spill.

 

Ellers greit å være klar over at GTX480 og GF100 kortene omtrent var et bomskudd som ble utilstrekkelig quickfixed etter flere forsinkelser og at GF104 med GTX460 ble en stor opprydning i dette.

 

EDIT:

Men hvis HD6870 skal sparre mot GTX460 så vil det si at norske butikkpriser havner på rundt 1300,-. Fler som synes det er merkelig eller litt for godt til å være sant? Da er jeg virkelig glad jeg solgte mine HD5870 for kort tid siden da dette vil dumpe bruktprisene på dem betraktelig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det gjenstår å se hvor lang tid det går før man faktisk får brukt spillkraften til CaymanXT. Jeg håper de får bedre orden på drivere/ytelse enn de gjorde med HD5870 som tok omtrent et år med etterslepende driverutvikling før man kunne si seg fornøyd. (ergo kan man legge til den tiden på lansering og tapte kroner).

 

Man kan bare håpe at de får orden på driverne i løpet av BartsXT tiden og at det blir flyvende start for CaymanXT. Da skal jeg løfte tommelen og vurdere kjøp. Men denne gangen kjøper jeg ikke et AMD toppkort før driverne er tilfredstillende.

 

Derimot kjøper jeg gjerne midrange HTPC kort selv om de hadde mye klur i altfor lang tid med drivere her også.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Blir uansett en spennende høst/vinter :yes: og angående bruktprisene på 58xx er jo dette positivt for de som trenger et par kort til :!:

 

Har nevnt det før, men jeg må bare gjenta meg selv... dette med driverproblemer tror jeg er meget individuelt, noen er veldig plaget mens andre igjen ikke har noen problemer. Lurer på om det er pga div hardware konfigurasjoner og overklokking som er årsaken til dette :hmm:

 

Tror at det kommer til å bli mer og mer viktig å ha PSU som levere nok/stabil strøm og ikke minst et kabinett med god luftflyt. For min del håper jeg at julenissen har en hard pakke til meg :D

Endret av Kent -amdme-
Lenke til kommentar

Tenker selvfølgelig ikke på den slags selvforskyldte problemer, jeg hadde aldri et eneste problem i den gaten med mine 2xHD5870 det året jeg eide dem, med unntak av enkelte spill som var defunc ift. driveren. Jeg tenker på ren ytelse, effektivitet og at alle hadde bugs ift. enkelte ting på HDMI/HTPC biten et stykke inn i selv 2010. I tillegg fungerte ikke Eyefinity tilfredstillende før et stykke ut i 2010.

 

Kabinett, PSU og annen hardware stod det heller aldri på hos meg så det hjelper ikke å bortforklare svake drivere med slikt ;). Når jeg endelig solgte mine kort var alt endelig begynt å komme godt på plass ift. drivere og alle bruksområder.

 

Men ja, det blir spennende å se om de får til en bedre produktlansering denne gang, i alle ledd. Det skal sies at eks. HD5870 var det beste spillkortet på lenge, så det var synd at det tok så lang tid å få god orden på driverne.

 

På tross av mye svake drivere og div. bugs som tok unødvendig lang tid å fikse fra AMD "elsket" jeg mine 2xHD5870 og ser med nye friske øyne på HD6xxx.

 

Men dette er HD6xxx tråden så no more past pastures from me ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hatt 3870x2-4890cf-2x5870.5870 og har ikke hatt noe nevneverdig problemer med drivere av noe slag annet enn eget knot så synes det er litt overdrivet selv det seff eksisterer.di jeg kjenner med nvidiakort har ikke hatt mindre problemer.Anyways kan ting bli bedre hos begge,og jeg gleder meg som en unge til og se hvilket beist vi får i november :D

Lenke til kommentar

Noen problemer har vært for absolutt alle kort, og at man ikke bruker funksjonen betyr ikke at problemet ikke er der. Men nok sagt om det ;).

 

Artige overskrifter hehe. Men ingen anntydninger om pris :hmm:

 

18:30 i dag fra samme kilde:

Sist men inte minst klargörs AMD:s positionering av de nya grafikkorten. I presentationsmaterialet framgår det att Barts (HD 600) kläms in mellan dagens Radeon HD 5700 och HD 5800 medan kommande Cayman (HD 6900) utgör den nya prestandaklassen.

 

Radeon HD 6870 och HD 6850 släpps den 22 oktober och följs av Cayman (HD 6900) i november. Månaden därpå är det dags för efterträdaren till Radeon HD 5970 som kallas för Antilles.

 

Cayman i november altså? Det er spennende. Videre så blir det spennende å se om HD6870 vil klare å konkurere med de veldig lave prisene til GTX460.

 

Med opptil 300W for CaymanXT blir det spennende å se hva Antilles blir. Muligens del fleste PSUers Akilles :p

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...