Gå til innhold

Hjelp meg, regne ut lån!


Anbefalte innlegg

Når jeg har et lån, er det avdragene eller renter og gebyrer som jeg kan trekke i fra når det gjelder skatten?

Har fått med meg at man skal skatte av et mindre beløp når man har et lån..

 

 

lånebeløp 1200000

nominell rente 3,60

effektiv rente: 4,60

 

Avdrag: 48077 Rente: 42474

Er det avdrag eller rente jeg kan trekke i fra min brutto årslønn og så skatte?

Endret av Skolegutt93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei, takk for hjelpen.

 

Med et lån på 1.2mill så trodde jeg at man fikk er i renter enn det : (

 

Fatter ikke hva du furter over, mange lån idag har real-lånerente som er negativ. Det vil si at du egentlig tjener penger på å ha lån.

 

Kan ta mine foreldres lån som eksempel

1 700 000 med 2,472% rente (SPK).

 

Skattefradrag

0,72*2,472=1,78%

 

Inflasjon

1,78%-2,5=-0,72%

 

De tjener altså 0.72% i året på å ha boliglån!

 

Spør du meg så skulle skattefradraget vært fjernet slik at ikke folk stappet alle pengene sine i bolig, og skatt på kapitalinntekter også vært fjernet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har aldri vore borti nokon som synest det er for lite renter før. Med unntak av dei som tenker på det store biletet sjølvsagt. Lån er uansett ein utgift, med mindre du har så låg rente av inflasjon endrer det, som i reknestykket over. Eventuelt at ein investerer i eigedom som ein sel med gevinst, eller driv med andre investeringar.

 

Det å ha lån og betale renter i seg sjølv er rein utgift. Med 28% frådrag har ein framleis 72% av rentekronene som går i lomma til banken.

 

Synest du rentene er for låge kan du sikkert finne ein bank med høgare sats og. Ikkje at eg forstår hensikten, men OK.

Lenke til kommentar

Tror bare du skal fortsette å drømme videre om husdrømmen, skolegutt93. Ser du har gått over fra å lage masse tråder om lønn i ufaglærte jobber til det å spørre om lån og renter.

Hva i all verden har det med saken å gjøre?

 

Jeg ser han i en annen tråd spør om 370.000 i årslønn er bra nok til å klare seg i Norge, og det er mer enn godt nok til å håndtere et lån på 1,2 millioner.

Lenke til kommentar

Tror bare du skal fortsette å drømme videre om husdrømmen, skolegutt93. Ser du har gått over fra å lage masse tråder om lønn i ufaglærte jobber til det å spørre om lån og renter.

Hva i all verden har det med saken å gjøre?

 

Jeg ser han i en annen tråd spør om 370.000 i årslønn er bra nok til å klare seg i Norge, og det er mer enn godt nok til å håndtere et lån på 1,2 millioner.

Mer enn nok er litt å ta i, over 1100 000kr med den lønnen er faktisk da man begynner å bevege seg over til gul sone.

 

Kan sitere dinepenger.no

 

GULT: Beveger lånet seg over i gul sone, må du gjøre merkbare omprioriteringer i din daglige økonomi. Det er tre utgiftsposter du må krympe når gjelden din er i gul sone: Avdrag, forbruk og sparing. Er du såvidt innenfor gul sone, står du ganske fritt til hvilken av disse utgiftspostene du prioriterer å redusere. Desto nærmere du er rødt, desto mer må du gi slipp på. Er du på maksimalgrensen til gul (grensen mellom rødt og gult), har vi lagt til grunn i beregningene full avdragsfrihet, null i sparing og 10% reduksjon i forbruket i forhold til et normalt nivå.
Lenke til kommentar

Hva i all verden har det med saken å gjøre?

 

Jeg ser han i en annen tråd spør om 370.000 i årslønn er bra nok til å klare seg i Norge, og det er mer enn godt nok til å håndtere et lån på 1,2 millioner.

Mer enn nok er litt å ta i, over 1100 000kr med den lønnen er faktisk da man begynner å bevege seg over til gul sone.

Disse sonene tror jeg ikke er mye å stole på.

 

Jeg har mindre enn 370.000 i årslønn, og et lån på ca 1,2 millioner (var 1,4 millioner).

 

Jeg betaler ca 5700 i måneden i avdrag+renter. Det er betydelig mindre enn jeg måtte betalt for å leie en tilsvarende leilighet.

 

Ettersom jeg får utbetalt ca 20.000 i måneden, så har jeg da 14.000 kroner igjen til alle andre utgifter (mat, ting til husholdningen, internett, tv, forsikring, strøm, avis, fellesutgifter i sameiet osv...) som beløper seg til ca 7-8000 kroner i måneden... og da lever jeg godt. Med andre ord kan jeg legge til side minst 6000 kroner i måneden. I tillegg til dette får jeg ganske mye igjen på skatten pga lånet (ca 20.000 i år), det er halv skatt i desember måned og feriepengeutbetalingen er jo også noe mer enn vanlig lønn.

 

Det skal sies at jeg har nedbetalt studielånet mitt, og har ikke bil. Men med mindre man bor langt ut på landet, så klarer man seg stort sett lenge med kollektivtrafikk (eller til og med bena/sykkelen).

Lenke til kommentar

Okei, takk for hjelpen.

 

Med et lån på 1.2mill så trodde jeg at man fikk er i renter enn det : (

 

Fatter ikke hva du furter over, mange lån idag har real-lånerente som er negativ. Det vil si at du egentlig tjener penger på å ha lån.

 

Kan ta mine foreldres lån som eksempel

1 700 000 med 2,472% rente (SPK).

 

Skattefradrag

0,72*2,472=1,78%

 

Inflasjon

1,78%-2,5=-0,72%

 

De tjener altså 0.72% i året på å ha boliglån!

 

Spør du meg så skulle skattefradraget vært fjernet slik at ikke folk stappet alle pengene sine i bolig, og skatt på kapitalinntekter også vært fjernet.

 

viss du legger til verdistigningen på boligen så blir det vel høyere?

Lenke til kommentar

Hva i all verden har det med saken å gjøre?

 

Jeg ser han i en annen tråd spør om 370.000 i årslønn er bra nok til å klare seg i Norge, og det er mer enn godt nok til å håndtere et lån på 1,2 millioner.

Mer enn nok er litt å ta i, over 1100 000kr med den lønnen er faktisk da man begynner å bevege seg over til gul sone.

Disse sonene tror jeg ikke er mye å stole på.

 

Jeg har mindre enn 370.000 i årslønn, og et lån på ca 1,2 millioner (var 1,4 millioner).

 

Jeg betaler ca 5700 i måneden i avdrag+renter. Det er betydelig mindre enn jeg måtte betalt for å leie en tilsvarende leilighet.

 

Ettersom jeg får utbetalt ca 20.000 i måneden, så har jeg da 14.000 kroner igjen til alle andre utgifter (mat, ting til husholdningen, internett, tv, forsikring, strøm, avis, fellesutgifter i sameiet osv...) som beløper seg til ca 7-8000 kroner i måneden... og da lever jeg godt. Med andre ord kan jeg legge til side minst 6000 kroner i måneden. I tillegg til dette får jeg ganske mye igjen på skatten pga lånet (ca 20.000 i år), det er halv skatt i desember måned og feriepengeutbetalingen er jo også noe mer enn vanlig lønn.

 

Det skal sies at jeg har nedbetalt studielånet mitt, og har ikke bil. Men med mindre man bor langt ut på landet, så klarer man seg stort sett lenge med kollektivtrafikk (eller til og med bena/sykkelen).

 

Tviler ikke på at du klarer deg greit. Men den såkalte "gule" sonen er lagt opp i forhold til en rente på 8%. Dessuten er jo selvfølgelig denne kalkulatoren laget for å gi et overslag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...