Gå til innhold

"Replacement" for chips, brus og andre søtsaker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Juice er ikke direkte sunt det heller.

Ikke engang appelsinjuice 100 % bestående av appelsiner? Er ikke frukt heller direkte sunt, da? Hva gjør det mindre sunt?

 

"Sunt" var feil ordlegging, det er sunnere, men TS spør om noe som inneholder mindre kalorier, hvorav juice og brus inneholder omtrent like mye kalorier. Vann er derfor å anbefale.

Lenke til kommentar

Om det er kcal som er viktigst er vel diverse grønnsaker (med kesamdip?) og frukt gode valg. Jeg synes vann er suverent som drikke til alt. Og en bit Milkyway inneholder visst 98 kcal. Jeg synes den er fantastisk god, men ikke pga kcal-innholdet. ;)

 

Selv spiser jeg nøtter, salat av grønnsaker eller fruktsalat når jeg får lyst på snacks, men det kan vel fort bli noen kcal (ikke særlig viktig for meg). Forresten gjør ofte en proteinbar e.l nytten for meg om jeg har lyst på noe ordentlig søtt.

 

Edit; vannmelonen er veldig tung, så snacker man på den kommer man fort opp i vekt og dermed kcal. Den har dessuten høy GI. Ikke at jeg er så hysterisk, men har fått det med meg. :p

Endret av Penance
Lenke til kommentar

Sjokolade med xynthol eller Sjokolade med %80 kakao.. Dette er %200 sunere enn vanlig sjokolade.

 

Ser at noen folk snakker om sunnhet på ulike varer, hva definerer dere egentlig som sunt? Ser også at noen legger inn kalorier når det er snakk om sunt? Hvorfor?

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Ser at noen folk snakker om sunnhet på ulike varer, hva definerer dere egentlig som sunt? Ser også at noen legger inn kalorier når det er snakk om sunt? Hvorfor?

Sunnhet på matvarer vil det aldri bli en enighet om tror jeg. Med så mange filosofier å ha i bakhodet, er det et omfattende tema og handler om mer enn kcal, benkpress og syreskader. :p

 

TS spurte etter råd om erstatning for matvarer med mye kcal. H*n vil vel gå ned i vekt og den enkle, generelle formelen for vektnedgang er å forbrenne mer enn du tar inn.

Lenke til kommentar

Edit; vannmelonen er veldig tung, så snacker man på den kommer man fort opp i vekt og dermed kcal. Den har dessuten høy GI. Ikke at jeg er så hysterisk, men har fått det med meg. :p

 

Er enig med at vannmelon er tung, men det er på grunn av væsken. Og før eller senere blir vannet borte fra kroppen, så om man skal øke i vekt på grunn av vekt, tror jeg ikke. Den er ikke så kaloririk heller, hadde heller sagt kalorifattig

Lenke til kommentar

Er enig med at vannmelon er tung, men det er på grunn av væsken. Og før eller senere blir vannet borte fra kroppen, så om man skal øke i vekt på grunn av vekt, tror jeg ikke. Den er ikke så kaloririk heller, hadde heller sagt kalorifattig

Ser at det kunne misforstås, men jeg mente selvsagt ikke at man går opp i vekt (legger på seg), men at man lett spiser mye (vekt) vannmelon pga. vekten. Jeg skrev heller ikke at den er kaloririk, men at det fort blir noen kalorier av å spise vannmelon nettopp pga. vekten. :)

Lenke til kommentar

Er enig med at vannmelon er tung, men det er på grunn av væsken. Og før eller senere blir vannet borte fra kroppen, så om man skal øke i vekt på grunn av vekt, tror jeg ikke. Den er ikke så kaloririk heller, hadde heller sagt kalorifattig

Ser at det kunne misforstås, men jeg mente selvsagt ikke at man går opp i vekt (legger på seg), men at man lett spiser mye (vekt) vannmelon pga. vekten. Jeg skrev heller ikke at den er kaloririk, men at det fort blir noen kalorier av å spise vannmelon nettopp pga. vekten. :)

 

sorry :blush:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frukt???

Mager kesam+fun light. Ganske godt, smaker nesten som youghurt.

 

Eller så går det an å bake sjokoladekaker, der du bytter ut det usunne. F.eks bytt ut sukkeret med kunstig og "sunt" sukker.

 

Hva med å prøve å unngå å spise noe form for søtt og snæks, og andre søte og sukkerholdige produkter i 1 mnd? Er ganske sikker på at du ikke vil merke det suget etter søtsaker da.

Lenke til kommentar

Det "funka" for meg og. Før kunne jeg spise en hel pose seigmenn, en pakke potetgull og sjokkis og brus til flere dager på rad uten problemer. Nå har det gått rundt 5-6 uker uten godteri eller snacks p.g.a. pengemangel og nå klarer jeg såvidt helle i meg et glass brus uten å få avsmak på sukker. Tok én sjokoladebit i løpet av kvelden og.

 

Spis deg mett på mat (eventuelt ikke ha råd til noen av delene) så er det over med søtsaker før du vet ordet av det.

Lenke til kommentar

Å kutte søtsaker (raske karbs også?) for en periode hjalp meg også! Var litt grinete en ukes tid, men det gikk fint etter det. Nå synes jeg brus f.eks brus er ekkelt søtt, men jeg er litt svak for sjokolade enda.. Frukt hjelper også om jeg får lyst på noe søtt, gjerne ananas, gule epler eller søt melon. :)

 

sorry :blush:

Np. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...