Gå til innhold

Hva hadde du gjort hvis du hadde all makten i norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Glimti, jeg svarte tidligere at jeg tror det er lettere å få til et vellykket samfunn med et lite folketall, så jeg vil ikke nødvendigvis etterstrebe å øke folketallet i Norge. Mens du vil nettopp det. Hva legger du til grunn for det?

 

Synes ikke det er noe galt ved det. Hvorfor skulle det være enklere med et vellyket samfunn med mindre folk? Med større folketall blir det flere i jobb dersom det er det du tenker på. Og jeg tror ikke det vil utgjøre noen "fare" for norsk identitet og nasjonalitet så lenge det dreier seg om vestlige innvandrere. Feks. burd vi tilby fri innvandring og permanent opphold for vestlige som grekere og islendinger i disse dager hvor det er katastrofe i både Hellas og Island! mang esom vil komme seg vekk derfra så vi ville sikkert fått mange nye innflyttere og økt befolkningen betraktelig. Vi ville også sikkre at flertallet i landet var vestlige, hvilket jeg utelukket annser som positivt selvom jeg ikke er rasist!

Lenke til kommentar

Glimti, jeg svarte tidligere at jeg tror det er lettere å få til et vellykket samfunn med et lite folketall, så jeg vil ikke nødvendigvis etterstrebe å øke folketallet i Norge. Mens du vil nettopp det. Hva legger du til grunn for det?

 

Synes ikke det er noe galt ved det. Hvorfor skulle det være enklere med et vellyket samfunn med mindre folk? Med større folketall blir det flere i jobb dersom det er det du tenker på. Og jeg tror ikke det vil utgjøre noen "fare" for norsk identitet og nasjonalitet så lenge det dreier seg om vestlige innvandrere. Feks. burd vi tilby fri innvandring og permanent opphold for vestlige som grekere og islendinger i disse dager hvor det er katastrofe i både Hellas og Island! mang esom vil komme seg vekk derfra så vi ville sikkert fått mange nye innflyttere og økt befolkningen betraktelig. Vi ville også sikkre at flertallet i landet var vestlige, hvilket jeg utelukket annser som positivt selvom jeg ikke er rasist!

Nå er befolkningen i Norge ganske lav, så det hadde ikke skapt noen problemer om den norske befolkningen ble større. Det kunne også gjort byene rundt om i Norge mer interesante. Men jeg tror han ha rett i at en veldig stor befolkning kan være problematisk. Det er fordi i et land hvor det bor veldig mange mennesker så finner du veldig forskjellige mennesker. F.eks. jeg tror USA hadde klart seg bedre om de delte seg inn i to land, et for de konservative statene og et for de venstrevridde. Istedenfor i dag hvor de ikke får noenting igjennom fordi folk er så uenige.

 

Nå tror jeg ikke det vil være positivt for verken Hellas eller Island om store deler av befolkningen stikker til Norge. Men det er fri innvandring i EU, så de kan stikke til Norge hvis de har lyst. Problemet er at de ikke kan norsk, og dermed vil få problemer med å få seg jobb.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hvordan da tenker du? At de som har gjort småkrim kan spille ps3, mens de som er værre ikke får ps3?

 

Nei ingen skal få ps3 eller tv eller internett mener nå jeg. La dem få lese litt litteratur for å berike sinnet med.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hva slags litteratur tenker du på som passende? Det ville vært lang tmer passend med en lenke som endte i en jernkule rundt den ene foten!

 

For eksempel Jens Bjørneboe, så kunne man ha hatt bok/leseringer, eller hva det nå heter. Prøve å forebygge og hindre ny kriminalitet. (ikke bare med leseringer selvfølgelig)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Nei, det mener jeg ikke Glimti. Skal man ikke prøve noen ting for dem som kansje er på halveis tur "ut" av samfunnet? Lenke dem fast med kule, også slippe dem ut og tro at dem har blitt motivert til et annet liv?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Kan ikke kamme alle over en kam mener nå jeg. Hva syns du om alternative ordninger som samfunnstraff ol?

 

Fulgte ikke så godt med, så hva som skjedde med han veit jeg ikke.

Endret av medlem-1432
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jepp, men det er forskjeller på et fangehull og et luksushull. Hvor er han nazi karen nå? Hvis jeg hadde bestemt skulle vi ikke huset kriminelle skumle utlendinger. Jeg ville tatt et kraftig oppgjør med hele innvandringspolitikken vår. Husker ikke tallene, men en latterlig stor prosent av kriminelle som sitter i fengsel er av utenlandsk opprinnelse.

Lenke til kommentar

Da han sa luksushotell så sammenlignet han sikkert med russiske fengsler. Uansett er det en tankevekker. Har ikke fulgt med på saken selv så aner ikke hva som har hendt videre.

 

Bare la meg gjøre det klart at jeg er helt for å kaste kriminelle utlendiger ut av landet uansett om d måtte være garantert døden dersom de ble sendt hjem igjen!

Lenke til kommentar

Her er komplett liste over det jeg har skrevet som jeg ville utført så langt:

 

 

Innført langt strengere tiltak mot kriminelle: Innført dødsstraff for drap og drapsforsøk samt livstid for grov vold ol, svært alvorlige forbrytelser. Innført tvangskastraksjon eller tvangsfjerning av kjønnsorganet på voldtektsforbrytere. Fjernet permisjon for folk i fengsel. Innført langt strengere system for erstatning i saker der det er aktuelt. Innført langt tøffere soningsforold i fengslene. Ville også fått langt mer politi og en nulltoleranse for kriminalitet ala noe av det de gjorde i New York City. Ville også fjernet en god del tøys og småprioriteter politiet bedriver i dag så de kunne konsentrert seg om langt mer alvorlige saker.

 

Fjernet statsreligion og statskirke. Samtidig fjernet all statsstøtte til kirken og andre religiøse utøvere og fjerne tall religionsundervisning fra skolen.

 

Fjernet en masse unyttige greier fra grunnskolen som man ikke trenger å kunne.

 

Innført langt strengere regler for innvandring og oppholdstillatelser samt gjort det mye enklere å kaste kriminelle innvandrere ut av landet igjen. Ville samtidig sendt folk som kan være viktige/interessange for andre lands sikkerhet til dem sevom dette innebar risiko for fangenes liv. (VIlle som eksempel utlevert Mullah Krekar til USA).

 

Rustet opp både hæren, marinen og flyvåpenet samtidig som verneplikten skulle vekk. Bedre med et profesjonelt forsvar. Hadde vært bra å ruste opp Heimvernet og.

 

Legalisert rett til å eie våpen ala noe av det de har i USA.

 

Reformert hele det elendige systemet med NAv ol. så folk hadde mye lettere for å komme seg ut i arbeid.

 

Forbudt bruk av rasistiske symboler samtidig som jeg ville startet avnazifisering av en rekke symboler og "skikker" som folk ser på som nazistiske, men som opprinnelig ikke er det.

 

Ført en langt tøffere utenrikspolitikk da Norge alltid er for snille og ettergivende ovenfor andre.

 

Fjernet monarkiet.

 

På tide å fortsette listen:

 

Når det gjelder det jeg skrev om tøffere utenrikspolitikk ville jeg bla. stanset økonomisk bistand til land som Zimbabwe som Norge gjennoptok for en stund siden. Fælt med lidelsene til folk i slike land, men jeg ville ha kommet med langt tøffere krav til regimene i disse landene før det ble aktuelt med noen bistand.

 

Innført regler som jevnet ut nivå mellom lærere og elever i skolen. (Feks. samme typer stoler og om lærerne får ha med drikke i timen skal elevene og få). Ville også se til at lekseordningen forsvant. Akkurat som med jobb og fritid skulle det være skillet mellom skole og fritid.

 

Sørget for at Norge kom inn i den moderne tidsalder når det gjelder arkitektur og begynt å bygge i høyden. Skyskrapere = :thumbup:

 

Opprettet ambassade i Kosovo og utnevnt ambassadør.

 

Forbudt gamle, rustne oljetankere som garantert kommer til å ende opp med stor oljelekasje å ferdes i norsk farvann.

 

Forbudt bruk av andre flagg enn det norske og det samiske på 17. Mai.

 

Forbedret veiene.

 

Endret kollektivtilbudet så man slapp å bytte en rekke ganger dersom man skal langt med tog eller buss.

 

Mer politi og samtidig endre så politiet ikke konsentrerte seg om småting som å ta en øl på offentlig sted, urinere inn i en busk eller kaste sneiper på gaten og heller se til at de tok seg av viktige og allvorlige ting som feks. vold, ran osv. De burde selvsagt også vært langt bedre bevæpnet.

 

Fortsetter:

 

Legalisert hasj og marijuana. Og da ikke bare innom coffeeshop som i Nederland men akkurat som vanelige sigaretter.

 

Fjernet russefeiringen.

 

Gi sjenkesteder langt lengre åpningstider om de ønsker det.

 

Fjernet denne latterlige reglen om at flagget må inn om kveldene. Vimpler for henge ute og hva er liksom forskjellen?

 

Anerkjennt Vest-Sahara og Somaliland samt Palestina som suverene stater.

 

Nedlagt forbud mot at folk kan hindres i ansettelse/jobb pga. ting som piercinger og tatoveringer. Les mer om mitt synspunkt her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1236544&st=0&p=15787146&fromsearch=1entry15787146

 

Kriminalisert tigging og fjernet alle tiggerne med makt om nødvendig.

 

Innført strengere straffer for folk som ble tatt for hærværk. (Se feks. hvordan Oslo ser ut. Grafitti, nedrevne skilt og ødeleggelser overalt).

 

Innført strengere regler for vedlikehold av byggninger, fortau, veier ol. (Igjen, se på Oslo. kan ikke gå et eneste sted uten å se tegn til forfall av forskjellige ting. tragisk å se på.)

 

Ville gjerne fått noe større befolkning og bebyggelse på Svalbard også istedefor noen få bosettninger. FÅtt inn flere nordmenn permanent bosatt der.

 

En ting til jeg ville gjort er å legalisere aktiv dødshjelp. Det er ingen som har bedt om å bli født og slik komme til verden og da burde det absolutt være en menneskerett å få dø om man ønsker det!

 

En ting til jeg ville gjort om makten var min: Legalisert all form for genmanipulert mat.

 

Ville forøvrig også ha sørget for at det ble langt flere og langt bedre oppmerkede sykkelstier.

 

Ellers kommer jeg ikke på store endringer jeg ville gjort akkurat nå utenom det jeg alt har skrevet. Dog kunne militærparader på 17 . Mai vært morro for å markere Norge yttreligere. Og husk da at jeg ville hatt opprustning av forsvaret samt kun norske og samiske flagg på 17. Mai.

 

Ville også ha innført varm lunsh på alle skoler og universiteter. Gjerne i alle barnehager også. Eller, i de offentlige iallefall. Private får styre seg selv.

 

Langt billigere tannlege om jeg ikke har nevnte det alt. Mange unge som forsømmer tannhelsen sin grovt pga. hva det koster hos tannlege.

 

Fått ut vesentlig fler miljøstasjoner rundt om i alle byer. Folk oppfordres til å respektere kildesortering og hauevis bor langt, langt unna en miljøstasjon. Evnt. skulle alle husstander fått søppelkasser til alt som skal kastes slik at man ikke trengte miljøstasjonene.

 

Hatt ambassader i alle land Norge har forbindelse med. Leste nylig at en rekke ambassader skal fjernes, hvilket er iiotisk. I land som ledes fra flere byer eller hvor det ellers ville vært gunstig ville jeg også hatt generalkonsulat.

 

Fått konstruert noen slags tomme, fleretasjers betongbyggninger hvor taggerne kunne holde på mye de ville. Disse kunne gjerne ligget i egne typer parker. Tagging i det offentlige skulle imidlertid straffes langt strengere akkurat som all annen type hærverk.

 

Kommer vel ikke på noe mer nå, men kommer kansje mer senere. Bla. skriver jeg nok litt mer om hva slags endringer jeg ville innført i utdanningssystemet. Bare spør om noe er uklart så langt. Er tilbake litt senere i dag.

 

 

Har en ting til jeg vil tilføye her og nå og det er at jeg ville endret matkulturen noe. Norge skulle begynt å importere og skape utenlandsk mat, råvarer ol. slik den er istedefor å gnåke om saker som "det er for usunt", "det har for mye av det ene og det andre i seg" ol. Var det mulig å importere røde pølser fra Danmark så sett i gang. At blått godteri har for mye fargestoff i seg ol. har vært gjengangere gjennom flere år... :roll: På tide å gjøre noe så ikke norsk matkultur blir så pysete! Som et kjapt eksempel fra en artikkel om big mac:

 

Også ernæringsinnholdet varierer, for mens amerikanerne (i USA) får hele 2345 kilojoule ut av en Bic Mac, så får de i Danmark kun 2080 kJ, i Norge 2070.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Big_Mac

 

Og les også dette avsnittet om meksikansk mat i Norge:

 

Meksikanere i Norge og norske Mexico-venner konstaterer fort at det er tilnærmet umulig å gjenskape meksikansk matglede i Norge fullt ut. Det betyr imidlertid ikke at man ikke kan lage mye god mat likevel.

 

Det som begrenser muligheten til å lage meksikansk mat i Norge, er råstofftilgangen. Tortillas, gorditas og tamales må lages av forkokt maismel, harina precocida, polenta eller andre maismeltyper gir ikke tortillas som henger sammen eller blir gjennomstekt. Harina P.A.N., et merke forkokt maismel fra Venezuela kan nå kjøpes i endel utenlandske, særlig tyrkiske, butikker i Norge. Tortillas kan stekes i tørr stekepanne eller rett på kokeplaten, men aller best på takke.

 

Et viktig råstoff som grønne tomater er svært vanskelig å fremskaffe i Norge, men noen steder kan man få kjøpt ferdig salsa verde. I tamilske butikker selges av og til grønne tomater. Noen chilityper, f.eks. jalapeños, er svært lett å skaffe, mens andre typer som serrano, güero og chipotle også finnes noen steder. Er man heldig, kommer man også over en del tørre varianter av andre chilityper. Ferske poblano-chilier er svært sjeldne, og man er henvist til de avlange paprikatypene fra Midt-Østen som en ikke fullgod erstatning.

 

Et annet problem er forholdet pris og kvalitet i Norge. Råstoffer som lime, koriander, squash og avocado er forholdsvis dyre i innkjøp, og kvaliteten er ofte dårlig. Koriander kan man dyrke selv, og mange av de andre råstoffene kan ofte kjøpes noe billigere på innvandrerbutikker.

 

Fiskeretter fra Mexico kan imidlertid fint brukes med norsk fisk. Ceviche, som lages av rå fisk, er sannsynligvis mye tryggere mat tilberedt i Norge enn i Mexico, i alle fall for sarte, norske mager.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Meksikansk_mat

 

På tide å gjøre matlaging og opplevelser i Norge langt mer spennende! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg ville sørget for atte det ikke skulle vært "gamøle rapporter" som skulel være hovedårsaken til atte barnet skulle blitt tatt i fra mor eller far dersom foreldrene hadde en diagnose. Skulle vært lagt vekt på åssen foreldrene er nå! i forhold til før å gått ut ifra det! pluss at jeg ville sørget for atte alt ville blitt sjekket opp og utsatt rettsaker hvis det er muligheter for endringer med hensyn til nye rapporter.

Lenke til kommentar

Vet forøvrig om en ting til jeg ville gjort: På lagt hvert eneste fylke, hver enste, kommune, hver eneste by, hvert eneste tettsted, kort og godt alt og alle med annsvar for et sted å strø skikkelig på vinteren når det er glatt! Og pålagt dem kjempebot samt annsvar for enhver som måtte skade seg dersom de ikke holder påbudet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...