Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva mener du om trimming av moped?


Hva mener du om trimming av moped?  

171 stemmer

  1. 1. Hva mener du om trimming av moped?

    • FOR, jeg mener at triming av moped er forsvarlig.
    • FOR, jeg mener at fjerning av plombering er forsvarlig.
    • IMOT, jeg mener at trimming av moped er uforsvarlig.


Anbefalte innlegg

Fant dette på tryggtrafikk.no! står det ikke at det er farligere med lett mc enn moped? hvis jeg ikke er helt på jorde nå..

 

"Trimme eller ikke trimme"

 

Trygg Trafikk har sammenliknet ulykkestall for moped og lett motorsykkel. Trimmede mopeder kan ofte gå i mer enn 80 kilometer i timen og er i realiteten å regne som lett motorsykler. Sammenlikningen viste at det er tre ganger så farlig å kjøre lett motorsykkel som moped. Når det gjelder antallet drepte eller alvorlig skadde er tallet fem ganger høyere. Opplæringen i lett motorsykkel er grundigere og bekledningen bedre, men det kompenserer ikke for den økte hastigheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske åpenbart at det er farligere og antallet drepte øker når hastigheten øker, ungdom er nyskjerrig i fart og når man har et visst antall kilometer til rådighet kan det fort gå for fort i svingene. Hvis man kunne ha kjørt en motorsykkel som gikk i 200 km/t ville tallene steget enda mer, men hvis den bare gikk i 30 km/t ville tallene vært nære 0. Det er rimelig straight forward.

Jeg har selv en scooter som går i 95, og det er selvfølgelig umulig å unngå mulige farlige situasjoner når man har "såpass" mye km/t til disposisjon, hadde jeg hatt en scooter som gikk i 45 km/t ville jeg ikke ha brydd meg om å "raske" svinger eller noe lignende.

Endret av Wiciwato
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ungdommer på moped er uforsvarlige nok som de er. Jeg ser heller ikke poenget ved å gå fortere enn 50 km/t da dette er fort nok, og moped hovedsaklig er for kortere strekninger.

 

Mopeden min står i orginal stand nå pga jeg skal på teknisk kontroll.

Selv på små strekninger, blir jeg nesten meid ned av utolmodige bilførere...

Har du kjørt moped selv? Da ville du ikke sagt at 50 km/t er nok

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha fart, hvorfor ikke lett mc? Da får du lov til å kjøre fort, og opplæringen til det og. Moped er for lav fart, i tett trafikk for å snike i køen og i byen.

 

Jeg er enig, men problemet ligger i at man kan få moped mye kjappere enn lett mc, i tillegg kan førerkortet koste tre ganger så mye.

 

Jeg tror lett mc hadde vært mye mer vanlig hvis de hadde:

 

- Oppkjøring før du er 16 for de som f.eks har bursdag i februar, kan de få oppkjøringa f.eks i september året før.

 

- Få betraktelig ned prisen på førerkortet til kanskje 10.000

 

- Få en slags masseopplæring slik at førerkortet tar mye mindre tid og arbeid.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha fart, hvorfor ikke lett mc? Da får du lov til å kjøre fort, og opplæringen til det og. Moped er for lav fart, i tett trafikk for å snike i køen og i byen.

 

Altfor dyrt. rett og slett.

Du betaler ALT for mye for å bare kunne kjøpe 125cc..

Mye bedre med en moped på 50cc, billig førerkort, forholdsvis billig sykkel og heller kjører på med mellomtung / tung mc lappen når den tid kommer.

 

Prisen for 125cc er rett og slett idiotisk høy til at du bare kan kjøre 125cc..

Lenke til kommentar

Enig med personen over. 125cc er altfor dyrt og 125cc sykkel er vesentlig dyrere. Utover å kjøre 125cc så er den lappen helt ubrukelig spør du meg. Man er 16 når man tar den og når man er 18 så skal mange påbegynne billappen og da blir det bare for dyrt. Det finnes faktisk personer som bort litt langt fra vanlige byer og å kjøre 45km/t er liksom ikke nok. 60km/t er passe hastighet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En ting er sikkert, og det er at så lenge folk kjører som idioter blir ihvertfall ikke hastighetsgrensa øka. Flertallet på en moped kjører jo på full gass uansett hvor de kjører, til og med de som kjører uorginal og argumenterer for at det er så utrygt å kjøre i bare 45. Ville forbikjøringer både på høyre og venstre side av kjøretøyene foran, ligger bare få meter bak kjøretøyet foran selv i "høye" hastigheter, null respekt for vikeplikt og andre trafikanter. Når man beviser at man ikke eier hverken trafikkultur eller trafikkforståelse, så skjønner jeg godt at vi har den grensa vi har i dag.

 

Da jeg kjørte moped for en del år tilbake ønska jeg at grensa skulle vært 60km/t, men etter å ha vært bilist i noen år nå så er jeg i ferd med å endre mening. Det finnes altfor mange kamikazepiloter der ute som overhodet ikke er modne nok til å kjøre noe som går fortere. De som trimmer mopedene er ikke det spor bedre. Her gjelder det gjerne å hoppe lengst på ei fartsdump i 30-sona med en ungeflokk i veikanten som tilskuere, eller klare å kjøre forbi flest mulig andre trafikanter, om det så måtte være over sperrefelt med møtende trafikanter imot. Og skulle man komme utfor en ulykke så kan man fort ende opp med å betale forsikringsselskapet, og som en fattigmann i rullestol resten av livet, eller som en fattig forsørger for nettopp en som havna i rullestol fordi han ble påkjørt. Men det tenker man jo selvsagt ikke på..

 

Nei, bevis at dere er modne nok før dere kommer og klager over at det går så sakte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

En ting er sikkert, og det er at så lenge folk kjører som idioter blir ihvertfall ikke hastighetsgrensa øka. Flertallet på en moped kjører jo på full gass uansett hvor de kjører, til og med de som kjører uorginal og argumenterer for at det er så utrygt å kjøre i bare 45. Ville forbikjøringer både på høyre og venstre side av kjøretøyene foran, ligger bare få meter bak kjøretøyet foran selv i "høye" hastigheter, null respekt for vikeplikt og andre trafikanter. Når man beviser at man ikke eier hverken trafikkultur eller trafikkforståelse, så skjønner jeg godt at vi har den grensa vi har i dag.

 

Da jeg kjørte moped for en del år tilbake ønska jeg at grensa skulle vært 60km/t, men etter å ha vært bilist i noen år nå så er jeg i ferd med å endre mening. Det finnes altfor mange kamikazepiloter der ute som overhodet ikke er modne nok til å kjøre noe som går fortere. De som trimmer mopedene er ikke det spor bedre. Her gjelder det gjerne å hoppe lengst på ei fartsdump i 30-sona med en ungeflokk i veikanten som tilskuere, eller klare å kjøre forbi flest mulig andre trafikanter, om det så måtte være over sperrefelt med møtende trafikanter imot. Og skulle man komme utfor en ulykke så kan man fort ende opp med å betale forsikringsselskapet, og som en fattigmann i rullestol resten av livet, eller som en fattig forsørger for nettopp en som havna i rullestol fordi han ble påkjørt. Men det tenker man jo selvsagt ikke på..

 

Nei, bevis at dere er modne nok før dere kommer og klager over at det går så sakte.

Beste innlegget hitill i tråden. Ser ikke en ting i ditt innlegg som jeg enten ikke kjenner meg igjen i eller har opplevd. Det er nettopp som du sier, bånn gass i 30-sone, hoppe på fartsdumpler og kjøre forbi flest mulig andre. Men dessverre er jeg ikke bedre en noen andre, så stiller meg temmlig i glasshus her. Kjører også trimmet moped som gjør rundt 100km/t. Egentlig ingen grunner for å øke hastigheten når man tenker seg om :thumbdown:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

En ting er sikkert, og det er at så lenge folk kjører som idioter blir ihvertfall ikke hastighetsgrensa øka. Flertallet på en moped kjører jo på full gass uansett hvor de kjører, til og med de som kjører uorginal og argumenterer for at det er så utrygt å kjøre i bare 45. Ville forbikjøringer både på høyre og venstre side av kjøretøyene foran, ligger bare få meter bak kjøretøyet foran selv i "høye" hastigheter, null respekt for vikeplikt og andre trafikanter. Når man beviser at man ikke eier hverken trafikkultur eller trafikkforståelse, så skjønner jeg godt at vi har den grensa vi har i dag.

 

Da jeg kjørte moped for en del år tilbake ønska jeg at grensa skulle vært 60km/t, men etter å ha vært bilist i noen år nå så er jeg i ferd med å endre mening. Det finnes altfor mange kamikazepiloter der ute som overhodet ikke er modne nok til å kjøre noe som går fortere. De som trimmer mopedene er ikke det spor bedre. Her gjelder det gjerne å hoppe lengst på ei fartsdump i 30-sona med en ungeflokk i veikanten som tilskuere, eller klare å kjøre forbi flest mulig andre trafikanter, om det så måtte være over sperrefelt med møtende trafikanter imot. Og skulle man komme utfor en ulykke så kan man fort ende opp med å betale forsikringsselskapet, og som en fattigmann i rullestol resten av livet, eller som en fattig forsørger for nettopp en som havna i rullestol fordi han ble påkjørt. Men det tenker man jo selvsagt ikke på..

 

Nei, bevis at dere er modne nok før dere kommer og klager over at det går så sakte.

 

 

 

Jeg er ikke engang gammel nok til moped enda, men like vell synes også jeg dette var det beste innlegget hittil!

Bare når jeg ser utover en rundkjøring, eller sitter på med bil, så ser jeg alle mopedene som plutselig kommer fram. Som du skriver eier de ikke forståelsen, de har ikke peiling på riktig regler, blinking, plassering, og dette med at de kjører full gass overalt. Mange her på forumet kan jeg tenke meg har en ekstra interesse for moped, så det gjelder ikke alle. Men dessverre så er veldig langt over flertallet dårlige mopedsjåfører. Opplæringen er også alt for dårlig, eller den er forsåvidt ikke alt for dårlig, men hvis det skulle ha blitt lov til høyere hastighet, da ville opplæringen ha vært langt ifra nok. Du trenger TGK, mopedkjøring også teoriprøven. TGK trenger du egentlig ikke å følge med noe særlig, samme med kjøringen. Du bare deltar og gjør som du får beskjed om. Altså ingen lærer som kontrollerer at du er god nok og en forsvarlig sjåfør. (Bortsett ifra kjøregårdsøvelser osv)

Jeg synes mopedgrensa burde være akkurat som den er, hvis den skulle bli endret til høyere hastighet, så må opplæringen bli bedre, noe som går utover lommeboken din. Akkurat det eneste argumentet på hvorfor man ikke tar lett lappen. Dessuten har jeg ingen tro på at grensen kommer til å bli endret. Som noen har skrevet i tråden her før, gå heller inn for å få lettlappen mye billigere!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

''Dumme'' folk skulle aldri fått lappen, farlige for trafikken og alle medtrafikanter. Samme er det med trim. Finnes grenser for hvor fort en moped bør gå, 60km/t mener jeg er greit. Ser ikke vitsen med at mopeder skal gå x antall kilometer over 100km/t. Er jo bare et fremkomstmiddel og ikke et leketøy. :yes:

Selv er jeg i mot trim. Er en grunn til at originale 50cc mopeder går så seint som de gjør. MEN, om man har god nok grunn til å trimme så er jeg for. Jeg har kun trimmet fordi jeg har blitt presset ut av veien flere ganger som er et resultat av en skadet moped.

 

eDit; Leif.

Endret av MusiQ
Lenke til kommentar

''Dumme'' folk skulle aldri fått lappen, farlige for trafikken og alle medtrafikanter. Samme er det med trim. Finnes grenser for hvor fort en moped bør gå, 60km/t mener jeg er greit. Ser ikke vitsen med at mopeder skal gå x antall kilometer over 100km/t. Er jo bare et fremkomstmiddel og ikke et leketøy. :yes:

Selv er jeg i mot trim. Er en grunn til at originale 50cc mopeder går så seint som de gjør. MEN, om man har god nok grunn til å trimme så er jeg for. Jeg har kun trimmet fordi jeg har blitt presset ut av veien flere ganger som er et resultat av en skadet moped.

 

eDit; Leif.

For mange er det begge deler. Men enig som du sier. Men orginale 50cc burde vært plombert slik at de også greide oppoverbakkene like greit. På nye sykkler på med AM6 bruker de "power-up" systemet som blokerer digitalt noe som gjør at man ikke mister kraften. Slik burde det vært på flere mopeder.

Lenke til kommentar

Er vel begge deler for de fleste i starten, men tar ikke lang tid før man vokser fra det, eller blir lei og vil at det skal gå enda fortere.

Det der er enig i, flere sykler burde hatt Power-Up, det er jo genialt! Min (Derbi) gikk originalt 39-41km/t på sletta, og i bakkene måtte jeg ned i 1.gir hele tiden. Da gikk det ca i 10km/t. Hadde ingen kraft, ikke på høyt turtall og ikke på lavere turtall. Daueste sykkelen jeg har vært borti. Dette ble jeg selfølgelig meget fort lei av.

Mopeder med typen Piaggio motor (Nyere Derbi, Gilera, Aprilia osv) Burde hatt Power-Up de også. Men i stedet drever de syklene slik at de oppnår makimal akselerasjon og trekkraft. Er ingen dum idè det heller men er jo skadelig å kjøre på max turtall over så lange strekninger med lett dreving. Power-Up. :new_woot:

Endret av MusiQ
Lenke til kommentar

Er vel begge deler for de fleste i starten, men tar ikke lang tid før man vokser fra det, eller blir lei og vil at det skal gå enda fortere.

Det der er enig i, flere sykler burde hatt Power-Up, det er jo genialt! Min (Derbi) gikk originalt 39-41km/t på sletta, og i bakkene måtte jeg ned i 1.gir hele tiden. Da gikk det ca i 10km/t. Hadde ingen kraft, ikke på høyt turtall og ikke på lavere turtall. Daueste sykkelen jeg har vært borti. Dette ble jeg selfølgelig meget fort lei av.

Mopeder med typen Piaggio motor (Nyere Derbi, Gilera, Aprilia osv) Burde hatt Power-Up de også. Men i stedet drever de syklene slik at de oppnår makimal akselerasjon og trekkraft. Er ingen dum idè det heller men er jo skadelig å kjøre på max turtall over så lange strekninger med lett dreving. Power-Up. :new_woot:

De digg pizzadrevene til Derbi :whistle: Alle som trimmer må dreve om :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...