Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva mener du om trimming av moped?


Hva mener du om trimming av moped?  

171 stemmer

  1. 1. Hva mener du om trimming av moped?

    • FOR, jeg mener at triming av moped er forsvarlig.
    • FOR, jeg mener at fjerning av plombering er forsvarlig.
    • IMOT, jeg mener at trimming av moped er uforsvarlig.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

snapback.pngHestekølle skrev 7. juli 2010 - 17:15:

Med din holdning holder du ikke lenge unna kasjotten, hils David Toska og lommemannen fra meg!

 

Ikke for å gå til person-angrep, men har ikke hørt så mye piss siden jeg sov under pissoaret på Oslo S!!!

 

For det første kan dette møkka-eksempelet skje med hvem som helst bil/moped 45/100 km/t.

 

Hvorfor dikter du opp slike tulle-situasjoner?

 

Hjelper ikke med sånne eksempler når de er så langt fra virkeligheten som du er fra å miste jomfrudommen.

 

Hvorfor driver du med sinnsyke personangrep? Hadde vært fint om denne diskusjonen holdt et OK seriøsitetsnivå.

 

Ta dekkene som nevnt før: vis de ikke er laget for 80 kmt. vil sirkuler kraften presse luften ut av dette dekket i 80.. eller trykket vil bli så høyt at ventilen sier bye bye. og det er vel

 

På mopdenen min står det at dekkene tåler 120km/t. Tviler på at noen dekk bare tåler 45km/t. De fleste mopeder går jo 55km/t++ orginalt, vet om flere som går i 70km/t, men det er jo ikke lov.

 

Kan du nevne noen mopeder som har disse hastighetene orginalt?

Ja Gilera RCR 50 08 mod.

post-171639-1279733081,1026_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hørte en kompis som kjøpte ped nå. Han fyren han kjøpte den av, annbefalte han faktisk å trimme mopeden, og tilbø å sette på trimsett.

Er jo en grunn til at man ikke skal kunne trimme.

Det er hvertfall ikke OK at man får beskjed om at man BURDE trimme mopeden i butikken.

 

Går på mopedkurs nå, og scooteren jeg kjører går i 60 på sletta orginalt(de 2 andre går vel litt over 50). Kjørelæreren som kjører foran veit jo det, og kjører litt over 50 tenker jeg på sletta.

Har jo vært borti 70, men var i nedoverbakke.

 

Så lenge det er en regel i Norge at man ikke skal kunne "trimme", mener jeg man burde følge denne. Jeg har en gammel yamaha DT 50, utrimma. Klart at det er kjett at alle kompiser kjører fra meg, og det er aldri kontroller i bygda her, men den dagen det er det, er jeg tross alt den eneste som kjører lovlig.

 

Syns det burde vært flere kontroller i Norge på akkurat dette. ! hvertfall der jeg bor! Mener at maksfart kanskje kunne vært 55-60 ihvertfall, men en regel er en regel, uansett hva du sier og gjør.

Endret av Majjuus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er forskjell på en fornuftig regel og en ufornuftig regel.

Om du setter norges lover foran din egen sikkerhet og helse, ok fine by me.

 

Scooteren går sikkert i maks 50, speedoen på scootere eller mopeder er upresise.

 

Og, det er ingen dårlig ting å tilby trim. hvorfor det? bare fordi det strider imot norsk lov som du så hjertlig sverger til? Bedre det enn at man trimmer uansett og gjør en dårlig jobb om man ikke kan skru.

Lenke til kommentar

Jeg kjører en gilera smt 50, herlig moped :D Den er trimma og går i 80 omtrent, merker at når jeg kjører hadde det ikke gått å kun ha ligget i 45 km/h på maks. Så er helt klart for at det burde være lovlig å kjøre fortere enn 45 på moped. Maks 70-80 er perfekt, men 45? Livsfarlig.

Lenke til kommentar

Jeg har en Gilera RCR 50, med trimsylinder 59cc og uplombert og dysa opp, den går i 80km/t, men jeg skal dreve den om så den går fortere. Når jeg kjører den så føler jeg meg trygg, selv om 80km/t er litt i meste laget syntes jeg at mopeder skulle gått i 60km/ i Norge, da kunne man i minste følge med i 60-sonen.

 

Jeg har også en scooter (Suzuki CP 50 1991) DEn går i 55km/t på speedoen, når jeg kjører den har det flere ganger skjedd at jeg har blitt pressa inni vei skuldra, og en gang kjørte en dame i en yaris nesten på meg, når hun skulle kjøre forbi. Jeg merket speilet hennes mot skuldra mi.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på en fornuftig regel og en ufornuftig regel.

Om du setter norges lover foran din egen sikkerhet og helse, ok fine by me.

 

Scooteren går sikkert i maks 50, speedoen på scootere eller mopeder er upresise.

 

Og, det er ingen dårlig ting å tilby trim. hvorfor det? bare fordi det strider imot norsk lov som du så hjertlig sverger til? Bedre det enn at man trimmer uansett og gjør en dårlig jobb om man ikke kan skru.

 

Sverger ikke til norsk lov så "hjertelig" som du sier. Syns det er for dumt å kjøre i 45, helt enig at deg også kan være farlig, iogmed at alle må kjøre forbi hele tiden. Jeg har derimot ikke tenkt til å måtte bekymre meg for å bli stoppet hver gang jeg ser politiet ( som er i bygda 2 ganger i året ellernoe), dersom jeg reiser ut av bygda.

 

Skjønner godt ønsket om å kjøre fortere, og ønsker det selv, det er jo ikke så ekstremt mye drag i peden. Den gir jo ikke akkurat på som bare det. (Yamaha DT 50 MX 1984mod)

Det er nok litt svakt å si i politikontroll hvis du blir stoppet å si at "speedoen er upresis på moped". Da jeg lå i 30 i 30sona med kjørelærer på motorsykkel foran, lå han og i 30. De 2 andre scooterene og, så det stemmer hvertfall nesten :)

Lenke til kommentar

Har forresten spurt kjørelæreren, og han mente at:

 

Det sto i loven at mopeden skulle være konstruert sånn at den ikke går fortere enn 45km/t.

Det sa ingenting om at mopeden faktisk gikk fortere enn 45. Han tolket loven slik at dersom mopeden er konstruert for å kjøre i 45km/t, og du ikke endret på konstruksjonen (inkl. motor osv) var mopeden uansett konstruert til å gå 45 km/t selv om den FAKTISK gikk fortere.

 

Dvs. at en moped som går i 60, men er konstruert for å gå i 45, kjøres lovlig, så lenge man holder fartsgrenser ofc.

Lenke til kommentar

Noen her som veit hva min gilera smt 50 2008 mod makser orginal? Jeg har ikke testan uten trim.

Tipper at den gjør ca. 50- 55km/t. Det var det min Gilera RCR 50 2008 gjorde før den ble trimmet. RCR og SMT og jo helt like bortsett fra knastedekk og turtallsteller.

Ok, takk! Da er suzuki RMX ganske heftig, den jeg brukte på kurset. Den gjorde 80 på flata, og den vakke trimma. Kjørelærern har vel antagelig tatt av plomba.

Lenke til kommentar

Har forresten spurt kjørelæreren, og han mente at:

 

Det sto i loven at mopeden skulle være konstruert sånn at den ikke går fortere enn 45km/t.

Det sa ingenting om at mopeden faktisk gikk fortere enn 45. Han tolket loven slik at dersom mopeden er konstruert for å kjøre i 45km/t, og du ikke endret på konstruksjonen (inkl. motor osv) var mopeden uansett konstruert til å gå 45 km/t selv om den FAKTISK gikk fortere.

 

Dvs. at en moped som går i 60, men er konstruert for å gå i 45, kjøres lovlig, så lenge man holder fartsgrenser ofc.

 

Feil. Det er ditt ansvar at sykkelen skal gå i 45km/t, selvom den gjør mer helt orginal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man burde få lov til kjøre i 60km/t ved å fjerne plombene, men ikke trimming som i sylinder, potte, svanehals, whatever som gjør 80-90km/t. Det er vesentlig forskjell.

Men hvis det bare var lov til å fjerne plombene ville mopedene gjort ulike hastigheter siden det er forskjell på hvor sterke de er orginalt. Min moped Gjør 90 ved å bare fjerne plomberingene. Jeg synes at Norge skal prøve å få endret EØS direktivet sånn at mopeder til EU ble plombert til 60km/t.

Lenke til kommentar
Så er helt klart for at det burde være lovlig å kjøre fortere enn 45 på moped. Maks 70-80 er perfekt, men 45? Livsfarlig.

 

Blir litt feil å si at 45 er livsfarlig.

Loven er vedtatt etter erfaringer, ulykkestatistikker og hva som er forsvalig for en 16 åring som ikke har så mye erfaring i trafikken. Hadde det resultert i mindre ulykker osv hvis 70-80 hadde vært lov, så hadde tror jeg Norge ganske sikkert hadde gjort om til det. Vi snakker om Norge her, der man setter på lover på alt mulig, for det meste bare pga sikkerhet.

 

Man burde få lov til kjøre i 60km/t ved å fjerne plombene, men ikke trimming som i sylinder, potte, svanehals, whatever som gjør 80-90km/t. Det er vesentlig forskjell.

Men hvis det bare var lov til å fjerne plombene ville mopedene gjort ulike hastigheter siden det er forskjell på hvor sterke de er orginalt. Min moped Gjør 90 ved å bare fjerne plomberingene. Jeg synes at Norge skal prøve å få endret EØS direktivet sånn at mopeder til EU ble plombert til 60km/t.

 

 

Edit: Leste litt feil her.

Enig i det siste du skrev her. Tror det vil løse mye ved og få ny plombering på 60 km/t, men jeg tror dette er noe som alikevell aldri kommer til å skje

Endret av mwftw
Lenke til kommentar

Blir litt feil å si at 45 er livsfarlig.

Loven er vedtatt etter erfaringer, ulykkestatistikker og hva som er forsvalig for en 16 åring som ikke har så mye erfaring i trafikken. Hadde det resultert i mindre ulykker osv hvis 70-80 hadde vært lov, så hadde tror jeg Norge ganske sikkert hadde gjort om til det. Vi snakker om Norge her, der man setter på lover på alt mulig, for det meste bare pga sikkerhet.

Grensen er satt til 45 på grunn av EØS-direktiv. Hva Norge alene måtte mene om dette betyr ingenting, vi er forpliktet til å følge dette direktivet uansett. Før dette direktivet ble innført var fartsgrensen 50 i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns absolutt at trimming av både girmoped og skuter er forsvarlig. Jeg har hatt originale mopeder, og det er et reint helvete å kjøre her på landet. Jeg har mange ganger opplevd å bli forbikjørt i mitt kjørefelt i svinger. Folk blir utålmodige og kjører forbi meg der det er lite oversiktlig. De tror kanskje at de kan kjøre forbi på veldig korte strekninger, siden jeg "bare" kjører i 35-45.

Har etterhvert trimmet alle mine mopeder, og da er det snakk om fullt oppsett (sylinder, gasser, effektanlegg, coil++), ikke bare fjerning av plomberinger. Min nåværende moped har en toppfart på ca. 95 km/t og har god akselerasjon som gjør at jeg glir lettere inn i trafikken.

Lenke til kommentar

Blir litt feil å si at 45 er livsfarlig.

Loven er vedtatt etter erfaringer, ulykkestatistikker og hva som er forsvalig for en 16 åring som ikke har så mye erfaring i trafikken. Hadde det resultert i mindre ulykker osv hvis 70-80 hadde vært lov, så hadde tror jeg Norge ganske sikkert hadde gjort om til det. Vi snakker om Norge her, der man setter på lover på alt mulig, for det meste bare pga sikkerhet.

Grensen er satt til 45 på grunn av EØS-direktiv. Hva Norge alene måtte mene om dette betyr ingenting, vi er forpliktet til å følge dette direktivet uansett. Før dette direktivet ble innført var fartsgrensen 50 i Norge.

 

Okei. Kan ikke akkurat så mye om hvor reglene kommer fra, men kan fortsatt tenkes at EØS hadde endret hvis det hadde resultert i færre ulykker osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...