Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva mener du om trimming av moped?


Hva mener du om trimming av moped?  

171 stemmer

  1. 1. Hva mener du om trimming av moped?

    • FOR, jeg mener at triming av moped er forsvarlig.
    • FOR, jeg mener at fjerning av plombering er forsvarlig.
    • IMOT, jeg mener at trimming av moped er uforsvarlig.


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Synspunkter:

 

45 km/t er i det tregeste laget, spesielt da med tanke på irritert trafikanter som kommer bakfra.

Dette utgjør jo en risiko. Rent praktisk sett er det også relativt upraktisk og kun kjøre 45 km/t.

 

På en annen side, som allerede nevnt, så er opplæringen av mopedister latterlig.

Eksempel: Kjenner folk som har kjørt moped forsvarlig i 2 år, for å så stryke på billappen.

 

Alternativer:

Fjerne plomberingen, mopeden forholder seg til de fartsgrensene som er, men har ikke lov til å kjøre på motortrafikkveg.

Opplæring bør da selvfølgelig utvides til disse hastighetene som igjen, vil resultere til en dyrere mopedlapp.

 

Kjempe for en billigere lett-mc lapp.

 

Beholde det slik som det er idag.

 

Det som jeg kunne vært med å bidratt til at flere hadde valgt i moped med hensyn til drivstoff og forurensing (spesielt i byområder).

Er at du kunne ha utvidet bil lappen med teknisk sykkel kjøring for å gi de med B-lappen mulighet til å kjøre uplombert moped, eventuelt lett-mc.

Da det trafikale er mye bortimot det samme.

 

Elbil, pfft! Gjør det lettere å velge moped mener jeg (akkurat nå er det lite som taler for).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Men ang mest mulig fart og skrytefaktor så blir jo dette en hobby, og det er sinnsykt lærerikt, blir som overklokking av pc'er, om å gjøre å få mest mulig ut av den uten at noe ryker, om man har en moped som går i 130km/t kjører man ikke i 130km/t overalt om du har litt common sense.

 

Likte sammenligninga mellom moped/pc.

 

Pc:

Sjangsen for å skade seg selv er liten, skade andre er enda mindre.

 

Moped:

Sjangsen for å skade seg selv/andre er mye større.

Du har muligheten til å dø, hvis du er fink nok.

Du kan ødelegger privat/offentlig område/eiendom hvis du gjør noe galt.

 

Eksempel.

 

Brått kjørte du litt fort på "bondelandet", det er pent vær, sol.

Du kan de over de jordene i nærheten(se toppen av biler innenfor 1km).

Du ser fartsgrensa er 50km/h, men ingen biler på veien kan da vel ikke skade at jeg kjører noen km/h ekstra(80km/h), så kommer du til en sving, som var litt skarpere en forventet, brått så bryter det til en stærk vind så du har problemer for å svinge kjapt nokk, og du kjører rett i et hus.

Hadde du kjørt i 45km/h(lovelig grense for moped), kunne du forhindre at du føyk inn i en vegg.

 

Men Common Sence er ikke alt, været kan gjøre ganske mye på kort tid.

Lenke til kommentar

Synspunkter:

 

45 km/t er i det tregeste laget, spesielt da med tanke på irritert trafikanter som kommer bakfra.

Dette utgjør jo en risiko. Rent praktisk sett er det også relativt upraktisk og kun kjøre 45 km/t.

 

På en annen side, som allerede nevnt, så er opplæringen av mopedister latterlig.

Eksempel: Kjenner folk som har kjørt moped forsvarlig i 2 år, for å så stryke på billappen.

 

Alternativer:

Fjerne plomberingen, mopeden forholder seg til de fartsgrensene som er, men har ikke lov til å kjøre på motortrafikkveg.

Opplæring bør da selvfølgelig utvides til disse hastighetene som igjen, vil resultere til en dyrere mopedlapp.

 

Kjempe for en billigere lett-mc lapp.

 

Beholde det slik som det er idag.

 

Det som jeg kunne vært med å bidratt til at flere hadde valgt i moped med hensyn til drivstoff og forurensing (spesielt i byområder).

Er at du kunne ha utvidet bil lappen med teknisk sykkel kjøring for å gi de med B-lappen mulighet til å kjøre uplombert moped, eventuelt lett-mc.

Da det trafikale er mye bortimot det samme.

 

Elbil, pfft! Gjør det lettere å velge moped mener jeg (akkurat nå er det lite som taler for).

 

Men du har jo også farlige bilister.

Jeg skulle hjem fra skolen(moped), ligger en person forran(sakte som fy, 10-- under fartsgrensa).

Så jeg tar å drar på, og han gjør det samme for at han IKKE skal komme bak meg, så jeg tar jo å bremser ned pga jeg vet at jeg ikke kunne kjørt forbi han.

 

Svære Lastebiler som legger seg rett bak deg (under 2m)slik at man akuratt ser personen.

Og fyker forbi deg med mindre enn 1m, i en sving mens det kommer biler fra motgående kjørebane.

 

Rett og slett, veiene kommer ALDRI til å være et bra sted å kjøre.

 

Bil/lastebil:

-

Mopeder

Gamlinger bak rattet

Elbler

 

Mopeder:

-

Biler/Lastebiler

Gamlinger bak rattet

Lenke til kommentar

 

Men ang mest mulig fart og skrytefaktor så blir jo dette en hobby, og det er sinnsykt lærerikt, blir som overklokking av pc'er, om å gjøre å få mest mulig ut av den uten at noe ryker, om man har en moped som går i 130km/t kjører man ikke i 130km/t overalt om du har litt common sense.

 

Likte sammenligninga mellom moped/pc.

 

Pc:

Sjangsen for å skade seg selv er liten, skade andre er enda mindre.

 

Moped:

Sjangsen for å skade seg selv/andre er mye større.

Du har muligheten til å dø, hvis du er fink nok.

Du kan ødelegger privat/offentlig område/eiendom hvis du gjør noe galt.

 

Eksempel.

 

Brått kjørte du litt fort på "bondelandet", det er pent vær, sol.

Du kan de over de jordene i nærheten(se toppen av biler innenfor 1km).

Du ser fartsgrensa er 50km/h, men ingen biler på veien kan da vel ikke skade at jeg kjører noen km/h ekstra(80km/h), så kommer du til en sving, som var litt skarpere en forventet, brått så bryter det til en stærk vind så du har problemer for å svinge kjapt nokk, og du kjører rett i et hus.

Hadde du kjørt i 45km/h(lovelig grense for moped), kunne du forhindre at du føyk inn i en vegg.

 

Men Common Sence er ikke alt, været kan gjøre ganske mye på kort tid.

 

 

Han sammenlignet jo ikke risikoen mellom det å trimme en moped å kjøre i 100 eller overklokke en pc! Han mener jo at det er som en slags hobby, at du prøver å trimme den for å få den til å gå fort uten at noe blir ødelagt. Og det samme er det når du skal overklokke en pc, og det er jo en hobby mange driver med.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Synnes det er litte forsvarlig å kjøre en mopped i 45km/t.

Er som folk skriver, blir jo feid forbi av store kjøre tøy som vil presse deg ut av veien.

 

Synnes det hadde vert mere forsvarlig vis de hadde gjort noe rundr 65-70 som de fleste gjør uten plommbe...

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Denne tråden er veldig død fortiden. Stund siden forrige post. Mopeden min lever fortsatt og i disse dager gjennomgår den en stor oppussing.

 

Dette gjøres:

Omtrekking av sal

Bremsevæska foran+bak

Bremseklosser foran+bak

Drev foran+bak

Kjede

Tennplugg

2 nye blinklys bak

Komplett vask av hele peden (tar ut motoren av ramma etc)

Ny lakkert org eksos med plombe

Ny dyse

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar

jeg syntes trimming av mopeder er ett must, å har selv hatt 4 trimmede mopeder. men værste med trim er de som har trim trur de er kongen av veien, samt kjører dritt fort på gangfelt osv. Det gjorde aldri jeg, å fikk heller aldri noe problem med politiet eller trim bot.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Synnes det er litte forsvarlig å kjøre en mopped i 45km/t.

Er som folk skriver, blir jo feid forbi av store kjøre tøy som vil presse deg ut av veien.

 

Synnes det hadde vert mere forsvarlig vis de hadde gjort noe rundr 65-70 som de fleste gjør uten plommbe...

Nå kan jo hastigheten forsvares delvis av den latterlige opplæringen du får i forkant av mopedlappen.

Lenke til kommentar

oooooooooooooooooooookåååååååååååååååå. Svært informativt. Min scooter veier rett rundt 100kg. En jeg kjenner har en scooter som veier mindre. Dette er fordi den veier mindre. Den går likevel tregere enn min scooter. Det er fordi det er en scooter fra landet Kina. Kina lager tregere scootere enn andre land, dog er de litt lettere, så hvis du er i humør for det så kan du trille den raskere enn andre scootere. Er du sterk i armene og ryggen kan du også bære den, f.eks gjennom kjøpesentre og forbi politisperringer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis det er en kinamoped så sitter det mest sansynlig en 4 takers motor i den, kinamopedene er ikke kjent for å gå veldig fort, kinamotorene er veldig slappe. Det er jo ganske lett å forstå hva som er grunnen for at noen mopeder går bedre enn andre. Alle mopeder som er registrert i Norge følger samme loverk.

Reglene er som følger:

max.50 ccm

max. 4 kW (ca.5.36HK)

max. 45 km/t

 

Det er få mopeder som har 4kW. Girkasser og forskjellene på motorene har mye å si (2t v.s 4t, porter etc)

Lenke til kommentar

Det er mye snakk rundt om mopeder bør gå i 45km/t eller ca. 60km/t. Jeg personlig synes at plombering i mopeden kan tas ut hvis fører betaler og gjennomfører et større, mer avansert kjøreprogram. Hvis man får bedre opplæring kan man få den kraften som motoren faktisk kan yte, i følge min mening.

 

Hvorfor skal andre ungdommer som kjører A1 få kjøre i 100km/t og de som kjører moped være bundet fast til under 50km/t?

 

De fleste som kjører moped bruker det nok bare som transportmiddel. Og da tenker folk "hvorfor gidder å kjøre fort da, når du bare skal komme fram?". Men det er da viktig å komme fram trygt uten å være redd for å bli forbikjørt uforberedt.

 

 

Hvorfor får en lettsykkel gå i 100km/t? Pga personen har betalt mer til staten osv. Jeg tror ikke det bare går på opplæring. Greit nok at Norge er strengt, men noe av det er nok med økonomi å gjøre. Jeg tror også det er derfor bilister er så negative til moped og slikt. De tenker sikkert bare at de ikke har fortjent en plass på veien som de har.

"Hvorfor skal de få være med i samfunnet på veien når de bare har gjort en liten test og betalt et par tusen", liksom.

 

 

De fleste mopeder går i 60km/t originalt og det synes jeg bør være lov. Det er Norges motorsykkelforretninger som bør sjekke om en moped følger loven. En ungdom bør ikke konsentrere all tankekraften på å sjekke om han kjører over 45km/t og om det kommer en bil bak.

 

 

Jeg kjører lettsykkel, men synes at folk som kjører moped bør da få kjøre litt i underkant av 60km/t, hvertfall. Det fører til mer flyt i trafikken og gjør så mopedførere blir med i dette samfunnet på veien. De fleste som kjøper lettsykkel kjøper det enten for å være mer sikker (med tanke på at dem er med de andre trafikken), eller for å kjøre fort. De fleste tenker sikkert at de egentlig vil ha lettsykkel på grunn av sikkerhet, men noen har ikke økonomisk mulighet til å gjøre det.

 

Burde folk som ikke har råd til å kjøpe sikkerheten dem trenger bli oversett og ikke tatt seriøst på veien?

 

Vi bor i Norge, her skal det ikke alltid handle om penger. Synd det blir et problem i dagens samfunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...