Gå til innhold

Avvikling av ordstyrerordningen


Anbefalte innlegg

Det har ligget i luften lenge og nå er det på tide å ta tak i det. Ideen var god, formålet var å engasjere brukerene i politikk og samfunn og sammen skape en ny norm for regulering av debatten, dessverre var gjennomføringen så som så.

 

Slik jeg har opplevd det som ordstyrer:

 

- Usikkerhet om hvilken grad av autoritet jeg skal oppføre meg med og hvilke verktøy jeg kan utøve den autoriteten med. Jeg tok i bruk blåfarge, det fungerte, men ble ganske hardt skille og ble veldig fremtredende i debatten. Det ble også kritisert for å være glorete.

 

- Manglende legitimitet: Mine oppfordringer ble ikke fulgt av brukere, enkelte brukere som nektet direkte å følge og bidro også til at andre ikke fulgte styringen. Resultatet ble i alle tilfeller at moderator blandet seg inn og måtte rydde opp, med oppfordring om at ordstyrers retninger ble fulgt. Det ble også kritisert (at både ordstyrer og moderator blander seg i samme tråd).

 

- Rolleblanding, ideen var både å være debattant og ta med seg ordstyringen passivt, i tillegg til den langt mer autoritære tilværelsen der man "måtte sette ned foten". Problemet blir da at når man tar på seg "ordstyrerkappen" uten å ha noen verktøy til å redigere eller hindre andre brukere i å kommentere i tråden, så ble det diskutering i tråden også.

 

- Manglende aktivitet fra vår side: Jeg hadde jo lenge en plan om å starte denne formelle debatten, problemet mitt ble semesteroppgaver, eksamenstider og bacheloroppgave som gjorde at jeg ikke klarte å engasjere meg i forumet. Samtidig var det også enkelte brukere på forumet som bevisst gikk imot alle autoriteter og da var det vanskelig å engasjere seg. Når jeg tok opp holdninger og væremåte til enkelte brukere på PM ble det ikke fulgt opp og det utviklet seg egentlig bare til debatt/krangel om andre ting.

 

 

Jeg tror at manglende engasjement blant ordstyrerene og brukerene, manglende legitimitet i rollen og mangel på verktøy gjør at ordstyrerrollen bør avvikles og det heller bør satse på flere veiledere (som i all forstand bare er den samme rollen, bare valgt ovenfor og ned og med langt flere verktøy til disposisjon) og moderatorer.

 

Problemet har da også vært at tråder ikke har trengt den lette hånden en ordstyrer kan ta med seg, og når det går for langt går det svært fort og da har en ordstyrer ikke verktøyene til å håndtere det. Idèen var god, men brukerene samlet seg ikke rundt det (det var en desidert mindredel som deltok aktivt i debatten om utforming av ordningen).

 

 

Det er derfor klart at ordningen ikke lenger har noe for seg og avvikles, eller legges på is om man vil si det. Det kan godt være det kan være hensiktsmessig å trekke frem denne ordningen igjen i fremtiden, men uten noe bred appell blant brukene i kategorien og manglende verktøy har den ikke den tiltenkte effekten per dags dato. Demokratiet fungerer ikke uten maktmonopol ;)

 

Mvh Aleksander

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for beskjeden. (Står fortsatt Ordstyrer i tittlen din). Selv tror jeg problemet var at hele mandatet var så uklart fra begynnelsen av. og som jeg også nevnte da ordningen ble diskutert så var det kansje litt mange endringer på en gang slik at folk ikke gadd/orket å engasjere seg i alt sammen.

Lenke til kommentar

Jeg har vært skeptisk til ordningen lengem, og jeg mener forsatt at det er en popularitetskonkurranse.

 

1. Et av problemene er ansvarfraskrivelsen de har. Den eneste måten de kan bli avsatt på er en avstemning uten diskusjon. Men selv om de bryter noen forumregler vil de forsatt være populære blandt de som som ikke er involvert. Moderatorer derimot vil havne opp i trøbbel om de bryter forumregler, spesielt om de er stolt av det. Ordstyrere derimot har like mye ansvar som et vanlig medlem, og det går ikke.

 

2. De trenger ikke å være aktive. Er moderatorer inaktive må de trekke seg. Vi har ikke sett så mye til Onaki eller hva han het.

 

3. De har ingen makt, fordi skal man ha makt så burde det være litt flere krav. Men uten makt er det vanskelig å få gjort noe, spesielt hvis de du prøver å rette folk som ikke liker deg.

 

Så fjern denne ordstyreordningen. Jeg vil heller foretrekke å få maktpersoner som jeg kan klage på om de misbruker stillingen sin. Men også maktpersoner som kan gjøre noe.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg må si meg ganske så enig med Rampage, men vil bare tilføye at jeg også synes manglende engasjement fra forumledelsen har vært et problem. Ideen var ellers god, men det er for mye annet som må tas tak i først. Forhåpentligvis kan ordningen tas frem igjen senere, men slik det er nå har det nok ikke stort for seg.

 

Og om noen skulle lure, er årsaken til manglende aktivitet fra min side eksamener og sommerferie, samt at jeg gikk grundig lei av all useriøsiteten på forsommeren.

 

Jeg ser også at vi allerede har blitt kastet (uten at jeg har fått noen som helst beskjed om det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...