Gå til innhold

Fotograf utestengt fra metroen på livstid


Anbefalte innlegg

Kjenner en som mista 2 tog og ble tvunget til å slette hele minnebrikken etter å ha blitt anholdt av vektere for å ta bilde av klokka på Oslo S mens han venta på toget. Kamerabagen ble også ransakt for å sjekke om det var flere minnekort der.

 

... og nei: Han hadde ikke skjegg ned til magan og mørke solbriller på. 21 år gammel (hvit som svanen) mann.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner en som mista 2 tog og ble tvunget til å slette hele minnebrikken etter å ha blitt anholdt av vektere for å ta bilde av klokka på Oslo S mens han venta på toget. Kamerabagen ble også ransakt for å sjekke om det var flere minnekort der.

 

... og nei: Han hadde ikke skjegg ned til magan og mørke solbriller på. 21 år gammel (hvit som svanen) mann.

 

Herremin..så vidt jeg vet har de ikke lovt til slikt, selv når jeg blir stoppet av politi får de ikke se i noe bag eller lomme hos meg, da får de værsego komme med en rettslig avgjørelse på at de har noe i bagen min og gjøre :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I lige måde. I følge han var det visstnok "La oss se, eller bli sittende her." -typ. Man vil jo bare hjem, det blir et hælvetes styr om man ikke gjør som man blir bedt om. Synd, for slike ting skjer så altfor ofte.

 

Merker jeg blir provosert av filmen og denne saken og. De er som småunger som blånekter selv om de vet de har feil og får det svart på hvitt. Livstidsban fra metroen, håpløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kjenner en som mista 2 tog ...

Trur jaggu jeg skal ta meg en tur ned der og ta bilder en dag, virker som det er litt å hente på å kjøre erstattnings saker.

 

Personlig blir jeg kvalm av disse terror "lovene". Ulogisk, nytteløst propaganda svineri, aldeles meningsløse til å "bekjempe" noe som helst. Gavner kun de maktsyke med utstrakt kontrollbehov. Hail!

Lenke til kommentar

Personlig blir jeg kvalm av disse terror "lovene". Ulogisk, nytteløst propaganda svineri, aldeles meningsløse til å "bekjempe" noe som helst. Gavner kun de maktsyke med utstrakt kontrollbehov. Hail!

God butikk for de som selger sikkerhetsutstyr og tjenester. Media elsker dette også fordi de kan selge masse aviser osv. på å hause opp stemningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

God butikk for de som selger sikkerhetsutstyr og tjenester. Media elsker dette også fordi de kan selge masse aviser osv. på å hause opp stemningen.

Samt den store "se, vi gjør noe!" plakaten politikerene kan gjemme seg bak.

 

Lurer på når alle spedbarn for operert inn id-chip og fjernterminerings ampuller. Slik at samfunnet får skikkelig beskyttelse mot uønskede elementer. Vi ønsker jo alle bare å nyte paradise hotel i ro og mak . Kanskje offentlig steining blir noe for TV, Iran viser vei med en om dagen. De har kommet til versjon 5 av anti-terror allerede.

Vel, Nok prat. Nå er viktigere ting på gang straks, nemlig kvartfinale.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hmm, hender ofte at jeg tar bilder på togstasjoner, kjøpesentre o.l. her i Norge. Hva gjør jeg om det kommer vektere og krever at jeg sletter hele minnebrikken og jeg ikke kjenner til om jeg har rett å ta bilder på stedet (om det er definert som privat/offentlig)? Har de rett til å anholde meg? Om jeg vet at jeg har lov til å ta bilder, hva skjer om jeg prøver å gå fra situasjonen og dem tar tak i meg?

 

Personlig tenker jeg egentlig i retning av å slette minnebrikken på stedet, slenge inn en ny tom minnebrikke om jeg skal ta flere bilder og gjennopprette dataene hjemme...

 

Har ikke viet så veldig mye oppmerksomhet til temaet før, men det siste året har kameraet hatt en tendens til å følge meg hvorhen jeg går, og dermed er det lett å komme borti noen som tar jobben sin litt for alvorlig.

Lenke til kommentar

Opptatt: Prøv og ta den regla når du krangler med 2 vektere du, loven og hva de gjør er og bli 2 forskjellige ting. Står sikkert i loven at de ikke kan ransake deg, men de fleste har ikke lyst og sitte på et rom eller lignende i flere timer.

Vektere er en egen rase, nå skal jeg ikke ta alle under en kam siden det finnes alltid unntak. Men om det er drittsekker eller de soom gjør som de skal som er unntaket er ikke godt og si til tider.

Vil gjerne se den loven der det står at vektere foreks. har lov til og ta løpefart og sparke noen ned:P

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Jeg vil kime inn her og støtte de som laget videoen, og en del folk som kritiserer antiterrorlover og nekting av fotografering/filming.

De som laget videoen kunne gjort en bedre jobb med å "tvinge" sikkerhetspersonellet til (mare som f. med tydelige ord og ikke gå videre til å snakke om noe annet) å si ut høyt "dere driver ikke med komersiell fotografering" og lignende for de relevante punktene.

Lenke til kommentar

Vel, man kan se det fra flere vinkler, fyren er nok og bevisst på å provosere.

 

Jeg husker før i tiden var det ikke uvanlig med fotoforbud, og særlig i nærheten av flyplasser etc. Man kan og spørre seg om man ta bilder over alt, og må ha alle rettigheter man selv ønsker. F.eks har det blitt mye bråk omkring googles streetfotografering som endel mener er utidig.

 

Det er aspekt med fotografering som kan og bør diskuteres, f.eks og dette at fremmede tar bilder av en selv både her og der i offentlige rom. Jeg liker det ikke, og ingen spør meg om lov. Og selv gjør jeg det aldri for det er en inngripen i folks private sfære. Det er ingen menneskerett å kunne fotografere fritt alt og alle.

 

Hvis det er mulig at det å nekte noen å ta bilder fra f.eks flyplasser og undergrund kan være en bit i dette å skape en tryggere verden for mennesker så støtter jeg det, tapet de som ikke da får ta bildene sine er ubetydelige i forhold. Verden er en ond plass, og ikke en lekegrind - noe vi alle må forholde oss til.

 

Tor

Lenke til kommentar

Så fordi et svært fåtall personer tar bilder mtp terrorisme så skal alle vi andre bøye oss for dem?

Hvis du aldri tar bilder med andre personer i, så ser jeg for meg at du sitter igjen med svært få bilder fra ferieturer etc...

 

Heldigvis er det ikke så ille her til lands foreløpig..

Lenke til kommentar

Kjenner en som mista 2 tog og ble tvunget til å slette hele minnebrikken etter å ha blitt anholdt av vektere for å ta bilde av klokka på Oslo S mens han venta på toget. Kamerabagen ble også ransakt for å sjekke om det var flere minnekort der.

 

... og nei: Han hadde ikke skjegg ned til magan og mørke solbriller på. 21 år gammel (hvit som svanen) mann.

Enkelte vektere har vel litt fortjent å bli kalt "tyttebærpoliti"...

 

De kan jo selvfølgelig som tidligere nevnt ikke kreve å få se innhold på minnebrikker, vesker etc.

De har heller IKKE anledning til å anholde deg i påvente av politi, en vekter kan KUN stoppe deg fra å gjøre en ulovlig handling. Var nå det jeg husker å ha lært på vekterkurset jeg tok for et par år siden...

Lenke til kommentar

Man kan også spørre seg om ikke å innskrenke på de friheter vi er vant til og som vi synes hører et sivilisert samfunn til, i frykt av terrorisme, er å la terroristene vinne. Vi burde jo bare ha fortsatt som før, og i den grad det er mulig overse dem fullstendig.

 

"Du er terrorist sier du? Så bra for deg da!"

"Phear me!"

"Så søt du er!"

"Grmbl!"

"Åhssasint! Åhssåsint atte!"

 

(En del sikkerhetstiltak må man jo ha, men slik det er nå er det bare latterlig! Jeg snakket en gang med en politimann som på Flesland hadde blitt fratatt en Brie fordi det var en varm sommerdag og osten derfor hadde blitt så bløt at den talte som væske og dermed ikke kunne tas gjennom sikkerhetskontrollen som håndbagasje...)

Lenke til kommentar

De har heller IKKE anledning til å anholde deg i påvente av politi, en vekter kan KUN stoppe deg fra å gjøre en ulovlig handling. Var nå det jeg husker å ha lært på vekterkurset jeg tok for et par år siden...

 

Jo da, men det krever at du tas på fersk gjerning i en forbrytelse med strafferamme på mer enn 6 måneder, og den pågrepne skal deretter straks overlates til politiet.

Ransaking er også lov under samme forutsetninger, men bare for å lete etter skjulte våpen, ikke etter bevismateriale på forbrytelsen (les:bilder).

 

Hvilken strafferamme fotografering på privat grunn uten tillatelse har, om det da overhodet er straffbart (og ikke bare en sivilrettslig sak), det aner jeg imidlertid ikke..

Lenke til kommentar

Kjenner en som mista 2 tog og ble tvunget til å slette hele minnebrikken etter å ha blitt anholdt av vektere for å ta bilde av klokka på Oslo S mens han venta på toget. Kamerabagen ble også ransakt for å sjekke om det var flere minnekort der.

 

... og nei: Han hadde ikke skjegg ned til magan og mørke solbriller på. 21 år gammel (hvit som svanen) mann.

Neste gang står du på prinsipp, om nødvendig ringer du politiet og gir beskjed om at du føler deg truet av en person som ønsker å enten stjele kameraet ditt eller utføre hærverk på det, og truer deg med vold. Inntill du angriper vekteren er det faktisk det denne personen er. Tar ha kameraet ditt er det tyveri, å slette bilder er hærverk (i verste fall destruksjon av bevismateriale dersom du f.eks. har fotografert vekteren bryte loven), i tillegg kommer det at all fotografering er tillatt på Oslo S så lenge du ikke skaper en hindring (mao. stativ).

 

Undertegnede har ved drevet aktiv gatefoto på Oslo S (inkludert fotografering av vektere som bokstavelig talt bærer ut en av våre nye landsmenn) uten at noen reagerte. Jeg tror de har blitt bedre de siste årene.

 

Men du burde ikke slettet bildene. Dersom de forsøkte å ta kameraet ditt burde det være enten ran eller tyveri, om de begynner å bruke makt mot deg burde det være overfall. Maktmisbruk kan ikke aksepteres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fotografen må gå til rettsak, loven er jo klar på dette området ifølge artikklen. Snart blir det vel ulovlig å bære kamera på offentlige plasser i enkelte land.

.. på lik linje med kniver, sverd, skytevåpen og slagvåpen. Vel, nå er det vel ikke noe som heter bæretillatelse for skytevåpen i USA, men fotoapparat, det er jo en real trussel :roll:

 

Amerikanske politikere bør tenke på at fotoapparater kan være med på å bekjempe terrorisme. Feriebilder, videoer osv har mangt en gang vært med på å oppklare diverse saker rundt om kring. Tenk f.eks på Kennedy-drapet. Politiet fikk uvurderlig hjelp i etterforskningen takket være folk som fotograferte og filmet. Ikke at det er fritt for usikkerhet i den saken, men hvis det hadde vært fotoforbud og videoforbud under bilkortesjen så ville politiet hatt langt færre holdepunkter.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...