Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvorfor whiner alle på telenor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og se på "svenske telenor" nemlig Telia. Da vil du se at det er ikke snakk om 10Mbit til 400kr der nei.

Forsåvidt et godt poeng. Men det finnes allikevel gode muligheter for å få opptil flere mbit til ganske hyggelige priser (iallfall så lenge man bor i urbane strøk. Så var det om tilsvarende urbane strøk finnes i noen særlig grad her i landet?). Hvem har vi her som kan tilby noe liknende? Firstmile og Bredbåndsfabrikken - ingen av dem har større dekning enn Oslo sentrum, og bare Bredbåndsfabrikken kan matche prisene.

 

Men det slår meg at vi kanskje er blitt en smule bortskjemte her oppe i nord. For eksempel har jo England et helt håpløst tilbud, skal jeg tro det jeg leser i britiske datablader. Og tross alt, 720kbit til fast pris ER bedre enn 64kbit dialup.

 

Men ang. 30GB-grensen. Skal man overgå den, må man hente hjem godt over 1GB hver eneste dag i hele måneden. Det er ikke helt enkelt, med mindre man sitter og henter hjem all verdens store filer som man strengt tatt ikke behøver.

Lenke til kommentar

Hate og hate... Selv har jeg ikke hatt noe valg. Flyttet inn i nybygg for ca ett år siden, og bestilte da adsl fra Tele2. Sjekket på forhånd at det gikk an å få adsl, men da karen fra Telenor kom for å legge inn telefonen viste deg seg at kablene var trukket til en sentral 4,7 km avgårde, og ikke til den nærmeste som var 1,7 km unna. Dette forundret også Telenormannen. Jeg antar at grunnen til at dette var gjort var fordi utbygger hadde avtalt med Telenor Avidi at de skulle stå for kabel TV. Dvs. at hvis Bravida (som på en måte er Telenor) la telefonkablene til en sentral langt unna, måtte de som ville ha internett raskere enn isdn bruke Telenor Avidi.

Jeg sendte et brev til kundeservice i Telenor etter å ha snakket med dem flere ganger på telefonen, og spurte om det fantes noen mulighet for å bli koblet til den nærmeste sentralen. Det brevet har jeg ikke fått noe svar på. Det hører også med til historien at den nærmeste sentralen er helt oppgradert på grunn av en næringspark som ligger like ved. Der har Telenor lenge hatt noen kontorer.

 

Jeg synes jeg har god grunn til å mislike dem.

Lenke til kommentar

Forsåvidt et godt poeng. Men det finnes allikevel gode muligheter for å få opptil flere mbit til ganske hyggelige priser (iallfall så lenge man bor i urbane strøk. Så var det om tilsvarende urbane strøk finnes i noen særlig grad her i landet?). Hvem har vi her som kan tilby noe liknende? Firstmile og Bredbåndsfabrikken - ingen av dem har større dekning enn Oslo sentrum, og bare Bredbåndsfabrikken kan matche prisene.

 

Joda jeg er helt enig i at det er vesentlig bedre bredbåndstilbud i Sverige, men det er ikke Telenor sin skyld. Vest og sørlandet begynner så smått og komme seg (BKK, Lyse og iVisjon) men det hadde jo hjulpet kraftig om staten hadde gått inn med handling og ikke bare pene ord. Pengene som skal gå til å lage digitalt bakkenett for TV kunne man jo fint brukt til å sponse fiberstrekking. Det skulle også bare mangle for å rette opp etter 90 tallets største teleskandale (det at politikerne gav Telenor kobberet) Men dette er jo en helt annen diskusjon enn grunner til å misslike Telenor.

 

Telenor er ikke staten lengre selv om staten har noen aksjer i Telenor. Folk retter skytset mot feil sted spør du meg.

Lenke til kommentar
Hate og hate... Selv har jeg ikke hatt noe valg. Flyttet inn i nybygg for ca ett år siden, og bestilte da adsl fra Tele2. Sjekket på forhånd at det gikk an å få adsl, men da karen fra Telenor kom for å legge inn telefonen viste deg seg at kablene var trukket til en sentral 4,7 km avgårde, og ikke til den nærmeste som var 1,7 km unna. Dette forundret også Telenormannen. Jeg antar at grunnen til at dette var gjort var fordi utbygger hadde avtalt med Telenor Avidi at de skulle stå for kabel TV. Dvs. at hvis Bravida (som på en måte er Telenor) la telefonkablene til en sentral langt unna, måtte de som ville ha internett raskere enn isdn bruke Telenor Avidi.

 

Tror nok det har helt andre årsaker enn disse konspirasjonsteoriene dine, antagelig lå det kabler til den sentralen i området så da bruker man de som er tilgjengelige.

Og få bytte sentral er ikke lett, du kan jo prøve og bestille på krysskobletlinje eller hva det heter.

Lenke til kommentar
Hate og hate... Selv har jeg ikke hatt noe valg. Flyttet inn i nybygg for ca ett år siden, og bestilte da adsl fra Tele2. Sjekket på forhånd at det gikk an å få adsl, men da karen fra Telenor kom for å legge inn telefonen viste deg seg at kablene var trukket til en sentral 4,7 km avgårde, og ikke til den nærmeste som var 1,7 km unna. Dette forundret også Telenormannen. Jeg antar at grunnen til at dette var gjort var fordi utbygger hadde avtalt med Telenor Avidi at de skulle stå for kabel TV. Dvs. at hvis Bravida (som på en måte er Telenor) la telefonkablene til en sentral langt unna, måtte de som ville ha internett raskere enn isdn bruke Telenor Avidi.

 

Tror nok det har helt andre årsaker enn disse konspirasjonsteoriene dine, antagelig lå det kabler til den sentralen i området så da bruker man de som er tilgjengelige.

Og få bytte sentral er ikke lett, du kan jo prøve og bestille på krysskobletlinje eller hva det heter.

 

Jeg tror ikke det har noe med konspirasjon å gjøre, mer med et selskap med frykt for tapte markedsandeler. De blokkene som ligger bare 150 m unna er tilkoblet den nye sentralen, men de er så vidt jeg vet tilkoblet upc kabel tv. De blokkene er på samme side av veien også. Hører også med til historien at han som kom fra Telenor hadde fått beskjed om at vi var tilkoblet den nye sentralen, men oppdaget at vi hørte til den langt unna da han var oppe i sentralen for å koble oss til.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det har noe med konspirasjon å gjøre, mer med et selskap med frykt for tapte markedsandeler. De blokkene som ligger bare 150 m unna er tilkoblet den nye sentralen, men de er så vidt jeg vet tilkoblet upc kabel tv. De blokkene er på samme side av veien også. Hører også med til historien at han som kom fra Telenor hadde fått beskjed om at vi var tilkoblet den nye sentralen, men oppdaget at vi hørte til den langt unna da han var oppe i sentralen for å koble oss til.

 

Det er nok kablingen og ikke hvor nær man er som avgjør dette, merkelig at de ikke så linjelengden i kapaks.

Lenke til kommentar

Telenor er flinke på tlf. har selv tlf (isdn 0g mobil) hos telenor og har aldri hatt noen problemer. Vet om mange som har problemer med f.eks. netcom. Derimot bredbånd burde di holde seg unna, ikke fordi det er dårlig kundeservis for nextgentel er langtifa noe bedre( heller verre) men fordi linjene deres ikke er bra nok.

Det som derimot plager meg meg med Telenor og forsåvidt di andre teleopperatørene er at ingen har enda noe tilbud til di som ikke kan få bredbånd, som f.eks fastpris for å vere oppkoblet hele tiden med ISDN. Det burde ikke vere umulig å komme med et slikt tilbud når aktørene ikke gidder å bygge ut bredbånd over alt .. Det er ikke lenge får regjeringen må inn å ta et tak for Bredbånds Norge fordi vi snart ligger LANGT etter andre land på dette pungtet. Danmark f.eks har full dekning i hele landet for ADSL. Etter min mening er ikke ADSL bra nok, (med tanke på at det snart kommer TV sendinger O.L over bredbånd) di bør heller satse på SDSL,SHDSL og fiber !!

Lenke til kommentar

Ja, de skulle holdt seg unna bredbånd. Da hadde det sikkert vært slutt på klaginga i dette forumet. Og å sammenligne Danmark med Norge er jo rimelig 'geografiløst'. Har du sett på kartet og topografien? Det finnes vel knapt ei bygd som ikke kan sammenligne seg med Drammen i størrelse, og hele landet er ikke større enn Finnmark, og panneflatt. Hvis alle bredbåndsressursene hadde satt inn i vårt nordligste fylke, hadde det vært 50 Mbit i hver lavvo og gamme.

Lenke til kommentar
Det som egentlig er den store steinen her, er jo den tette GB grensen som telenor har. Den er jo helt på trynet, finnes det andre firmaer i verden som har en lignende løsning ?

 

Tja i Australia er det visstnok vanlig at de betaler per megabyte de laster opp (og ned?)

 

Kan bekrefte det... AU75$/mnd for 512/128 kbps. 4GB opp/ned i peaktime, og 4GB opp/ned utenom, 00:00-07:00, totalt 8GB i måneden. Men så tilbyr de også faktisk 256/64 kbps ADSL linje her også...og kaller det bredbånd. Blir egentlig for dumt å sammenligne med Australia. Leste en uttalelse fra en australsk IT-kar her nede, og han mente på at Australia var ca 5 år etter i utvikling på IT-fronten.

 

For å putte det på en litt annen måte, folk kan INGENTING om data her nede, generelt sett altså. Dro i en databutikk for å kjøpe en router, selgeren var sikker på at det ikke var noe som het router, og kom med en hel haug med switcher, USB ADSL modem og det som værre var...måtte bare gå til slutt. Det internettabonnementet de selger mest, uten at jeg har sett det noen sted, må nesten uten tvil være analog...de reklamerer til og med på TV for det...

Lenke til kommentar
Ja, de skulle holdt seg unna bredbånd.

 

Uhm, jeg tror nok de fleste er fornøyd med sin ADSL fra Telenor, men det er de få som ikke liker det som sier i fra..

 

Uten Telenor så hadde ikke bredbåndsutbygginga i Norge vært den samme! :D

 

Når jeg først er i gang med å rose Telenor, så kan jeg jo legge frem at Telenor er SUVERENE på mobil priser og mobil abb.

 

 

MEN, jeg liker ikke nedlastinghetsgrensa og den dårlige upload'en til Telenor ADSL :D (har selv bestilt ADSL fra Firstmile :D , og jeg bor ikke i Oslo.. Vanse er plassen)

 

Til slutt: Må også huske på at det egentlig er ganske få som laster ned 30 gb i måneden, så da holder 1024/256 m/30gb tak LENGE! Telenor gjør bare dette for å spare linjene sine for flaskehals eller lignende (arrester meg hvis jeg tar feil)

 

 

Mvh.

Desloch

Autorisert Telenor forhandler :wink:

Lenke til kommentar

Telenor ADSL er generelt dårlig, ja såklart, noen er fornøyd, noen ikke, ingen nyhet det, slik er det jo med alt. MEN for oss som foreksempel kjører server hjemmefra, er det greit å ha ingen grense å slikt, å kjører man Ftp/Web/Irc/Media server, i tilegg til surfing å nbedlasting, blir det en GOD del på en måned ;) Mimer ( http://www.adsl.no har greie priser, ingen grenser, å statisk ip følger med linja uten ekstra kostnad ;) kan forsåvidt bruke linja til det man vil å (i USA å diverse andre land tillater mange ISP'er ikke at man kjører Ftp server b.l.a.) . Å telenor er forsåvidt likedårlig på dialup å.. Tro det eller ei, men de klarte å anbefale oss et internett abb. som var beregnet på Isdn linjer, å BARE isdn linjer, å gjett hva, de glemte å si at det faktisk var til BARE Isdn å, å ikke bare det, vi hadde analog linje tillogmed :p Nekter å tro at det er mange her til lands som IKKE har hatt dårlige erfaringer med telenor, uansett om de inrømmer det eller ikke.. Å når vi prater om Microsoft, Har aldri hatt problemer med dem, man kan ikke skylde på dem for egen inkompetanse.. :p Men, gidder ikke skrive mere, har FORTSATT ikke fått meg frokost så.. ;) (overse eventuelle skrivefeil forresten)

Lenke til kommentar

Hvis det er så mange som er så håpløst lei av Telenor ADSL, hvorfor ikke bare bytte over til BlueCom? De bruker nøyaktig det samme utstyret til Telenor, og de tar heller ikke installasjonsavgift. Har man mulighet til å få Telenor ADSL, kan man få BlueCom også. Dessuten yter de svært bra teknisk service.

Den eneste ulempen er at de leier Telenors nett, så det kan være ustabilt til tider.

Lenke til kommentar

Når jeg først er i gang med å rose Telenor, så kan jeg jo legge frem at Telenor er SUVERENE på mobil priser og mobil abb.

 

Suverent grådige?

 

Men allikevel billigere enn alle andre leverandører :)

 

 

^Desloch er tydeligvis ansatt i Telenor, ellers må han ha røkt noe som ikke er lovlig i Norge. Telenor Mobil er jo noe av det dyreste som finnes.

Lenke til kommentar
Jobba en stund på Opplysningen 180 (There no purgatory alike), og kan trygt si de spiller med urent mel i posen, monopol er ikke sunt :-?

 

vel, opplysningen er ikke noe serlig monopol pr idag.

Alle skriker monopol i hue og ræva, om det gjelder Kabel tv og Adsl.

Men finnes jo andre levrandører, Kabel, hva hva med en fet skål på veggen.

ADSL.... Kryr av andre alternativer...

 

 

skål på veggen ja, kva får man da+

jau viasat eller canaldigital....

 

****** ta tastatuuret... det har klikka

Lenke til kommentar
Telenor er flinke på tlf.

 

Da jeg skulle ha meg en ISDN linje (tror det var i '97), klarte de å rote bort bestillingen min. Ikke en gang, heller ikke to eller tre ganger, men de klarte å rote bort bestillingen min fire (4) ganger.

 

Til sammen ventet jeg 20 uker på en linje som aldri kom. Var jo selvsagt lovet 4 ukers leveringstid første gang jeg ringte.

 

Jeg kjenner flere personer som har opplevd akkurat det samme.

 

Det første jeg gjorde da jeg kom ut i arbeidslivet og fikk litt påvirkningskraft, var å flytte alle abon. i bedriften bort fra Telenor. Ikke nok med at Telenor taper masse penger på det (bedriften jeg jobber i har et telecom budsjett på ca 3 mil i året), men vi sparer mye på det, både i tid og penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...