Gå til innhold

Impliserer økt tilgjengelighet, økt konsum?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Økonomi 101 er et godt sted å starte for å forstå at økt tilgjengelighet fører til økt forbruk.

 

Jeg undersøkte på sidene til SIRUS: http://statistikk.sirus.no/sirus/. Og jeg fant følgende:

 

I 1980 var det 2439 skjenkesteder i Norge. I 2000 var dette tallet 6355. Hver nordmann drakk 5,98 liter alkohol i 1980, mens dette tallet var 5,60 i 2000.

 

Folk drakk altså bittelitt mindre alkohol i 2000, enn i 1980. Til tross for at antall skjenkesteder(og utsalgssteder) har økt? Dette strider jo helt imot påstanden om at det er automatikk mellom tilgjengelighet og konsum.

Lenke til kommentar

Økonomi 101 er et godt sted å starte for å forstå at økt tilgjengelighet fører til økt forbruk.

 

Jeg undersøkte på sidene til SIRUS: http://statistikk.sirus.no/sirus/. Og jeg fant følgende:

 

I 1980 var det 2439 skjenkesteder i Norge. I 2000 var dette tallet 6355. Hver nordmann drakk 5,98 liter alkohol i 1980, mens dette tallet var 5,60 i 2000.

 

Folk drakk altså bittelitt mindre alkohol i 2000, enn i 1980. Til tross for at antall skjenkesteder(og utsalgssteder) har økt? Dette strider jo helt imot påstanden om at det er automatikk mellom tilgjengelighet og konsum.

 

Det er ikke bare tilgjengelighet, men også pris, tilgang på andre rusmidler, begrenset utsalgstider osv.

Lenke til kommentar

Prisen har mykje meir å seie en tilgjengeligheita.

 

Den einaste store forskjellen mellom god og dårleg tilgang på alkohol er at om det er dårleg tilgang på alkohol så må du planlegge frammover i staden for å berre stikke innom ein butikk/kiosk for å kjøpe ved behov.

 

Grunnen til at forbruket har økt dei siste åra er vel fordi at vi har blitt meir pengesterke noke som fører til at prisen på alkohol ikkje lenger er avskrekkandes nok.

 

Ein anna ting er at begrensa tilgang på alkohol gjer at folk kjøper meir alkohol når dei fyrst kjøper. Dette trur eg fører til eit større forbruk. Har du drukket eit par øl ein kveld så er det ingen problem å drikke to til sidan du har kjøleskapet fullt av øl.

Men om du berre hadde hatt dei to flaskene med øl og hadde vært nødt til å ta beina fatt og gå til nærmaste kvelds/nattåpne butikk for å kjøpe nokre flasker til så er terskelen for å drikke meir mykje høgare.

Lenke til kommentar

Tror du virkelig jeg mener alle når jeg sier at det ikke er automatikk mellom tilgjengelighet og konsum?

 

Jeg tror virkelig ikke at det ikke er et relevant spørsmål i forhold til argumentet jeg fremsetter. ikke.

Jeg syns det var relevant. Du ser ut til å leve i den tro at unntak motbeviser flertallet, noe som er fullstendig ulogisk.

Lenke til kommentar

Men jeg har jo nettopp bevist at det ikke er automatikk mellom tilgjengelighet og konsum av alkohol. Eller er det feil i beviset mitt? ( har skjedd før ).

 

Hva er i såfall feilen jeg gjør?

 

Feilen du gjør er at du antar at det er automatikk mellom tilgjengelighet og konsum. Altså at tigjengelighet er det eneste som bestemmer hvor mye folk drikker (så tolker jeg deg ihvertfall). Tilgjengelighet er såklart ikke den eneste faktoren som spiller inn. Pris en som sagt også en viktig faktor. I tillegg er det en rekke andre variabler som spiller inn som feks kultur, religion, oppvekst, genetikk og så videre.

 

Det er sjeldent at det er kun en faktor/variabel som er bestemmende for et sosialt fenomen. For å ta noen eksempler, en som er vokst opp i et avholdsmiljø vil antageligvis drikke mindre enn en som ikke er det. Muslimer drikker mindre enn kristne fordi det her er forbudt i religionen (dog finnes det muslimer som drikker).

Lenke til kommentar

Når du sier at det ikke er "automatikk", prøver du å hevde at det ikke er sammenheng?

Du vet vel hva automatikk betyr? At det skjer automatisk. D.v.s. at X logisk implisererer Y. Dette betyr at dersom X skjer, så vil alltid Y skje. Noe som jeg har motbevist. Det er nemlig ikke alltid slik at mer tilgjengelighet logisk impliserer økt konsum.

 

Men det er sammenheng ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...