Gå til innhold

Alternativ til kontanter?


CRJ700xxl

Anbefalte innlegg

Okey, jeg har forsøkt å søke så godt jeg kunne etter tema om dette, uten å finne noe.

 

Jeg har relativt dårlig greie på økonomi, men her en dag satt jeg og en annen å diskuterte nettop hvorfor vi i det hele tatt trenger kontanter i samfunnet. Skjønner jo selvsagt at det vil være svært krevende å gjøre en så drastisk endring i systemet, men det første jeg tenker på viss det hadde vært slik er jo at det blandt annet ville tatt bort mye av grunnlaget for organisert kriminalitet og småkriminelle. Dessuten hadde det vært slutt på synlig tigging bl a.

 

Så derfor lurer jeg på hvordan det ville vært i et samfunn hvor all økonomi og pengebytte foregår elektronisk. Hvilke utfordringer ville det bydd på og er det noe som gjør dette umulig å gjennomføre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å ha alt av økonomi KUN på elektroniske datasystemer er veldig veldig risikabelt. Hvis disse skulle bli angrepet og satt ute av drift ville alle former for handel blitt svært vanskelig og hele infrastrukturen ville kollapset. De kriminelle aspektene er veldig dominerende i dataverdenen, bare at det ikke er like synlig. Man kan heller fjerne 1000 lappen om man vil begrense kriminalitet. Tar du bort 1000 lappen må kriminelle smuggle pengene ut i 500 lapper noe som betyr dobbel vekt og risiko.

Lenke til kommentar

Trenger da vitterlig ikke "kort" lengre, RFID brikker er en løsning, Fingreavtrykklesere, iris lesere, ansiktgjenkjenning. En blanding av disse ville ha vært perfekt, da er problemet med "å huske" kortet borte for godt også, samt at scamming blir meget vanskelig.

 

Teknologien er der!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Okey, jeg har forsøkt å søke så godt jeg kunne etter tema om dette, uten å finne noe.

 

Jeg har relativt dårlig greie på økonomi, men her en dag satt jeg og en annen å diskuterte nettop hvorfor vi i det hele tatt trenger kontanter i samfunnet. Skjønner jo selvsagt at det vil være svært krevende å gjøre en så drastisk endring i systemet, men det første jeg tenker på viss det hadde vært slik er jo at det blandt annet ville tatt bort mye av grunnlaget for organisert kriminalitet og småkriminelle. Dessuten hadde det vært slutt på synlig tigging bl a.

 

Så derfor lurer jeg på hvordan det ville vært i et samfunn hvor all økonomi og pengebytte foregår elektronisk. Hvilke utfordringer ville det bydd på og er det noe som gjør dette umulig å gjennomføre?

 

Hvis alt skulle foregå elektronisk hvordan skulle naboen beltale nabogutten på 8 for å klippe plenen hans? Og hvordan skulle gutten brukt pengene?

 

Og staten vil kunne overvåke oss 100% noe som vil gjøre Norge til et jævla nazi-overvåkningsland!

Lenke til kommentar
Hvis alt skulle foregå elektronisk hvordan skulle naboen beltale nabogutten på 8 for å klippe plenen hans? Og hvordan skulle gutten brukt pengene?
Svart arbeid tenker du på`?
Og staten vil kunne overvåke oss 100% noe som vil gjøre Norge til et jævla nazi-overvåkningsland!
Der er jeg enig.

Jeg er heller ikke for å opperere noe brikke inn i kroppen, eller bruke fingeravtrykk til å identifisere meg.

Lenke til kommentar
Der er jeg enig.

Jeg er heller ikke for å opperere noe brikke inn i kroppen, eller bruke fingeravtrykk til å identifisere meg.

Har du noe å sjule eller? :p

Ja, jeg har veldig mye å skjule, men ikke serlig mye av det er kriminelt.

Bryter skjedent loven, og når jeg gjør det er det er det vel enten fordi jeg driver med fildeling, eller fordi jeg kjører for fort. Eventuelt andre forseelser.

Lenke til kommentar
Hvis alt skulle foregå elektronisk hvordan skulle naboen beltale nabogutten på 8 for å klippe plenen hans? Og hvordan skulle gutten brukt pengene?
Svart arbeid tenker du på`?
Og staten vil kunne overvåke oss 100% noe som vil gjøre Norge til et jævla nazi-overvåkningsland!
Der er jeg enig.

Jeg er heller ikke for å opperere noe brikke inn i kroppen, eller bruke fingeravtrykk til å identifisere meg.

 

Nei jeg snakker om barn som ikke har foreldre med økonomi til å hjelpe dem vær gang de skulle trenger det som det finnes andre måter å gjøre ting på ved å utføre en tjeneste for naboen som kan resultere i en tjeneste tilbake.

Lenke til kommentar

hvilket øye brøker man når det må scannes ? høyre, venstre eller begge ?

hvordan vil dette funger for en person som er blind ?

 

og hvor sikker er disse skannerne ?

 

for en person som har foretatt en øyeoperasjon eller skadet på det rette øyet vil det også være et problem.

også har man all de andre små problemene når fingeren er skadet eller når scanneren ikke virker på brikken.

 

bare tenk på hvor fast man står når det elektroniske betalingssystemet i en butikken , hos frisøren , nettbanken o.s.v ikke fungerer

 

til slut henviser jeg innlegget mit til posten" det kontanløse samfunnet , hva mener dere ? "

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...