Gå til innhold

Hvilke programmerings språk kan dere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min erfaring ifra høyskolen, er at elevene der har enklere å forstå algoritmer enn de har med å forstå programmering. I løpet av de tre årene nå, så er de færreste istand til å skrive programmer på egenhånd, enda de kan linked list, queue, stack, generiske algoritmer, radix sort, quick sort, etc. etc. etc. som de har hatt som egne fag.

 

Likevel, så trøbler de aller fleste med helt grunnleggende ting, som for eller while? struct eller class? interface eller abstract? hvilken datatype?

Selv om de kan alle disse algoritmene godt, og har hatt obligatoriske innleveringer i dem, så trengte samtlige hjelp i grafisk databehandling, når en faktisk skulle sette sammen et program helt på egenhånd. Grunnen sånn jeg ser det, er at det blir fokusert alt for mye på algoritmer, og alt for lite på generell programmering. En blir ikke flink til å programmere av å kunne algoritmer.

 

Jeg tok de tre første åra på en høyskole (HIVE), og det vi lærte av algoritmer der var ikke så veldig bra. Lærte en del grunnlegende metoder som du nevner, men vi gikk ikke noe særlig inn i dybden på hvordan man designer egne algoritmer. Og det vi lærte om GA var fryktelig simplifisert. Skal man hvite hvordan en skal tilpasse GA til div problemer og få den til å fungere på en effektiv måte så er det en god del mer kunnskap som skal til en det vi lærte der. Det er masse fin justeringer som må til for å finne en god løsning, hender også at man ikke finner en løsning om man ikke har justert ting korrekt.

 

Den høyskolen jeg gikk på så hadde de også altfor få obligatoriske innleveringer i programmeringsfag, men forhåpentligvis har det endret seg. Hvis det er det samme der du gikk, så er det kanskje ikke så rart at flere hadde problemer. Det burde vært ukentlig obligatoriske øvinger i fag som introduserer et programmeringsspråk, og samme med et som starter en i algoritmer (lærer og programmere av det også).

Lenke til kommentar

når en har løst et problem med et prog.språk så er det ikke så let å løse det med at annet hvis prinsippene er fundamentalt anmeldes, spesielt hvis man ikke forstår dem.

 

hvis man ser tilbake på eksemplet skrevet i Phyton , en del innlegg lit lenger oppe , så kan det virke som om det er svær mye kodelinjer bare for å skrive ordne "halo World" på skjermen.

 

med pscal/delphi lot de seg ordne med maks 10 kode linjer ( egentlig tror jeg at det var bare 4-5)

 

unit Unit4;

interface

uses
 Windows, Messages, SysUtils, Variants, Classes, Graphics, Controls, Forms,
 Dialogs, StdCtrls;

type
 TForm4 = class(TForm)
Label1: TLabel;
procedure FormActivate(Sender: TObject);
 private
{ Private declarations }
 public
{ Public declarations }
 end;

var
 Form4: TForm4;

implementation

{$R *.dfm}

procedure TForm4.FormActivate(Sender: TObject);
begin
label1.Caption:='holo world';
end;

end.

 

 

er det noen som kan oversette det til et annet språk ?

Lenke til kommentar

Det som kommer nærmest den måten å sette opp GUI på er vel kanskje Visual Basic, men dette har jeg ikke rørt på mange år.

 

Python-eksempelet lenger opp gjorde jo masse mer enn å skrive "Hello, world!".

 

Det man trenger er kun

print "Hello, world!"

men dette skriver output til konsollet, og ikke til en label i et GUI.

Lenke til kommentar

hvis man ser tilbake på eksemplet skrevet i Phyton , en del innlegg lit lenger oppe , så kan det virke som om det er svær mye kodelinjer bare for å skrive ordne "halo World" på skjermen.

For å skrive hello world i python trengs kun denne ene korte linjen.

print "Hello world!"

Man trenger ikke skrive så mye kode i python som man må i språk som c++ og java for å utføre samme oppgaven. Det er vel en av hovedgrunnene til å bruke python. Desvere er den endel tregere når den kjører, men om fart ikke er ekstremt viktig så fungerer den bra.

 

EDIT: ser jeg var litt treg på avtrekkeren.

Endret av -kga-
Lenke til kommentar

unit Unit4;

interface

uses
 Windows, Messages, SysUtils, Variants, Classes, Graphics, Controls, Forms,
 Dialogs, StdCtrls;

type
 TForm4 = class(TForm)
Label1: TLabel;
procedure FormActivate(Sender: TObject);
 private
{ Private declarations }
 public
{ Public declarations }
 end;

var
 Form4: TForm4;

implementation

{$R *.dfm}

procedure TForm4.FormActivate(Sender: TObject);
begin
label1.Caption:='holo world';
end;

end.

Ærlig talt: jobber dere mye med console programmer? Det gjør ikke jeg :/

Her er ihverfall samme i C#:

using System.Windows.Forms;
public class MyForm : Form
{
 Label label1;
 public MyForm()
 {
   label1 = new Label() { Text = "Hello World!" };
   Controls.Add(label1);
 }
}

Lenke til kommentar

Ærlig talt: jobber dere mye med console programmer? Det gjør ikke jeg :/

 

Har ikke giddi å lære meg GUI i python, GUI er kjedelig. Brukte Python GUI en gang for å vise noen bilder når jeg lærte meg litt om bilde processering og gjennkjenning.

 

 

Forøvrig er Python ett digg språk for å teste/lære ny kunnskap og for prototyping. Mindre kode skriving og lett språk og lære seg. Det lille jeg husker fra det lille jeg kunne om Ruby så virket det også rimelig bra til slikt. Men er ett par år siden jeg brukte det, og jobba kun ett parr måneder med det.

 

 

Hvordan er det å jobbe med GUI i C# i forhold til med java swing? Har vurder og sette meg inn i ett nytt språk, står mellom:

C# - desverre litt for likt java, men har blitt mer og mer populært

Lisp - Veldig anderledes, noe som er ett pluss, og brukt en del innen hva jeg holder på med

Mathlab - Kjappt å kode for prototyping og veldig kjappt for å kjøre matematiske beregninger, spesielt matriser.

 

Noen anbefalinger om hvem jeg burde sette meg inn i? Eller er det noe annet som jeg ikke kan, eller som jeg kan dårlig som ville vært nyttig og lærerikt og sette seg inn i?

 

Bruker normalt og er mest komfortabel med:

c++ - Er riktig nokk kjapt, men bruker det mindre og mindre siden det tar for lang tid å programmere i det.

 

java - Liker det bedre en c++ siden det går fortere å programmere med, og over de siste åra så har kjøre farte kommet seg ganske nærme c++ for normalt bruk.

 

python - Starta med python for noen måneder siden, og digger språket. Det kjører riktig nokk litt tregt, men det går drit fort å programmere i det i forhold til de to over.

 

 

Brukes mindre, og/eller mindre konfortabel med dem:

Ruby - Har kun brukt det over to måneder, så er ikke noe god. Men det var lett å programmere med.

 

Prolog - Logic basert. Kan det grunnleggende godt, men mer avanserte ting er vrient.

 

c -

 

 

Kun såvidt brukt, i småting over ett parr uker. Også noen som muligens ikke kan klassifiseres som programmerings språk:

CLIPS - Regelbasert ekspertsystem.

Protege - Rammebasert ekspertsystem.

xml,xml schema, sax, dom, xpath, xquary

sql

html,css

javascript

Endret av -kga-
Lenke til kommentar

Det samme som pascal/delphi koden i 3 GUI-verktøy i python.

Tkinter er bygd inn i python.

 

import Tkinter as tk

root = tk.Tk()
tk.Label(root, text='Hello world from Tkinter').pack()
root.mainloop()

 

Wxpython som er min favoritt.

Eksempel på noen programmer som bruker wxwidgest/wxpython Dropbox- TrueCrypt - Digsby

 

import wx

app = wx.App()
frame = wx.Frame(None,-1, "Frame name")
text = wx.StaticText(frame,-1,'Hello world from Wxpython')
frame.Show()
app.MainLoop()

 

PyQt som er et stort og bra GUI-verktøy.

Eksempel på program som bruker QT/PyQt VLC

import sys
from PyQt4 import Qt

app = Qt.QApplication(sys.argv)
lbl = Qt.QLabel('Hello World from PyQt')
lbl.show()
app.exec_()

 

Edit:

Tar med et par eksempler i ironpython og Jython

Man kan da bruke .NET(Windows Forms) og Java(swing),til og lage GUI.

 

import clr

clr.AddReference('System.Windows.Forms')
from System.Windows.Forms import Application, Form, Label
form = Form(Text="Frame name")
label = Label(Text="Hello world from ironpython")
form.Controls.Add(label)
Application.Run(form)


from javax.swing import *

frame = JFrame("Frame name")
label = JLabel("Hello world from jython, JLabel.CENTER)
frame.add(label)
frame.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE)
frame.setSize(300, 300)
frame.show()

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...

C++

C#

Java

Lua

Fortran

VB

 

String operasjoner i C++ er som mange sier vanskelig da språket ikke har noen native string data type. Men for de aller fleste C++ programmerere så er ikke dette noe problem da man nesten alltid benytter en eller annen form for string klasse, typisk stl string.

Lenke til kommentar

Har ei liste, men de jeg har fokus på nå er:

 

  • Clojure, men også Lisp (Common Lisp, Scheme) generelt.
  • JavaScript
  • SQL
  • HTML(5) / CSS
  • C

 

Dette dekker alt for min del. Clojure er et programmerbart språk om noe skulle mangle.

 

Jeg har også fått øynene opp for hvor viktig run-timen, "bak" språket, kan være. Det å støtte seg mot en god run-time som f.eks. JVM'en har vist seg å være av ganske stor betydning for meg.

Endret av worseisworser
Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å lære meg programmering men vet ikke hvordan jeg skal begynne, har dere noen ideer? JEg tenkte det ikke var vits å lage en ny tråd for dette. Hva trenger man av utstyr for å programmere? jeg bruker OsX går det fint å bruke til å lære seg programmering og hvilket språk er lurt å lære om man er helt fersk?

 

-Thomas-

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å lære meg programmering men vet ikke hvordan jeg skal begynne, har dere noen ideer? JEg tenkte det ikke var vits å lage en ny tråd for dette. Hva trenger man av utstyr for å programmere? jeg bruker OsX går det fint å bruke til å lære seg programmering og hvilket språk er lurt å lære om man er helt fersk?

 

-Thomas-

 

For å programmere trenger man ikke annet en den pcen man bruker til vanlig .

 

De fleste har begynt med basic ( i en aller annen variant ) .

nå er det så lenge siden jeg brukte det at jeg har ikke oversikten lenger

 

 

selv gikk jeg over til pascal som sener ble objelt pascal og Delphi

(dette er programmering s pakker som koster penger )

Delphi er en programtings konsept som bruker pascal til kodingen

 

Mange vil nok anbefale C . her er dert flere varianter å velge mellom

selv har jeg ingen erfaring med C og syntes at syntaksen kan være lit vanskelig å ha oversikten over

(det er sikkert en vanesak ) .

 

ellers så må man rett og slet se på språket og finne ut hvilket man har lyst til å lære seg.

 

siden du bruker OSX så kan det hende at det bergenser mulighetene dine en del

Lenke til kommentar

Skal vi se... Alfabetisk eller hipp som happ?

 

Starta med Sinclair Basic på ZX Spectrum(1984)

6502 og 8085/Z80 maskinkode.

Ørlite grann 8086 assembly, men det har eg heldigvis glemt...

Turbo Pascal (sent 80tall) Også glemt...

ADA.

8051 assembly.

ørlite grann C og C++

Assembly på PDP-11/750 (husker svært lite. Omvendt rekkefølge på operander, og oktalt istedet for Hex)

REXX

Kan man føre opp SQL?

HTML

PHP (Ikkje veldig god, bare nok til å komme i klemme)

OPL 8bit, OPL16 og OPL32...

6303 Assembly...

PBASIC (Både på BS1 og BS2p)

Ørlite grann Spin.

(Har sett litt på Propeller Assembly, men ikkje 'gjort noe' der enda, så det teller ikkje)

Har vært borti Javascript og .net... (For det meste glemt, heldigvis)

Kikka såvidt på FORTH (Har en FIGnition SBC egnylig har lodda sammen)

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å lære meg programmering men vet ikke hvordan jeg skal begynne, har dere noen ideer? JEg tenkte det ikke var vits å lage en ny tråd for dette. Hva trenger man av utstyr for å programmere? jeg bruker OsX går det fint å bruke til å lære seg programmering og hvilket språk er lurt å lære om man er helt fersk?

 

-Thomas-

C eller C++ er veldig greit å kunne, men tror det kan være litt tungt å lære om man ikke kan noe som helst programmering. Selv er jeg i allefall veldig glad for at jeg lærte meg PHP først. PHP er også veldig lett å bruke, men det er ikke så lett, eller i allefall vanlig å bruke til annet en web. Har hørt at Python skal være greit og, det kan du jo absoulutt få brukt til noe og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...