Gå til innhold

Hvorfor bruker de orgel i kirker?


Anbefalte innlegg

Veit ikke om denne skal på religion eller OT, men satser på Religion jeg! :D

 

Jeg har sitti å tenkt på dett i natt og på jobben i dag; Hvorfor bruker de orgel i kirker? Når jeg hører et orgel tenker jeg med en gang på: Satan, ondskap, helvete etc.!

Og når man ser på filmer, serier o.l så sitter jo de onde å spiller orgel på en skummel og mørk plass. Så jeg syns det er litt "ironisk" og morsomt at de bruker orgel i kristne kirker! :D

Eller kanskje de ekstremt kristne har gruppesex og geiteofringer på kveldene? hmm...! :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Orgelet er et brukbart instrument i kirkesammenheng fordi det klarer seg alene. Du kan ha bare én musiker i arbeid, og det blir billigere enn å ha et orkester, i tillegg til at orgelet har en lyd som vil spre seg godt (gjerne i et høyloftet kirkerom).

 

I tillegg er orgelet perfekt akkompagnement til sang, fordi det strekker seg både under og over normalt, menneskelig register, og slik kan bygge ut akkorder eller danne bassen i korsammenheng. I tillegg har et orgel gjerne flere moduler/tonehøyder, og gjør det velegnet til soloinstrument, slik at det ikke blir for mye sang for kirkegjengerne.

Lenke til kommentar

Orgel er et mektig instrument og kan bygges ut til å fylle hva det skulle være av kirkebygg med lyd. Dessuten avgir det jo en ganske dyster lyd, og det skal helst være litt skummelt i kirker, i hvert fall de eldre. Den kristne gud er ingen tjommi man er på nikk med, han er den allmektige allestedsnærværende skaper (av variende barmhjertighet alt etter hvem du spør), og sånne kødder man ikke med. I tillegg vil man jo helst at ens skaper og beskytter faktisk er i stand til å gjøre jobben sin, og den følelsen ville kanskje ikke latt seg manifestere like lett gjennom en tverrfløyte. Orgel er nok det voldsomste av alle akustiske instrumenter, i hvert fall de det går an å spille melodier på.

Lenke til kommentar

Orgel er et mektig instrument og kan bygges ut til å fylle hva det skulle være av kirkebygg med lyd. Dessuten avgir det jo en ganske dyster lyd, og det skal helst være litt skummelt i kirker, i hvert fall de eldre. Den kristne gud er ingen tjommi man er på nikk med, han er den allmektige allestedsnærværende skaper (av variende barmhjertighet alt etter hvem du spør), og sånne kødder man ikke med. I tillegg vil man jo helst at ens skaper og beskytter faktisk er i stand til å gjøre jobben sin, og den følelsen ville kanskje ikke latt seg manifestere like lett gjennom en tverrfløyte. Orgel er nok det voldsomste av alle akustiske instrumenter, i hvert fall de det går an å spille melodier på.

 

I tillegg til at de SER imponerende ut.

 

Kirker har jo alltid, hvis økonomien har tillatt det, blitt utsmykket noe utrolig mye. Slik at når husbonden kom inn, så er det bare å forklare ham at følelsene som bobler opp i løpet av seansen, er Gud.. (og nå er det snart kollekt!)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veit ikke om denne skal på religion eller OT, men satser på Religion jeg! :D

 

Jeg har sitti å tenkt på dett i natt og på jobben i dag; Hvorfor bruker de orgel i kirker? Når jeg hører et orgel tenker jeg med en gang på: Satan, ondskap, helvete etc.!

Og når man ser på filmer, serier o.l så sitter jo de onde å spiller orgel på en skummel og mørk plass. Så jeg syns det er litt "ironisk" og morsomt at de bruker orgel i kristne kirker! :D

Eller kanskje de ekstremt kristne har gruppesex og geiteofringer på kveldene? hmm...! :hmm:

Jeg er organist selv, så jeg får se om jeg klarer å svare på dette vanskelige spørsmålet. Kanksje du kan se på det som at de svære mektige orglene står i kirka så folk skal frykte Gud. ;) Og man trenger vel et kraftig instrument for å fylle en svære katedral som noen har vært inne på. Kan ikke svare på dette paradokset selv hvorfor det "kristne" intrumentet kirkeorgel forbindes med skumle ting og draculaer. Men er jo mektig og fryktinngytende instrument(selvom det ikke akkurat er så mange svære mektige orgler og kirker i Norge da). Men dette kommer jo helt av på hva slags musikk man spiller på det, det er jo like gjærne et glad og lystig instrument hvis man spiller glad musikk.

 

 

Ingenting er morsommere enn når organistene bommer som faen på notene i gudstjenester (dåper, konfirmasjoner)!

Haha, da skulle du bare hørt meg! :) Har spilt masse feil og tabber når det er mange folk i kirka! Alltid like flaut når det går galt!

 

http://www.youtube.com/watch?v=FL1TGhQOcV4

Angående skummel orgelmusikk elsker jeg scenen Davy Jones spiller orgel!

Lenke til kommentar

Desutten gir disse pipeorgelene et gudomelig preg på lyden :)

jepp, det bidrar til å lure deg til å tro at du har følt Gud :)

lure ?

 

At du ikke kan føle Gud, betyr ikke at andre ikke kan det.

 

Jeg har sittet i både kirke og menigheter og "følt Gud" jeg har vært overveldet av dette, og baserte livet mitt på det. Problemet er at jeg innser hvor lett det er å lage en stemning der du kan simulere en følelsen av av noe overnaturlig.

 

Jeg følte det så sterkt, i mange år, at det var jaggu vrient å riste det av seg. Å innse at det er konstruerte følelser.

 

Du klarer å lure hjernen din til mye rart, fellesskapet, musikken, forventningene.. de kan spille deg ett puss eller to :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Desutten gir disse pipeorgelene et gudomelig preg på lyden :)

jepp, det bidrar til å lure deg til å tro at du har følt Gud :)

lure ?

 

At du ikke kan føle Gud, betyr ikke at andre ikke kan det.

Jeg har sittet i både kirke og menigheter og "følt Gud" jeg har vært overveldet av dette, og baserte livet mitt på det. Problemet er at jeg innser hvor lett det er å lage en stemning der du kan simulere en følelsen av av noe overnaturlig.

 

Jeg følte det så sterkt, i mange år, at det var jaggu vrient å riste det av seg. Å innse at det er konstruerte følelser.

 

Du klarer å lure hjernen din til mye rart, fellesskapet, musikken, forventningene.. de kan spille deg ett puss eller to :)

Jesus Kristus er ikke en innbilding, opplevelsen er for sterk og virkningsfull til at den kan være falsk. Virker ikke som om du har opplevd dette.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Desutten gir disse pipeorgelene et gudomelig preg på lyden :)

jepp, det bidrar til å lure deg til å tro at du har følt Gud :)

lure ?

 

At du ikke kan føle Gud, betyr ikke at andre ikke kan det.

Jeg har sittet i både kirke og menigheter og "følt Gud" jeg har vært overveldet av dette, og baserte livet mitt på det. Problemet er at jeg innser hvor lett det er å lage en stemning der du kan simulere en følelsen av av noe overnaturlig.

 

Jeg følte det så sterkt, i mange år, at det var jaggu vrient å riste det av seg. Å innse at det er konstruerte følelser.

 

Du klarer å lure hjernen din til mye rart, fellesskapet, musikken, forventningene.. de kan spille deg ett puss eller to :)

Jesus Kristus er ikke en innbilding, opplevelsen er for sterk og virkningsfull til at den kan være falsk. Virker ikke som om du har opplevd dette.

 

Vel, det var svært virkelig for meg. Begynte da jeg var 9-10 år. Hva gjorde jeg galt, siden Gud i så fall ikke synes jeg var verd ett åndelig besøk da? Jeg leste bibelen hver dag, satt med gul markør for å streke under vers jeg ville forske videre på.. ba, osv... Også hadde jeg opplevelsen av disse møtene. Men da har jeg gått glipp av noe da, siden jeg har klart å komme meg ut av en av mange falske religioner? (mest sannsynlig mer korrekt å si; klart å komme meg ut av det falske: religioner)

Lenke til kommentar

 

 


Jesus Kristus er ikke en innbilding, opplevelsen er for sterk og virkningsfull til at den kan være falsk. Virker ikke som om du har opplevd dette.



Til og med Apollo har en så sterk og virkningsfull opplevelse at han ikke kan være falsk. Endret av Abigor
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Det er en fleip som går slik: "Velkommen til helvete, her er ditt trekkspill, Velkommen til himmelen, her er din harpe".

Så instrumenter har åndelige assosiasjoner. Men her i Norge er det fele og trekkspill som har blitt sett på som åndelig skadelig. Ofte fordi spillemennene spilte mens folk danset og drakk.

 

Det var først Arne Aano (f.1917) som gjorde trekkspillet stuerent i kristne miljøer. Da Arne kjøpte trekkspill som 24-åring, gråt mora hans. For hun hadde danset til slike toner i sin tidvis ugudelige ungdom.

 

Orgel har derimot vært sett på som et rent og godt instrument.

Med svært lange tradisjoner i f.eks. Tyskland. Tenk på Johann Sebastian Bach.

For meg er det merkelig det du skriver om at orgel virker som et djevelsk instrument.

Lenke til kommentar

Det er en fleip som går slik: "Velkommen til helvete, her er ditt trekkspill, Velkommen til himmelen, her er din harpe".

Så instrumenter har åndelige assosiasjoner. Men her i Norge er det fele og trekkspill som har blitt sett på som åndelig skadelig. Ofte fordi spillemennene spilte mens folk danset og drakk.

 

Det var først Arne Aano (f.1917) som gjorde trekkspillet stuerent i kristne miljøer. Da Arne kjøpte trekkspill som 24-åring, gråt mora hans. For hun hadde danset til slike toner i sin tidvis ugudelige ungdom.

 

Orgel har derimot vært sett på som et rent og godt instrument.

Med svært lange tradisjoner i f.eks. Tyskland. Tenk på Johann Sebastian Bach.

For meg er det merkelig det du skriver om at orgel virker som et djevelsk instrument.

 

Ting og konsepter trigger assosiasjoner hos folk. Dette er individuelt, men ofte ser man generelle trekk basert på kultur. Det trådstarter mener med at orgelet er ofte et "ondt" instrument er på grunn av den stereotypiske fremstillingen i filmer der det sitter en krokrygget stakkar og spiller sørgelige toner før noe fælt skal skje. Det at du har andre assosiasjoner er helt naturlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...