Gå til innhold

i3 eller atom525+ION2?


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk, deres meninger er verdsatt!

 

Da var tiden inne for å bygge meg en HTPC.

 

Jeg har allerede valgt meg ut Antec fusion remote.

 

PC'en skal brukes til HD media fra WHS server, Spotify, youtubeHD og Sørfing.

Om litt er vel også planen å få tunet inn Canal Digital via PC'en

Lyd ut blir optisk SPDIF, til forsterker som kun max takler AC3 og DTS

 

OS blir W7 (har allerede lisens)

Vil antageligvis kjøre XBMC eller MP over, om WMC ikke duger.

 

 

Så, som trådtittelen impliserer, har jeg satt meg litt fast på CPU/HK/GFX tanken.

Den lille pris forskjellen spiller egentlig ingen rolle.

Er bare ikke sikker på om i3 grafikk løsningen holder, eller om jeg må investere i et 5450?

Og om jeg greier å få den stille nok, tips til i3 kjøler mottas med takk.

 

PSU er også et blankt område, noen som kan anbefale en billig stille en?

Endret av Moondawg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare et lite spørsmål her. Vil ikke en atom525 fungere utmerket til oppgavene du beskriver? Hvis prosessorkraften er tilstrekkelig er det vel bare fordeler med å velge atom fremfor i3. Billigere, mindre strømforbruk, mindre støy/varme, mindre størrelse. Da kunne du jo også valgt et lite kabinett som tar seg bra ut i stua :yes:

 

Selv heller jeg klart mot atom for min HTPC, men mulig det er noe jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar

Kabinettet vil være antec fusion remote uansett hva jeg hadde puttet i det, matcher forsterkeren :)

 

Prisforskjellen er ikke så stor, og det skader ikke med litt ekstra cpu i bakhånd.

Men du har rett, atom/ION ville nok gjort jobben.

Støy blir nok ikke noe problem uansett, satser på at to gode 120mm vil gjøre all jobben på lav omdreining.

Lenke til kommentar

Atom klarer å spille av 1080p. (Hvis filmen er kodet i en codec som skjermkortet støtter).

 

i3 kan spille av alle filmer i 1080p uansett codec.

 

Til andre oppgaver (som f.eks å pakke ut rarfiler, rippe dvder osv) er i3 et mye bedre valg.

 

Så hvis du bygger i et kabinett hvor det er plass til en skikkelig CPU kjøler ville jeg valgt i3.

Lenke til kommentar

Ser den. Hvis jeg selv skulle gå for et slikt kabinett ville jeg nok også valgt i3.

 

Siden jeg selv heller mot d525 har jeg et spørsmål til deg oberguru (beklager at jeg kidnapper tråden din moondawg). Du sier atom vil klare å spille 1080p hvis det er i rett codec. vet du hvilke codec ion2 støtter? Jeg kommer nok til å spille mye mkv-filer. Har lest du trenger "hardware-akselerasjon" for å spille 1080p. betyr dette det samme?

Lenke til kommentar

Så hvorfor ikke en i7? Alle argumentene du har brukt gjelder jo for i7 vs. i3 også.

 

 

Jeg har en Zotac med Atom D510 og NVidia ION2. Spiller full HD 1080p uten problemer. Maskinen er ca 18x18x3 cm og sitter fast bak TV. Ulempen er at den har en vifte som irriterer vettet av kona :cry: (jeg hører den knapt) så den blir nok byttet ut med en tilsvarende maskin uten vifte (sannsynligvis AT5IONT-I) snart.

 

Jeg kjører Linux på min Zotac og bruker software (xbmc, mplayer, osv.) som bruker vdpau biblioteket som gir akselerering i de fleste åpne codec'er.

 

Så hvis du bryr deg om støy og strømforbruk ville jeg vurdere Atom. Dersom maskinen skal inn i en boks som gjemmes vekk eller du ikke bryr deg om støy så kan du vel gå for det heftigste som lommeboka taler for.

Lenke til kommentar

Antec Fusion remote trenger 2x 120mm vifter. Disse er helt lydløse.

I et mindre kabinett er ville jeg kanskje gått for atom.

Med det nye vifteløse hovedkortet ser jeg poenget.

 

i3 er den prosessoren som har best ytelse / watt. (mye bedre enn Atom), derfor anbefaler jeg denne forrann i7. I tillegg har den innebygget skjermkort.

Lenke til kommentar

Antec Fusion remote trenger 2x 120mm vifter. Disse er helt lydløse.

 

Det trodde jeg om Zotac'en også, men kona mener noe annet...

 

i3 er den prosessoren som har best ytelse / watt. (mye bedre enn Atom), derfor anbefaler jeg denne forrann i7. I tillegg har den innebygget skjermkort.

 

Det er nok riktig, men hvis man ikke trenger så høy ytelse så blir det litt overkill. Men hvis han trenger litt mer regnekraft til spill osv. så er det en annen sak. Da kommer Atom'en til kort.

 

Jeg har sett ARM CPU'er som har meget bra ytelse/watt fordi antall watt er så lavt, men ytelsen ville ikke være god nok. På samme måte så er det superdatamaskiner (basert på PowerXCell 8i o.l.) som har meget bra ytelse/watt, men hvor det er snakk om flere kilowatt.

 

Jeg tror ikke at det finnes VDPAU støtte for i3 HD grafikk? Det er også innebygget grafikk på de nye Atom processorene, men den er ikke god nok til HD. Derfor er man avhengig av ION2 her (selv om man bare har en 1x PCIe link til denne)

Lenke til kommentar

> Det trodde jeg om Zotac'en også, men kona mener noe annet...

 

Hva man oppfatter som støy er helt klart inviduelt. Det beste er å se på Silentpcreview sine målinger: http://www.silentpcreview.com/article695-page2.html#nexus

 

>Det er nok riktig, men hvis man ikke trenger så høy ytelse så blir det litt overkill. Men >hvis han trenger litt mer regnekraft til spill osv. så er det en annen sak. Da kommer >Atom'en til kort.

 

Den kommer også til kort på andre typiske HTPC oppgaver:

* HD lyd

* PostProssesering av bilde http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1172653

* TV kort / opptak med flere tunere

* Transkoding av tvopptak til h264/.mkv

* Ripping av Blue-Ray til .mkv

* Blue-ray spiller (er det plass til dette i Zotac kabinettet?)

 

Jeg bruker min HTPC til alt dette, jeg synes ikke det er overkill ;)

 

Zotac ION2 med Atom er helt klart et greit valg for den som ikke stiller høye krav til god lyd og bildekvalitet. Men det finnes bedre alternativer der ute. Ulempen med disse er at man må ha større kabinett og kjølere for å kunne få de stillegående.

 

> Jeg tror ikke at det finnes VDPAU støtte for i3 HD grafikk?

 

Intel støtter DXVA under windows. Under linux er det ikke støtte enda, men i3 dekoder 1080p uten hjelp av GPU, så det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Jeg har testest Zotac'en nede i kjellerstua (hvor jeg har stereoanlegget) og vil kjøpe en tilsvarende vifteløs maskin der når jeg får tak en slik. Jeg kjører da digital audio ut over S/PDIF til ekstern DAC. Noe som gir fantastisk lyd! Jeg ville aldri finne på å bruke integrert PC lydkort til musikk.

 

Jeg forstår heller ikke hva du mener at det er dårligere bildekvalitet fra ION2 og ut på HDMI? Dette må du forklare nærmere.

 

Det ser ut som vi har litt forskjellig bruk. Jeg bruker ikke Zotac'en til tingene du nevner. Alt det gjør jeg på serveren. Jeg har Zotac'en montert bak TV og er nesten fri for ledninger og bokser (skal flytte decoderen ned i serverrommet også) i stua (med unntak av noen små Bose høytalere). En av grunnene til jeg valgte Zotac'en var at den ikke hadde DVD/BD som jeg ikke trenger.

 

Har Intel gitt ut dokumentasjon slik at man kan få VDPAU støtte? Jeg ser at jeg har veldig liten last på Atom'en når jeg spiller av HD materialet takket være CUDA kjernene til ION2. Det burde være en fordel for i3 også.

 

Mistforstå meg ikke. Jeg er ikke Atom fanatiker. Men den passer helt utmerket til mitt bruk: stille og usynlig boks til avspilling av video HD materiale som ligger på server samt noe sofa surfing. Jeg vil også sette opp en tilsvarende i kjellerstua til å spille av FLAC audio som ligger på serveren.

Lenke til kommentar

Jeg har testest Zotac'en nede i kjellerstua (hvor jeg har stereoanlegget) og vil kjøpe en tilsvarende vifteløs maskin der når jeg får tak en slik. Jeg kjører da digital audio ut over S/PDIF til ekstern DAC. Noe som gir fantastisk lyd! Jeg ville aldri finne på å bruke integrert PC lydkort til musikk.

 

 

Men det støtter ikke Dolby Digital True HD:

 

Dolby TrueHD Benefits

 

Produces 100 percent lossless audio that is identical to the studio master

 

Takes full advantage of Blu-ray Disc capabilities, with 7.1-channel playback

 

Offers the ability to support more than 16 channels of audio

 

Makes connecting your home theater easy, with a single-cable HDMI™ audio and video digital connection

 

 

Jeg forstår heller ikke hva du mener at det er dårligere bildekvalitet fra ION2 og ut på HDMI? Dette må du forklare nærmere.

 

Standard dvd

Jeg snakker om deinterlacing og oppskalering av SD bilde.

Dette kan du gjøre med enten skjermkortet eller CPU (med ffdshow, link i forrige post).

 

http://www.anandtech.com/show/3601/the-final-word-on-the-best-radeon-htpc-card

 

 

Det ser ut som vi har litt forskjellig bruk. Jeg bruker ikke Zotac'en til tingene du nevner. Alt det gjør jeg på serveren. Jeg har Zotac'en montert bak TV og er nesten fri for ledninger og bokser (skal flytte decoderen ned i serverrommet også) i stua (med unntak av noen små Bose høytalere). En av grunnene til jeg valgte Zotac'en var at den ikke hadde DVD/BD som jeg ikke trenger.

 

Her er jeg helt enig med deg. Har du en server til å gjøre transkoding oppgavene, egner Atom seg utmerket som frontend.

 

 

Har Intel gitt ut dokumentasjon slik at man kan få VDPAU støtte? Jeg ser at jeg har veldig liten last på Atom'en når jeg spiller av HD materialet takket være CUDA kjernene til ION2. Det burde være en fordel for i3 også.

 

VDPAU er properitær (men opensource) Nvidia teknologi. Nvidia har bestandig hatt god driverstøtte for linux. La oss håpe at Intel og AMD følger etter.

 

Standarden under windows heter DXVA http://en.wikipedia.org/wiki/DirectX_Video_Acceleration. Både Nvidia og Intel (og AMD) støtter dette. (XBMC under windows i siste versjon støtter også dette).

 

Mistforstå meg ikke. Jeg er ikke Atom fanatiker. Men den passer helt utmerket til mitt bruk: stille og usynlig boks til avspilling av video HD materiale som ligger på server samt noe sofa surfing. Jeg vil også sette opp en tilsvarende i kjellerstua til å spille av FLAC audio som ligger på serveren.

 

Jeg er også tilhenger av små stillegående bokser. Men til nå har det vært vifte i alle ATOM/ION boksene. Dette har vært små vifter med 5000RPM. Da mener jeg at poenget blir litt borte.

Men nå har Asus kommet med et helt vifteløst kort, med ekstern strømforsyning. Da begynner det å bli litt mer intresant. Hvis Nvidia i tillegg kommer med HD lyd støtte hadde det vært perfekt.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Dolby TrueHD Benefits

 

Produces 100 percent lossless audio that is identical to the studio master

 

Takes full advantage of Blu-ray Disc capabilities, with 7.1-channel playback

 

Offers the ability to support more than 16 channels of audio

 

Makes connecting your home theater easy, with a single-cable HDMI™ audio and video digital connection

 

 

100% lossless audio er tilfelle for digital output av FLAC som jeg beskrev tidligere også. Jeg er mest opptatt av bra lyd for musikk. Men du har rett i at man ikke har Dolby TrueHD dekoding på ION2.

 

Jeg er ikke så kresen når det gjelder lyd på film som for musikk. Hadde jeg vært det ville jeg nok kjøpt en receiver som kunne dekode Dolby TrueHD eller DTS-HD og bare kjøre alt direkte ukodet ut via HDMI (ION2 støtter HDMI 1.3 og burde kunne gjøre dette selv om jeg ikke har testet det da jeg ikke har en fancy receiver).

 

Zotac'en har forresten to audio interfacer:

 

$ /usr/sbin/lspci  |grep Audio
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation N10/ICH 7 Family High Definition Audio Controller (rev 02)
03:00.1 Audio device: nVidia Corporation High Definition Audio Controller (rev a1)

 

S/PDIF'en som jeg har brukt til musikk henger på Intel interfacet.

 

 

Standard dvd

Jeg snakker om deinterlacing og oppskalering av SD bilde.

Dette kan du gjøre med enten skjermkortet eller CPU (med ffdshow, link i forrige post).

 

http://www.anandtech.com/show/3601/the-final-word-on-the-best-radeon-htpc-card

 

De-interlace og oppskalering gjør man med NVidia også (mener å huske at VDPAU API'en har noen de-interlace rutiner osv). De fleste moderne TV'er har dedikert hardware for å gjøre dette, men det er flere forskjellige algoritmer brukt, noen er selvsagt bedre enn andre. hvis du må gjøre dette med CPU'en så er klart i3 osv. mye bedre enn Atom.

 

 

 

VDPAU er properitær (men opensource) Nvidia teknologi.

 

VDPAU API'en er opensource og det er NVidia som er forfatter og har opphavsrett. Andre kan lage VDPAU API på sin driver (S3 har gjort det allerede). Properitær og openrsource skurrer litt i min terminologi. Det er i alle fall ingen restriksjoner på API'en så langt jeg har sett.

 

Jeg er også tilhenger av små stillegående bokser. Men til nå har det vært vifte i alle ATOM/ION boksene. Dette har vært små vifter med 5000RPM. Da mener jeg at poenget blir litt borte.

 

Veldig enig med deg her. Jeg trodde faktisk ikke Zotac'en hadde vifte da jeg la inn bestillingen min. Jeg ble utrolig skuffa da jeg oppdaget det. Jeg har brukt en vifteløs/diskløs VIA basert Mini-ITX maskin som desktop i mange år og blitt litt bortskjemt. Jeg er klar til å kjøpe ASUS AT5IONT-I Deluxe så fort det kommer på markedet. Zotac'en kostet forøvrig bare rundt 1800 kroner, ikke ille for kabinett, CPU, hovedkort, VESA festebrakett og kjøler med vifte (desverre)

Lenke til kommentar

adde jeg vært det ville jeg nok kjøpt en receiver som kunne dekode Dolby TrueHD eller DTS-HD og bare kjøre alt direkte ukodet ut via HDMI (ION2 støtter HDMI 1.3 og burde kunne gjøre dette selv om jeg ikke har testet det da jeg ikke har en fancy receiver).

 

Det er akkurat dette som Nvidia ikke støtter... Bitstreaming av ukomprimert HD lyd over HDMI.

 

 

VDPAU API'en er opensource og det er NVidia som er forfatter og har opphavsrett. Andre kan lage VDPAU API på sin driver (S3 har gjort det allerede). Properitær og openrsource skurrer litt i min terminologi. Det er i alle fall ingen restriksjoner på API'en så langt jeg har sett.

 

Du har sikkert rett, men det var Xvmc som var den avtalte standarden.

http://en.wikipedia.org/wiki/X-Video_Motion_Compensation

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...