Gå til innhold

Hva synes du om piratkopiering av spill?


Anbefalte innlegg

For et par dager siden kjøpte jeg Settlers 7 til den flotte sum av 350 kroner. Jeg er på vei til å begynne å angre på kjøpet. De siste dagene her hjemme har vært preget av ekstrem vind og like ekstremt ustabilt nett. Telefonen er fortsatt død og det ligger store trær med roten opp rundt omkring i nabolaget.

 

Hvorfor nevner jeg dette? Jo, for hver gang nettet forsvant, ble spillet jeg har betalt nesten 400 kroner for stoppet. Jeg fikk heldigvis lov til å lagre (strømmen forsvant senere), men jeg kunne på ingen måte fortsette.

 

Assassin's Creed 2 er et annet spill jeg gjerne skulle ha prøvd (og kommer til å prøve, one way or another), men Ubisoft kan se lagt etter mine penger i fremtiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lager de et drittspill, så nei, da fortjener de ikke masse penger for det. Men om de lager noe veldig kreativt og bra, da fortjener de heller en del penger for det. Det er for mye halvveis kopiering av spill-ideer idag.

 

Greit nok at de ikke fortjener penger, men hvorfor laste ned et drittspill, i mine øyne så syns jeg ikke drittspill er verdt tiden å laste ned / spille en gang. Hvis de er verdt å spille, så er de verdt å betales for.

 

Jeg velger å sammenligne spill med filmer:

Kino koster ca 50 kr / time

DVD-film koster ca 70 kr / time

 

Et spill koster jo ca 400 kr, så hvis den gir underholdning som varer over 8 timer, så er den jo verdt prisen, og mange spill har jo mye lenger holdbarhet enn det.

 

Så du vet ut av det blå hvordan et spill er? Har ikke den sjette sans jeg. Og, ser et spill ut til å være ikke helt bra, vil jeg prøve allikevel, kan ofte være noe artige.

 

Men, har vært mange skuffelser:

 

- Raven Squad

- Scorpion Disfigured

- Code of Honor (alle)

Lenke til kommentar

Lager de et drittspill, så nei, da fortjener de ikke masse penger for det. Men om de lager noe veldig kreativt og bra, da fortjener de heller en del penger for det. Det er for mye halvveis kopiering av spill-ideer idag.

 

Greit nok at de ikke fortjener penger, men hvorfor laste ned et drittspill, i mine øyne så syns jeg ikke drittspill er verdt tiden å laste ned / spille en gang. Hvis de er verdt å spille, så er de verdt å betales for.

 

Jeg velger å sammenligne spill med filmer:

Kino koster ca 50 kr / time

DVD-film koster ca 70 kr / time

 

Et spill koster jo ca 400 kr, så hvis den gir underholdning som varer over 8 timer, så er den jo verdt prisen, og mange spill har jo mye lenger holdbarhet enn det.

 

Så du vet ut av det blå hvordan et spill er? Har ikke den sjette sans jeg. Og, ser et spill ut til å være ikke helt bra, vil jeg prøve allikevel, kan ofte være noe artige.

 

Men, har vært mange skuffelser:

 

- Raven Squad

- Scorpion Disfigured

- Code of Honor (alle)

Lenke til kommentar

 

Så du vet ut av det blå hvordan et spill er? Har ikke den sjette sans jeg. Og, ser et spill ut til å være ikke helt bra, vil jeg prøve allikevel, kan ofte være noe artige.

 

Men, har vært mange skuffelser:

 

- Raven Squad

- Scorpion Disfigured

- Code of Honor (alle)

 

Man vet ikke om en film er bra før man har sett det, man vet ikke om maten smaker bra før man har spist det, man vet ikke om skoene er gode før man har gått en stund med de.

 

Man må rett og slett bare stole på de andre informasjonen man har, internett er et sted med mye info, og jeg pleier som regel og ikke kjøpe et spill uten å ha hørt om det. Jeg kunne ha nevnt demo, men jeg aner egentlig lite hvordan det er siden jeg sjeldent spiller en demo.

 

Jeg kjøper rett og slett et spill fordi jeg tror det er bra, enten fordi jeg har fått anbefalt det av andre, eller at jeg liker selskapet, eller av andre grunner. Å gjøre et bomkjøp er heller ingen verdens undergang, selv om det selvfølgelig er litt skipt.

Lenke til kommentar

 

Så du vet ut av det blå hvordan et spill er? Har ikke den sjette sans jeg. Og, ser et spill ut til å være ikke helt bra, vil jeg prøve allikevel, kan ofte være noe artige.

 

Men, har vært mange skuffelser:

 

- Raven Squad

- Scorpion Disfigured

- Code of Honor (alle)

 

Man vet ikke om en film er bra før man har sett det, man vet ikke om maten smaker bra før man har spist det, man vet ikke om skoene er gode før man har gått en stund med de.

 

Man må rett og slett bare stole på de andre informasjonen man har, internett er et sted med mye info, og jeg pleier som regel og ikke kjøpe et spill uten å ha hørt om det. Jeg kunne ha nevnt demo, men jeg aner egentlig lite hvordan det er siden jeg sjeldent spiller en demo.

 

Jeg kjøper rett og slett et spill fordi jeg tror det er bra, enten fordi jeg har fått anbefalt det av andre, eller at jeg liker selskapet, eller av andre grunner. Å gjøre et bomkjøp er heller ingen verdens undergang, selv om det selvfølgelig er litt skipt.

 

Jeg trenger ikke å ta sjanser, kan prøve først. Mat og sko kan ikke kopieres, så med de blir det annerledes.

Lenke til kommentar

For å så komme til poenget. Jeg tror ens syn på moral, penger osv er veldig påvirket av ens egen situasjon. Jeg tror fattig ungdom vil kopiere så lenge det er mulig, mens når man blir eldre så bruker man mye lettere penger på ting man liker. Det virker ganske greit for min del. Kanskje en litt komunistisk tankegang, men man yter etter evne og underholdes etter behov :p

 

Faktisk ikke en dum oppsummering :)

Problemet mitt er at jeg tror det er flere i denne tråden som ikke bidrar etter evne, men mer tar etter hva som passer de. Det er en litt for egoistisk tankegang for min del.

Lenke til kommentar

Ja, har ikke et spill online, ser jeg få grunner til å kjøpe, med mindre veldig bra. Kunne gjerne kjøpt Fallout 3, eller Mass Effect-spillene, selv uten online, men .. gidder ikke.

 

Gidder ikke? Hva mener du med det?

 

Mass Effect har jeg var startet på 4-5 ganger, så er dritlei, enda jeg har planer om å gjøre på nytt, å ta DLC. Jeg vil heller kjøpe Mass Effect 3 da det kommer. Men, om enda ikke galaxy map funker, kjøper jeg nok enern en gang.

 

Fallout 3 har jeg runnet, har også runnet is-DLC'en (første tror jeg), og The Pitt. Bare ikke Broken Steel og Point Outlook, har spilt spillet så utrolig mye at jeg ikke veldig trolig kommer til å spille mye mer Fallout før New Vegas kommer ut, og det skal jeg kjøpe om det viser seg til å bli like bra/nesten like bra som Fallout 3.

 

Har i det siste kjøpt:

 

Splinter Cell: Conviction (PC)

Splinter Cell: Trilogy (PC)

Battlefield: Bad Company 2 (PC)

Yakuza 3 (PS3)

 

Det er vel de jeg har kjøpt til nå i år.

 

Ja, lista over hva lasta ned er en del større, men har kjøpt spill jeg virkelig liker (en del iallefall). BFBC2 var mest for multiplayer med venner .. og beta key.

 

Splinter Cell: Trilogy kjøpte jeg fordi jeg LIKER spillene. Men siden det bare kræsjer da jeg vil spille på 1080p, gidder jeg ikke spille. Yakuza 3 var mest fordi det kun er til PS3.

Lenke til kommentar

Fallout 3 har jeg runnet, har også runnet is-DLC'en (første tror jeg), og The Pitt. Bare ikke Broken Steel og Point Outlook, har spilt spillet så utrolig mye at jeg ikke veldig trolig kommer til å spille mye mer Fallout før New Vegas kommer ut, og det skal jeg kjøpe om det viser seg til å bli like bra/nesten like bra som Fallout 3.

 

Du har runnet Fallout 3 + 2 DLC pakker og fortsatt ikke kjøpt det? Hvis de lager et like godt spill så skal du kanskje vurdere å kjøpe det? For å være sikker bør du nok lastet det også ned å runne det før du bestemmer deg for å kjøpe det.. tror det er best... kan jo ikke risikere at du gir penger til utviklere sånn helt ukritisk. :roll:

Lenke til kommentar

Problemet for meg er eiendomsretten, virker som det er mange som synes det er greit å laste ned spill fordi de ikke har penger. Dette blir relativt dumt, for vi snakker jo faktisk om produkter som mange mennesker har nedlagt masse tid og penger i for å utvikle. De som laster ned ulovlig vil jo da sende ut en indirekte beskjed om at de ikke synes utviklere/selskaper fortjener noen penger for produktene de har skapt. Dette blir i mine øyne helt feil.

 

En annen ting er jo at de som betaler spillene er med på å holde hjulene i gang, så de som laster ned snylter både på sine med gamere og de utvikler spillet.

 

Lager de et drittspill, så nei, da fortjener de ikke masse penger for det. Men om de lager noe veldig kreativt og bra, da fortjener de heller en del penger for det. Det er for mye halvveis kopiering av spill-ideer idag.

 

Så hvis jeg digger spillet må jeg betale for det, mens du som ikke liker spillet trenger ikke å betale for det? Hvor går grensen for å like ett spill? Er det antall timer spilt eller kvaliteten på timene? Hva om et selskap tjener penger på et dårlig spill for og så slippe ett veldig bra og nyskapende spill? Med din tankegang skal det jo ikke være mulig å tjene penger på dårlige spill, så hvordan skal da dette selskapet få penger til å lage et nytt bra spill. Vi må jo se at det er forskjellige markedsgrupper og at det ikke er opp til den enkelte forbruker å bestemme hva en vil betale for og hva en ikke vil betale for.

 

Folk som hisser seg opp fordi de må være på internett for å spille ett spill irriterer meg noe grenseløst. Grunnen til at vi må det er jo at markedet for ulovlige spill har blitt så enormt stort, så spillselskapene er nødt til å ta grep for å tjene penger. Det er ikke spillselskapenes skyld, det er de som piratkopierer sin skyld!

Endret av Masteral
Lenke til kommentar

Problemet for meg er eiendomsretten, virker som det er mange som synes det er greit å laste ned spill fordi de ikke har penger. Dette blir relativt dumt, for vi snakker jo faktisk om produkter som mange mennesker har nedlagt masse tid og penger i for å utvikle. De som laster ned ulovlig vil jo da sende ut en indirekte beskjed om at de ikke synes utviklere/selskaper fortjener noen penger for produktene de har skapt. Dette blir i mine øyne helt feil.

 

En annen ting er jo at de som betaler spillene er med på å holde hjulene i gang, så de som laster ned snylter både på sine med gamere og de utvikler spillet.

 

Lager de et drittspill, så nei, da fortjener de ikke masse penger for det. Men om de lager noe veldig kreativt og bra, da fortjener de heller en del penger for det. Det er for mye halvveis kopiering av spill-ideer idag.

 

Så hvis jeg digger spillet må jeg betale for det, mens du som ikke liker spillet trenger ikke å betale for det? Hvor går grensen for å like ett spill? Er det antall timer spilt eller kvaliteten på timene? Hva om et selskap tjener penger på et dårlig spill for og så slippe ett veldig bra og nyskapende spill? Med din tankegang skal det jo ikke være mulig å tjene penger på dårlige spill, så hvordan skal da dette selskapet få penger til å lage et nytt bra spill. Vi må jo se at det er forskjellige markedsgrupper og at det ikke er opp til den enkelte forbruker å bestemme hva en vil betale for og hva en ikke vil betale for.

 

Folk som hisser seg opp fordi de må være på internett for å spille ett spill irriterer meg noe grenseløst. Grunnen til at vi må det er jo at markedet for ulovlige spill har blitt så enormt stort, så spillselskapene er nødt til å ta grep for å tjene penger. Det er ikke spillselskapenes skyld, det er de som piratkopierer sin skyld!

 

Hvis jeg ikke liker det, hvorfor skal jeg bruke penger på det? Hvordan jeg liker et spill varierer, det er forskjellige ting. Jada, koster penger å lage spill, men det er kreativitet, og ikke penger som gjør et spill bra.

 

Det er spillselskapers skyld jo, de prøver å stoppe folk i å piratkopiere, noe de for lengst burde funnet ut av ikke er mulig, men alt de gjør er å ødelegge for "lovlydige". Noe som gjør at flere bruker crack (som er LOVLIG om originalt spill) som ikke å dette ut hvor gang linja hikker. Du synes jeg og alle andre som laster ned spill ødelegger, greit, men ikke alle gidder kjøpe alt de ser, noen vil prøve først. Og nei, jeg kjøper ikke alt jeg liker, men mye av det. Buhu.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke liker det, hvorfor skal jeg bruke penger på det? Hvordan jeg liker et spill varierer, det er forskjellige ting. Jada, koster penger å lage spill, men det er kreativitet, og ikke penger som gjør et spill bra.

 

Det er spillselskapers skyld jo, de prøver å stoppe folk i å piratkopiere, noe de for lengst burde funnet ut av ikke er mulig, men alt de gjør er å ødelegge for "lovlydige". Noe som gjør at flere bruker crack (som er LOVLIG om originalt spill) som ikke å dette ut hvor gang linja hikker. Du synes jeg og alle andre som laster ned spill ødelegger, greit, men ikke alle gidder kjøpe alt de ser, noen vil prøve først. Og nei, jeg kjøper ikke alt jeg liker, men mye av det. Buhu.

 

Syns det er bra at du forsvarer synet til en snylter. Det er sikkert mange (flertall?) folk som deg, men enten så tenker de ikke over det, eller så gidder de ikke.

 

Jeg er enig i at spillselskapene implementering av kopibeskyttelse har gått på bekostning av brukskvaliteten og det er en ting som spillselskapene etter min mening ikke burde ha lagt inn. Men det tror jeg er en annen diskusjon.

 

Det koster MASSE penger å utvikle et spill. At det er kreativitet som gjør et spill bra, det er ikke sant. Det trengs mange andre kvaliteter og lage et bra spill, og menneskene som har disse kvalitetene har brukt mange år for å skaffe seg disse kvalitetene, og de trenger og fortjener penger.

 

Om man ser på de som personer og ikke et stort selskap tror jeg flere kan føle empati, og skjønner at det blir galt å piratkopiere spill.

 

Hvis man ikke vil kjøpe dårlige spill, så kan man prøve demoer, lese andmeldelser, høre på andres erfaring, og rett og slett tåle et bomkjøp en gang i blant.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke liker det, hvorfor skal jeg bruke penger på det? Hvordan jeg liker et spill varierer, det er forskjellige ting. Jada, koster penger å lage spill, men det er kreativitet, og ikke penger som gjør et spill bra.

 

Det er spillselskapers skyld jo, de prøver å stoppe folk i å piratkopiere, noe de for lengst burde funnet ut av ikke er mulig, men alt de gjør er å ødelegge for "lovlydige". Noe som gjør at flere bruker crack (som er LOVLIG om originalt spill) som ikke å dette ut hvor gang linja hikker. Du synes jeg og alle andre som laster ned spill ødelegger, greit, men ikke alle gidder kjøpe alt de ser, noen vil prøve først. Og nei, jeg kjøper ikke alt jeg liker, men mye av det. Buhu.

 

Syns det er bra at du forsvarer synet til en snylter. Det er sikkert mange (flertall?) folk som deg, men enten så tenker de ikke over det, eller så gidder de ikke.

 

Jeg er enig i at spillselskapene implementering av kopibeskyttelse har gått på bekostning av brukskvaliteten og det er en ting som spillselskapene etter min mening ikke burde ha lagt inn. Men det tror jeg er en annen diskusjon.

 

Det koster MASSE penger å utvikle et spill. At det er kreativitet som gjør et spill bra, det er ikke sant. Det trengs mange andre kvaliteter og lage et bra spill, og menneskene som har disse kvalitetene har brukt mange år for å skaffe seg disse kvalitetene, og de trenger og fortjener penger.

 

Om man ser på de som personer og ikke et stort selskap tror jeg flere kan føle empati, og skjønner at det blir galt å piratkopiere spill.

 

Hvis man ikke vil kjøpe dårlige spill, så kan man prøve demoer, lese andmeldelser, høre på andres erfaring, og rett og slett tåle et bomkjøp en gang i blant.

 

Ikke mange spill som får demo, og alle har forskjellig smak, så kjekt å prøve selv. Bomkjøp ser jeg ingen grunn til da jeg ikke trenger.

 

Og hvorfor vente i opptil flere uker på å spille noe, når man kan spille før?

 

Og, tapet er overvurdert. Faktisk flere ganger de har solgt BEDRE enn de ellers ville gjort pga folk lasta ned og fant ut at spillet faktisk var veldig bra. De sutrer mer enn de trenger, iallefall de større selskapene.

Lenke til kommentar

OM jeg piratkoppierer, så er det fordi den piratkoppierte løsningen er bedre enn den som selges.

 

Jeg finner meg ikke i den anti-pirat taktikken selskapene bruker nå, de ENESTE det går ut over, er de som faktisk betaler for det. Det stopper ikke pirater for 5 øre. ALT blir cracket.

 

De selskapene tenker bare med lommeboken, og da kan de etter min mening brenne hos gammelerik.

Lenke til kommentar

OM jeg piratkoppierer, så er det fordi den piratkoppierte løsningen er bedre enn den som selges.

 

Jeg finner meg ikke i den anti-pirat taktikken selskapene bruker nå, de ENESTE det går ut over, er de som faktisk betaler for det. Det stopper ikke pirater for 5 øre. ALT blir cracket.

 

De selskapene tenker bare med lommeboken, og da kan de etter min mening brenne hos gammelerik.

 

Men kjøper du spillene som du liker?

Om du virkelig mener seriøst at du skal boikotte et selskap som lager djevelens egen DRM, så bør du i mine øyne ikke laste ned spillet og sørge for å si ifra på forum om hvilket makkeverk drm løsningen som er valgt er.

 

Når du laster ned et spill og spiller det, er du med på å rettferdigjøre at produsenten tar i bruk stadig verre DRM (selv om ikke produsenten forstår selv at du gjør det pga drm'en).

Lenke til kommentar

OM jeg piratkoppierer, så er det fordi den piratkoppierte løsningen er bedre enn den som selges.

 

Jeg finner meg ikke i den anti-pirat taktikken selskapene bruker nå, de ENESTE det går ut over, er de som faktisk betaler for det. Det stopper ikke pirater for 5 øre. ALT blir cracket.

 

De selskapene tenker bare med lommeboken, og da kan de etter min mening brenne hos gammelerik.

 

Men kjøper du spillene som du liker?

Om du virkelig mener seriøst at du skal boikotte et selskap som lager djevelens egen DRM, så bør du i mine øyne ikke laste ned spillet og sørge for å si ifra på forum om hvilket makkeverk drm løsningen som er valgt er.

 

Når du laster ned et spill og spiller det, er du med på å rettferdigjøre at produsenten tar i bruk stadig verre DRM (selv om ikke produsenten forstår selv at du gjør det pga drm'en).

 

Det er produsenten som driter seg, eneste de gjør er jo å plage de "uskyldige".. Er kanskje ikke nødvendig å laste ned alle spill (først, men kan kjøpe senere) men å bruke cracker er nå blitt nødvendig.. før trengte du bare å ha en disk i, det var OK, men noe stress, men nå er det opp til linja de om du får spille eller ikke..

 

"Din skyld at det er DRM, du laster ned"

 

Produsenten har lagd det, de burde heller gjøre det enklere og billigere å kjøpe spill. Iallefall ikke jeg laster ned mer musikk, har jo spotify (laster bare ned bittelitt, for orker ikke å spille inn fra Spotify..) Men laster ned 80% mindre musikk enn før. Filmer vil jeg alltid laste ned, 2-3 timer er for lite, enda det er "nok". Men ser bare en film en gang.

Lenke til kommentar

Har ikke noe imot piratkopiering.

Jeg laster stort sett alltid ned ett spill jeg er interessert i ulovlig. Liker jeg det, kjøper jeg det.

 

Jeg har forøvrig opplevd flere ganger å måtte laste ned piratkopiert utgave av spill jeg har kjøpt, da installasjonsrutine eller kopibeskyttelse gjør at jeg ikke får brukt spillet. NO-CD patch er jo også en gjenganger.

 

Problemet med kopibeskyttelse er at kundene betaler for kopibeskyttelse som ikke fungerer , men kun lager problemer for de som faktisk har kjøpt produktet lovlig. Det er jo direkte frekt.

Lenke til kommentar

Jeg lastet ned hele tiden før.

 

Men når du blir eldre så gidder du ikke å stresse med det lenger. Uvitenheten om virus/trojans o.l., og leve i håpet at noen utgir en cracked patch (noe som ikke alltid skjer).

 

Sånn tror jeg det går for de fleste pirater. De går mer og mer over til kjøp jo eldre de blir. Jeg vet at jeg kan laste ned all musikk osv, men det er en helt annen følese å leie produktet.

 

 

MEN, nå det gjelder slike DMR som Ubisoft har med at du MÅ være online for å spille, så laster jeg heller ned. Støtter ikke slikt tøv.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...