Gå til innhold

Test: GTX 480 testes på nytt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er CUDA ytelsen blitt forbedret?

Skal man spille går man uansett i dag for et ATI skjermkort, men nVidia sine leverer en syk kalkuleringskraft. Skulle hatt noen sånne til WPA dictionary attack ...

Akkurat WPA på skjermkort er faktisk ATI bedre enn nVidia, hvertfall med pyrit. 480GTX tar ca 28k/s mens 5870 tar ca 80k/s, så med OpenCL så er nok ikke nvidia alltid bedre enn ATI.

Interessant! Hvordan er OpenCL WPA ytlsen til 4870/4890? Har du noen tall?

Lenke til kommentar

Så fint at dere tester drivere som lover ytelesforbedringer, men er dette en eksklusiv service Nvidia får av HW.no da? ATI har da kommet med både badabing og badabom drivere etter lansering, har ikke sett noen tester av disse på HW.no selv med betydelig høyere ytelsesforbedringer enn disse ~5 prosentene vi ser her.. Faktisk så er vel 9.12 drivere brukt på MSI HD5870 Lightning testen i april, rimelig utdatert og gammel driver, bør oppdateres skal den ha noen relevans...

GeForce kortene fikk en dårlig start og når de er blitt testet med tidlige drivere så gjenspeiler ikke testen hva du får når du kjøper skjermkortet. Ergo, testen kan være noe misvisende. Man fikk dessverre ikke mirakler servert med nVIDIAs driver, men det var verdt en test uansett synes jeg. Jeg er forsåvidt enig i at testene av ATI kortene også burde oppdateres på lik linje som nVIDIA kortene. Jeg synes HW burde teste på nytt hver gang vi får store driveroppdateringer.

 

knapt 5% ja ... Mener å huske at en del nVidia-fans her på forumet lovte rimelig mye mer enn det?

Er det noen som har lovet noe da? Det har ivertfall ikke jeg sett. Det har vel bare vært snakk om synsing og diskusjon om nVIDIAs hevdelser.

Lenke til kommentar

Jeg synes fortsatt GTX 480 er en dårlig deal, med tanke på konkurenten HD 5870 som kan hamle opp med konkurerende ytelse, mye hyggeligere pris i tillegg til veldig gode termiske egenskaper og strømforbruk. Støy er de begge ille på. GTX 470 derimot, for entusiaster og "ukonvensjonelle" folk, får du mye mer for pengene etter min mening. Den kan i mange sammenhenger konkurere med HD 5870, men også være på nivå med HD 5850. nVIDIA kortene er ikke så gunstig for "casual gamers".

Lenke til kommentar

Er CUDA ytelsen blitt forbedret?

Skal man spille går man uansett i dag for et ATI skjermkort, men nVidia sine leverer en syk kalkuleringskraft. Skulle hatt noen sånne til WPA dictionary attack ...

Akkurat WPA på skjermkort er faktisk ATI bedre enn nVidia, hvertfall med pyrit. 480GTX tar ca 28k/s mens 5870 tar ca 80k/s, så med OpenCL så er nok ikke nvidia alltid bedre enn ATI.

Interessant! Hvordan er OpenCL WPA ytlsen til 4870/4890? Har du noen tall?

Mitt HD4890 tikker inn på 24k PMKs/s kontra GTX 295's 19k PMKs/s og 480GTX's 28k PMKs/s.

 

Heftig!

Lenke til kommentar

Svært få i dag som bruker skjermer mindre enn 1620*1200 på stasjonære (Håper jeg)

Tror nok du er litt på jordet. Folk flest sitter faktisk på mindre skjermer.

 

"Folk flest" gjør nok det ja, men i målgruppen til GTX480 stiller nok dette seg annerledes. Her har nok Refsa et godt poeng.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Får vi også en ny oppdatert test av HD5870 med 10.4 preview?

Så fint at dere tester drivere som lover ytelesforbedringer, men er dette en eksklusiv service Nvidia får av HW.no da? ATI har da kommet med både badabing og badabom drivere etter lansering, har ikke sett noen tester av disse på HW.no selv med betydelig høyere ytelsesforbedringer enn disse ~5 prosentene vi ser her.. Faktisk så er vel 9.12 drivere brukt på MSI HD5870 Lightning testen i april, rimelig utdatert og gammel driver, bør oppdateres skal den ha noen relevans...

 

Skjønner det er vanskelig å oppdatere alt av grafer og tester, men ved ekstra spesielle anledninger bør dette gjøres på den nåværende generasjonen av kort, som med denne FW oppdateringen med ~5% i snitt forbedringer, som da kvalifiserer en slik artikkel ved ganske mange Catalyst slipp i 2010 og sikkert kommende også..

 

Ja ja, her er "løftene" fra ATI på 10.6 driveren, og tar man tallene for god fisk, så forventer jeg en retest her også:

 

***snip

Link: http://hothardware.c...ng-Performance/

Rakker'n, nå kom 10.6-driveren tikkende inn, ja. Dette skal så absolutt ikke være en ekslusiv Nvidia-greie, men ett sted måtte vi starte. At det kommer en artikkel for hver eneste driver som blir sluppet fra begge kanter kan jeg ikke love, men at vi kjører en oppdaterer et par-tre-fire ganger i året burde gå fint. AMD slipper tross alt minst 12 drivere i året, og Nvidia lager ikke rent få de heller. Vi har rett og slett ikke kapasiteten til å gjøre slike tester 20 ganger i året. Samtidig så har vi ikke alle kortene inne til en hver tid, majoriteten av skjermkortene vi tester er bare på utlån, og sendes på rundgang blant testsider som oss over hele verden. Vi sendte senest et skjermkort videre til en test-side i England i går :-)

 

Om tallene vi da presenterer i en komplett test ikke er de helt nøyaktige pga. en driveroppdatering, så må nesten produsenten ta en liten del av skylda, og heller gjøre ting mer riktig med en gang. Unntak finnes riktig nok også her, slik som de gangene vi er helt nødt til å benytte beta-drivere før en spesiell lanseringsdato.

 

 

Når det gjelder CL 10.6, så skal jeg få gravet frem et par HD 5870-kort, og se litt nærmere på ytelsesforbedringene. Ut i fra listen virker det som om det meste gjelder CF-oppsett og DX9. Hvis oppdateringen er av nevneverdig betydning ed de tittlene vi tester, rundt 5 %, så blir det nok en artikkel :-)

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Når det gjelder CL 10.6, så skal jeg få gravet frem et par HD 5870-kort, og se litt nærmere på ytelsesforbedringene. Ut i fra listen virker det som om det meste gjelder CF-oppsett og DX9. Hvis oppdateringen er av nevneverdig betydning ed de tittlene vi tester, rundt 5 %, så blir det nok en artikkel :-)

 

Synes dere bør poste en artikkel uansett, så vil det i det minste dempe noe av kritikken. Ingen funn er også et funn ;) Vil uansett tro at det også er en generell ytelsesforskjell mellom 9.12 og 10.6, ikke bare ift. CF og DX9.

Lenke til kommentar

2. Dersom FPS er over ca 60 så blir det ingen opplevd forskjell i ytelse selv om det er tallmessig forskjell.

 

De som er sikkelig gamere og som har 120hz pc skjerm og for å få 120hz må man også ha 120fps så da trenger man et veldig rask skjermkort eventuelt 2stk.

 

Men Simen mente sikkert de vanlige 60hz 60fps skjermene som de fleste har enda. For da trenger man ikke så veldig kraftig skjermkort for å få 60fps untatt de veldig krevenede spilla hvis man må spille i maks grafikk.

 

Gå for ATI 5850 CrossFire eller hvis dere må ha Geforce så velg Geforce GTX 470 Sli.

De som sitter med 120hz CRT spiller uansett bare cs 1.6 så de trenger knapt nok grafikkort da...

Lenke til kommentar

De som sitter med 120hz CRT spiller uansett bare cs 1.6 så de trenger knapt nok grafikkort da...

 

Han sa ikke CRT. Tipper du aldri har hørt om 120Hz LCD skjermer jeg. Velkommen til 2009 forresten!

 

Er det noen som vet om disse drivere gir tilsvarende økning for GTX470 også?

Lenke til kommentar

Det er selvsagt få tilfeller der ytelseforskjellen er merkbar, men slik er det også ofte mellom ulike skjermkortmodeller. HD 5870 gir litt mer ytelse for pengene hvis bruksområdet er DirectX-spill, som det typisk er, men det er ikke mye som skal til før nVidia har omtrent like gode tilbud, og med tanke på at B1-revisjonen kommer og nye modeller muligens justerer ned prisene på de eksisterende, så skal vi ikke se bort ifra at nVidia etter hvert har det beste tilbudet.

Lenke til kommentar

1. Kjøper man et slikt kort er det primært for å spille i oppløsninger fra 1920x1080 og oppover. Man kan trygt regne med at de som har råd til geforce GTX 480 også har råd til en skjerm med minimum 1920x1080. Resultatene for lavere oppløsninger er dermed ganske uinteressante.

 

2. Dersom FPS er over ca 60 så blir det ingen opplevd forskjell i ytelse selv om det er tallmessig forskjell.

 

3. Under 30 FPS går det såpass tregt at man bør velge lavere oppløsning.

 

4. Man kjøper spill-skjermkort for å spille, ikke kjøre syntetiske tester.

 

Med dette utgangspunktet vil jeg korte ned ytelselista til:

 

 

* Crysis Warhead - 1920x1200 - 3,77 %

* Crysis Warhead - 2560x1600 - Velg lavere oppløsning pga FPS <30

* Anno 1404 - 1920x1200 - Ikke merkbart pga FPS >60

* Anno 1404 - 2560x1600 - 4,22 %

* Far Cry 2 - 1920x1200 - Ikke merkbart pga FPS >60

* Far Cry 2 - 2560x1600 - Ikke merkbart pga FPS >60

* Tom Clancy's H.A.W.X - 1920x1200 - Ikke merkbart pga FPS >60

* Tom Clancy's H.A.W.X - 2560x1600 - Ikke merkbart pga FPS >60

* Resident Evil 5 - 1920x1200 - Ikke merkbart pga FPS >60

* Resident Evil 5 - 2560x1600 - Ikke merkbart pga FPS >60

* Just Cause 2 - 1920x1200 - 10,46 %

* Just Cause 2 - 2560x1600 - Velg lavere oppløsning pga FPS <30

* Colin McRae Dirt 2 - 1920x1200 - Ikke merkbart pga FPS >60

* Colin McRae Dirt 2 - 2560x1600 - 1,95 %

* Metro 2033 - 1920x1200 - 3,53 %

* Metro 2033 - 2560x1600 - Velg lavere oppløsning pga FPS <30

* Battlefield Bad Company 2 - Ikke merkbart pga FPS >60

* Battlefield Bad Company 2 - 2560x1600 - 4,51 %

 

Med andre ord ganske få titler/oppløsninger med merkbare forbedringer

tja?

 

1. Kjøper man et slikt kort er det primært for å spille i oppløsninger fra 1920x1080 og oppover. Man kan trygt regne med at de som har råd til geforce GTX 480 også har råd til en skjerm med minimum 1920x1080. Resultatene for lavere oppløsninger er dermed ganske uinteressante.

 

2. Dersom FPS er over ca 60 så blir det ingen opplevd forskjell i ytelse selv om det er tallmessig forskjell.

 

3. Under 30 FPS går det såpass tregt at man bør velge lavere oppløsning.

 

4. Man kjøper spill-skjermkort for å spille, ikke kjøre syntetiske tester.

 

Med dette utgangspunktet vil jeg korte ned ytelselista til:

 

 

* Crysis Warhead - 1920x1200 - 3,77 %

* Crysis Warhead - 2560x1600 - Velg lavere oppløsning pga FPS <30

* Anno 1404 - 1920x1200 - Ikke merkbart pga FPS >60

* Anno 1404 - 2560x1600 - 4,22 %

* Far Cry 2 - 1920x1200 - Ikke merkbart pga FPS >60

* Far Cry 2 - 2560x1600 - Ikke merkbart pga FPS >60

* Tom Clancy's H.A.W.X - 1920x1200 - Ikke merkbart pga FPS >60

* Tom Clancy's H.A.W.X - 2560x1600 - Ikke merkbart pga FPS >60

* Resident Evil 5 - 1920x1200 - Ikke merkbart pga FPS >60

* Resident Evil 5 - 2560x1600 - Ikke merkbart pga FPS >60

* Just Cause 2 - 1920x1200 - 10,46 %

* Just Cause 2 - 2560x1600 - Velg lavere oppløsning pga FPS <30

* Colin McRae Dirt 2 - 1920x1200 - Ikke merkbart pga FPS >60

* Colin McRae Dirt 2 - 2560x1600 - 1,95 %

* Metro 2033 - 1920x1200 - 3,53 %

* Metro 2033 - 2560x1600 - Velg lavere oppløsning pga FPS <30

* Battlefield Bad Company 2 - Ikke merkbart pga FPS >60

* Battlefield Bad Company 2 - 2560x1600 - 4,51 %

 

Med andre ord ganske få titler/oppløsninger med merkbare forbedringer

tja?

Lenke til kommentar
2. Dersom FPS er over ca 60 så blir det ingen opplevd forskjell i ytelse selv om det er tallmessig forskjell.

 

Uenig. Utsagnet ditt stemmer, vis skjermen er begrenset til 60 bilder per sekund, vis vi har en skjerm med som kan spy ut 200-300 frames per second da?

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...