Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store karaktertråden! Del dine karakterer og snitt!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet hvordan privatistkontorkarakterene fungerer? Gikk selv ut av 3. klasse nå, samtidig som jeg tok opp et par fag som privatist. Vil jeg få tilsendt disse karakterene slik at jeg kan fikse på vitnemålet før ettersendingsfristen til samordna opptak går ut?

Lenke til kommentar

Fellessensur for våren 2010 faller på den 22. juni. Det er et møte hvor sensor #1 og sensor #2 møter. De diskuterer så karakterer og blir enige, og den blir lagt ut den 23. juni til skolene og privatistene. Burde finne dem på privatistweb.no. Du vil også få tilsendt karakteren(e) i posten, og den burde være hos deg innen 1-3 dager. Om du går på en offentlig skole, så vil de få oversikt over privatistkarakterene dine i en database. Dermed kan du bare spankulere til skolen din (den 23. juni) og be dem finne privatistkarakterene dine, og legge disse inn på vitnemålet. Er usikker på de gjør det automatisk, da jeg gikk på en privat skole mens jeg tok nye fag som privatist.

 

---

Jeg forstår ikke helt meningen med å spørre om andres karaktersnitt. Jeg vil anta OP spør for å kunne sammenligne seg selv med andre. Utvalget vil på ingen måte kunne bli representativt for populasjonen. Trolig lyver en stor andel, eller plusser på tilleggspoengene; da det er få muligheter for å undersøke sannheten av utsagnene. Samtidig så vil en større andel med godt snitt (skryterne) berette, enn de som har gjort det dårlig (taperne).

 

Dessuten vil jeg avsløre noe de fleste vet... Det er kun korrelasjonen mellom karakterer og hardt arbeid som er signifikant. De som påstår de får seksere i fleng, uten å studere, dem er løgnere (Det er fullstendig mulig å få 6 etter å ha lest historieboken kun en gang, jeg påstår ikke noe annet). Det er faktisk elementært at for å vite noe, må du ha lært det, eller intuivt forstått det. Det betyr med andre ord at hardt arbeid er nøkkelen til gode karakterer... Har du jobbet dårlig, vil du få dårlig betalt - og omvendt.

Lenke til kommentar

De som påstår de får seksere i fleng, uten å studere, dem er løgnere

 

Det spørs jo hva som menes med "seksere i fleng". Det er fullt mulig å få svært gode karakterer ved å følge godt med i timene, og lese siste kvelden (og/eller i friminuttene og på skoleveien :) ) på prøver og skrive stiler siste natta før innleveringsfrist, og aldri gjøre noe utenom skoletid ellers. Denne strategien ga meg et snitt på 5,32 på videregående.

 

Ellers, når det gjelder trådens tema, så er det naturlig nok slik at de som har best snitt nettopp er de som er interesserte i å fortelle om det, så helt naturlig at snittet her er høyere enn snittet antakelig er generelt i befolkningen.

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar

Gjelder realfagspoeng her? De teller jo på vitnemålet. :hmm:

 

Det ligger vel i ordet "snitt" at det er snakk om, ja nettopp, et gjennomsnitt av karakterene man har fått. Tilleggspoeng kommer først inn i bildet når man har ganget snittet med ti, for å finne ut hvor mange skolepoeng man har.

 

Det er jo en klassisk juksevariant å dividere skolepoengene man har på ti og oppgi det om snittet sitt, men det er altså feil.

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar

et er fullt mulig å få svært gode karakterer ved å følge godt med i timene, og lese siste kvelden (og/eller i friminuttene og på skoleveien :) ) på prøver og skrive stiler siste natta før innleveringsfrist, og aldri gjøre noe utenom skoletid ellers.

 

Det du burde fokusere på er ordet «studere», framfor antallet seksere. En karakter blir gitt basert på prestasjoner i det gitte faget, uavhengig av andre elever i faget og / eller prestasjoner i andre fag fra samme elev.

 

Prolemet er at om du spør ti personer, så får du ti forskjellige svar på hvor mye de er studert. Mens i realiteten kan mengden arbeid nedlagt i faget være helt likt. Alle som kan litt nevrologi og fysikk vil forstå at ingenting oppstår ut av intet, dermed må du også ha lært kunnskapen eller intuivt forstått den. Å intuivt vite hvem en forfatter er, eller hvilke årsaker som førte til jernteppets fall, blir svært vanskelig (og så videre). Som fører meg til grunnstenen i argumentasjonen: For å gjøre det bra på en prøve, må du ha studert. Om du velger å følge godt med i timene, lese på fritida, ta faget som privatist, ha privatlærer, studiekompiser eller bare rett og slett gi faen - så blir det ditt valg. Alle veier fører til Rom, men, Rom ble ikke bygget på en dag.

 

Mange ønsker å fremstå som genier ved å skryte av gode karakter, samtidig som de «ikke har lest noe». Da håper jeg dem hiver seg på cand.med-graden, så skal vi se hvor lite de trenger å lese. Selv har jeg studert med personer som ikke er så voldsomt intelligente, men likevel klarer å oppnå et snitt rundt 4,75~ enkelte år på universitetet. Antar du kjenner til omregningen fra bokstav til tallkarakterer. Fem (5) er høyeste, og tilsvarer kun A i alle studiepoeng.

 

Eventuelt kan man jo ta en bachelorgrad på 6-9 mnd (eller mindre). Da 8000~ sider med pensumlitteratur er ganske lite, spesielt for en som ikke trenger å lese for å gjøre det bra! :) (Siktet ikke til deg. Det å følge med i timene skal være ekvivalent med å lese, da læreren går igjennom pensumlitteratur muntlig.)

Lenke til kommentar

For å gjøre det bra på en prøve, må du ha studert. Om du velger å følge godt med i timene, lese på fritida, ta faget som privatist, ha privatlærer, studiekompiser eller bare rett og slett gi faen - så blir det ditt valg. Alle veier fører til Rom, men, Rom ble ikke bygget på en dag.

 

Jeg er sikkert ikke så uenig med deg. Det er klart man må ha fått kunnskapen sin fra en eller annen plass, men poenget mitt er at det går an oppnå gode resultater uten å måtte bruke spesielt mye tid på det. Noen må studere i gjennomsnitt mange timer hver dag for å få et snitt mellom A og B på universitetet, mens andre klarer det ved å knapt gjøre noe gjennom semesteret unntatt et kraftig skippertak i eksamensperioden.

Lenke til kommentar

Går ut av vgs med 5,25 i snitt. Burde vel egentlig være fornøyd, men det ser ut til å være akkuratt for dårlig til å komme inn på medisin. Er litt sur på meg selv for at jeg ikke klarte å samle litt mer krefter og motivasjon i den siste tiden :<

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...