Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva for en førstebil til ca. 150k - 200k. ?


Gjest Slettet+981723478

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981723478
Skrevet

Bil med driftssikkerhet og airbags finns sikkert til 50k, men da er det vel snakk om en bil, helst koreansk eller varebil, som har gått minst 300 000, eller som typiske problembiler? da tror jeg kanksje at jeg bør ha litt flaks inne i bildet også, eller?

 

Siden jeg trenger bilen til å rulle noen mil i året, så hadde det vært greit om det hade skjedd uten uønskede verksteds -opphold og -regninger, igjen er åpen for innspill..

Jeg skal jo også tilbringe noen timer bak rattet i denna doningen, så derfor hadde det vært deilig med litt kjørekomfort i tillegg til sikkerhet osv.

 

Og ja, jeg har råd til en bil til 150k - 200k... hadde jeg måttet ta kontakt med bank og lån og masse mas, så hadde jeg uten tvil lempa noe på krava, håper ikke det virka noe kvalmt/bortskjemt, men uansett jeg har jo finansen til det, så hvorfor ikke ta meg den luxusen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981723478
Skrevet

Er ikke det E-klasse?

Isåfall ser den unektelig interressant ut..!

Skrevet

E-klasse er absolutt gode biler. Dog er vel de fleste av nyere type med automat så vidt jeg vet? Men det er selvfølgelig en diskusjon om smak. Automatkassene er iallfall temmelig gode.

Skrevet (endret)

Dersom man ser på samlede utgifter til én bil som er kjørt ca 50 000 og én identisk bil som er kjørt 150 000 vil det være liten forskjell i reelle utgifter. Den bilen som har kjørt 50 000 har et høyere verditap, men det er ikke en mye høyere kostnad enn den andre bilen, rett og slett fordi du må påberegne mye hyppigere verkstedbesøk på en bil som er kjørt langt. Derfor er det ikke økonomisk selvmord å kjøpe en nyere bruktbil.

 

Angående bulking: Det er slett ikke sikkert at faren for bulking er så skyhøy. De som er fornuftige og kjører forsiktig kan fint slippe unna dette, men så klart kan alle være uheldige. Likevel synes jeg dette mer enn oppveies ved fordelen av å ha en sikker bil.

 

Som svar på biler ville jeg vurdert Ford Focus (eksempel, en som hadde vært litt lenger kjørt kunne gitt mer for pengene, da verdifallet er litt i største laget når den er så ny) eller BMW 1-serie (eksempel). Dersom du ikke har behov for en stor og praktisk bil, ville jeg ikke brukt penger på det. Men dette er selvsagt subjektivt.

 

 

Edit: Fikset lenker.

Endret av grizzlyx
Skrevet

Jeg har BMW selv, men siden BMW og Mercedes blir anbefalt vil jeg komme med en tilføyelse. Begge disse merkene skiller seg ut når det gjelder kvalitetsfølelse og kjørekomfort. Men vær oppmerksom på at bakhjulsdrift har sine begrensinger på vinterføre.

Gjest Slettet+3165
Skrevet

Størst verditap har jo som regel veldig nye biler (enkelte opp til 30-40k på et år). På eldre biler er ofte verditapet parallelt med kilometerstanden, noe som kan være et problem for trådstarter.

Det og si at du ikke får trygg bil til 50 000 blir både og, du får fint biler med ABS, airbags og høy ncap score for 50 000, samtidig som de ikke nødvendigvis ikke er kjørt jorda rundt 5 ganger. Så kan vel de lærde diskutere seg imellom om antispinn og antiskrens gir en trygghet, eller en falsk trygghet.

 

Men ja som nevnt tidligere så er Mercedes kongen av langkjøring, en kollega har en W211 E220 CDI Avantgarde som han fikk for 200k (kjørt 200k km også).

Selv om den er gått langt, så har den nok langt og gå enda. Veldig komfortabel og kjøre, samt føreromgivelsene er fantastiske. Ved fornuftig kjøring, kjørte han fra STVG til Gøteborg på rett over halv tank(!), altså et latterlig lavt forbruk på langkjøring.

 

Eksempel: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22796108

Skrevet
Ved fornuftig kjøring, kjørte han fra STVG til Gøteborg på rett over halv tank(!), altså et latterlig lavt forbruk på langkjøring.

Det kommer jo an på størrelsen på tanken, da. Jeg kommer meg bare fra Trondheim til Molde på halv tank - selv med drivstoffgjerrig bil - fordi tanken er så liten.

Gjest Slettet+3165
Skrevet
Ved fornuftig kjøring, kjørte han fra STVG til Gøteborg på rett over halv tank(!), altså et latterlig lavt forbruk på langkjøring.

Det kommer jo an på størrelsen på tanken, da. Jeg kommer meg bare fra Trondheim til Molde på halv tank - selv med drivstoffgjerrig bil - fordi tanken er så liten.

Selvfølgelig, men tror den har rundt en 65liters tank, etter det lille jeg hadde tid til og google meg frem til.

Gjest Slettet+3165
Skrevet

Hva med en Peugeot 407? En pen bil etter mitt syn, og ikke så vanlig som f.eks Passat. Den skal også tilby god kjørekomfort.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22837593

Liker også 407, men helst gjerne sedan (prinsipp x]).

Kollega som kjøpte en svart 2006 modell for ikke lenge siden, med sota ruter og 18 toms felger ser den rå lekker ut!

Gjest Slettet+981723478
Skrevet

407 var kul. I tillegg så er den jo også relativt billig (noen grunn til det?).

Fant en Peugot 407 som ser unektelig interresant ut.

Den er jo fransk og komforten bør vel også være deretter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...