Gå til innhold

Iphone 4 er lansert


Anbefalte innlegg

Windows mobile har vel full multitasking akkurat som på en PC? Det er ikke akkurat egnet for en mobil enhet med begrensede resurser, både prosessor, minne og batterimessig.

Android har riktignok rimelig lik mulititasking som iOS4, men mangelen på kontroll gjør at endel programmer likevel sluker resurser.

 

Ideen bak både Android og iOS sin multitasking er at brukeren aldri skal trenge å tenke på hva som går i bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Multitasking - Fire år? FIRE ÅR?!? SE P800 hadde dette i 2002, og selv da fantes det telefoner som kunne slikt (Noen som vet om eldre?). Men Apple tar dette som OMFGLOLROXORZ VI HAR MULTITASKING, SE HER A!!!!

Apple har allerede hatt "multitasking" for de innebygde programmene. Det er nedlastbare 3. parts programmer som ikke har hatt denne støtten før nå.

 

Jepp, jeg har selv hatt P800, P910i og P1i, og multitasking der er helt elendig. Du har dårlig kontroll over hvilke programmer som kjører, uten å laste ned en 3. parts task manager. Veldig mye problemer med at programmer ikke avsluttes, og batteriet blir tømt, eller at minnet blir brukt opp slik at nyttige programmer som SMS krasjer.

Lenke til kommentar

Og hva må til for å laste ned apps egentlig? Du må ha en iTunes konto (greit nok), men for denne iTunes konton skulle funke på iPhone måtte det kreditt kort til. (Erfaring fra en mildt sagt apple fanboy som måtte legge seg flat etter den hendelsen)

 

Feil vei PL610. iOS4 har lik multi task som Android

Endret av Refsa
Lenke til kommentar

Og hva må til for å laste ned apps egentlig? Du må ha en iTunes konto (greit nok), men for denne iTunes konton skulle funke på iPhone måtte det kreditt kort til. (Erfaring fra en mildt sagt apple fanboy som måtte legge seg flat etter den hendelsen)

Holder med et vanlig VISA-kort. Ser egentlig ikke helt det store problemet her...

På iTunes kan man som nordmann faktisk kjøpe innhold. Noe som enda ikke er mulig med Android Market.

Lenke til kommentar

Det eneste et gyroskop fører til bilde er noe mer presis detektering hva rotasjon angår.

Et gyroskop kan ikke måle akselerason (les: bevegelse rundt i rommet). Gyroskoper holder, på grunn av tregheten i roterende masse, seg likt orientert hele tiden. Grunnen for at snurrebasser ikke velter er gyroskopeffekten. Se for dere et gyroskop som et sykkelhjul som ligger flatt ned mot bakken. Hvis en setter en pinne i akselen, som du kan holde i, og setter hjulet i bevegelse, har du et gyroskop. Det vil kreve betydelig mer kraft/energi å tilte hjulet, slik at det står loddrett (startet vannrett), dersom det spinner. Om du står på nordpolen med et gyroskop pekende rett ut fra jorda (opp) og tar det med deg til ekvator, vil gyroskopet peke rett nord (vannrett).

Dersom du setter gyroskopet i et system som gjør at det får rotere fritt, vil det holde seg konstant orientert. Da kan man sammenligne gyroskopet med telefonen rundt, og se hvordan den roteres.

Gyroskopet må dog holdes i rotasjon, og det betyr at det bruker litt strøm.

 

Et akselerometer baserer seg på piezoelektrisitet. En klump som veier en del er festet til et piezoelektris materiale. Sammentrekning og utstrekning av det piezoelektriske materialet induserer et elektrisk felt. Hva som er + pol, og - pol sier om det er sammentrekning eller uttøyning. Styrken på feltet sier hvor kraftig den piezoelktriske delen blir presset. Vekten på den ene siden, og telefonen på den andre, står da for uttøyningen/sammenpressingen. Totalt kan en da bestemme hvilken akselerasjon telefonen er utsatt for (i alle 3 dimensjoner), og hvordan telefonen er orientert i forhold til jorda.

 

Som du ser er det eneste gyroskopet fører til bildet et noe mer nøyaktig mål for rotasjon av telefonen. Rotasjon i forhold til jorda kan enkelt måles (hvilket iphone 3g og utallige andre telefoner viser) av akselerometer. Hvis du vil ha rotasjon i forhold til universet (nyttig for eksempel hvis du befinner deg i vektløs tilstand) er gyroskopet betydelig bedre.

Lenke til kommentar

Og hva må til for å laste ned apps egentlig? Du må ha en iTunes konto (greit nok), men for denne iTunes konton skulle funke på iPhone måtte det kreditt kort til. (Erfaring fra en mildt sagt apple fanboy som måtte legge seg flat etter den hendelsen)

 

Feil vei PL610. iOS4 har lik multi task som Android

 

For gratis apps trenger du ikke kort Knyttet til kontoen. Jeg fikk ihvertfall lastet ned gratis apps på ipad uten kort. Og for de som koster penger så er det jo ikke så stort problem å skrive inn 16 siffer ? Er vel den enkleste metoden spør du meg.

Lenke til kommentar

Nå har du misforstått. For å laste ned en enkel app for en person under 18 år måtte det visa kort og lange omveier til.

 

hvordan mener du ellers de skal betale da, de som ikke er gamle nok til å ha eget VISA ?

 

Edit: de kan jo kjøpe SpendOn visa gavekort da.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar
Jepp, jeg har selv hatt P800, P910i og P1i, og multitasking der er helt elendig. Du har dårlig kontroll over hvilke programmer som kjører, uten å laste ned en 3. parts task manager. Veldig mye problemer med at programmer ikke avsluttes, og batteriet blir tømt, eller at minnet blir brukt opp slik at nyttige programmer som SMS krasjer.

En kjapp tur med pennen oppe i høyre hjørne - Open-tab'en - More - End all - ferdig. Nå åpner vel ikke jeg 20 programmer om gangen heller? Selv plages ikke jeg med at batteriet/minnet tømmes fordi jeg har alt for mye åpent, men så har jeg vel lagt inn vanen med å avslutte programmene selv.

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar

Nå har du misforstått. For å laste ned en enkel app for en person under 18 år måtte det visa kort og lange omveier til.

 

hvordan mener du ellers de skal betale da, de som ikke er gamle nok til å ha eget VISA ?

 

Edit: de kan jo kjøpe SpendOn visa gavekort da.

 

Han skulle laste ned en GRATIS app og det krevde en iTunes konto med VISA kort på. Dette var en app utenom store fra nettleseren.

Lenke til kommentar

Multitasking - Fire år? FIRE ÅR?!? SE P800 hadde dette i 2002, og selv da fantes det telefoner som kunne slikt (Noen som vet om eldre?). Men Apple tar dette som OMFGLOLROXORZ VI HAR MULTITASKING, SE HER A!!!!

 

Windows Phone 7 kommer uten multitasking til høsten. :) Da må du gå inn i den tråden og whine også!

 

 

Digital Zoom - Forventet av en hvilken som helst telefon med kamera?

 

"Digital zoom" er totalt verdiløst, og det finnes ingen med noenlunde peiling på foto som noensinne vil vurdere å bruke noe sånn dritt! Det er NEGATIVT at et kamera har "digital zoom".

Lenke til kommentar

Personlig gleder jeg meg veldig til denne kommer!

 

Musikkbiblioteket mitt har aldri vært så ryddig etter at jeg fikk meg iTunes. Og jeg ser strengt talt ikke problemet. Har satt min 3Gs på manuell overføring av filer, så jeg synker akkurat hva jeg vil. At iTunes samtidig tar backup av telefonen min er meg ikke i mot.

 

Er forøvrig morsomt å se hvordan en del klager over iPhones og iOS når Android ikke kommer med norsk tastatur som standard. Vi har solgt en god del Android-telefoner her på jobben, og 90% av kundene kommer tilbake for å få hjelp til å laste ned og aktivere norsk tastatur/ordbok. Man skulle tro at i 2010 så burde dette vært integrert i operativsystemet :)

 

Vi nerder her på forumet er ikke representative for den store massen; selvom vi liker å ha full kontroll på elektronikken vår og har kunnskap for å få det til å fungere, så betyr ikke dette at alle mennesker kan få det til. Chris Rock sa det veldig bra en gang; "you can drive your car with your feet, but it doesn't make it a good idea!" I min nærmeste familie (ca 30 mennesker) er det kun jeg som kan bygge min egen pc, installere OS på egenhånd osv.. Tre av disse har en Samsung Spica som de har ringt meg for å få hjelp med en god del ganger. Syv andre har iPhone og har ikke ringt meg en eneste gang for å få hjelp.

 

Jeg var selv lenge motstander av Apple og deres regime, men da hadde jeg ærlig talt ikke prøvd iTunes skikkelig, ei heller hatt et Apple-produkt over tid. Viser seg at jeg var litt for forutinntatt! Har aldri vært mer fornøyd med en telefon enn jeg er med iPhone, og den blir aldri "old news". Dvs. at jeg tar meg selv stadig i å ta opp telefonen fra lomma for å leke med den, bla meg gjennom programmer osv.

 

Nå skal det legges til at jeg har Jailbreak'et telefonen min, men utelukkende fordi jeg hadde lyst til å innstallere et tema. Dette er jo løst i OS4, så ser meg veldig fornøyd der.

Og så er det noen som klager på funksjoner iPhone ikke har, som f.eks. tegn-telling når man skriver meldinger. Ærlig talt, hvem over 14 år bryr seg om hvor mange tegn man har skrevet? Det er jo utrolig mange abon. som i dag enten har inkluderte meldinger, veldig lav pris pr. melding eller lar deg kjøpe f.eks. 3000 meldinger i mnd for 199 kroner. Da kan det vel ikke være veldig viktig om man skriver én eller to meldinger?

 

Og jeg sender faktisk MMS om dagen. Det gjorde jeg aldri før jeg fikk iPhone. Man måtte alltid inn i en egen modus som så ut som et komprimert tekstbehandlings-program. På iPhone legger jeg til et element mens jeg skriver meldingen og vips er den blitt MMS.

 

 

Sist og langt fra minst har vi da Appstore. Veldig mange her inne som snakker høylytt om fri utvikling av programvare o.l. Hvordan bedre gjøre dette enn å belønne de som gjør nettopp dette ved å kjøpe et program/spill av de? Er kanskje ikke veldig mange som blir søkkrike av dette, men hvor herlig må det ikke være å kunne utvikle på fulltid ved å selge programvare gjennom Appstore?

 

 

Frihet er det mange som sier. Hva med min frihet til å velge det produktet jeg synes passer best til meg? Hva med frihet til å måtte slippe å lese seg gjennom en stor manual (som ligger på CD-rom; ikke noe er værre enn å lese en manual direkte på pc-skjermen) for å kunne utføre enkle ting? Hva med frihet til å trykke "synk" i et program for å få med seg hele musikksamlingen, eller et utvalg man selv har bestemt?

 

 

Nei, jeg kunne slengt masse dritt om mangler på Android og lignende telefoner, men holder meg til klagen på norsk tastatur da det er dette som har vært den mest markante mangelen på slike telefoner. At man kun kan få tak i gratis programmer er nå så om så...

 

 

Jeg synes det er kjempeflott at vi alle har forskjellig smak og lyster, men ikke kall meg en idiot fordi mitt valg er noe annet enn ditt. Hvis jeg er 100% fornøyd med hva jeg har, hva kan være bedre enn det? Feie for sin egen dør og alt det der ;)

Endret av elf_man
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Digital Zoom - Forventet av en hvilken som helst telefon med kamera?

 

"Digital zoom" er totalt verdiløst, og det finnes ingen med noenlunde peiling på foto som noensinne vil vurdere å bruke noe sånn dritt! Det er NEGATIVT at et kamera har "digital zoom".

 

Ja for skarpheten i bildet blir like dårlig som om man tar bildet uten zoom for så og zoome bildet inn i feks Paint\photoshop (om det var forståelig)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

VISA kort=18 år right? Enig i at Android mangler funksjon for å kjøpe apps i Norge

Jeg er 17 og har Visa. Trengs bare underskrift fra foreldre og at banken tillater det :)

 

Nesten litt synd at jeg kjøpte 3GS når jeg ser denne, men får vel bare være sånn. Bedre kamera og ikke minst LED lys/blitz? var ihvertfall på tide :p

Lenke til kommentar

 

Ja for skarpheten i bildet blir like dårlig som om man tar bildet uten zoom for så og zoome bildet inn i feks Paint\photoshop (om det var forståelig)

 

Hvorfor i huleste skulle man ville det? Det blir crap uansett om du bruker "digital zoom" eller forstørrer mer enn 1:1 piksel i et bildebehandlingsprogram.

 

Digital zoom er bra hvis man ønsker å ta bilde av feks en TV i et ellers mørkt rom, og ikke kommer nære nok. Da kan digital zoom tvinge kameraet til å tilpasse seg til TVens lystyrke.

 

Det der er definitivt ikke en tilsiktet funksjon av "digital zoom". Da er det vel bedre å stille inn blender, lukker og ISO manuelt på kameraet...

Endret av Det Skumle Fjellet
Lenke til kommentar

 

 

"Digital zoom" er totalt verdiløst, og det finnes ingen med noenlunde peiling på foto som noensinne vil vurdere å bruke noe sånn dritt! Det er NEGATIVT at et kamera har "digital zoom".

 

Hvorfor er det negativt at telefonen her det? Man må jo ikke bruke det? Ikke gå i fella å tro at det er negativt at noe har en funskjon, bare fordi du ikke bruker akkurat den funksjonen.

 

Digital zoom har sine brujsområder, utsnitt av bildet feks, sjelden man orker å shoppe mobilbilder.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...