Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blir fort solbrent - betakaroten kan hjelpe?


mske

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er av den typen som blir veldig lett solbrent og blir aldri skikkelig brun om sommeren.

Kan betakaroten hjelpe på at jeg blir mindre solbrent? Det begynner rett og slett å bli et irriterende problem at jeg ikke kan være ute i lengre tid (1 time++ ) uten å måtte bruke solkrem. Hvis jeg glemmer det, må jeg lide i flere dager for det i etterkant. Jeg blir etter hvert (litt) brun når jeg får litt fuktighetskrem på osv. men jeg ønsker som sagt å unngå å bli så solbrent. Vil betakaroten hjelpe mot dette, eller er det andre ting som hjelper?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du lett blir solbrent kan dette være en indikasjon på at du har økt oksidativt stress i kroppen, og antioksidanter som f.eks betakaroten kan hjelpe på å rette opp i ubalansen. Anbefaler dog naturlige bredspektretde antioksidanter i form av frukt og grønnsaker.

 

Blir du også fort veldig varm og sliten/slapp av (moderat) fysisk aktivitet så er dette også en indikasjon på manglende antioksidanter og andre betennelsesdempende stoffer i planter

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Hvis du lett blir solbrent kan dette være en indikasjon på at du har økt oksidativt stress i kroppen, og antioksidanter som f.eks betakaroten kan hjelpe på å rette opp i ubalansen. Anbefaler dog naturlige bredspektretde antioksidanter i form av frukt og grønnsaker.

 

Blir du også fort veldig varm og sliten/slapp av (moderat) fysisk aktivitet så er dette også en indikasjon på manglende antioksidanter og andre betennelsesdempende stoffer i planter

 

Jeg blir fort varm/svett ved fysisk aktivitet, men jeg er i god fysisk form. Merker dog at jeg blir mye mer svett enn andre jeg f. eks spiller fotball med...

Lenke til kommentar

kan godt være at betakaroten gjør det mindre sannsynlig å bli brent men du blir jo mere oransj enn brun av det da.

 

sats heller på å bruk sterk solkrem og spis antioksidanter :)

 

jeg starter altid sommern med at jeg ser ut som et brannskadeoffer og er rød og jævlig men så går det over og jeg blir veldig fort brun, sikkert ikke bra for huden men jeg blir brent selv om jeg bruker sterk solkrem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...