Gå til innhold

På tide å støtte Israel


Anbefalte innlegg

Israel konflikten er så innviklet at alle vi debutanter kun vet en liten fraksjon av alle de ytre og indre årsakene. Å støtte den ene siden foran den andre blir dog ikke rett i mine øyne. Jeg har gjort valget å verken støtte israelittene, eller palestineren med Hamas i spissen. Men om jeg må velge en av partene lener jeg litt, men ikke mye mot israelittene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har gjenokkupert byer på Gazastripen akkurat som på vestbredden, men nå snakket jeg om forhandlinger der alle parter blir inkludert og for å skildre som har blitt gjort utenom det så trakk jeg fram hva Israel har foretatt seg siden intifadaen brøt ut.

 

Jeg har allerede svart deg på hva jeg mener om situasjonen på Gazastripen: Hamas må inkluderes i direkte forhandlinger, noe Israel hittil har nektet!

 

De vil beholde områdene rett og slett fordi det står i deres religiøse skrifter at områdene tilhører jødene!

Hvilke byer er det Israel okkuperer i Gaza? Gi meg kilder for slike påstander.

 

Og tror du virkelig at alle problemene hadde blitt løst om Israel snakket direkte med Hamas. Det er ikke som om de kommer til å bli enige om noe.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Ikke akkurat nå, men for tredje gang så snakket jeg om hva Israel har gjort siden intifadaen brøt ut.

 

Ingen kan vite noe om hva som ville ha skjedd gjennom direkte forhandlinger. Problemet er bare at Israel sier nei til å innlede dem!

Igjen jeg spør deg hva som Israel skal gjøre for å løse problemet i Gaza. Du mener jo at Israel er på samme nivå som nazistene, og da burde det ikke være veldig vanskelig for deg å anbefale noe Israel skal gjøre i Gaza annet enn at de skal ha direkte forhandlinger.

Lenke til kommentar

Ja, men som jeg sa så er Hamas en sentral aktør i konflikten pga deres brede støtte blant sivilbefolkningen. Men konflikten er også mye mer enn bare grenseområder..

 

Joda, Hamas er sentrale, men de er ikke noen suveren representant for den palestinske befolkningen.

 

Er klar over at det er mer enn bare grenser det dreier seg om. Resurser og religion spiller også inn, men det koker først og fremst ned til om det skal opprettes en palestinsk stat eller ikke.

 

Igjen jeg spør deg hva som Israel skal gjøre for å løse problemet i Gaza. Du mener jo at Israel er på samme nivå som nazistene, og da burde det ikke være veldig vanskelig for deg å anbefale noe Israel skal gjøre i Gaza annet enn at de skal ha direkte forhandlinger.

 

Jeg for min del ser ikke noen annen løsning enn forhandlinger. Alt annet er prøvd.

Lenke til kommentar

Israelerne er klart værst! Dette området hvor palestinerne ikke har full bevegelsesfrihet har aldri vært annsett som israelsk i det hele tatt. Det annses som palestinsk og det noen unge palestinere demonstrerte mot var manglen på bevegelsesfrihet på sitt eget territorie samt okkupasjonen av landet deres. Og dersom Israel skal smykke seg med å være et demokrati med vestlige verdier slik de alltid gjør så kan ikke trente, bevæpnede soldater drepe unge men som kaster stein med kald blod på den måten!

Lenke til kommentar

Er forsovet vanskelig å si hva som egentlig skjedde her da. Det ble vell sagt fra Israelsk side at det ble avfyrt varselskudd. Det er mulig at soldaten bommet eller at det var en rikosjett. Gutten kan ha blitt oppfattet som truende for soldaten, atlså blitt skutt i nødverge. Det kan hende det stemmer slik saken er vinklet, og at soldaten faktisk skjøt gutten fordi han hadde lyst. Likefult ikke noe som reflekterer staten Israel sin "ondskap".

Eller så er det hele fabrikert.

 

Uansett ingenting å konkludere med om Statene er onde eller ikke utifra.

Lenke til kommentar

Det virker som det var unge menn som kastet stein og plantet flagg. Om det legitimerer at soldater skal skyte for å drepe så må jeg si at metodene Israel bruker er unike...

 

Nå er det forsåvidt slik at Israel skjelden eller aldri etterforsker påstandene om soldatene sin eså du kan trygt legge skyld på Staten Israel samtidig.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...