Gå til innhold

Jeg sliter med å forstå at en burger er usunn


Anbefalte innlegg

Jeg ser på hverken burgeren eller kneippbrødet som spesielt sunt eller usunt. Det finnes også annen mat enn enten burger eller "klassisk norsk middag". :)

 

Om du mener karbs ikke er bra for oss, så ser du det vel fra et lavkarbo-perspektiv? Jeg skjønte ikke helt hva du mente med den siste delen av den setninga; hvilke andre perspektiver kan fort bli helt feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Transfett er vel det som gjør at hamburger og gatekjøkken mat ikke er bra. Kilder til transfett kan være stekefettet, dressingen og evt pommes frittes. Et gatekjøkken måltid kan inneholde mer transfett enn det som er anbefalt daglig inntak.

I tillegg har vi jo de fine burgerbrødene.

 

Edit: Men du kan bli feit av å bare spise grovbrød og gulrøtter også. It's all about kcal in vs kcal out!

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Du blir feit av burgere. (etterhvert om du spiser dem masse)

Du blir feit av spinat. (etterhvert om du spiser dem masse).

 

Ser du hva jeg gjorde der?

 

Foroevrig kan du ta en titt paa filmen 'Food Inc'. Der blir Supersize filmen slaktet, fordi det han som laget filmen oppgir som daglig inntak ikke er nok til aa legge paa seg saa mye. Og saa har du det faktum at hvis du spiser nok av hva som helst blir du feit, saa filmen er meningsloes.

 

@Olli12345: Er du i ketose eller spiser du bare en liten mengde karbohydrater? Og hvordan gaar det ilag med trening?

Lenke til kommentar

Du blir feit av burgere. (etterhvert om du spiser dem masse)

Du blir feit av spinat. (etterhvert om du spiser dem masse).

 

Ser du hva jeg gjorde der?

 

Foroevrig kan du ta en titt paa filmen 'Food Inc'. Der blir Supersize filmen slaktet, fordi det han som laget filmen oppgir som daglig inntak ikke er nok til aa legge paa seg saa mye. Og saa har du det faktum at hvis du spiser nok av hva som helst blir du feit, saa filmen er meningsloes.

 

@Olli12345: Er du i ketose eller spiser du bare en liten mengde karbohydrater? Og hvordan gaar det ilag med trening?

Food inc er en stygg film i den forstand at man blir obs på en del ting man kanskje egentlig IKKE ville vite.

For min del ble det myyyye letter å spise økologisk mat etter å ha sett filmen.

Bare det å se hvordan kyrne vasset i sin egen dritt før de ble slaktet var nok til at jeg nå ALDRI MER kommer til å spise på McDonalds og Burger King.

 

Er ikke så deilig å vite at man da spiser kjøtt avlet opp på mais og som samtidig er stappet med antibiotika og e-coli... Dette kjøttet er ikke sunt på noen som helst måte. Det er udiskuterbart.

 

Du blir feit av spinat. (etterhvert om du spiser dem masse).DET er en sannhet med modifikasjoner. Jeg vil se det mennesket som klarer å spise spinat nok til å komme i kcaloverskudd :p

 

Trådstarter: Jeg tror at en burger laget hjemme av norsk kjøttdeig/kyllingdeig/karbonadedeig etc er helt på den rette sida av sunnhetsgrensa hvis man spiser passelige mengder av den.

Lenke til kommentar

Absolutt, noen tåler det bedre enn andre. Finnes folk som er over 100 og røyker fast også.

 

Men skal ikke påstå det ene eller andre jeg heller, er trossalt bare en gutt på 18 som ikke akkurat har noen fagutdannning innen området. Leser bare undersøkelser og ser hva som virker for meg.

 

:)

Lenke til kommentar
Er du i ketose eller spiser du bare en liten mengde karbohydrater? Og hvordan gaar det ilag med trening?

 

Går litt inn og ut av ketose fra dag til dag. Trening har aldri vært bedre, går rett og slett aldri tom for energi, måltidene har null å si.

 

Men ang. denne burgeren. Skal vi da konkludere at det er transfettet som gjør at en gate-burger ikke er så egnet for oss? Men transfett i seg selv er jo ikke mer fetende enn annet fett.

Lenke til kommentar

Transfett er ikke bra for kroppen. Om det er mer eller mindre fetende har vel ingen ting å si.

 

Transfett er ikke bra for helsen fordi det:

 

  • Endrer cellenes overflate slik at de blir mindre mottagelige for insulin, og dermed øker blodsukkeret.

  • Kan føre til fosterskader

  • Kan øke risikoen for visse kreftformer

  • Øker betennelsesnivået i kroppen, spesielt i cellene som ligger langs blodårene

  • Øker LDL-kolesterolnivået i blodet

  • Øker pulsfrekvensen slik at hjertet slites ut raskere

"Det er etter hvert forsket en del på hvordan inntaket av transfett påvirker risikoen for overvekt. Og funnene er overraskende: I dietter med like mye kalorier og like stor andel fett totalt, vil et høyere innslag av transfett øke risikoen for å legge på seg. Det er rett og slett en sammenheng mellom inntak av transfett og overvekt."

 

Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky

 


- Transfett fører til økning av det dårlige kolesterolet LDL og svekker den gode kolesterolvarianten HDL.

Dette øker risikoen for hjerte/karlidelser. I tillegg har en nå også funnet at transfett intensiverer inflammasjon, et felles symptom i kroniske sykdommer. Det gir altså økt risiko for såkalte inflammatoriske sykdommer - alt fra psoriasis til andre former for kroniske betennelseslidelser.

 

Berit Johansen, professor i molekylærbiologi ved NTNU

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Du blir feit av burgere. (etterhvert om du spiser dem masse)

Du blir feit av spinat. (etterhvert om du spiser dem masse).

 

Ser du hva jeg gjorde der?

For å slå poenget helt hjem:

Jeg ser vi har tatt utgangspunkt i McDonalds-hamburgere tidligere i tråden, så jeg fortsetter der. En Bigmac inneholder 540 kcal. Spinat inneholder 23 kcal per 100g. Dette betyr altså at en må spise 2.35kg med spinat for å innta like mye kalorier som en gjør ved å spise en bigmac. Jeg tror vi trygt kan konkludere at utsagnet ditt egentlig er meningsløst, siden en mann med normalt aktivitetsnivå blir nødt til å spise rundt 10kg spinat hver dag for å gå opp i vekt.

Lenke til kommentar

Du blir feit av burgere. (etterhvert om du spiser dem masse)

Du blir feit av spinat. (etterhvert om du spiser dem masse).

 

Ser du hva jeg gjorde der?

For å slå poenget helt hjem:

Jeg ser vi har tatt utgangspunkt i McDonalds-hamburgere tidligere i tråden, så jeg fortsetter der. En Bigmac inneholder 540 kcal. Spinat inneholder 23 kcal per 100g. Dette betyr altså at en må spise 2.35kg med spinat for å innta like mye kalorier som en gjør ved å spise en bigmac. Jeg tror vi trygt kan konkludere at utsagnet ditt egentlig er meningsløst, siden en mann med normalt aktivitetsnivå blir nødt til å spise rundt 10kg spinat hver dag for å gå opp i vekt.

Kanskje du ikke forstod poenget mitt. Spinat er et ekstremt eksempel. Man blir ikke feit av burgere. Man blir ikke feit av spinat. Eller tomater. Eller bacon. Man blir feit av alt saa lenge man spiser nok (Nei, noen ting blir man selvsagt ikke feit av. Vann feks - men det skjoente du?). Det eneste som er meningsloest er aa si at man blir feit av burgere. Mengden man maa spise er noe helt annet, og det sa jeg ingenting om. Derfor staar utsagnet mitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du blir feit av burgere. (etterhvert om du spiser dem masse)

Du blir feit av spinat. (etterhvert om du spiser dem masse).

 

Ser du hva jeg gjorde der?

For å slå poenget helt hjem:

Jeg ser vi har tatt utgangspunkt i McDonalds-hamburgere tidligere i tråden, så jeg fortsetter der. En Bigmac inneholder 540 kcal. Spinat inneholder 23 kcal per 100g. Dette betyr altså at en må spise 2.35kg med spinat for å innta like mye kalorier som en gjør ved å spise en bigmac. Jeg tror vi trygt kan konkludere at utsagnet ditt egentlig er meningsløst, siden en mann med normalt aktivitetsnivå blir nødt til å spise rundt 10kg spinat hver dag for å gå opp i vekt.

Kanskje du ikke forstod poenget mitt. Spinat er et ekstremt eksempel. Man blir ikke feit av burgere. Man blir ikke feit av spinat. Eller tomater. Eller bacon. Man blir feit av alt saa lenge man spiser nok (Nei, noen ting blir man selvsagt ikke feit av. Vann feks - men det skjoente du?). Det eneste som er meningsloest er aa si at man blir feit av burgere. Mengden man maa spise er noe helt annet, og det sa jeg ingenting om. Derfor staar utsagnet mitt.

 

H*n forstod nok. Eneste er at det er kanskje ikke verdens beste eksempel.

 

Men, hva er så farlig med å være usunn? Spiser på ingen måte bare sunt jeg, og er ikke noen spretten fyr heller, er ikke noe dårlig menneske av den grunn, ikke feit heller (spiser riktig nok ikke så mye, med mindre det er veeldig godt).

 

Spis hva du liker, det mest negative med McDonalds hamburgere er vel prisen?

Lenke til kommentar

Ja, eksempelet var kanskje litt for mye paa spissen.

 

Naar du nevner pris. Har bodd i USA en stund naa, og foruten aa ha en Maccern ca annenhver meter, er det jo grisebillig. Om du velger aa vaere 'sunn' eller 'usunn' er jo opp til deg. Er du aktiv vil du komme billigere unna enn hvis du er en sofapotet. Lev livet ditt som du selv vil, ingenting galt med det. Har selv spist mye BigMacs og angrer ikke ett sekund. :innocent:

Lenke til kommentar

Du blir feit av spinat. (etterhvert om du spiser dem masse).

 

Ser du hva jeg gjorde der?

Kanskje du ikke forstod poenget mitt. (...) Mengden man maa spise er noe helt annet, og det sa jeg ingenting om. Derfor staar utsagnet mitt.

Jeg forstod nok poenget ditt.

Du skrev jo at om en spiser masse spinat blir en feit. Jeg viste deg at mengden spinat er ekstremt. Strengt tatt er det bare flisespikkeri.

 

Det som er faren ved å være usunn er at det medbringer seg en god del negative bivirkninger.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...