Gå til innhold

Borgerlønn - er det mulig?


Anbefalte innlegg

For de fleste fremstår forslagene om husmorlønn, når de fra tid til annen fremmes, som en ren provokasjon. Nabokjerringa skal altså få penger fra staten for å gå hjemme, mens jeg må holde ut med den drittjobben og betale skatt resten av mitt yrkesaktive liv? Forvaltningsbyråkratiet har også store problemer med å svelge husmorlønn: Det ville være absolutt umulig å sette opp brukbare kriterier. Og det i et byråkrati hvor de ellers ikke er redde for noe som helst som kan gjøre trygdelabyrinten vanskeligere.

Kort sagt: Hvem i all verden skulle få husmorlønn? Det opplagte svaret er: Alle er ingen. Derfor vil enhver debatt om husmorlønn munne ut i spørsmålet om borgerlønn. Lønn til alle borgere. Rett i lomme, uten gjenytelse!

Men er det mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kapitalisme og kommunisme har den samme feilen. Grådige og egoistiske mennesker. Disse vil ikke gjøre noe for å støtte andre enn seg selv.

 

Borgerlønn til alle, uten krav, vil føre til at mange rett og slett slutter å bidra til samfunnet på det tidspunkt det blir implementert.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

For de fleste fremstår forslagene om husmorlønn, når de fra tid til annen fremmes, som en ren provokasjon. Nabokjerringa skal altså få penger fra staten for å gå hjemme, mens jeg må holde ut med den drittjobben og betale skatt resten av mitt yrkesaktive liv? Forvaltningsbyråkratiet har også store problemer med å svelge husmorlønn: Det ville være absolutt umulig å sette opp brukbare kriterier. Og det i et byråkrati hvor de ellers ikke er redde for noe som helst som kan gjøre trygdelabyrinten vanskeligere.

Kort sagt: Hvem i all verden skulle få husmorlønn? Det opplagte svaret er: Alle er ingen. Derfor vil enhver debatt om husmorlønn munne ut i spørsmålet om borgerlønn. Lønn til alle borgere. Rett i lomme, uten gjenytelse!

Men er det mulig?

 

Er det riktig å ta andres penger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kapitalisme og kommunisme har den samme feilen. Grådige og egoistiske mennesker. Disse vil ikke gjøre noe for å støtte andre enn seg selv.

 

Grådighet er ikke en systemfeil, men en del av den menneskelige natur. Systemet vårt må derfor designes slik at grådigheten ikke får negative konsekvenser. Måten å gjøre dette på, er å sørge for at mennesker som har lyst på mange ting, først må hjelpe andre mennesker. Dette systemet kalles kapitalismen, og er det eneste 100% fredelige økonomiske systemet.

 

Borgerlønn til alle, uten krav, vil føre til at mange rett og slett slutter å bidra til samfunnet på det tidspunkt det blir implementert.

 

Korrekt.

Lenke til kommentar

Kapitalisme og kommunisme har den samme feilen. Grådige og egoistiske mennesker. Disse vil ikke gjøre noe for å støtte andre enn seg selv.

 

Grådighet er ikke en systemfeil, men en del av den menneskelige natur. Systemet vårt må derfor designes slik at grådigheten ikke får negative konsekvenser. Måten å gjøre dette på, er å sørge for at mennesker som har lyst på mange ting, først må hjelpe andre mennesker. Dette systemet kalles kapitalismen, og er det eneste 100% fredelige økonomiske systemet.

 

Høres mistenkelig ut som skattelegging og reguleringer, egentlig.

Lenke til kommentar

Borgerlønn er bra. Om det er mulig, finner vi kun ut ved å prøve. Kanskje må noen justeringer til, men i prinsippet tror jeg det er en god idé. Da kunne man lagt ned hele byråkratihelvete som NAV er. Og man kunne sørget for at ingen er fattige, uten tak over hodet eller mat på bordet. Vanlige arbeidere ville hatt sosial sikkerhet, økonomiske konjunktursvingninger hadde ikke fått like alvorlige følger på befolkningen.

 

Mennesket er ikke egoistisk. Kapitalismen er egoistisk, systemet er egoistisk. Og et egoistisk system skaper egoistiske mennesker.

Lenke til kommentar

I disse tider så trenger vi selvsagt å gi ennå mer penger til folk som sitter på ræva og ser på tv eller sitter på et hjørne og stikker sprøyter i seg selv.

 

Norges befolkning har snart ikke plass til flere puter under armene.

 

Dessuten vil innføring av borgerlønn trolig føre til økt relativ fattigdom.

 

Men jeg sier ikke nei takk til borgerlønn jeg. Hvor mye er det snakk om? 140k? Tror jeg bruker de neste tre årene på reise...

 

Har også vanskelig å se for meg hvordan det ikke vil føre til en ekstrem inflasjon/rente. Kjøpekraften vil jo øke endel fra det året det blir innført. Folk flest mellom 18-22 som ikke studerer vil jo garantert slutte å jobbe. Narkoprisene vil stige til himmels og Oslo og andre større norske byer vil flyte over med all slags "godsaker".

 

Og NAV trenger man jo uansett. Alle som utnytter staten via attføring og alt det der kan jo ikke overleve på borgerlønn.

 

Jeg ser ærlig talt ikke poenget med belønning uten innsats.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kapitalisme og kommunisme har den samme feilen. Grådige og egoistiske mennesker. Disse vil ikke gjøre noe for å støtte andre enn seg selv.

 

Grådighet er ikke en systemfeil, men en del av den menneskelige natur. Systemet vårt må derfor designes slik at grådigheten ikke får negative konsekvenser. Måten å gjøre dette på, er å sørge for at mennesker som har lyst på mange ting, først må hjelpe andre mennesker. Dette systemet kalles kapitalismen, og er det eneste 100% fredelige økonomiske systemet.

Nei, tanken med kapitalismen er at et fåtall mennesker, i yttereste fall én person, skal kontrollere all kapital. Denne personen skal så sørge for å fordele kapitalen nedover i systemet.

 

Men et egoistisk menneske vil ikke gjøre det uten at det gir personlig gevinst.

 

Heldigvis har vi ikke ren kapitalisme i vesten. Likevel har vi eksempler på dette. De rike vil sloss for å ikke fordele ressursene sine.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Hensikten med borgerlønn er vel at alle skal ha mulighet til å leve et liv med verdighet. Borgerlønn (som forøvrig ikke vil være så mye som 140K, regner jeg med. Tror heller den er rundt 100K) skal da være til alle, og skal erstatte en del typer trygd. Hvorvidt dette kan la seg gjennomføre er jo vanskelig å si, da det ikke har blitt prøvd enda (så vidt jeg vet).

Lenke til kommentar

Som student lever jeg for under 140000 kr i året (det meste jeg får er lån), og jeg lever med dette ganske bra (fin leilighet, 40" lcd i stua, fin pc, fin mobil, råd til god mat hver dag). For å opprettholde dette er jeg nødt til å få ganske gode resultater på eksamen slik at jeg kan betale ned gjelda med en forhåpenligvis godt betalt jobb. Dersom jeg skulle få 140000 kr i året, uten noen form for krav til gjenytelse ville jeg for det første kunne klart meg veldig bra materielt UTEN å gjøre noe ekstra og jeg vil miste mye av det økonomiske insentivet for å jobbe (ganske hardt) for å utdanne meg (og etter hvert jobbe). Er det noen som virkelig tror dette er en god ide? Er det noen som tror NOEN (altså i meningen en tilstreklig stor andel av befolkningen) kommer til å gidde å yte dersom de kan la være?

 

Borgerlønn er rett og slett en forferdelig dårlig ide, en ekstrem versjon av at folk skal kunne basere seg på at andre jobber og tjener penger for dem, helt uten noen ide om hvem som gidder å være disse "andre".

Lenke til kommentar

Er det noen som tror NOEN (altså i meningen en tilstreklig stor andel av befolkningen) kommer til å gidde å yte dersom de kan la være?

 

Ja, jeg tror det er mulig. Jeg sier ikke at det definitivt vil skje, men jeg tror absolutt det er mulig. Se f.eks på millionærer som Røkke og Bill Gates. De har nok penger til at de kunne leve livets glade dager uten å løfte en finger bare på rentene, men de jobber beinhardt likevel - fordi de jobber for noe annet enn penger. Det finnes selvsagt late mennesker som ikke ønsker annet enn å leve på andre, men de fleste mennesker ønsker å være til nytte, ønsker å bruke seg selv og sine evner. 100-140 000 er ikke mye penger i dag, og jeg tror det å tjene det dobbelte og vel så det - i tillegg til de 100 000 - vil være motivasjon for mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som student lever jeg for under 140000 kr i året (det meste jeg får er lån), og jeg lever med dette ganske bra (fin leilighet, 40" lcd i stua, fin pc, fin mobil, råd til god mat hver dag). For å opprettholde dette er jeg nødt til å få ganske gode resultater på eksamen slik at jeg kan betale ned gjelda med en forhåpenligvis godt betalt jobb. Dersom jeg skulle få 140000 kr i året, uten noen form for krav til gjenytelse ville jeg for det første kunne klart meg veldig bra materielt UTEN å gjøre noe ekstra og jeg vil miste mye av det økonomiske insentivet for å jobbe (ganske hardt) for å utdanne meg (og etter hvert jobbe). Er det noen som virkelig tror dette er en god ide? Er det noen som tror NOEN (altså i meningen en tilstreklig stor andel av befolkningen) kommer til å gidde å yte dersom de kan la være?

 

Borgerlønn er rett og slett en forferdelig dårlig ide, en ekstrem versjon av at folk skal kunne basere seg på at andre jobber og tjener penger for dem, helt uten noen ide om hvem som gidder å være disse "andre".

 

Jeg kommer til å studere for å få meg en fin jobb, om det så er borgerlønn eller ikke. Hvorfor skal jeg ikke jobbe hvis jeg får 140k i året? Jo, fordi når jeg jobber så får jeg jo mer penger i året, jeg føler jeg gjør nytte for meg og jeg slipper å sitte inne å dasse dagen lang. Jeg går på ungdomsskolen og jeg får ukepenger av foreldrene mine, men jeg har fortsatt jobb. Jeg ser på borgerlønn på som et pluss, eller bare en ukelønn/mnd.lønn! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...