Gå til innhold

Trenger en batteridrevet krets som lager gnist.


Flin

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger en liten og fin strømkilde som går på batterier slik at jeg kan ta den med meg rundt om i verden.

 

Skal brukes som antenner til min potetkanon. Har prøvd med sånn elektrisk lighter greie, men den fungerte ikke. Prøvde å google litt, men fant lite. Så jeg lurer på om det er noen som har noen gode ider, enten noe jeg kan lage selv, helst ikke for vanskelig, eller noe jeg kan kjøpe.

Endret av Flin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må bare ha høy nok spenning. 12V blybatterier (MC-batteri f.eks.) gir godt med gnister. Mekker du et system med kondensator og bryter kan du få kraftig gnist selv av små svake batterier.

 

Var noe sånt jeg tenkte på. Er ingen ekspert på sånt, men tror jeg kunne klare å sette sammen noe slikt. Er også veldig kult med en bryter :p

 

Har du greie på hvordan kretsen burde se ut?

Lenke til kommentar

Er ikke helt ekspert på hvordan det bør lages men poenget er at du lader en kondensator opp med batterier og så flipper en bryter eller noe for å lade kondesatoren ut gjennom noe som kan lage gnist. To ledningsbiter veldig nære hverandre eller noe. Med en form for trafo/coil kan du få kraftig gnist selv med liten batterispenning.

 

En kondensator er en sak som kan lades ekstremt fort opp og som kan lades ut med høy strømstyrke.

Lenke til kommentar

Uhm, muligens et veldig teit spm, men vil det virkelig bli større gnist hvis man transformerer opp spenningen til et batteri? Kommer ikke gnisten fordi det går mye STRØM gjennom en krets, nesten uten motstand? I såfall vil det vel ikke gå noe mer strømm gjennom kretsen om man transformerer opp spenningen?

 

 

Men klart, en kondensator vil jo være en løsning. Kople et batter i serie med en lastmotstand i serie med en stor kondensator, i serie med en bryter som lager gnisten, i serie med minus på batteriet. Burde vel kunne fungere det?

 

 

edit: men som alle vet:

Teori er når man vet alt, men ingen ting funker.

Praksis er når alt funker men ingen vet hvorfor.

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Uhm, muligens et veldig teit spm, men vil det virkelig bli større gnist hvis man transformerer opp spenningen til et batteri? Kommer ikke gnisten fordi det går mye STRØM gjennom en krets, nesten uten motstand? I såfall vil det vel ikke gå noe mer strømm gjennom kretsen om man transformerer opp spenningen?

 

Strøm og spenning er to forskjellige ting. Strøm sier noe om hvor mange elektroner som går gjenom kretsen over en gitt tid. Spenning er hvor hardt elektronene blir "dyttet"

 

Høy spenning vil derfor kunne lage en større gnist. Gnisten vil også kunne hoppe lengre jo større spenningen er. Høyre spenning gir også mindre tap av energi på grunn av resistans i materialene.

Lenke til kommentar

9V og stålull er ingen uvanlig metode men en litt mer sofistikert krets med kondensator og coil vil gi en mere direkte føling med "avtrekkeren" vil jeg tro. Pluss at man slipper å bytte ut stålullen etterhvert.

 

Det jeg tenker også. Du snakker om coil, hvorfor trenger jeg det?

 

Dette er kretsen jeg har kommet frem til. Har ikke med en coil, men hvis jeg trenger det så kan jeg bare lage en ny skisse. Alt jeg trenger nå er hjelp til å bestemme størlser. Tenker at jeg trenger en kondensator som kan lades opp til et sted mellom 15 og 30 volt og en ganske liten resistans.

 

post-117224-1274558425,4395_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tror jeg skjønner hvorfor min ikke vil fungere, tror også jeg skjønner din tegning. Da blir bare spørsmålet hvilke verdier burde man velg på de forskjellige komponentene. Har kanskje ikke så utrolig mye å si så lenge jeg har en relativ stor kapasitans?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...