Gå til innhold

Er dette en god teori om hvordan universet ble til?


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt lenge på dette med hvordan alt kunne bli til av ingenting. Big bang skal jo være starten på alt, men noe må jo ha vært før big bang også. Energi kan jo ikke oppstå eller forsvinne, så det jeg tenker er at energien alltid har vært, og at det er det som skapte big bang. Er det fler av dere som tror det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Singularitettilstanden (ursuppa) som Det store smellet startet fra blir beskrevet som ren energi. Først senere (i løpet av det første sekundet) ble materie, antimaterie, rom og tid dannet fra denne urenergien.

 

I følge Einsteins superformel E=mc² kan all materie bli til ren energi (og egentlig også omvendt), dette prinsippet brukes bl.a i atombomber, i atomkraftverk og i PET-skannere. Det finnes altså flere indisier fra vårt dagligliv som tilsier at E=mc² beskriver virkeligheten svært godt.

 

Om urenergien har eksistert "før" starten på Det store smellet er umulig å fastslå, bl.a fordi Det store smellet visket ut alle spor av det som eventuelt eksisterte "før". Din "teori" kan derfor aldri bli noe annet enn en hypotese, i hvert fall i vitenskaplige termer.

 

Men som en vitenskaplig hypotese ser jeg ikke noe galt ved forslaget ditt. :)

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt lenge på dette med hvordan alt kunne bli til av ingenting. Big bang skal jo være starten på alt, men noe må jo ha vært før big bang også. Energi kan jo ikke oppstå eller forsvinne, så det jeg tenker er at energien alltid har vært, og at det er det som skapte big bang. Er det fler av dere som tror det?

 

Kan begynne med å si at i big-bang teorien så påstås det aldri at den forklarer alt. Den forklarer kun det som skjedde etter på. Den sier ikke noe som helt om hva som var eller hva som skal bli. Den forklarer heller ikke hva som skjedde helt i starten eller hvorfor det skjedde. Det vet man rett og slett ikke.

 

Det var heller ikke en stor eksplosjon, teorien har dessverre et utrolig dårlig navn som blir missbrukt hele tiden. Denne singulær tilstanden som SeaLion og mediene så ofte snakker om hører ikke inn under big-bang teorien.

 

Det finnes teorier på hvordan det hele startet, men de må også forklares og man får bare nye spørsmål slik at det kan virke som om man blir gående i ring. Noe som kanskje kan bekrefte den tanken du har om at ting alltid har vært her.

Lenke til kommentar

Denne har vel blitt postet før på forumet her, men jeg synes den er veldig bra, og gir en relativt lettfattelig forklaring på et ganske vanskelig tema. Nå er vel ikke nødvendigvis alle kosmologer som er enige i det han mener, men det er hvertfall en svært plausibel teori.

 

Lenke til kommentar

Det er vel viktig og poengtere at vi vet alt for lite til og kunne si noe sikkert.

 

Du vil ikke få et endelig svar om dette i dag eller til neste uke gerrardo. Ting tar tid....

Vitenskapen har bare så vidt begynt og finne svarene vi alle lurer på og da nytter det ikke å stresse. Jeg har en innstendig bønn til deg gerarrdo: Nyt livet og slapp av. Kunnskap om alt vil ikke gi deg lykke. Husk det ;)

Lenke til kommentar

unnskyld da!

Det er bare det at jeg har slitt noe jævlig de siste åra, med tanke på at det har vært en gud som har styrt alt!

Jeg prøver å legge fra meg den tanken, og det hadde vært godt å hvertfall hatt en teori om hvordan alt ble til og av hva

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...