Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det lurt? Tror dere de sjekker ALLE stilene?

Jeg sier jo bare at det er jeg som har skrevet den?

 

Teksten blir sendt gjennom plagiat før de går til vurdering. Om de har 10% ( Tror jeg? ) eller mer av en annen tekst, vil den bli satt 1er på. Så, ja, jeg vil påstå at de sjekker alle stilene. Smart = Fjern stilen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det lurt? Tror dere de sjekker ALLE stilene?

Jeg sier jo bare at det er jeg som har skrevet den?

 

Jeg sier bare at det kan være lurt å være på den sikre siden, om du kikker en side eller tre tilbake i denne tråden ser du at dette er noe som har blitt diskutert.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det lurt? Tror dere de sjekker ALLE stilene?

Jeg sier jo bare at det er jeg som har skrevet den?

De har et dataprogram som gjør det. Du bør fjerne det, ellers får du stryk!

Men det blir ikke plagiert, nå som teksten blir lever via ark! de legger det aldri inn på pc, det er litt av en jobb! no worries!

MEN har noen et regel dokument nynorsk?

Lenke til kommentar

Hvordan er det egnetlig mulig for meg å få tilbake eksamen?

Får du arket tilbake eller får vi bare karakter ?

 

Jeg måtte jo logge inn med det sykeste brukernavnet og passordet :p No way om jeg husker det ....

Så om jeg ikke får den tilbake, men bare karakter, var dette siste gang jeg fikk se den :(:p

 

Du kan få tilbake eksamenen din ved å komme tilbake til skolen ett år senere. Det er først da man får se stilen ;)

 

Vet ikke om noen svarte på det tidligere, menmen.

Lenke til kommentar

Til i morgen er det lurt å samle litt diverse statistikker og ekspertkommentarer om diverse temaer vi kanskje kommer til å få.

For eksempel hvor mange som tar abort, hvorfor er folk lykkelig/hvorfor ikke osv. :-)

Ikke så dumt det! Men noe som er helt sikkert: Vi må komme i gang!

Lenke til kommentar

Må bare spørre. Tok oppgave 4.

Skrev om en fyr som hadde en far som fikk kreft..

Ble en del beskriving av faren.. og hvordan denne gutten følte det..

endte med at han fikk ett brev som faren hadde skrevet før han døde.. som fikk denne gutten til "å få fred"

 

ble utrolig lite dialog..

 

jeg bomma ikke på oppgaven, håper jeg?

Norsk er ikke mitt sterkeste fag :whistle:

 

takk :)

 

Don't get me wrong, men hvordan er det mulig å ikke kunne dialog? Hva er vanskelig med dialogen?

 

Kunne dialog? Jeg har ikke noe problemer med å skrive dialog. Det ble bare litt i minste laget. ;):tease:

Norsk generelt er ikke noe jeg veldig god i. Har nesten aldri fått noe bedre en 4 sterk.

Lenke til kommentar

Til i morgen er det lurt å samle litt diverse statistikker og ekspertkommentarer om diverse temaer vi kanskje kommer til å få.

For eksempel hvor mange som tar abort, hvorfor er folk lykkelig/hvorfor ikke osv. :-)

Ikke så dumt det! Men noe som er helt sikkert: Vi må komme i gang!

 

SSB.no har mange bra statistikker og tabeller :-)

På skolen vår får vi tilgang til itslearning hvor vi kan legge inn alt vi vil på "mine private filer." Er bare til å fylle opp med masse stoff, som det er mulighet for at vi får bruk for.

Lenke til kommentar

Jeg har ei norsk lærer som har fått klassen sin opp i norsk hvert eneste år etter fylte 40 år (63 nå).

 

Jeg klarer ikke å se hvilke relevans det har at læreren er norsk.

Jeg tror generelt sett at etnisitet har fint lite å gjøre med hvilke fag elevene kommer opp i, til eksamen.

 

 

Tror det her er snakk om faglærer i norsk, altså en norsklærer. :thumbup:

Men pga at stadig flere ikke gidder å koble ordene sammen, forstår jeg godt at du ikke skjønte den :p

 

EDIT: var vel kanskje litt frekk... sorry :p

 

Det er vel ikke helt umulig at jeg forsto hva vedkommende mente :innocent:

 

Men du ser ironien? En tråd omhandlende norskeksamen, hvis debattanter ikke engang gidder å prøve å skrive korrekt norsk laugh.gif

Endret av ze5400
Lenke til kommentar

Skrev du for hånd?

 

Ja

 

Fikk du valget om du ville skrive for hånd eller på PC?

 

Nope, vi har ikke nok skole-pcer til alle

 

Staten har bestemt at ALLE norske skoleelever skal kunne velge å skrive på PC. KLAG!

 

Tror vi får oppgaver om noe av dette:

- Downssyndrom/Funksjonshemmede

- Biologi

- Insekter

- Døden

- Penger = Lykke?

- Hva gjør deg lykkelig?

- Livet som annerledes

- Hva er et menneskeliv verdt?

- Forskjell på livskvaliteten til fattig og rik

 

Litt off-topic, men jeg lurer på om det VG-designet på intervjuet ditt trakk deg opp? Og hvordan fikk du det til?

 

Det trakk nok kanskje litt opp på punktet "Oppsett". Hadde med VG-logo på minnepenn og laget strekene i Word. Fant også en passende font til teksten.

Lenke til kommentar

Ja, hvem tror man kan oversette artikler fra daria fra bokmål til nynorsk? Dette må da funke?

Nå virker det faktisk som en god idé, men tror du under 10% av alle ordene i teksten er like på bokmål som nynorsk. Bare falt meg inn. Man må jo tenke på plagiatkontollen

Lenke til kommentar

Trur du de tar oss for plagiat hvis vi tar en bokmålstekst fra daria og oversetter den til nynorsk?

 

Mest sannsynlig ikke, men du får nok maks 4 om du oversetter fra bokmål til nynorsk.

 

Om du skal gjøre det: Husk å omformulere setningene litt også ;)

Endret av JanFr
Lenke til kommentar

Hadde dialog i min tekst... blir nå veldig nervøs når dere sier dere ikke hadde noe :ermm:

 

Slapp av. Jeg hadde masse dialog og jeg regner med 6.

 

Det er egentlig KUN positivt å ha dialog, men i noen tekster passer det rett og slett ikke inn.

 

PS: Artikler burde i 9 av 10 tilfeller ha dialog!

Lenke til kommentar

Trur du de tar oss for plagiat hvis vi tar en bokmålstekst fra daria og oversetter den til nynorsk?

 

Mest sannsynlig ikke, men du får nok maks 4 om du oversetter fra bokmål til nynorsk.

 

Wrooooooong. Done it before. :whistle:

 

Da oversatte du ikke godt nok, eller så omformulerte du ikke nok på setningene. Du burde også endre litt av handlingen/oppbyggingen.

Lenke til kommentar

Tviler på at eksamens-fagene blir trekt tilfeldig... Vår kontaktlærer som har oss i norsk, og synes norsk er det kjekkeste faget hun har sa hun var ganske sikker på at vi kom opp i norsk. 10min før vi fikk vite hva vi kom opp i gikk alle lærerene på gangen og "diskuterte". Og hva kom vi opp i? Jo, norsk. Litt mistenkelig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...