Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trur du de tar oss for plagiat hvis vi tar en bokmålstekst fra daria og oversetter den til nynorsk?

 

Mest sannsynlig ikke, men du får nok maks 4 om du oversetter fra bokmål til nynorsk.

 

Wrooooooong. Done it before. :whistle:

 

Da oversatte du ikke godt nok, eller så omformulerte du ikke nok på setningene. Du burde også endre litt av handlingen/oppbyggingen.

 

Mente at du tok feil "maks 4". Fikk ren 5er. :)

Lenke til kommentar

 

Tror vi får oppgaver om noe av dette:

- Downssyndrom/Funksjonshemmede

- Biologi

- Insekter

- Døden

- Penger = Lykke?

- Hva gjør deg lykkelig?

- Livet som annerledes

- Hva er et menneskeliv verdt?

- Forskjell på livskvaliteten til fattig og rik

 

Litt off-topic, men jeg lurer på om det VG-designet på intervjuet ditt trakk deg opp? Og hvordan fikk du det til?

 

Det trakk nok kanskje litt opp på punktet "Oppsett". Hadde med VG-logo på minnepenn og laget strekene i Word. Fant også en passende font til teksten.

 

Ikke at jeg vet helt hva saken er, men hvis det var du som skrev den stilen som så ut som den var publisert i VG, så anbefaler jeg deg å droppe det på eksamen. Sensor kommer garantert til å trekke deg minst en karakter for det. Teksten din skal ikke innholde noe fancy stuff. Bare ren topp- og buntekst med sidetall. Det har ingen ting med oppsett å gjøre, så du var heldig med den med læreren din.

 

BTW, har dere eksamen over 2 dager, når jeg kom opp i norsk, så fikk jeg 5 timer på en dag til å skrive både bokmål og nynorsk.

Endret av Teipball
Lenke til kommentar

Litt off-topic, men jeg lurer på om det VG-designet på intervjuet ditt trakk deg opp? Og hvordan fikk du det til?

 

Det trakk nok kanskje litt opp på punktet "Oppsett". Hadde med VG-logo på minnepenn og laget strekene i Word. Fant også en passende font til teksten.

 

Ikke at jeg vet helt hva saken er, men hvis det var du som skrev den stilen som så ut som den var publisert i VG, så anbefaler jeg deg å droppe det på eksamen. Sensor kommer garantert til å trekke deg minst en karakter for det. Teksten din skal ikke innholde noe fancy stuff. Bare ren topp- og buntekst med sidetall. Det har ingen ting med oppsett å gjøre, så du var heldig med den med læreren din.

 

Er du dum?

Endret av JanFr
Lenke til kommentar

 Jeg har ei norsk lærer som har fått klassen sin opp i norsk hvert eneste år etter fylte 40 år (63 nå). 

 

Jeg klarer ikke å se hvilke relevans det har at læreren er norsk.

Jeg tror generelt sett at etnisitet har fint lite å gjøre med hvilke fag elevene kommer opp i, til eksamen.

 

 

Tror det her er snakk om faglærer i norsk, altså en norsklærer.  :thumbup:  

Men pga at stadig flere ikke gidder å koble ordene sammen, forstår jeg godt at du ikke skjønte den :p

 

EDIT: var vel kanskje litt frekk... sorry :p

 

Det er vel ikke helt umulig at jeg forsto hva vedkommende mente   :innocent:

 

Men du ser ironien? En tråd omhandlende norskeksamen, hvis debattanter ikke engang gidder å prøve å skrive korrekt norsk   laugh.gif

 

Er så enig :rofl:

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men jeg lurer på om det VG-designet på intervjuet ditt trakk deg opp? Og hvordan fikk du det til?

 

Det trakk nok kanskje litt opp på punktet "Oppsett". Hadde med VG-logo på minnepenn og laget strekene i Word. Fant også en passende font til teksten.

 

Ikke at jeg vet helt hva saken er, men hvis det var du som skrev den stilen som så ut som den var publisert i VG, så anbefaler jeg deg å droppe det på eksamen. Sensor kommer garantert til å trekke deg minst en karakter for det. Teksten din skal ikke innholde noe fancy stuff. Bare ren topp- og buntekst med sidetall. Det har ingen ting med oppsett å gjøre, så du var heldig med den med læreren din.

 

Er du dum?

 

Er nok ikke dum nei. Sensor kommer ikke til å like at det ser ut som stilen ser ut som en VG artikkel, gjerne prøv det, for jeg bryr meg ikke hva du får på eksamen. Men det er slik det fungerer. Uansett får du ikke noe pluss for å ha den vg greia på stilen din så er bare dumt å ha det med.

Lenke til kommentar

Tviler på at eksamens-fagene blir trekt tilfeldig... Vår kontaktlærer som har oss i norsk, og synes norsk er det kjekkeste faget hun har sa hun var ganske sikker på at vi kom opp i norsk. 10min før vi fikk vite hva vi kom opp i gikk alle lærerene på gangen og "diskuterte". Og hva kom vi opp i? Jo, norsk. Litt mistenkelig?

 

Så vidt jeg vet, får lærerene vite hva elevene kom opp i før oss? Iallefall, mattelæreren min gå sykt masse hint til elevene som kom opp i matte for mange uker siden.

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men jeg lurer på om det VG-designet på intervjuet ditt trakk deg opp? Og hvordan fikk du det til?

 

Det trakk nok kanskje litt opp på punktet "Oppsett". Hadde med VG-logo på minnepenn og laget strekene i Word. Fant også en passende font til teksten.

 

 

 

Ikke at jeg vet helt hva saken er, men hvis det var du som skrev den stilen som så ut som den var publisert i VG, så anbefaler jeg deg å droppe det på eksamen. Sensor kommer garantert til å trekke deg minst en karakter for det. Teksten din skal ikke innholde noe fancy stuff. Bare ren topp- og buntekst med sidetall. Det har ingen ting med oppsett å gjøre, så du var heldig med den med læreren din.

 

Er du dum?

 

Er nok ikke dum nei. Sensor kommer ikke til å like at det ser ut som stilen ser ut som en VG artikkel, gjerne prøv det, for jeg bryr meg ikke hva du får på eksamen. Men det er slik det fungerer. Uansett får du ikke noe pluss for å ha den vg greia på stilen din så er bare dumt å ha det med.

 

Det ser jo mer profesjonell ut hvis man forandrer litt på design. Så tror nok ikke at man blir trukket ned, for det har ingenting med innholdet å gjøre.

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men jeg lurer på om det VG-designet på intervjuet ditt trakk deg opp? Og hvordan fikk du det til?

 

Det trakk nok kanskje litt opp på punktet "Oppsett". Hadde med VG-logo på minnepenn og laget strekene i Word. Fant også en passende font til teksten.

 

 

 

Ikke at jeg vet helt hva saken er, men hvis det var du som skrev den stilen som så ut som den var publisert i VG, så anbefaler jeg deg å droppe det på eksamen. Sensor kommer garantert til å trekke deg minst en karakter for det. Teksten din skal ikke innholde noe fancy stuff. Bare ren topp- og buntekst med sidetall. Det har ingen ting med oppsett å gjøre, så du var heldig med den med læreren din.

 

Er du dum?

 

Er nok ikke dum nei. Sensor kommer ikke til å like at det ser ut som stilen ser ut som en VG artikkel, gjerne prøv det, for jeg bryr meg ikke hva du får på eksamen. Men det er slik det fungerer. Uansett får du ikke noe pluss for å ha den vg greia på stilen din så er bare dumt å ha det med.

 

Det ser jo mer profesjonell ut hvis man forandrer litt på design. Så tror nok ikke at man blir trukket ned, for det har ingenting med innholdet å gjøre.

 

Vi fikk ikke lov til å endre skriftstørrelse på overskriften engang! Bare så det er sagt..

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men jeg lurer på om det VG-designet på intervjuet ditt trakk deg opp? Og hvordan fikk du det til?

 

Det trakk nok kanskje litt opp på punktet "Oppsett". Hadde med VG-logo på minnepenn og laget strekene i Word. Fant også en passende font til teksten.

 

 

 

Ikke at jeg vet helt hva saken er, men hvis det var du som skrev den stilen som så ut som den var publisert i VG, så anbefaler jeg deg å droppe det på eksamen. Sensor kommer garantert til å trekke deg minst en karakter for det. Teksten din skal ikke innholde noe fancy stuff. Bare ren topp- og buntekst med sidetall. Det har ingen ting med oppsett å gjøre, så du var heldig med den med læreren din.

 

Er du dum?

 

Er nok ikke dum nei. Sensor kommer ikke til å like at det ser ut som stilen ser ut som en VG artikkel, gjerne prøv det, for jeg bryr meg ikke hva du får på eksamen. Men det er slik det fungerer. Uansett får du ikke noe pluss for å ha den vg greia på stilen din så er bare dumt å ha det med.

 

Det ser jo mer profesjonell ut hvis man forandrer litt på design. Så tror nok ikke at man blir trukket ned, for det har ingenting med innholdet å gjøre.

 

Husk at det står i eksamensreglene at en skal bruke Times New Roman og skriftstørrelse 14. Ut over dette kan en vell forandre designet så mye en bare orker. :-)

Lenke til kommentar

Har ikke noe å si at det ser bedre ut, man har et oppsett man skal bruke og da er det idioti å gjøre noe annet. Læreren som er vant med dette lar det gå, siden h*n kjenner eleven og ser mer på hva eleven kan. Men en sensor er mye tøffere siden h*n ikke kjenner personer personelig. Hvorfor tror så mange går ned i karakter på språk eksamen? Grunnen er at du skriver på en måte sensor ikke liker, eller har et oppsett sensor ikke liker.

Lenke til kommentar

Tror dere det blir mest om artikler og slikt, hvor vi skal si vår mening? eller tror dere det blir slik at vi må skrive en faktatekst om feks downs, kreft,abort?

 

FAKTA om visse ting tror jeg vi ikke får.. Vår mening/artikler/kåseri kommer det nok. :)

Lenke til kommentar

Tror dere det blir mest om artikler og slikt, hvor vi skal si vår mening? eller tror dere det blir slik at vi må skrive en faktatekst om feks downs, kreft,abort?

 

 

Tror ikke vi skal skrive en faktatekst (håper iallefall ikke det)

Tror heller at det står vi skal skrive en sakpreget tekst eller en artikkel om for/imot abort for eksempel :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...