Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2010 - "Liv" - 10'ende trinn


Husk å stemme på BEGGE når du må slette stemmen din!  

155 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Velg en tidsepoke, en verden eller en kultur, og skriv en fortelling som handler om det å leve der
      15
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der du får fram at en hobby eller fritidsaktivitet kan gi gode opplevelser
      9
    • Oppgave 3: Naturopplevelser kan være både gode og ubehagelige. Skriv en skjønnlitterær tekst der en naturopplevelse gjør inntrykk på hovedpersonen
      16
    • Oppgave 4: Skriv en skjønnlitterær tekst om et vendepunkt i livet.
      76
    • Oppgave 5: Foreningen Sikker Trafikk har lyst ut en novellekonkurranse. Vinnernovellen skal inngå i den neste kampanjegn for bruk av bilbelte. Skriv novellen.
      34
    • Oppgave 6: La deg inspirere av bildet over og skriv en skjønnlitterær tekst om de mulighetene livet gir
      5
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - Sakprosa

    • Oppgave 1: Med datamaskinar og mobiltelefonar kan vi vere pålogga og tilgjengelege heile tida. Kva har dette å seie for det livet vi lever? Skriv ein sakprega tekst.
      17
    • Oppgave 2: ”Lykke kan ikkje kjøpast for pengar”, heiter det. Ta utgangspunkt i påstanden og skriv ein artikkel eller eit lesarinnlegg.
      30
    • Oppgave 3: Oppgåve 3 ”Hvorfor er mennesket egentlig til, og hva skal det her nede på jorden? Det kommer inn av en dør og går ut en annen – hvorfra, hvorhen?” skreiv den norske forfattaren Gabriel Scott. La deg inspirere av sitatet og skriv ein sakprega t
      7
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst om kva livsførselen til menneska kan ha å seie for livet på jorda.
      3
    • Oppgave 5: Ein del av oss søkjer meir spenning i livet enn andre. Skriv eit lesarinnlegg eller eit kåseri der du får fram dine tankar om dette.
      9


Anbefalte innlegg

Mennemenn... Over til nynorsk nå... Hvordan forbereder folk seg? Hvordan skrive en god artikkel? :)

 

Samle sammen masse informasjon om abort, menneskehandel, lykke = penger, aktiv dødshjelp, livet som annerledes (downs f.eks)

 

Noen av disse må da komme i morgen.

 

 

Har du skikkelig lyst til å dele det du har funnet av informasjon med oss? Om du har funnet noe? :D

 

Sjekk førstesiden på denne diskusjonen, der har Thomhess(?) samlet veldig mange av de temaene det står om i forberedelsesheftet ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På side 20 i forberedelsesheftet står dette:

 

"Da vi lette etter hunden

Da vi lette etter hunden

fant vi den ikke

hverken ute eller inne.

Da vi lette etter lykken

fant vi hunden

under trappen.

 

 

Annie Riis

Den store lyrikkboken: norske dikt gjennom tidene i utvalg ved Ivar Havnevik

Dagens bøker, 1998"

 

Jeg skjønner ikke denne helt, jeg... :blush:

 

Edit: Leif hadde vist sneket seg inn...

Endret av Ku-tips
Lenke til kommentar

Latterlig ! Jeg begynner å tvile på om man faktisk trekker eksamensfag ! Jeg har ei norsk lærer som har fått klassen sin opp i norsk hvert eneste år etter fylte 40 år (63 nå). Hva er sjansen for det, liksom ? I tillegg så har mange lærere på skolen våres forsnakket seg og sier ting som "når vi blir enige om hvem som kommer opp i eksamensfagene så..." . Dette gjelder muligens kun på våres skole, men på en annen side så er det jo delvis bra, tror jeg ;s ?

 

 

På skolen vår så "gjetta" veldig mange lærere på hvem som kom opp i hvilket fag - og ingen tok feil.

Det er garantert ikke tilfeldig! :thumbdown:

De FEM siste årene har akkurat samme klasser kommet opp i akkurat de samme fagene på vår skole. Tilfeldig?

 

det er ikke helt tilfeldig heller. Ledelsen på skolen kan sende inn ønske om hva de ønsker at elevene skal komme opp i, og ofte får de det de ønsker. Dette er noe jeg har hørt fra nær familie, som er rektor på ungdomsskole, så personen vet hva han prater om:)

Lenke til kommentar

Tok oppgave 4. Jeg brukte "Drepe et barn" som inspirasjon. Fant tipset på tråden, takk! Skrev parallelle handlinger, så møttes de i... en krasj... xD Ene døde og andre ble lam og tok sitt eget liv. (pga skyldfølelse + lam). Hver for seg spekulerte begge om ting som liv etter døden, dødsstraff og abort. La til sitat og :D

 

Jeg satt til 15:00.

Skrev 6 sider kladd, 8 sider andreutkast og 11 sider innlevering! Sykt, eh?

 

Vondt i hånden :(

Lenke til kommentar

 Jeg har ei norsk lærer som har fått klassen sin opp i norsk hvert eneste år etter fylte 40 år (63 nå). 

 

Jeg klarer ikke å se hvilke relevans det har at læreren er norsk.

Jeg tror generelt sett at etnisitet har fint lite å gjøre med hvilke fag elevene kommer opp i, til eksamen.

Lenke til kommentar

Skrev du for hånd?

 

Ja

 

 Jeg har ei norsk lærer som har fått klassen sin opp i norsk hvert eneste år etter fylte 40 år (63 nå). 

 

Jeg klarer ikke å se hvilke relevans det har at læreren er norsk.

Jeg tror generelt sett at etnisitet har fint lite å gjøre med hvilke fag elevene kommer opp i, til eksamen.

 

Tror han mente norsklærer

Lenke til kommentar

Jeg har ei norsk lærer som har fått klassen sin opp i norsk hvert eneste år etter fylte 40 år (63 nå).

 

Jeg klarer ikke å se hvilke relevans det har at læreren er norsk.

Jeg tror generelt sett at etnisitet har fint lite å gjøre med hvilke fag elevene kommer opp i, til eksamen.

 

 

Tror det her er snakk om faglærer i norsk, altså en norsklærer. :thumbup:

Men pga at stadig flere ikke gidder å koble ordene sammen, forstår jeg godt at du ikke skjønte den :p

 

EDIT: var vel kanskje litt frekk... sorry :p

Endret av ilsepilse
Lenke til kommentar

På side 20 i forberedelsesheftet står dette:

 

"Da vi lette etter hunden

Da vi lette etter hunden

fant vi den ikke

hverken ute eller inne.

Da vi lette etter lykken

fant vi hunden

under trappen.

 

 

Annie Riis

Den store lyrikkboken: norske dikt gjennom tidene – i utvalg ved Ivar Havnevik

Dagens bøker, 1998"

 

Jeg skjønner ikke denne helt, jeg... :blush:

 

Edit: Leif hadde vist sneket seg inn...

Sjekk det jeg skrev av stikkord til tekstene. Link i førstepost.

Lenke til kommentar

Tror vi får oppgaver om noe av dette:

- Downssyndrom/Funksjonshemmede

- Biologi

- Insekter

- Døden

- Penger = Lykke?

- Hva gjør deg lykkelig?

- Livet som annerledes

- Hva er et menneskeliv verdt?

- Forskjell på livskvaliteten til fattig og rik

 

Litt off-topic, men jeg lurer på om det VG-designet på intervjuet ditt trakk deg opp? Og hvordan fikk du det til?

Lenke til kommentar

Skrev du for hånd?

 

Ja

 

Fikk du valget om du ville skrive for hånd eller på PC?

 

Nope, vi har ikke nok skole-pcer til alle

 

Må bare få sagt at du og din skole er rimelig eid, da. :p Ikke vondt ment, men vi lever i et av verdens, om ikke verdens rikeste land. Hvordan kan da skoler, som vi skal satse på, ikke ha nok pcer til alle? :p

Good job, anyways. Respekt at du skrev så mye for hånd. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...